Ummm...så, hva har jeg gekauft ?

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Mye tider på at jeg må grave frem min kopi av Was bedeutet das? før jeg kan slippe meg selv løs på ebay.de igjen.
Nu vel. Jeg er klar over at det er umulig å lese seg gjennom hele listen nedenfor, men dersom det er noe du ved første øyekast kjenner igjen så skal jeg både bukke og smile.

Og jada, jeg vet at jeg tøyer strikken til Fadderordningen langt nå :)




CHOPIN - KLAVIERWERKE -JULIAN VON KAROLYI KLAVIER SUSTRAPHONE <P>
CHOPIN - KLAVIERWERKE - ROBERT ALEXANDER BOHNKE KLAVIER<P>
GROSSE PIANISTEN SPIELEN CHOPIN - HELIODOR <P>
CHOPIN - 17 WATZER - TAMAS - VASARY - DT. GRAMMOPHON <P>
CHOPIN - CYPRIEN KATSARIS KLAVIER - WALZER - TELEFUNKEN <P>
CHOPIN - BRILLIANT INTERPRETATIONS - DT. GRAMMOPHON <P>
CHOPIN - KLAVIERKONZERT NR.2 F-MOLL OP.21 - ADAM HARASEWICZ KLAVIER - ORIGINALAUFNAHMEN PHILIPS HI-FI 74632<P>
CHOPIN - ETUDES OP.10 & OP.25 - MAURIZIO POLLINI KLAVIER - DEUTSCHE GRAMMOPHON<P>
VIVALDI KONZERT MIT DEN I MUSICI - A-MOLL FÜR ZWEI VIOLINEN , G-DUR FÜR ZWEI MANDOLINEN , FLÖTEN CONCERTO - LA TEMPESTA DI MARE , CONCERTO FÜR VIOLINE - LÁMOROSO , OBOEN CONCERTO A- MOLL, PHILIPS <P<
VIVALDI - LORIN MAAZEL - FOUR SEASONS - VIER JAHRESZEITEN <P>
SMETANA, BEDRICH - MA VLAST - MY COUNTRY - CZECH PHILHARMONIC ORCHESTRA - VACLAV NEUMANN - RAR<P>
BEETHOVEN - SONATEN NR:8 PATHETIQUE , NR. 14 MONDSCHEIN NR. 23 APPASIONATA - WILHELM KEMPF PIANO - DT. GRAMMOPHON <P>
BEETHOVEN - DIE MEISTERSONATEN FÜR KLAVIER - CLAUDIO ARRAU - PHILIPS <P>
BEETHOVEN TRIPELKONZERT C-DUR OP.56 - DAVID OISTRACH, MSTILAW ROSTROPOWITSCH, SVJATOSLAV RICHTER, HERBERT VON KARAJAN, BERLINER PHILHARMONIKER - EMI C 065 02042 <P>
BEETHOVEN SINFONIE NR./ GEWANDTHAUSORCHESTER LEIPZIG - ETERNA <P>
BEETHOVEN - KONZERT FÜR ORCHESTER UND VIOLINE D-DUR OP.61 UND RUBINSTEIN KONZERT FÜR ORCHESTER UND KLAVIER NR. 5 ES-DUR , OP. 73 RED SEAL 1971<P>
BEETHOVEN 8. & 9. SINFONIE - TSCHECHISCHE PHILHARMONIE , DIRIGENT PAUL KLETZKI <P>
BEETHOVEN SONATEN - GLENN GOULD - HUNGAROTON <P>
BEETHOVEN SEPTETT - CONSORTORIUM CLSSICUM <P>
BEETHOVEN - DIE FÜNFTEN - NIKITA MAGALOFF- KLAVIER, DIRIGENT WILLEM VAN OTTERLO UND SINFONIE IGOR MARKEVITCH DIRIGENT - FONTANA<P>
BEETHOVEN NEUNTE - WIENER PHILHARMONIKER - KARL BÖHM - FONTANA <P>
BEETHOVEN 1 & 2 SINFONIE - LEONARD BERNSTEIN UND NEW YORKER PHILHARMONIKER - CBS <P>
BEETHOVEN 5. KLAVIERKONZERT - HANS RICHTER - HAASER - PHILHARMONIC ORCHESTRA LONDON - EMI <P>
BEETHOVEN - SINFONIE NR. 3 ES-DUR OP.55 - "EROICA " - WIENER PHILHARMONICA - FURTWÄNGLER - RAR<P>
HOROWITZ VLADIMIR - THE YOUNG HOROWITZ - RCA <P> FRANZ VON SUPPE - OUVERTÜRE - HELIODOR <P>
TSCHAIKOWSKY - SYMPHONIE NR.6 - PATHETIQUE - BERLINER PHILHARMONIKER - KARAJAN - DT. GRAMMOPHON <P>
TSCHAIKOWSKY - KLAVIERKONZERT B- MOLL - LUDWIG HOFFMAN - BAMBERGER SYMPHONIKER <P<
TSCHAIKOWSKY - FÜNFTE SINFONIE E- MOLL OP. 64 - PETER ILJITSCH - PHILHARMONIA ORCHESTER - KARAJAN - COLUMBIA <P>
