Usa og "Retail Price"

P.I.B

Medlem
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
17
Antall liker
0
På amerikanske nettsteder står det "Retail Price" f.eks 5000$ , er dette inkludert moms eller kommer dette i tillegg ? Og hva er momsen i USA?
Kan vel ikke huske at jeg har sett det stått "Retail Price + tax" noen steder, har hørt veldig mye forskjellig angående dette, så hva er egentlig riktig.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
P.I.B skrev:
På amerikanske nettsteder står det "Retail Price" f.eks 5000$ , er dette inkludert moms eller kommer dette i tillegg ? Og hva er momsen i USA?
Kan vel ikke huske at jeg har sett det stått "Retail Price + tax" noen steder, har hørt veldig mye forskjellig angående dette, så hva er egentlig riktig.
USA har så vidt jeg vet ikke noe føderalt system for omsetningsavgifter og liknende. De enkelte delstater fastsetter sine egne systemer for «sales tax», det kan sågar variere innenfor den enkelte delstat også. I den grad distributører og produsenter oppgir en eller annen antatt/anbefalt/foreslått «retail» pris, så er dette som regel ekskl. lokale salgsavgifter. Hvordan dette «fungerer» mht. salg over nett har jeg ingen formening om.

mvh
KJ
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Enkelte stater har rundt 5-7% moms. Hvis du handler fra utlandet mot USA skal du ikke betale amerikansk moms men må betale norsk moms 25% når pakken når tollvesenet ved importen til Norge.
 

Carter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Innlegg
245
Antall liker
52
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Amerikanske priser er alltid oppgitt uten mva/tax, da denne fastsettes av hver enkelt delstat. Du skal i prinsippet betale norsk mva på 25% på summen av produkt- og fraktprisen. Evt. håndteringsgebyrer fra speditøren kan tilkomme.

Og ikke glem at norsk forbrukerlov med fem års reklamasjonsrett går ut av vinduet... Egenimport er ikke alltid verdt bryet, imo. Ved kjøp av nye produkter, altså. Prutningsmonnet er jo også langt større her hjemme, i min erfaring.
 

P.I.B

Medlem
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
17
Antall liker
0
Carter skrev:
Amerikanske priser er alltid oppgitt uten mva/tax, da denne fastsettes av hver enkelt delstat. Du skal i prinsippet betale norsk mva på 25% på summen av produkt- og fraktprisen. Evt. håndteringsgebyrer fra speditøren kan tilkomme.

Og ikke glem at norsk forbrukerlov med fem års reklamasjonsrett går ut av vinduet... Egenimport er ikke alltid verdt bryet, imo. Ved kjøp av nye produkter, altså. Prutningsmonnet er jo også langt større her hjemme, i min erfaring.
Men de fleste butikker krever vel at du har en amerikansk adresse, så man blir jo nødt til og bruke jetcarrier eller lignende, så da må man vel betale den momsen som den aktuelle delstaten krever i tillegg til norsk moms?

Liker helst å handle her hjemme i Norge, syns dette er tryggere/enklere,-og er villig til å betale litt ekstra for dette, men noen norske forhandlere er desverre alt for grådige.
Når det gjelder veiledende priser for dedikerte high end merker, så er det som regel en god del mindre man faktisk betaler for produktet her i Norge.
Men i mitt tillfelle så er det en prisforskjell på kjøp av varen i USA inkludert frakt og moms her hjemme, kontra veiledende norsk pris et sted mellom 30000 og 35000kr.
La oss si at jeg skulle få en 10000 i rabatt hos norsk forhandler, så vil det fortsatt være over 20000 spart, og man kan få mange reperasjoner for den prisen.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Samme her. Sparte ca. 50K på kjøp av produkt i USA. Da reparerer/sender man mange ganger uten å komme opp i samme beløp. Det lønner seg uansett.

Tror nok mange småimportører (og store, ref. Neby...) bør stikke fingeren i jorda og få litt bakkekontakt igjen. Går ikke an å kjøre med 10x valutapris lengre...
 
Topp Bunn