USA-versjon av Huldra 5?

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
301
Antall liker
104
Jeg kom over denne her på amerikansk Ebay: https://www.ebay.com/itm/143393705618
Jeg har aldri verken sett eller hørt om denne varianten før. Noen som vet noe mer? Den har søkerskala uten stasjonsnavn, og engelsk merking av alle funksjonene. Bakveggen er derimot kun markert på norsk. I følge annonsen er det uttak for ekstern FM-stereodekoder, men det kan jo selvfølgelig være ettermontert. Kabinettet ser også annerledes ut enn de norske. Dessverre veldig dårlig kvalitet på bildene i annonsen. Skulle gjerne hatt den, men den er dyr som det er, og frakt+importavgifter blir sikkert uhyggelig hvis han i det hele tatt er villig til å sende til Norge.
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
Kanskje ikke USA-versjon, men heller "Ikke Europa" -versjon.
På de radioene som ble solgt her i Europa så var det stasjonsnavn på skalaen, men disse var jo europeiske stasjoner.
Så istedenfor å lage egne skalaer for forskjellige andre verdensdeler så lagde de vel bare en uten navn.
Australia f.eks. hadde jo et spesielt system med skala delt inn i en seksjon for New South Wales, en for Victoria, en for Queensland osv
Radios for foreign lands
Ser kanskje litt stusselig ut uten navn som man er vant med men, smak og behag :)
Huldra 8 i tilsvarende internasjonal utgave.
 

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
301
Antall liker
104
Ja, jeg hadde en sånn Huldra 8 en gang, helt strøken og fullt fungerende. Den var blitt kjøpt i amerika av en nordmann som jobbet der i en periode, og tatt med hjem som flyttegods. Jeg byttet den bort sammen med et par-tre andre Huldraer mot en praktisk talt ubrukt TR2080. Husker jeg angret litt akkurat der og da, men innså fort at det var nok jeg som gjorde det beste byttet her.
Jeg visste at det ble eksportert Tandbergradioer fra ca. slutten av 60-tallet og utover, og da spesielt de store modellene i TR-serien. Og båndopptakere, selvfølgelig, allerede fra 50-tallet. Men at de hadde egne utenomeuropeiske eksportmodeller av radioer såpass tidlig har jeg aldri hørt om. Det hadde vært interessant å vite i hvor stor utstrekning denne eksporten foregikk og hvilke modeller det dreide seg om. Var egentlig Tandberg så mye bedre enn andre lands produkter at det var noe godt salgsgrunnlag? Jeg ser for meg at det ble veldig dyre produkter med en grunnpris som sikkert allerede var høy, pluss fraktkostnder og importavgifter.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.631
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Solgt som skrap: pris over 5000 kr.
Stor og tung.
Kostbar frakt må påregnes ...
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Tandberg har et visst navn hos en del "over there".... for et par år siden var det en kar som forlangte USD12.000 for et sett 3000-serie...
 
Topp Bunn