BACH - BRANDENBURGISCHE KONZERTE - COLLEGIUM AUREUM AUF ORIGINALINSTRUMENTEN : HARMINIA MUNDI <P>
BACH - BRANDENBURG CONCERTOS NO. 4 IN G - MAJOR , NO. 5 IN D MAJOR , NO. 6 IN B FLAT MAJOR - HAMBURG CHAMBER ORCHESTRA CONDUCTED BY HARRY NEWSTONE -SAGA - LONDON PRESS- RAR<P>
BACH - BERÜHMTE CEMBALOKONZERTE - ZUZANA RUZICOVA - ARIOLA <P>
LISZT - PIANO CONCERTOS NOS 1&2 SVIATOSLAV RICHTER - LONDON SYMPHONIE ORCHESTER - KIRILL KONDRASHIN - SEQUENZA <P>
LISZT - MAZEPPA - LES PRELUDES , UNGARISCHE RHAPSODIEN 2&4 - BERLINER PHILHARMONICA - KARAJAN - DT. GRAMMOPHON <P>
LISZT - UNGARISCHE RHAPSODIEN 1 2 3 & 6; ORCHESTER WIENER STAATSOPER- MMS 2189<P>
LISZT - PRELUDES , RHAPSODIES ESPAGNOLES ; HUNGARIAN RHAPSODIES 2&9 - HUNGRIAN STATE ORCHESTRA - GYULA NEMETH - QUALITON LPX 11341 <P>
DVORAK ANTONIN - TRIO IN F- MOLL FÜR VIOLINE VIOLONCELLO UND KLAVIER, OP. 65 - SONDERAUFLAGE IMPRESSION <P>
DVORAK - SLAWISCHE TÄNZE - PHILHARMONIC ORCHESTRA - VACLAV NEUMANN - DOPPELALBUM - SUPRAPHON<P>
DVORAK - SYMPHONY NO.9 IN E MINOR - FROM THE NEW WORLD - CZECH PHILHARMONIC ORCHESTRA VACLAV TALICH ALTE SUPRAPHONE LPV 264 -RAR<P>
DVORAK - NEW WORLD SYMPHONY - SUPRAPHONE<P>
DVORAK - CONCERTO FOR VIOLONCELLO AND ORCHESTRA IN B-MINOR OP. 104- MSTISLAV ROSTROPOVICH - SUPHRAPHON 1964 SUA 10125<P>
DVORAK - SINFONIE NR. 9 E-MOLL OP. 95 - NBC SYMPHONIE ORCHESTRA NEW YORK - AUTURO TOSCANINI - ETERNA <P>
DIE 12 CELLISTEN DER BERLINER PHILHARMONIKER MIT ARLEEN AUGER - BACH- BERNSTEIN BERTALI - SHERIFF - VILLA-LOBOS..TELEFUNKEN.<P>
HÄNDEL - DREI ORGELKONZERTE - ALBERT DE KLERK , AMSTERDAMER KAMMERORCHESTER , ANDRE RIEU - SDG 610708<P>
HÄNDEL - WASSERMUSIK - SCHOLA CANTORUM BASILIENSIS - AUGUST WENZIGER - ARCHIV PRODUKTION RESONANCE<P>
BRAHMS - SYMPHONIE NR. 2 IN D-DUR OP. 73 - AKADEMISCHE FESTOVERTÜRE - ORCHESTER ZÜRICH - JOSEF KRIPS - MMS 2208 <P>
BRAHMS - CLAUDIO ARRAU - KLAVIERKONZERT NR. 1 , CONCERTORCHESTER AMSTERDAM , BERNHARD HAITINK - PHILIPS<P>
BRAHMS VIOLINCONCERT - LONDON SYMPHONIE ORCHESTRA , PIERRE MONTEUX - ETERNA<P>
MOZART - FLÖTENKONZERTE - HANS MARTIN LINDE - AURELE NICOLET DT: GRAMMOPHON 1967<P>
MOZART - KLAVIERKONZERTE NR. 21&22 - CAMERATA ACADEMIA SALZBURG - GEZA ANDADT. GRAMMOPHON <P>
MOZART - DIE VIER SPÄTEN SYMPHONIEN - NR.38 , 39 , 40 , 41 - BERLINER PHILHARMONIKER - KARL BÖHM - 2 LP BOX - DT. GRAMMOPHON <P>
MOZART - LODRONISCHE NACHTMUSIK UND DIVERTIMENTO NR. 11 - SÜDWESTDEUTSCHES KAMMERORCHESTER - GÜNTHER WICH INTERCORD <P>
MOZART - 4 LP BOX - SERENADEN & DIVERTIMENTI - FRANZ LISZT KAMMERORCHESTER - CAPRICCIO <P>
MOZART - KLAVIERKONZERT NR. 26 D-DUR UND NR. 23 A-DUR - FRIEDRICH GULDA CONCERTGEBOUW ORCHESTRA AMSTERDAM - NIKOLAUS HARNOCOOURT - TELDEC <P<
MOZART UND SEINE FREUNDE IN MÜNCHEN - UNBEKANNTE KAMMERMUSIK VON CHRISTIAN KAMMERBICH - JOSEPH FIALA - FRANZ DANZI - LUDWIG AUGUST LEBRUN - SINHOFFER QUARTETT - DIE INSTRUMENTITEN WIEN - KAMMERMUSIK AUF ORIGINALINSTRUMENTEN DES 18. JAHRHUNDERTS - MUSICA BAVARICA <P>
