Usentrerte plater

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.651
Antall liker
1.200
Hei,
Så denne linken som omhandler Nakamichi TX-1000. Kan ikke bli annet litt imponert (og nostalgisk) ved synet av denne japanske ingeniør kunsten/kompetansen. Har aldri sett en i levende live (skulle gjerne), men bildet sier en del.

http://www.positive-feedback.com/Issue33/tx1000.htm

Linken fant jeg i følgende tråd på vinyl asylet; "What to do about off-center records"

http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/messages/74/749493.html

Dette er et reelt og hørbart problem, og jeg har i mange år gjort som "PAR" har gjort;

http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/messages/74/749499.html

1. Se på armen og notere hvor den har maks. utsving
2. Utvide senter hullet forsiktig i den retning med en rund fil
3. Markere posisjonen hvor hullet har blitt utvidet og presse platen i denne retning mot spindelen når den legges på platetallerkenen.

På denne måten klarer jeg å synlig og hørbart å minske problemet.

Mener selv at dette er kanskje den mest vanlige, alvorlige feilen ved dagens nye pressinger. Gjelder de alle fleste "labels". Og er mye mer utbredt nå enn før. Når jeg kjøper eldre brukte plater (fra f.eks. rundt 1970 +-), er problemet mye mindre.

Hva med dere?

mvh
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har ein kompis som er oboist og treblåseekspert. Han er ekstremt kjenslevar for dårleg senterte plater, og han gjer det på same måte som det skisserast her. Han hadde massevis av gamle plater som han sleit med, så problemet er definitivt ikkje nytt.
Men fullgod løysing er ikkje denne filinga., for det tek mykje tid, og det er rimeleg med slark i systemet. Det einaste verkeleg effektive er TX 1000 eller Dragon, heitest det. No har eg aldri høyrt desse to legendane, men dei har medført ein del sikling opp gjennom åra....
 

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
500
Antall liker
5
I aprilnr. av stereophile er der ein reportasje frå CES 2008. Der står det om ein ny prototype frå Frank Schroeder/ Galibier Design. Ein av detaljane er ein spindel som er vidare øvst enn der plata ligg. Dermed blir plata sentrert uten å ligge an mot spindelen. Plata blir på den måten isolert frå lager/lagerstøy. Dette tillet også å justere plassering av plater som har hol ute av senter. Ganske god idé for å isolere lagerstøy. Kor lett det er å sentrere plata er eg litt meir usikker på.

Sigurd
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Apropos usentrerte plater: Satte akkurat på Ketil Bjørnstad: "Finnes du noensteds ikveld?" og den er grusomt usentrert - ser det ut til. Selve ytterkanten av plata svaier fra side til side på tallerkenen. Stor var min forskrekkelse da jeg satte nåla ned i rillene og armen overhodet ikke viste tegn til sideveis bevegelse. Så selv om selve plata ser forferdelig usentrert ut, er den ikke det :eek:
 
Topp Bunn