Ved høytaler forvrengnings testing bruker man kun en (1) samtidig tone/frekvens i sveip. Man bruker ihvertfall ikke musikk og heller ikke mange samtidige test-toner. Dette er både vanskelig, sjelden brukt, og vanskelig å vise på en enkelt graf.
Her er det noen forskere som har prøvd, og de får jevnt over intermodulasjons forvrengning (IM) på 15dB over THD! Man bruker vel 2 samtidige signal ved vanlige IM målinger her bruker man 10.
Og IM stiger med frekvens! Kanskje ikke rart mange sliter med diskanten? Og dette er bare 2'harmoniske, tredje harmoniske eller høyere har de ikke ett visuelt rammeverk for, så de kan ikke vise det visuelt med en enkel graf.
Ihvertfall hvis IM ligger 15 dB over THD på 3, 5 eller 7 harmoniske, da tror jeg vi hører det lett...
Hvis det er slik at man ikke tar vanskelige målinger som viser mer reelle forvrengningskomponenter, både fordi de er vanskelig å vise og fordi de dessverre viser mye høyere forvrengning, så mener jeg vi har en viktig debatt å kjøre.
Artikkelen er meget lang, og viser at målinger med flere samtidige test-toner har man holdt på å diskutere løsninger på i 60 år....
Her er det noen forskere som har prøvd, og de får jevnt over intermodulasjons forvrengning (IM) på 15dB over THD! Man bruker vel 2 samtidige signal ved vanlige IM målinger her bruker man 10.
Og IM stiger med frekvens! Kanskje ikke rart mange sliter med diskanten? Og dette er bare 2'harmoniske, tredje harmoniske eller høyere har de ikke ett visuelt rammeverk for, så de kan ikke vise det visuelt med en enkel graf.
Ihvertfall hvis IM ligger 15 dB over THD på 3, 5 eller 7 harmoniske, da tror jeg vi hører det lett...
Hvis det er slik at man ikke tar vanskelige målinger som viser mer reelle forvrengningskomponenter, både fordi de er vanskelig å vise og fordi de dessverre viser mye høyere forvrengning, så mener jeg vi har en viktig debatt å kjøre.
Artikkelen er meget lang, og viser at målinger med flere samtidige test-toner har man holdt på å diskutere løsninger på i 60 år....
Knubie skrev:
Multi tone testing, en slags konklusjon på slutten.
(PDF) Multitone Testing of Sound System Components - Some Results and Conclusions, Part 1: History and Theory
PDF | An historical retrospective analysis of the measurement of nonlinearities in audio is carried out. A quantitative analysis of the responses of... | Find, read and cite all the research you need on ResearchGate
www.researchgate.net
Står på side 1043, (begynner med 1011).
Now let the multitone stimulus be applied to the same nonlinear “loudspeaker.” Fig. 18 shows the location of the distortion products generated by the multitone signal, consisting of the 10 tones distributed uniformly in the frequency range of 500 Hz to 15 kHz. The multitone stimulus gives much more versatile information about second-order distortion, unveiling intermodulation products invisible for regular harmonic and intermodulation measurements (Fig. 19). Many distortion products are excited and the areas where the distortion is maximal are not “missed.” Figuratively speaking, conventional measurement of harmonic and intermodulation distortions gives a “microscopic” view of a small part of all possible distortions, whereas the application of a multitone stimulus retrieves an “aerial” view of the distortion “terrain.”
This notion can be extended to the higher orders of nonlinearity. For them, however, a simple visual interpretation does not exit. Fig. 19(a) shows overall multitone response to the nonlinear device considered. The nonlinear products are excited throughout the entire frequency range of the device (500 Hz to 20 kHz). The distribution of the distortion products has a specific “pattern,” indicating the increase in distortion in the upper part of the frequency range, which coincides with the three dimensional image of distortion shown in Fig. 17. The amplitude of the harmonics shown with the primary tones in Fig.19(b) is about 15 dB lower than many of the intermodulation products. It is obvious that the difference between the energy of harmonic and distortion products is huge. Intermodulation products absolutely dominate harmonic products. Traditional methods of harmonic and intermodulation measurements (Fig. 16) produce an opposite, incorrect impression, giving a more optimistic picture of the distortion situation in a given DUT. (Device under test)
Sist redigert: