Umålbar høytaler forvrengning

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Ved høytaler forvrengnings testing bruker man kun en (1) samtidig tone/frekvens i sveip. Man bruker ihvertfall ikke musikk og heller ikke mange samtidige test-toner. Dette er både vanskelig, sjelden brukt, og vanskelig å vise på en enkelt graf.
Her er det noen forskere som har prøvd, og de får jevnt over intermodulasjons forvrengning (IM) på 15dB over THD! Man bruker vel 2 samtidige signal ved vanlige IM målinger her bruker man 10.
Og IM stiger med frekvens! Kanskje ikke rart mange sliter med diskanten? Og dette er bare 2'harmoniske, tredje harmoniske eller høyere har de ikke ett visuelt rammeverk for, så de kan ikke vise det visuelt med en enkel graf.
Ihvertfall hvis IM ligger 15 dB over THD på 3, 5 eller 7 harmoniske, da tror jeg vi hører det lett...

Hvis det er slik at man ikke tar vanskelige målinger som viser mer reelle forvrengningskomponenter, både fordi de er vanskelig å vise og fordi de dessverre viser mye høyere forvrengning, så mener jeg vi har en viktig debatt å kjøre.

Artikkelen er meget lang, og viser at målinger med flere samtidige test-toner har man holdt på å diskutere løsninger på i 60 år....

Knubie skrev:
Multi tone testing, en slags konklusjon på slutten.
www.researchgate.net

(PDF) Multitone Testing of Sound System Components - Some Results and Conclusions, Part 1: History and Theory
PDF | An historical retrospective analysis of the measurement of nonlinearities in audio is carried out. A quantitative analysis of the responses of... | Find, read and cite all the research you need on ResearchGate
www.researchgate.net
www.researchgate.net
Står på side 1043, (begynner med 1011).

Now let the multitone stimulus be applied to the same nonlinear “loudspeaker.” Fig. 18 shows the location of the distortion products generated by the multitone signal, consisting of the 10 tones distributed uniformly in the frequency range of 500 Hz to 15 kHz. The multitone stimulus gives much more versatile information about second-order distortion, unveiling intermodulation products invisible for regular harmonic and intermodulation measurements (Fig. 19). Many distortion products are excited and the areas where the distortion is maximal are not “missed.” Figuratively speaking, conventional measurement of harmonic and intermodulation distortions gives a “microscopic” view of a small part of all possible distortions, whereas the application of a multitone stimulus retrieves an “aerial” view of the distortion “terrain.”
This notion can be extended to the higher orders of nonlinearity. For them, however, a simple visual interpretation does not exit. Fig. 19(a) shows overall multitone response to the nonlinear device considered. The nonlinear products are excited throughout the entire frequency range of the device (500 Hz to 20 kHz). The distribution of the distortion products has a specific “pattern,” indicating the increase in distortion in the upper part of the frequency range, which coincides with the three dimensional image of distortion shown in Fig. 17. The amplitude of the harmonics shown with the primary tones in Fig.19(b) is about 15 dB lower than many of the intermodulation products. It is obvious that the difference between the energy of harmonic and distortion products is huge. Intermodulation products absolutely dominate harmonic products. Traditional methods of harmonic and intermodulation measurements (Fig. 16) produce an opposite, incorrect impression, giving a more optimistic picture of the distortion situation in a given DUT. (Device under test)
 
Sist redigert:

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Ikkje ett svar?!?!? Det er skuffende, man vet vel ganske sikkert at det er mye man ikke vet enda om den absolutt største forvrengnings produsenten i lyd kjeden, høytaleren.. Så skal man ha ren lyd er det her slaget står, ikke på dac eller forsterker, men på høytaler og akustikk. Så da er konklusjonen at HiFi-Sentralen er mest interessert i svada og utsyrs presentasjoner? Skuffende, trodde dere var ispedde en smule teknologer?
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Ja, uansett om jeg snakker med meg sjøl, måler man da høytalere med flere toner samtidig, får man en masse IM forvrengning, altså noe som ligner på vanlig musikk. Ingen som synes det er rart, at vi audiofile er struts og stikker hodet i sanden, ÅH DETTE VIL VI IKKE HØRE..?...kabelbytte...Er helt naturlig.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.221
Antall liker
9.458
Torget vurderinger
2
Takk, Kanskje ikke svar fordi linken ikke fører til det som var meningen?eller manglende lesetilgang..
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.271
Antall liker
2.508
Torget vurderinger
1
Noen av oss har da drevet med multitonetest i årevis

2x10 harmonisk.jpg
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.594
Antall liker
3.130
Torget vurderinger
0
Hvis det er slik at man ikke tar vanskelige målinger som viser mer reelle forvrengningskomponenter, både fordi de er vanskelig å vise og fordi de dessverre viser mye høyere forvrengning, så mener jeg vi har en viktig debatt å kjøre. Artikkelen er meget lang, og viser at målinger med flere samtidige test-toner har man holdt på å diskutere løsninger på i 60 år....
Det er vel ikke det at målingene er vanskelige, men produsenter kan bli tatt med buksene nede......hvis flere måler på denne måten ;)

sub_rew_02082014.jpg
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Takk, Kanskje ikke svar fordi linken ikke fører til det som var meningen?eller manglende lesetilgang..
Sorry det var rart, linken vises i min nettleser, får du den ikke opp? Tror du må klikke på den mørke blå tittelen halvveis ned på siden som begynner med "(PDF) Multitone testing...."
 
Sist redigert:

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Det er vel ikke det at målingene er vanskelige, men produsenter kan bli tatt med buksene nede......hvis flere måler på denne måten ;)

Vis vedlegget 783805
Ja faen heller da må vi kreve det! Multitone målinger! Jeg må ihvertfall si at som en nogenlunde halv bevisst dimling uten kunnskaper om mye, så var det vel ikke uhorvelig vanzkelig å finne ut at forvrengningsmålinger av høytalere, DER VAR DET NOE MUFFENS! Personlig har jeg den erfaringen, utfra mine tanker og drypp fra litteraturen, at høytalere og rom står for veldig mye av den lyden vi får ut av anlegget.
Den grafen din skjønner jeg mye utav dog, er dette andre, tredje, fjerde, femte, sjette, syvende osv harmoniske i forvrengning i en målt høytaler? Utfra artikkelen ble det forstått at forvrengningsmålinger over hele frekvemskurven var umulig å fremstille grafisk over andre harmoniske?
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Kan man nå 20 år etter denne artikkelen teste og vises multitone forvrengning uten problemer? Og hvordan gjør man det, i Kippel etc. Hva kan man kreve av leverandørene?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.221
Antall liker
9.458
Torget vurderinger
2
Levarandørene vil ikke vise sannheten om sine produkter, de tjener mer på å bare sette høy pris og strø om seg med blomsterspråk.

Dette er en 25 år gammel høyttaler som jeg har, ikke mange av dagens høyttalere som slår den uansett pris…
D9F3E99D-5A44-4F40-9678-8BD54B89E422.jpeg
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Levarandørene vil ikke vise sannheten om sine produkter, de tjener mer på å bare sette høy pris og strø om seg med blomsterspråk.

Dette er en 25 år gammel høyttaler som jeg har, ikke mange av dagens høyttalere som slår den uansett pris…
Vis vedlegget 784158
Ok men kan man med litt enklere midler idag måle multi tone forvrengning, så er vel saken i våre egne hende. Skille klinten fra hveten med egne hender so to speak? Det er vel forsåvidt sånn det er, mine høytalere er designet for 25 år siden også😀 Men verden går jo fremover, så det må være noen bidrar til det?
 
Sist redigert:
Topp Bunn