RAVEL - LA VALSE - BOLERO - RHAPSODIE ESPAGNOLE - LEONARD BERNSTEIN - NEW YORKER PHILHARMONIKER - CBS <P>
YEHUDI MENUHIN - BRUCH - VIOLINCONCERT - G-MOLL OP. 26 , PAGANINI VIOLINCONCERT D-DUR OP. 6 <P>
YEHUDI MENUHIN - MAX BRUCH - VIOLINKONZERT G-MOLL OP.26 , FELIX MENDELSOHN BARTHOLDY - VIOLINKONZERT E- MOLL OP. 64 - PHILHARMONIC ORCHESTRA LONDON - WALTER SÜSSKIND - EMI <P>
YEHUDI MENUHIN - BACH BRANDENBURGISCHE KONZERTE NR. 1-3 - EMI <P>
ITZHAK PERLMAN - VIOLINE - PAGANINI KONZERT NR. 1 D-DUR OP. 6 , PABLO DE SARASATE - CARMEN FANTASIE OP. 25 - ROYAL PHILHARMONIC ORCHESTRA - LAWRENCE FORSTER<P>HERBERT BAUMANN - VIRTUOSES HORN - VIVALDI - MOZART - ROSETTI - TELEFUNKEN 1970<P>
CYPRIEN KATSARIS LIVE KLAVIER - VIRTUOSE KAMMERMUSIK TELEFUNKEN <P>
EMIL GILELS - HAYDN -CONCERTO FOR PIANO AND ORCHESTRA IN G D MAJOR UND MOZART CONCERTO NR. 21<P>
HECTOR BERLIOZ - SYMPHONIE FANTASTIQUE - LE CARNEVAL ROMAIN - OUVERTÜRE - ORCHESTRE DE PARIS - DANIEL BARENBOIM - DEUTSCHE GRAMMOPHON <P>HAYDN - KONZERT FÜR TROMPETE ES-DUR, FÜR 2 HÖRNER ES-DUR , FÜR ORGEL C-DUR - MAURICE ANDRE TROMPETE , GEORGES BARBOTEU UND GILBERT COURSIER HORN , MARIE CLAIRE ALAIN ORGEL - ORCHESTRE JEAN FRANCOIS PAILLARD - EMI ELECTROLA C 063-28 258<P>
HAYDN - SINFONIE NR. 88 UND 100 - COLUMBIA SINFONIE ORCHESTER - BRUNO WALTER CBS <P>
MENDELSOHN - SYMPHONIE NR. 4 " ITALIEN " OP. 90 , THE HEBRIDES OVERTURE OP.26 , CALM SEA AND PROSPEROUS VOYAGE - OVERTURE OP. 27 - VIENNA PHILHARMONIC - DECCA <P>
STRAUSS - GREAT WATZES - WERNER MÜLLER AND HIS ORCHESTRA DECCA ENGLAND 1964 <P>
RACHMANINOFF - PIANO CONCERTO NO. 3 - LAZA BERMAN UND CLAUDIO ABBADO -LONDON SYMPHONY ORCHESTTRA - CBS MASTERWORKS <P>
RACHMANINOFF - KLAVIERKONZERT NR. 3 VICTOR JERESKO - SINFONIE ORCHESTER DER UDSSR - GENNADI PROWATOROW - ETERNA <P>
BERLIOZ, HECTOR - SYMPHONIE FANTASTIQUE OP. 14 - ORCHESTER LAMOUREUX PARIS - IGOR MARKEWITCH - ETERNA <P>
STRAWINSKI - DER FEUERVOGEL UND RESPHIGI PINI DI ROMA - ETERNA <P>
CLASSICAL DANCES FOR ORCHESTRA - STANLEY BLACK CONDUCTING DIRIGIERT THE ROYAL PHILHARMONIC ORCHESTRA - DECCA SLK 16 804 P <P>
CLASSICS 100 - WELTBERÜHMTE ORCHESTER SPIELEN WELTBERÜHMTE KOMPONISTEN - K-TEL 1974 IN ZUSAMMENARBEIT VON CBS UND EMI ELEKTROLA - SCHÖNES DOPPEL SAMMELALBUM <P>
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ut ifra opplysningene; noe bra er det, men her er også mye billige analoge gjenutgivelser, gjerne fra 70-tallet (gjenutgivelsene altså, ikke nødvendigvis innspillingene). En del fra ikke-originale budsjettselskap. Ikke forvent særlig høy kvalitet på pressinger og masteringer fra mange av disse.. og mange har nok også hatt ørtende-generasjons master som arbeidskopi. Mange av disse (eks plater fra Eterna, MMS, Fontana, InterCord osv) vil knapt koste en femmer eller tier på et antikvariat.. Sorry, ikke for å være partypooper.

Dersom noen av Philips'ene, DGG'ene, Telefunken'ene og EMI'ene er tidlige utgivelser, og ikke rimelige gjenutgivelser med redusert kvalitet, så kan de være gode. Men endel av de ser ut til å være slike sviskeklassiske utgivelser som var så populære engang (Berühmte ditt, famous datt, best of dittogdatt), og det er gjerne gjenutgivelser av bruddstykker i samleform. Alt imo selvsagt.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
For all del Vidar P, jeg er kjempeglad for tilbakemeldingen ! Så det er ingen grunn til å unnskylde seg, jeg er kjempeglad for at du tok deg tid til å lese gjennom listen :) Særlig informasjonen om selskap man ikke trenger å forvente så mye av er jo gull verdt.

Dersom snittet på verdien ligger mellom en femmer og en tier per plate så kommer jeg ok ut av det, selv med frakt fra Tyskland.
Og det er mange, for meg, ukjente komponister representert her, sånn sett er det spennende uansett.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Du skaffer deg iallefall et verdifullt erfaringsgrunnlag om plater ved å spille de, og det høres da ikke ut som en ille pris selv om det er endel som kanskje ikke vil havne på spilleren mer enn en gang. Du hører fort hva som er bra og hva som er dårlig.

Generelt vil jeg mene at enkelte butikker i Norge er relativt rimelig på klassisk vinyl av høy klasse (eks Ringstrøms). Dernest vil jeg, dersom best mulig teknisk kvalitet på platene er et poeng, råde til å søke ut tidlige utgivelser fra de store selskapene på den tiden, i minst mulig grad gjenutgivelser, og sjelden/aldri gjenutgivelser fra uoriginale selskaper; de er stort sett alltid av lav teknisk kvalitet.

Man lærer seg fort å se hva som er originaler og hva som er gjenutgivelser. Legg f.eks merke til platenummeret (f.eks SXL**** hos Decca, ASD*** e.l. fra EMI, 138/139 **** fra DGG osv) og til layout på coverarten, kjenn på vinyltykkelsen og sammenhold det med utgivelsesår, se på label, se etter årstallstrykk på innerrilla osv.

Noen plater kan man stort sett trygt generalisere nogenlunde omkring; originaler fra
Decca (inkl Argo og L'Oiseau Lyre),
EMI (inkl Angel, Electrola og Pathe),
DGG,
Philips
o.l. (og mange mindre merker) fra 60-70-80 tallet er alltids sikre kort sånn teknisk. Og gjerne også ofte fra et musikalsk ståsted. Jeg liker også godt plater fra Supraphon og Hungaroton, men særlig Supraphon er full av slippmidler i pressingene og vil gjerne vaskes. Men da blir de nokså bra.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Vidar P skrev:
Du skaffer deg iallefall et verdifullt erfaringsgrunnlag om plater ved å spille de, og det høres da ikke ut spm en ille pris selv om det er endel som kanskje ikke vil havne på spilleren mer enn en gang. Du hører fort hva som er bra og hva som er dårlig.
Tror du har veldig rett i at det er verdifullt erfaringsgrunnlag. Jeg har det i mange andre musikksjangere, men når det gjelder klassisk mangler jeg mange referansepunkter å orientere etter. Forhåpentligvis kan disse gi meg noen flere.

Vidar P skrev:
Generelt vil jeg mene at enkelte butikker i Norge er relativt rimelig på klassisk vinyl av høy klasse (eks Ringstrøms). Dernest vil jeg, dersom best mulig teknisk kvalitet på platene er et poeng,råde til å søke ut tidlige utgivelser fra de store selskapene på den tiden, i minst mulig grad gjenutgivelser, og sjelden/aldri gjenutgivelser fra uoriginale selskaper; de er stort sett alltid av lav teknisk kvalitet.

Man lærer seg fort å se hva som er originaler og hva so er gjenutgivelser. Legg f.eks merke til platenummeret (f.eks SXL**** hos Decca, ASD*** e.l. fra EMI, 138/139 **** fra DGG osv) og til layout på coverarten.

Noen plater kan man stort sett trygt generalisere nogenlunde omkring; originaler fra
Decca (inkl Argo og L'Oiseau Lyre),
EMI (inkl Angel, Electrola og Pathe),
DGG,
Philips
o.l. (og mange mindre merker) fra 60-70-80 tallet er alltids sikre kort sånn teknisk. Og gjerne også ofte fra et musikalsk ståsted. Jeg liker også godt plater fra Supraphon og Hungaroton, men særlig Supraphon er full av slippmidler i pressingene og vil gjerne vaskes. Men da blir de nokså bra.
Gull verdt Vidar, det der er gull verdt ! Tusen hjertelig takk !
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Vidar P, hvor stort er nettverket ditt i Tyskland ? Grunnen til at jeg spør er at jeg i dag fikk en epost fra piken jeg kjøpte disse 83 lpene av, og hun beklaget at hun allikevel ikke kunne sende de til Norwegen, unnskyldte seg meget for dette og forsikret om at hun hadde gitt paypal beskjed om å avbryte transaksjonen.
Uansett, da var jeg plutselig 83 lp'er fattigere, så i dag har jeg trålet antikvariater og handlet DGG og Decca av hjertens lyst.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hehe. Ikke glem Philips, EMI og alle underselskapene til de store.

Nettverket mitt i Tyskland er lite. Men jeg tror, skal jeg være ærlig, at du kan være like glad for at det ikke gikk i boks. Det lyste ikke varp av samlinga. Kjøp deg heller DGG 111-boksen for pengene.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Jeg velger å tro at jeg var heldig, og som du sier så kan heller pengene gå til DGG 111-boksen i stedet. Sannsynligvis en mye bedre investering, samt at det er hyggeligere å gi pengene til en lokal kremmer. Må innrømme at DGG og Decca var de eneste jeg husket, så var de jeg gikk for i dag, men da kan neste lørdag vies EMI og Phillips.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
... og Archiv, L'Oiseau Lyre, Argo, Pathe Marconi, Electrola osv osv...
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Strålende, en helg ett selskap skal være mitt motto for den kommende vinteren !
Erato, Seraphim og Seraphon var navn som gjentok seg i dag, går det an å si noe generellt om disse ?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Erato er oftest gull verdt. Ikke de mest internasjonalt kjente artistene bestandig, men høy kvalitet og spennende katalog! Fransk excellence. Vær varsom med de andre to nevnte..
 

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
905
Antall liker
2
Dette tror jeg er første tråden jeg har skrevet sammendrag av for å dra med rundt i platebutikker. Bra tiltak, med andre ord.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Vidar P skrev:
Erato er oftest gull verdt. Ikke de mest internasjonalt kjente artistene bestandig, men høy kvalitet og spennende katalog! Fransk excellence. Vær varsom med de andre to nevnte..
Takk. Erato sine utgivelser hadde så sober innpakning og grafikk at jeg tenkte at det enten måtte være knallbra saker eller helt ute å kjøre.

Jeg har trodd i hele dag at jeg klarte å holde meg til DGG og Decca, men det viser seg at skivene med kjære Alfred var på Philips. Nu vel. Ingen større skade skjedd. Noe som forvirret meg litt var alle de forskjellige DGG der ute, her representert ved skiver merket med Resonance og Privilege men jeg er sikker på at jeg så flere forskjellige. Sier dette noe om noe ? Denne merkingen altså.
Brendel og Gilels har jeg på kompaktplate, men klarte ikke å motstå fristelsen. Er spesielt spent på Mozarts danser og marsjer, samt Händels musikk for vann og fyrverkeri, egentlig utelukkende basert på navnene.

 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dette var noe helt annet enn i den første lista ja! Slik skal plater se ut! Fine Mozart-bokser, og Beethoven-boksen er jo ypperlig... som hele den serien.

Resonance, Privilege osv høres veldig flott ut, men er egentlig billige gjenutgivelser fra DGG av (egne) eldre innspillinger.

En original DGG-utgivelse har ikke noen form for fancy navn, mens alle med fancy navn (som nevnte) bør mistenkes for å være gjenutgivelser. De er aldri veldig dårlige, men ei heller originale.
Ofte bedre med en gjenutgivelse fra opprinnelsesselskapet enn en utslitt original da forsåvidt, og DGG (eller de andre store) sine er aldri dårlige som sagt.... men styr av prinsipp unna de som er åpenbart digitale remastere utgitt på vinyl (f.eks Galleria)!
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Takk for at du tar deg tid Vidar P :) Den lille Moleskinen jeg har på innerlomma begynner å få mange navigasjonstips nå og det setter jeg stor pris på. En del DGG skiver jeg så i dag var merket Digital, faller dette også under styr unna kategorien ? Ellers vil jeg jo si det er en nydelig taktikk å sukre reprints med fjonge titler :) Men det synes jeg de kan få koste på seg når de har et så flott navn som Deutsche Gramophon Gesellschaft, det er det virkelig schvung over !
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det at en plate er merket "Digital" betyr vanligvis bare at den er innspilt digitalt. Iallefall på de store selskapene; Decca, Philips, DGG, EMI osv.
Skal du ha den innspillingen så har du ikke noe valg. Behøver slett ikke være noen kontraindikasjon til kjøp.... Philips Digital Classics, DGG Digital Aufnahme, Decca Digital osv... det begynte tidlig på 80-tallet. Innspillingene er som sagt rett og slett digitale, og slik er de bare.

Det er LP'er med digitale remastere av analoge innspillinger du skal være forsiktig med... de får du alltids tak i senere på bedre lydende utgivelser, enten på nye remastere på cd eller på original analog vinyl.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Vidar P skrev:
Det er LP'er med digitale remastere av analoge innspillinger du skal være forsiktig med... de får du alltids tak i senere på bedre lydende utgivelser, enten på nye remastere på cd eller på original analog vinyl.
Godt poeng, liten vits i å kjøpe en underlegen utgave i ren forhastelse, mye bedre å ha is i blodet, eventuelt gå for cd utgaven.
 
Topp Bunn