Ultimax 18" - Lukket eller portet kasse?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MarkusH

    Gjest
    Nå er alle platene som skal gå med til sub-bygg skjært, ble med sirkelsag, mangler litt "fin-pussing" på en del av platene, men jeg får nok til 4 subber av det jeg har kappet opp til nå.

    Har i alle fall kappet slik at hver kasse blir 55,6 x 56,6 x 55,6 cm innvendig. Ca. 170 liter uten element og avstivere. Fortsatt litt usikker på om det blir 15" Ultimax eller 18" Ultimax og hvor mange det blir av de, bestillingen fra ebay ble "avlyst". Skal gjøre så mye som mulig av forarbeidet før elementer blir bestilt.

    Fortsatt litt usikker på dette med lameller, skjønner tegninga, men ikke hvordan du får lameller på 60 cm (for du mener én lamell på 60 cm?). Kapper du opp disse lammelene selv?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    En bør vel generelt unngå å ha samme mål på to eller flere sider i ett kabinett tror jeg?
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    En bør vel generelt unngå å ha samme mål på to eller flere sider i ett kabinett tror jeg?
    Det blir nok ikke helt 100% de målene jeg oppga over, men rundt der. Så får jeg se hvordan det blir til slutt. :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Tiden har gått og nå er endelig elementer kjøpt inn til 4 kasser. Det ble ikke noe av forrige gang, men har fortsatt igjen noe av materialene fra 2017. Har vel egentlig funnet ut/erfart at porta kasser er det eneste rette for meg (har vel hatt tett på 20 subber de siste 4 årene) og har uten tvil vært mest fornøyd med de porta, har igjen å høre en morsom sub som er lukka.
    I forrige omgang var i utgangspunktet full marty og jeg tenker samme rute nå, de blir svære da såklart, men bedre å gjøre det "skikkelig" første gang i stedet for å måtte lage nytt kabinett etter noen år fordi man ikke er fornøyd. Har dog et lite ankepunkt med Full Marty (~400 liters porta kasse), jeg synes denne blir litt slapp i bunnen, har simulert litt i WinISD og synes 600 liters porta kasse ser ut til å passe bedre, det gir -3db på 12,5hz som burde holde til min bruk.

    Spørsmålene blir:
    Portlengde/størrelse (så klart i "full bredde" i bunnen på kassa), jeg prøvde å sette det opp i WinISD og kom frem til 80cm ... men jeg synes det hørtes lite ut, tenker i utgangspunktet målene 120 cm høyde, 80 cm dybde og 70 cm bredde som gir 672 liter utvendig, har ikke regnet på internt volum. Det blir ikke tykkere MDF enn 19mm, da 22mm må spesialbestilles (er ingen som har dette lokalt) og blir alt for dyrt (har jo brent meg på det alt), da dobler jeg heller opp med 16/19mm MDF som er lettere å få tak i. Full marty har jo til forskjell fra anslaget i WinISD porten et stykke oppover langs bakveggen i kassa, dybden på de er vel 60 cm den og ... Har det noe å si om man filer/porter/freser ut f.eks 45 grader ut fra porten (som en flens)? Vil dette påvirke tuningen og i så fall hvordan?
    Hvor burde jeg da legge highpass-filteret for tuning til -3db på 12,5hz?
    Tenkte å kjøpe en Behringer NX6000D som forsterker til 2 stykk elementer, da jeg begynner med å lage to kabinetter for å se om det holder mtp. spl.

    Lukka kasse ser ut som begynner å rulle av for tidlig og jeg er ikke interessert i å bruke masse DSP for å justere det opp i bunnen.

    Byggestart blir når jeg har tid og ork, men det er motivasjon å få elementene hjem. :)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Tiden har gått og nå er endelig elementer kjøpt inn til 4 kasser. Det ble ikke noe av forrige gang, men har fortsatt igjen noe av materialene fra 2017. Har vel egentlig funnet ut/erfart at porta kasser er det eneste rette for meg (har vel hatt tett på 20 subber de siste 4 årene) og har uten tvil vært mest fornøyd med de porta, har igjen å høre en morsom sub som er lukka.
    I forrige omgang var i utgangspunktet full marty og jeg tenker samme rute nå, de blir svære da såklart, men bedre å gjøre det "skikkelig" første gang i stedet for å måtte lage nytt kabinett etter noen år fordi man ikke er fornøyd. Har dog et lite ankepunkt med Full Marty (~400 liters porta kasse), jeg synes denne blir litt slapp i bunnen, har simulert litt i WinISD og synes 600 liters porta kasse ser ut til å passe bedre, det gir -3db på 12,5hz som burde holde til min bruk.

