Utøvere blant HFS-klassisk-folk?

Spiller du, eller har du spilt et instrument aktivt?


  • Totalt antall stemmer
    66

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.914
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Det er tydelig mye musikk-kompetanse blant bidragsyterne på HFS-klassisk. Men hvor mange av våre faste gjester og skribenter her på Klassisk-forum spiller, eller har spilt, et instrument selv?

Alt teller med som erfaring her, sang også. Brevkurs på el-orgel er absolutt nedre grense. Sporadiske gjester som ikke er interessert i klassisk musikk behøver ikke svare :p
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Har glede av å høre klassisk musikk, spiller ikke :)
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.914
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Kor og skolekorps teller også med, husk på det.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Trompetist, dirigent, musikkpedagog og en anelse glad i musikk.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.914
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
emotikon skrev:
Trompetist, dirigent, musikkpedagog og en anelse glad i musikk.
Mer enn godkjent der. Vår kulturelle og åndelige framtid avhenger av sånne som deg , tenk på det. Honnør!
Og avataren røper ofte litt. Min er en Sovereign. ;)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Spilte blokkfløyte på barneskolen..

Lurer på om blokkfløyta alene er grunnen til at ikke flere valgte å gå musikkens vei?
 

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
905
Antall liker
2
Jeg spiller cello. Er ikke særlig flink, men det er så jeg kan spille det meste som er relativt enkelt og går sakte. Det høres ikke fantastisk ut, men er heller ikke ville protester fra husets andre beboere når jeg spiller. Definitivt kun til husbruk.

Har tidligere blant annet spilt piano i en del år, i tillegg til at jeg fusket litt på trompet i korps før det igjen. Gitar teller vel ikke her?

Synes det gir meg mye å kunne spille litt, også når jeg bare lytter. Jeg skjønner mer av hva som ligger bak lydene som kommer fra musikerne. Spesielt har jeg etter å ha begynt å spille cello fått et helt annet forhold til teksturer i musikken. Hadde før en anelse av hva som gjør en stryker sår, frisk, massiv eller forbannet – nå sitter det intuitivt.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.390
Antall liker
20.807
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg svarte:
Har vært aktiv før, men sluttet å spille.

Spilte altsax i ungdommen (Dog spilte trompet, vi hang i hop som erteris. Vi spilte på en Grete Roedeklubb en gang...). Musikkskole, skolekorps, storband, voksenkorps, privattimer på konservatoriet i Stavanger, Rogaland Ungdomskorps. Men da Musikkskolen i Egersund ble lagt ned (SV ville ikke ha foreldrebetalingen som ville reddet den. Man har da prinsipper!) tørket miljøet opp, og i 17årsalderen la jeg saxen i kofferten. I studietiden kjøpte jeg meg westerngitar og fikk grunnopplæring av en kompis av Vidar Busk. Jeg spiller fremdeles kassegitar ca. én gang i året sammen med en annen kompis fra studietiden. Synger gjør jeg også da: Keith Richards' stemme på Dead Flowers. Og røyker årets sigarett.

Vår Brødrene Hals burde jeg kaste ut og kjøpe digitalpiano. Slike kan man spille på med Sennheiser, og kanskje jeg kunne lært meg førstesatsen på KV331 ordentlig da.

Det var piano jeg skulle spilt i ungdommen. Da hadde jeg hatt akkorder i blodet. Savner det.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Passa ikke inn; har vært amatør, groupie og mannskap 8)



Mvh. RS
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jøgga skrev:
emotikon skrev:
Trompetist, dirigent, musikkpedagog og en anelse glad i musikk.
Mer enn godkjent der. Vår kulturelle og åndelige framtid avhenger av sånne som deg , tenk på det. Honnør!
Og avataren røper ofte litt. Min er en Sovereign. ;)
Selvfølgelig har du det. Hadde ikke ventet noe annet fra den kanten.

Takker ydmykt :)

Kjøpte meg ny trp for noen uker siden, Bach Strad. New York #7
Blir mer og mer glad i responsen den gir. Hornet vibber nesten over hele registeret jeg kan spille i. Hærlig.
Men må jobbe mer med dette instrumentet pga. borringen.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Tverrfløyte, fiolin, gitar og korsang her. Dog aldri samtidig. Å gjenoppta sangen vurderes. Juryen er fremdeles ute. I mellomtiden spilles det plater. Akkurat nå, et eventyr av en Naxosplate med Kungsbacka Piano Trio. Men det hører vel hjemme i en annen tråd, jeg kunne bare ikke dy meg..... ;)

Valentino, jeg ser liksom ikke deg for meg med en sigg, uansett om det bare er en gang i året. Richards eller ikke. ;)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.390
Antall liker
20.807
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Er ikke så lett å dy seg. And I can do the Keef.

Veldig godt funnet på denne tråden, Jøgga, drodleDipolsk godt, minst.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.615
Antall liker
9.171
Sted
Trondheim
Spilte trompet i skolekorps i 10 år. Var faktisk solist på konsert for 600 skoleelever med divisjonsmusikken i gamle Verdensteateret i Trondheim i "hine hårde dager". Lærte meg å spille klassisk gitar i studietiden og spiller fremdeles gitar daglig, men nå er det blitt mest pop og rock. Og bare på hobbybasis.
 

Norum

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.07.2006
Innlegg
582
Antall liker
5
spilte blokkfløyte på barneskolen.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
bambadoo skrev:
Spilte blokkfløyte på barneskolen..

Lurer på om blokkfløyta alene er grunnen til at ikke flere valgte å gå musikkens vei?
Du har nok et poeng her bambadoo, men jeg vil da påstå at dere som "bukket under" og kanskje hatet blokkfløyta- hadde dårlige lærere på det området- som ikke maktet å gi dere gleden og ferdighetene.
Jeg hadde motsatt opplevelse av det:
Vi var to parallellklasser på barneskolen. To fantastiske lærerinner (som også var venninner) -sammenhengende i seks år lærte oss masse folkemusikk og med obligatorisk blokkfløytespill flere ganger om dagen. Av 46 elever fra den tiden, lever 8 av oss av musikk i dag, og jeg vet at mange også er aktive hobbymusikere i div. settinger. Så det kan gå den veien også. :)
Men som du mer enn antyder, blokkfløyta tok nok knekken på mange :'(
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.390
Antall liker
20.807
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Huff så fælt det låt med 25 blokkfløyter i unison. Det er nok forskjell på ører også; Mange i min klasse var ikke i stand til å høre at det låt bra av parallellklassens blokkfløytekvartett som hadde turne fra klasserom til klasserom.

Jeg fikk forresten honorable mention i siste månedsbrev fra barnehagen, og jeg har fått engasjement som stortrommeslager i det årlige Øve til 17. mai-toget. Jeg spiller stortromme en gang i året fra nå av altså.
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.468
Antall liker
31.824
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Spilte litt gitar i ungdommen, men ble med det ;)
Husker vel noe få grep og strofer ennå ::) ;D
 
U

utgatt60135

Gjest
"Prøvde meg, men var helt talentløs".

Piano ..

Husker også blokkfløyta godt hvor lærerinnen uttrykte dårlig motivasjon 8).

Men, "i dag" så tror jeg det hadde vært anderledes, selv om behovet ikke er er det. Men kanskje kjøper jeg en sax en en dag :). Skulle jeg valgt et instrument i dag hvir jeg hadde tenkt seriøst så kunne jeg tenke meg Cello.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.914
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Det er slående at det ikke er noen aktive amatørutøvere her (EDIT:jo de kryper inn etterhvert, gledelig!) , de har vel ikke har tid til overs i tillegg til hjemmeøving og prøver, konserter, dugnader, turer, øvingsseminarer etc.. Jeg har vært tungt belastet med denslags, med tyngden på messingblås. Som student tjente jeg eksra slanter som instruktør og vikar i musikkskolen og på sommekurs. Idag er det neste generasjon som er aktive og 'pappa står for transport og finansiering'. Jeg har fremdeles euphonium og trombone stående framme, og spiller litt piano og gitar innimellom. Euphonium er et undervurdert instrument som en gang truet med å erstatte fagotten i symfoniorkesteret, det egner seg ypperlig til avspilling av Bachs cellosonater og Mozart og Vivaldis fagottkonserter. (Hvis man gidder å øve noen år). Min er engelsk og heter Sovereign.

I tenårene var det ivrig piano-øving,en stund var vi flere som reiste på langtur til byen annenhver lørdag for å få kompetent undervisning. Læreren var en sann entusiast, også på hifi, og begynte hver leksjon med å spille plater for oss. Vi satt fjetret i lytteposisjon og hørte på de store heltene gjennom hans Luxor transmisjonslinjehøyttalere (Kranzberg har sånne ser jeg!) før vi gikk igang med Chopin, Brahms og Beethoven. Da var det gjort, jeg var solgt, og er evig takknemlig for den påvirkningen. Lærere er viktig, det kan vi slå fast.


Pianoet er et Bogs & Voigt fra ca. 1912, som fulgte med huset vi kjøpte, det har blitt restaurert og er nå familiens stolthet. Der spilles Chopin-valser i haltende tempo og bruddstykker av de enkleste Mozart-sonatene (jada Valentino, K331 ...). Siste satsen på Måneskinnssonaten klarer jeg nok aldri skikkelig men jeg klarer ikke la være å prøve heller.
Gitaren er en av fem i familien, min brukes til å dra en klønete Wish You Were Here -solo, eller en sur Leonard Cohen-imitasjon. Den første jeg lærte var Ulf Lundells svenske versjon av Famous Blue Raincoat, den fungerte kanskje bedre i den tiden jeg røykte jevnlig.

Hvis jeg begynte på nytt ville jeg prøve å spille cello, og kanskje hatt en hardingfele til å erte venner og familie med. Ellers angrer jeg ingenting.
 

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.914
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Valentino skrev:
...
og kjøpe digitalpiano. Slike kan man spille på med Sennheiser.....
Det har vi gjort, Yamaha Clavinova er supert til prisen, det står på jenterommet og der det øves hemmelig døgnet rundt. Piano krever mengdetrening, og dette er rette virkemiddelet. Sennheiser er også med. Men elektronisk er ingen ertsatning for akustisk piano, ikke kast ut det gamle! Det akustiske instrumentet er det som teller, elektronisk er et øvingsverktøy.

Jørgen
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.988
Antall liker
707
Har spillt piano siden 7-årsalderen. En (ugift) tante troppet opp på døren hos oss med et Schimmel piano. Hvor glade og entusiastiske foreldrene mine var akkurat da kan jeg ikke huske, men idag er iallefall jeg henne evig takknemlig.
Det ble etterhvert utallige timer med "banking" på dette pianoet.
En annen ting som minnes er de mange skoleavslutninger med pianospill. Gudene må vite hvor mange nervøse dassbesøk de har forårsaket kombinert med frisk transpirering.
Utrykket "dritnervøs" er absolutt ikke tatt ut av luften..........
Idag angrer jeg bittert på at jeg ikke benyttet muligheten og gjorde musikken til levevei, men gjort er gjort.
Uansett, jeg spiller daglig så sant det er mulig. (Kjerring, unger, jobb....)
I januar tok jeg spranget å kjøpte flygel (brukt Schimmel), O du milde potet for en forskjell fra piano. Klangen og ikke minst mekanikken gir deg følelsen av at flygelet spiller av seg selv. Den investeringen har ført til at haifaien stort sett har fått stå ifred.....

PS Kv 331 er ikke å kimse av, skal du mestre hele sonaten krever det mye øving
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.390
Antall liker
20.807
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jadda jadda, Gubra, men jeg klarer å spille høyre hånd av tema i førstesatsen feilfritt nesten hver gang.  :p ;D
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.174
Antall liker
34.563
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Begynte med å spille tverrfløyte og sax i skolekorpset, trevfløyten har jeg liggende hos mine foreldre og prøver den når jeg er hjemme, sax derimot har jeg ikke rør på mange, mange år. Gitar og piano spiller jeg jevnt og trutt. Jeg er gitar-lærer for tre elever så da blir det en del trening for meg også. Piano har vi i huset og på jobben så det lever jeg med daglig. Jeg er av den "frie" sorten, kan lite noter, men tar det på "gefiligen". Kona derimot er en meget habil klassisk-pianist.

Hovedinstrumentet mitt er nok vokalen, den bruker jeg ofte, ikke i kor, men som solist (hobbybasis) rundt om i lokalmiljøet.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Jeg var vel en av dem som ikke gjorde seg helt bort med blokkfløyta på barneskolen. Spiller fremdeles et par Bach-låter hver gang jeg finner fløyta på bunnen av kista hvor all nostalgien er lagret.
Spilte bariton i skolemusikken. Sax var førstevalg, men den posisjonen var opptatt. Trommer var andrevalg, men det var uaktuelt for mor og far. Dermed ble det altså bariton. Det varte vel ikke mer enn et par sesonger.
I ung alder gikk jeg en kortere periode til pianotimer. Husker enda lærerens sterke kaffeånde på loftet i musikkbutikken i Vaskerelven (Bergen). Da våren kom skippet jeg timene og stakk femtilappen i egen lomme. Det ble raskt avslørt... ;D
Hadde også en Yamaha DX-100 på denne tiden. Den kunne lage 5000, eller var det 50000, forskjellige lyder. Dette til tross, det brant over av seg selv.
Samtidig som jeg holdt på med alle disse andre tingene spilte jeg gitar. For det meste selvlært, men man kan vel kanskje si at Lillebjørn Nilsen hadde en finger med i spillet den første tiden. I en periode tok jeg også timer hos Mads Eriksen, på det samme loftet, til den samme musikkbutikken, i Vaskerelven.
Etter gymnaset, allsangens tid, har repertoiret vært jevnt minkende. Jeg setter meg ned med gitaren fra tid til annen, bare for å innse at huden på fingertuppene har blitt like sart som babyhud.

I dag angrer jeg veldig på at jeg ikke fortsatte med pianoundervisningen. Har et piano på hjemmekontoret og har kjøpt en lærebok, men det er ikke lett å komme i gang :-\
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.914
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Det er ikke krystallklare grenser mellom kategoriene her, men jeg lurer på om jeg på sikt må oppgradere meg til aktiv amatør igjen. Er det mulig å begynne med noe helt nytt i voksen alder? Det måtte være å synge i kor. Det hadde vært fint å stå i et nytt konserthus og gaule af full hals på Beethovens niende. Bare en ide, spørs om koret ville ha meg. Eller jeg kunne tenke meg en ny gitar, kunne jobbe meg opp på 'selskapsbruk'-nivå kanskje. Jeg falt for en tsjekkisk Furch i en butikk for en stund siden men lot den stå og oppgraderte hifien i stedet. Lurer på om den (Furch'en) står der fremdeles...

Og K 331: Jeg nærmer meg å klare hele siste satsen!
Metronomen står på 96, det får jaggu være fort nok.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.732
Torget vurderinger
4
Blokkfløyte på barneskolen, - dårlig lærer, dårlig motivasjon, dårlige evner, men jeg hørte det i det minste selv at det låt for jævlig....det hele under absolutt tvang....og blokkfløyta knakk i vill frustrasjon. Synger strålende falskt og danser som TittenTei. I det hele tatt totalt hjelpesløs i praktisk musikalsk utfoldelse.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Trane skrev:
Blokkfløyte på barneskolen, - dårlig lærer, dårlig motivasjon, dårlige evner, men jeg hørte det i det minste selv at det låt for jævlig....det hele under absolutt tvang....og blokkfløyta knakk i vill frustrasjon. Synger strålende falskt og danser som TittenTei. I det hele tatt totalt hjelpesløs i praktisk musikalsk utfoldelse.
Og slikt skal ha utviklet en passion for Miles? :eek: ;)

Godt å se at du tross alt, kom deg velberget gjennom Trane.
Vitner om en meget sterk karakter. :)
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.536
Antall liker
7.022
Var aktiv utøver på piano og messing over vel ti år. Ble etterhvert såpass god at jeg skjønte hvor mange andre interesser jeg ville måtte forsake for å bli virkelig god, og den erkjennelsen gjorde at jeg pakket ned sakene for nå bare en skjelden gang å klunke litt Satie for meg selv i sene nattetimer...
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Spillte piano i barne- og ungdomsårene. Hadde sågar en periode privatlærer hjemme hos oss 2 ganger i uken . Parallelt ble det øvet på gitar, og gikk et par år i lære hos den kjente (?) jazzgitaristen Paul Weedon. (Lever han ennå ?)

Etter endt utdannelse ble det noen år som musiker i forskjellige sammenhenger, (rock, jazz, storband, etc). Det var vel i disse årene jeg til fulle forstod hva Ian Dury tenkte på da han skrev 'Sex and Drugs and Rock'n Roll'.

Nå spilles der kun til hobbybruk, selv om jeg en sjelden gang blir benyttet som studiogitarist.
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.079
Antall liker
1.280
Leiker meg stadig på diverse gitarer, men må vel i båsen "aktiv amatør" som utøver i to operakor her på østlandet. Ellers er det min erfaring at det ikke er noen sammenheng i det hele tatt, mellom det å drive med musikk, og det å høre seriøst på musikk. Skal bli artig å se fordelingen når utvalget blir litt større.
Steen
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.988
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Var i gang med klassisk gitar for ca 10 år siden, men hadde ikke øvingsdisiplinen inne, omtrent som med italienskkurset jeg gikk for noen år siden.
 

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Innlegg
1.374
Antall liker
3
Gikk til gitarlærer og lærte klassisk ++ på i barneskole/ungdomskoletiden, dette varte helt til idretten tok for mye tid. Har gitar fortsatt men det er stort sett junior på 15 mnd som sitter på fanget og spiller. ;D Jeg bare stemmer den innimellom..
(Beholder en gitar i tilfelle jeg får lyst til å begynne å spille igjen en eller gang.)
 

larsggu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.07.2007
Innlegg
456
Antall liker
21
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Får hive meg på her. Har spilt i skolekorps fra jeg gikk i 4.-klasse, startet på kornett og gikk senere over til grovere skyts, nemlig trombone (skrekkbasun!). Har spilt på amatørnivå i diverse brass-band (engelsk trad, ikke storband) og orkestre kun med noen få pauser. Spiller pr. dags dato 2. tenor-trombone i Oslo Symfoniorkester. Før jeg flyttet til Oslo var jeg med på endel prosjekter i Grenland Symfoniorkester, og det at jeg var med der tror jeg ga den første gnisten til interesse for klassisk musikk for en tre-fire år tilbake. :)
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Begynte med fiolin i 2. klasse. Hadde en koselig bestefarfigur av en pensjonert oberst som lærer første året. Veldig hyggelig. Så kom en furie inn fra øst (Polen) med mitraliøse stemme å hang til å korrigere sig i holdning med buen. Ikke så gøy. Ble litt orkester osv. allikevel de tre årene jeg holdt på. Det var gøy. Lærte nok til å forstå at det instrumentet er noe av det snedigste som er laget. Hvem var det som bygde ferdighetsbruen mellom tre-, tarm- og taglhaugen, slik den møtte den første stryker, og de vidunderlige toner vi i dag kan glede oss over fra de med talent og tålmod? TAKK!

Så ble det litt akkordgitar i et hvileskjær mot synthspill i band i ten-årene. Musikklinje på vg. krevde sang og bi-instrument i tillegg til hovedinstrument (synth). Jeg valgte piano og klassisk gitar. Rasjonelt sett skulle jeg valgt noe annet. Har ikke talent eller tålmodighet, men ville ikke vært den tiden for uten: Musikkhistorie, satslære, arrangering, festing, samspill. Akk. Skolekorets oppsetning av Mozarts requiem med Terje Kvam som dirigent og med profesjonelt orkester og profesjonelle solister var en vanvittig opplevelse. Har også sunget noe i kor i årene etter. Fikk et nesten like stort kikk av Durufles requiem i noe mer moden (?) alder. -dødsmesse igjen. Et mønster?

Nå ligger dette brakk gitt. Kun terapimprovisasjon på pianoet til tider, i tomt hus :-[. Kan hjelpe niåringen fra tid til annen med han gitarlekser da, det er jo fint. Merker at det kunne vært givende å nådd et vist nivå på kirkeorgel. Mann allmektige for et instrument!

Mvh
Sniff
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.914
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Bumper tråden, i tielfelle noen nykommere.
Antallet som har stemt er faktisk atskillig høyere enn jeg hadde trodd, klassisk-interessen lever!
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.849
Antall liker
19.680
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Musikkpedagog, tubaist, dirigent, instruktør.
Har også vært rektor i kulturskole.
 
Topp Bunn