    Spørsmålene blir:
    Portlengde/størrelse (så klart i "full bredde" i bunnen på kassa), jeg prøvde å sette det opp i WinISD og kom frem til 80cm ... men jeg synes det hørtes lite ut, tenker i utgangspunktet målene 120 cm høyde, 80 cm dybde og 70 cm bredde som gir 672 liter utvendig, har ikke regnet på internt volum. Det blir ikke tykkere MDF enn 19mm, da 22mm må spesialbestilles (er ingen som har dette lokalt) og blir alt for dyrt (har jo brent meg på det alt), da dobler jeg heller opp med 16/19mm MDF som er lettere å få tak i. Full marty har jo til forskjell fra anslaget i WinISD porten et stykke oppover langs bakveggen i kassa, dybden på de er vel 60 cm den og ... Har det noe å si om man filer/porter/freser ut f.eks 45 grader ut fra porten (som en flens)? Vil dette påvirke tuningen og i så fall hvordan?
    Hvor burde jeg da legge highpass-filteret for tuning til -3db på 12,5hz?
    Tenkte å kjøpe en Behringer NX6000D som forsterker til 2 stykk elementer, da jeg begynner med å lage to kabinetter for å se om det holder mtp. spl.

    Lukka kasse ser ut som begynner å rulle av for tidlig og jeg er ikke interessert i å bruke masse DSP for å justere det opp i bunnen.

    Byggestart blir når jeg har tid og ork, men det er motivasjon å få elementene hjem. :)
    Når du får tiden til det prøv da at lave en port som det er på min sub. Den starter ret bredt på fronten og bliver så smallere og smallere og ender lige bag enheden.
    Minder om en Orgel pibe. Der er en betegnelse for sådan en port. Husker det bare ikke :)
    Vh
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Konstruer kabinettet så stort som mulig,, og med overdimensjonert port, så vil det i praksis fungere som et lukket kabinett.
    Beista mine har yttermål B 80 H 80 D60 cm og med 18Ø port på noenog50 cm :cool:
    Dobble plater på front og bak, avstivninger på sider og kryssavstivning i midten mot alle sider,

    På fullt øs, med tung elektronika/dypbass.... så hører jeg allikevel ikke noe blåsing i porten....
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Konstruer kabinettet så stort som mulig,, og med overdimensjonert port, så vil det i praksis fungere som et lukket kabinett.
    Beista mine har yttermål B 80 H 80 D60 cm og med 18Ø port på noenog50 cm :cool:
    Dobble plater på front og bak, avstivninger på sider og kryssavstivning i midten mot alle sider,

    På fullt øs, med tung elektronika/dypbass.... så hører jeg allikevel ikke noe blåsing i porten....
    Cyberkul har også store porter har jeg skjønt, skal høre litt med han hva han tror. Tenker selv port på minst 100 cm lengde, med "full bredde" som da sikkert blir rundt 60cm bred og 8-10cm høy. Støperør fra biltema er jo også en løsning, men liker godt "porter nede ved gulvet". :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Er en Behringer NX6000D en grei amp til å drive fire stykk av disse elementene?
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Så lenge det brukes aktiv deling og dsp, så er impedanskorreksjon unødvendig. Kjør "raka rør" til sub uten passive komponenter imellom.

    Johan-Kr
    Det går ann å bruke et RC-ledd også. Men da må det måles impedans, hvis ikke blir det synsing. Disse tabellene stemmer ikke med virkligheten!
    Jeg bruker egen forsterker og elektronisk deling i bassen(bakovervendt port). Hvis en samtidig ønsker å fjerne systemresonansen, så blir det en pose med passive komponeter. Da er de sikkert bedre med DSP. Har ikke noe ærfaring med sistnevnte. De går ann å prøve:)
     
    Sist redigert:
    M

    MarkusH

    Gjest
    På hvilken side av qtc=0,707 Er det "best" å ligge? Har to kasseforslag nå, 264 liter eller 304 liter (uten elementet). 304 liter blir nok ikke langt unna qtc=0,707, mens 264 liter blir høyere qtc enn 0,707, tror den blir 0,730 eller noe slikt. Så, hva vil være best?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.316
    Antall liker
    8.354
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Er en Behringer NX6000D en grei amp til å drive fire stykk av disse elementene?
    De er vell ikke kjent for kvalitet dessverre.
    Har hørt en del negative kommentarer ang holbarheten, men de yter sikkert bra, når de virker.
    Crown er jo i en annen liga ang det.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Er en Behringer NX6000D en grei amp til å drive fire stykk av disse elementene?
    De er vell ikke kjent for kvalitet dessverre.
    Har hørt en del negative kommentarer ang holbarheten, men de yter sikkert bra, når de virker.
    Crown er jo i en annen liga ang det.
    Ja, nei, altså, jeg har en NX3000D fra før og er kjempefornøyd med den (må få bytta vifta i den dog), men utenom vifta funker den fett. :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.316
    Antall liker
    8.354
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Er en Behringer NX6000D en grei amp til å drive fire stykk av disse elementene?
    De er vell ikke kjent for kvalitet dessverre.
    Har hørt en del negative kommentarer ang holbarheten, men de yter sikkert bra, når de virker.
    Crown er jo i en annen liga ang det.
    Ja, nei, altså, jeg har en NX3000D fra før og er kjempefornøyd med den (må få bytta vifta i den dog), men utenom vifta funker den fett. :)
    Har du en som virker så bruk da den:=)
    Tenkte du hadde planer om å kjøpe en.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Er en Behringer NX6000D en grei amp til å drive fire stykk av disse elementene?
    De er vell ikke kjent for kvalitet dessverre.
    Har hørt en del negative kommentarer ang holbarheten, men de yter sikkert bra, når de virker.
    Crown er jo i en annen liga ang det.
    Ja, nei, altså, jeg har en NX3000D fra før og er kjempefornøyd med den (må få bytta vifta i den dog), men utenom vifta funker den fett. :)
    Har du en som virker så bruk da den:=)
    Tenkte du hadde planer om å kjøpe en.
    Har mange planer for så vidt, hadde vært morsomt å bruke midbass-kassene (8x 8") i tillegg til Ultimaxene. Samt at jeg tror NX3000D blir vell liten til 4 ultimax ... den klarer å håndtere 8"erne fint, men på nesten full øs (dette er veldig lettdrevne elementer), så ultimax vil nok ha mer juice enn NX3000D klarer å få frem, tror jeg. Gjenstår vel og se. :)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.017
    Antall liker
    4.361
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Jeg benytter NX6000 til 4 stk 21" Hipower Pro.
    Nok muskler, men klippelampene lyser hvis jeg prøver å "rive huset" med anlegget.
    Byttet ut viften med Noctua da den originale støyer for mye. Hos meg står den stille og pent i benken
    At kvaliteten skal være dårlig skjønner jeg ikke, men det kan kanskje være tilfelle i PA-miljø med mye varme og sjauing (eller en myte fra tidlig PA-æra ala DKW/Audi, Goldstar/LG osv).
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.316
    Antall liker
    8.354
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Anaview AMS1000 brokobla, vil vel også gjøre susen.
    4 stk Dayton HF 15" drives lett av en slik.
    Små søte amper det, har 5 stk av de, og veldig fornøyd.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.883
    Antall liker
    1.459
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Anaview AMS1000 brokobla, vil vel også gjøre susen.
    4 stk Dayton HF 15" drives lett av en slik.
    Små søte amper det, har 5 stk av de, og veldig fornøyd.
    Anaview er ikke lenger i produksjon, dessverre.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.883
    Antall liker
    1.459
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Anaview er ikke lenger i produksjon, dessverre.
    Ja fanden det stemmer det, men den andre ALC eller hva den heter er det?

    https://www.lautsprechershop.de/hifi/anaview_uebersicht_en.htm ser ut til å ha noen igjen av Anaview ALC1000-1300 monotrinnene.
    ALC er en eldre design, forgjengeren til AMS utgaven, men har rikelig med effekt.

    Max output power: 1000 Watt 4 Ohm @ 230 Vac (1 % Klirr)
    Max output power: 750 Watt 6 Ohm @ 230 Vac (1 % Klirr)
    Max output power: 630 Watt 8 Ohm @ 230 Vac (1 % Klirr)
    Output impedance (100 Hz) 3 mΩ typical
    Size (l x w x h): 180 mm x 166 mm x 63 mm
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hva angår forsterker så er "valget tatt", det blir nok en Behringer NX6000D. Tenker å seriekoble elementene og da passer den fint.

    Jeg er mer interessert i å høre meninger om kassa, men det opplagte valget er vel 304 liters alternativet, så jeg må nesten kikke på "prosjektet" om det lar seg gjøre. :)
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Kommet noe sted med disse elementene? Ser det er noe spesiell Ohm på disse, må det 2 elementer til i serie for at forsterkeren klarer lasten?
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Jeg ser det her snakkes en del om lammelfres og kjeks. Dette er et vel og greit system. Men det kommer til en forholdsvis høy pris.
    Et rimeligere alternativ, som er like nøyaktig og godt, er å bruke møbelplugger og denne lille borejiggen https://www.clasohlson.com/no/Bosch-borejigg-/p/40-9485
    Den er som en drøm i bruk. Og man får plassert møbelpluggen nøyaktig der de skal være.

    Det snakkes også litt om vite "mod" på PA forsterkere. Her skal det tas hensyn til et par ting. Støyen man så plagsomt hører er ikke så mye støyen fra viftene i seg selv. Men et resultat av luftmengde og turbulens. Se litt på luftmengde som flyttes av disse "stille" viftene, så vil du se de knapt flytter halvparten så mye luft (om i heletatt såpass). En slik mod vil så definitivt redusere kapasiteten til forsterkeren betraktelig. Balansering, stivhet i vifteblad og kulelager er vel det eneste som kan påvirke selve viftens støy (sett bort fra luftmengde). Ta gjerne støymåling av den originale viften og en "stille" vifte i friluft. se hvor liten forskjellen da er. Resten av differansen vil da være grunnet redusert luftmengde og dermed redusert kjølekapasitet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ
    M

    MarkusH

    Gjest
    Står på stedet hvil, kabinetter som er halvferdige i garasjen, elementer til lagring i kjeller .... Kjøpte meg enebolig og har begynt på kinorom i stedet, mangler bare forsterker så kan de stå å spille. Planene er også blitt endret så disse skal rett inn i hjemmekinoen, bakmonteres osv .... Har plater og alt liggende, en del ferdig kappet også, forsterkeren blir behringer nx6000d .... Byggetråden er her https://hifisentralen.no/forumet/threads/ober-bygges-om.98067/
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Vel, når du har Behringer SKAL viften byttes, eller ampen settes i et annet rom.
    det er himmel og hav å bytte til en stillegående, at Kapasiteten til en slik forsterker reduseres med en vifte som går saktere er bare tror jeg er tøv, disse ampene blir ikke lunkne engang så varmegang er ikke problemstilling.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Vel, når du har Behringer SKAL viften byttes, eller ampen settes i et annet rom.
    det er himmel og hav å bytte til en stillegående, at Kapasiteten til en slik forsterker reduseres med en vifte som går saktere er bare tror jeg er tøv, disse ampene blir ikke lunkne engang så varmegang er ikke problemstilling.
    Jeg har en nx3000d jeg har bytta vifta på, reine aircondition på sommeren selv de og nx6000d har jo to av disse brøkebøttene. Tempen i rommet falt hos meg når nx3000d stod på, bytta med ei gammal vifte jeg hadde og det funka fint.
    Jeg ser ikke hva kapasiteten har med vifta å gjøre, men .... Det andre alternativet mitt hadde vært anaview ams1000 da jeg har to ubrukte moduler + kabelsett liggende, men disse tror jeg blir til frontkanal og bakkanal i kinoen i stedet. Mtp beliggenhet på huset mitt i forhold til naboer så blir nok ultimaxene bare gå på tomgang uansett, så de trenger ikke noe voldsomt av forsterker.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Det jeg skrev var en advarsel på generelt grunnlag. Og ikke rettet spesifikt mot Behringer forsterkere. Har selv hadd et par PA forsterkere som har blitt blodig varme etter en vifte mod. Man kan ikke bare finne en vifte med lavt støynivå og klemme den i hva som helst og tro det skal gå bra. Det er litt andre ting å ta hensyn til.

    Hva vifta har å gjøre med kapasitet: kjøling. Med underdimensjonert kjøling vil forsterkeren overopphete etter en kortere eller lengre periode. Det har vifta med kapasiteten å gjøre:)
    personlig synes jeg ikke viftekjøling har noe å gjøre i klasse D forsterkere til hjemmebruk.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    anbefaler ikke ams1000 til bass, Behringer ampene er bedre til det, trenger nok 6000 kreftene til Ultimax som er tungdrevne som fy.
    men viftene er no ordentlig drit, poenget var at ethvert vifte bytte er bedre en de orginale viftene som er søppel, men ser ikke helt poenget med viftene da ampen ikke blir varm.
    Det er klart om ampene skal benyttes i et konsertlokale eller lignende der du dunker full spiker hele natta, men du gjør kanskje gjerne ikke det i hjemmebruk?
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    anbefaler ikke ams1000 til bass, Behringer ampene er bedre til det, trenger nok 6000 kreftene til Ultimax som er tungdrevne som fy.
    men viftene er no ordentlig drit, poenget var at ethvert vifte bytte er bedre en de orginale viftene som er søppel, men ser ikke helt poenget med viftene da ampen ikke blir varm.
    Det er klart om ampene skal benyttes i et konsertlokale eller lignende der du dunker full spiker hele natta, men du gjør kanskje gjerne ikke det i hjemmebruk?
    Saken er egentlig grei for min del da jeg planlegger å bruke anaview et annet sted i hjemmekinoen. Har hatt nx6000d i kikkerten ei stund alt. Jeg tror ikke jeg kommer til å bruke 1/10 av kreftene i en slik behringer-sak engang, jeg er mer redd for vinduer etc. Bass-systemet i denne hjemmekinoen blir 4* 18", 2* 15" og 2* 10" + evt 8* 8" i tillegg i midbass så kapasitet er jeg lite redd for i et rom på bare 25 kvm .... Blir morsomt med skikkelig hjemmekino etterhvert dog :)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg ser det her snakkes en del om lammelfres og kjeks. Dette er et vel og greit system. Men det kommer til en forholdsvis høy pris.
    Et rimeligere alternativ, som er like nøyaktig og godt, er å bruke møbelplugger og denne lille borejiggen https://www.clasohlson.com/no/Bosch-borejigg-/p/40-9485
    Den er som en drøm i bruk. Og man får plassert møbelpluggen nøyaktig der de skal være.
    Lammellfres kan du kjøpe fra Jula til en tusenlapp - den fungerer helt fint til formålet.

    Johan-Kr
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Er vel diskuterbart hvor god den er har jeg sett:) men fremdeles 5 ganger dyrere da. Så skal man ha for 1 kanskje 2 prosjekter, så blir det litt kostnad.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har en slik. Funker ok.
    Denne gikk helt greit å få føyd i hop.
    86F388DD-A797-4CED-86E8-7895F81D5280.jpeg

    Johan-Kr
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Ja de fungerer da:) Det er akkurat samme fremgangsmåte med disse som det er med den borejiggen til 199,- :)
    Mulig borejiggen er hakket bedre og. da den kan guide deg til rett plassering med hjelp av borehullene fra plata du skal skjøte med.
     

    Toern

    Medlem
    Ble medlem
    17.11.2015
    Innlegg
    47
    Antall liker
    19
    Torget vurderinger
    1
    Noen med erfaring fra avshops baffelveggkabinett for 18"? Er vel ikke lenger tilgjengelig der, men mulig feks trestokken sitter på tegninger?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn