Politikk, religion og samfunn Ulovlige strømmetjenester

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Registrerer at det har vært litt skriverier om strømmetjenesten Popcorn Time i det siste, og at det er mange som bruker denne.

Er det greit å strømme og laste ned ting ulovlig istedenfor å betale hva det koster?

Har filmbransjen bare seg selv å takke?

Hvordan rettferdiggjør man å ikke ville betale for andres åndsverk?

Noen artikler og info om hva det dreier seg om:
Når pirater spiser popcorn - Teknologi - VG
Filmbransjen maktesl�s: N� vokser pirat-tjenesten like fort som Netflix - kultur - Dagbladet.no
Popcorn Time - Wikipedia, the free encyclopedia
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.740
Antall liker
13.230
Greit? Nei. Men filmbransjen har langt på vei bedt om at noe slikt skal skje. Det er et salig virrvarr av rettigheter på tvers av landegrenser og selv med noe såpass velfungerende som Netflix så er det stor forskjell på hva man kan se med en norsk konto kontra en amerikansk en. Ting kommer også sent og TV-serier kan lagge med over et år når det gjelder sesonger som legges ut.

Med en velfungerende løsning med godt utvalg tror jeg mange flere hadde betalt for tjenestene. Piratnedlasting av musikk har det blitt svært mye mindre av etter tjenester som Spotify og Wimp kom. Ikke at det er noen gullgruve for artistene akkurat, men det er i det minste en indikator på at folk er villige til å betale om de får noe som faktisk funker.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.003
Antall liker
6.231
Jeg har TV2 sumo, for å se litt engelsk fotball. Der er det mer enn nok filmer og serier til å dekke vårt behov, som sannsynligvis er betydelig mindre enn hos andre. Tror den siste serien jeg fulgte med på var Svarte Orm.

Det er greit å betale det det koster.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
Jeg ser forsvinnende lite på tittekassa og har hverken netflix eller noe som helst annet, men dersom det er noe i nærheten like håpløst som musikkbransjen kan jeg forstå det.

Når det gjelder musikk er absolutt for at man skal betale for seg. Problemet er bare at bransjen fortsatt er noen dinosaurer som forsøker alt de kan å kontrollere kundene sine. Jeg har nå langt på vei gitt opp å kunne kjøpe lovlige nedlasting av musikkfiler og jeg nekter å måtte kjøpe fysiske produkter som bare bidrar til merkost og søppel straks jeg har rippet filene til serveren min.

For litt siden forsøkte jeg å kjøpe nedlasting av Susanne Sundfør sin siste utgivelse i flac. Jeg fant bare mp3 og etter å ha lett på nett i 15-20 minutter ga jeg opp. Det tok meg totalt 10 minutter å finne, laste ned, tagge, kjøre back up og starte første lytt.
Da jeg endelig fant Siri Nilsen som lovlig nedlasting i flac viste det seg at filene ikke engang var tagget med det mest basale, kun låtnavn, altså et mer amatørmessig produkt enn på hvilken som helst piratside.
Tidligere kjøpte jeg mye fra utskjelte HDtracks, men etter hvert gjorde de det så vanskelig for kunder utenfor USA at jeg ga opp.
Som man kan lese på (u)vennetråden til WIMP er strømming ikke til å stole på.

Jeg håper filmbransjen er bedre.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg er gammeldags, jeg streamer ikke og laster ikke ned, men kjøper blu-ray og cd'er på nett og i butikker. Jeg kan ikke se at det skal være noen menneskerett å kunne ta seg til rette fordi man ikke er fornøyd med at serier og filmer ikke slippes tidlig nok i forhold til andre markeder, og iallfall ikke når man ikke betaler for det man forsyner seg av en gang.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.740
Antall liker
13.230
Film- og musikkbransjen har brukt usedvanlig lang tid på å skjønne at markedet har endret seg fullstendig. I deres ideelle verden skulle kunder fortsatt gå på platebutikken og kjøpe en CD til 179 kroner. Det var for de aller, aller, aller fleste helt uaktuelt lenge før bransjen selv skjønte at så var tilfelle. De forsøkte og forsøker til en viss grad fortsatt å tviholde på en antikvarisk distribusjonsmodell, og det er en kamp de er dømt til å tape. Selv har jeg knapt kjøpt en CD på flere år, men kjøper fortsatt vinyl brukt eller nytt.

Det fundamentale problemet er at de ulovlige løsningene er langt overlegne de lovlige. Tilgangen er enkelt, ting kommer med en gang osv osv. Ref det Trane sa overfor. De klarer ikke en gang noe så enkelt som å tagge FLAC-filer noenlunde vettugt. Om man ønsker en artists komplette diskografi i FLAC-format med tags og alt inntakt så er det kun et google-søk unna. Spotify o.l. fungerer imidlertid såpass bra og koster såpass lite at mange heller velger det - selv om det heller ikke er en perfekt løsning da en del sentrale artister mangler og noen plutselig kan finne på å trekke seg fra tjenesten. Artistene får knapt nok betalt - noe som er et problem i seg selv, men tilbake til CDer over disk kommer verden aldri.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
men tilbake til CDer over disk kommer verden aldri.
Disken er vekk for lengst, men postkassa funker.

Angående bilde har jeg Netflix, 3 NRK kanaler med PVR samt tidvise og sjeldne innkjøp av noen serier/filmer på BluRay/DVD, og føler jeg overstrømmes av ting jeg ikke har sjans til å rekke å se på. Og om jeg må vente på at en sesong slippes, so what? Det som er verdt å se er verdt å vente på. Nok å se på i ventetiden er det i hvert fall.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.717
Antall liker
9.336
Sted
Trondheim
Jeg stikker innom en CD-butikk i Praha hver gang jeg er der og kjøper med noe, mest for å støtte butikken. Det er noe eget med å rusle rundt i en fysisk butikk og bla i CD-cover. Hvor lenge den butikken kommer til å holde det gående vet man jo aldri, så neste gang jeg er i Praha er den kanskje borte. Ellers er jeg på linje med erato her - har NRK 1, 2 og 3, samt Netflix og det holder lenge. Er det en film man vil se som ikke finnes her, kan man jo låne den på biblioteket.
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Film er best i Biografen.

Popcorn tillat, Røyking forbudt8)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Film er best på VHS :)
Jeg kjenner en som var veldig skeptisk til DVD når det kom på markedet, og var ganske bestemt på at det ikke ville komme et format som kunne slå Laserdisc på kvalitet.
Var egentlig DVD spesielt mye bedre enn Laserdisc?
Blu-ray derimot...
Det finnes sikkert LD entusiaster som fortsatt tviholder på formatet, men jeg syns DVD var et framskritt på mange forskjellige måter over Laserdisc.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.525
Antall liker
7.854
Torget vurderinger
0
Stemningen i en kinosal får man ALDRI i et slik "se det hjemme" system! Uansett hvor fint, fantastisk og eller dyrt det er! Og det har faktisk ikke noe med kvaliteten på bildet å gjøre. Det sagt så funderer jeg å kjøpe et Netflix abonnement, men........??

For øvrig er jeg på linje med Blitzowitz. streamer ikke musikk, men kjøper CD og LP plater. Samme med film, kjøper DVDer og har plassproblemer!;) Men det er noe med det å "eie" og å kunne "ta på" greiene som jeg synes er greit. Og JA jeg er sikkert en olding i forhold til mange av dere!!:cool:
 

Gurba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2014
Innlegg
345
Antall liker
86
Jeg foretrekker å ha filmene på plate, men jeg har dessverre ikke råd til å kjøpe så mye som jeg ønsker. Jeg laster ned når filmene kommer og kjøper de når prisen har falt til 99kr. Det er fortsatt ulovlig, men...
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.512
Antall liker
6.906
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Var egentlig DVD spesielt mye bedre enn Laserdisc?
Blu-ray derimot...
Jeg lånte en laserdisc-spiller og projector for å prøve. Jeg og en kamerat satt og pilset og så The Wall. Ganske bra opplevelse 😊

Det jeg umiddelbart la merke til, var at laserdisc hadde dårlig fargegjengivelse - spesielt i mørke partier og på konsert-plater, var det svært mye støy på bildet.

Johan-Kr
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.043
Antall liker
1.836
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Hva skal man gjøre når man har lyst å se en god film som ikke kommer på kino eller er mulig å kjøpe i Norge?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hva skal man gjøre når man har lyst å se en god film som ikke kommer på kino eller er mulig å kjøpe i Norge?
Hehe - da gjør du som vi dinosaurer gjorde: Du venter i 30 år - til filmen kommer på NRK1 i beste sendetid.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Var egentlig DVD spesielt mye bedre enn Laserdisc?
Blu-ray derimot...
Jeg lånte en laserdisc-spiller og projector for å prøve. Jeg og en kamerat satt og pilset og så The Wall. Ganske bra opplevelse ������

Det jeg umiddelbart la merke til, var at laserdisc hadde dårlig fargegjengivelse - spesielt i mørke partier og på konsert-plater, var det svært mye støy på bildet.

Johan-Kr
Jeg så endel på LD i gamle dager. Det jeg reagerte mest på de første gangene jeg så på DVD var at bildet virket litt unaturlig. Det var som om bildet hadde layers, der bakgrunnen var et stillbilde og så med et lag av bevegelser lagt på toppen. Ble jo vant med det etterhvert og den opplevelsen forsvant gradvis for å bli helt borte.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
hele nettet er fult av slike ulovlige streaming , bit torent der du kan laste ned fra piratebay osv osv. Vi har netflix og er veldig fornyd med det , vi har også c more play , ungen har også neetflix men da barne streamingen derifra + datter mi har lastet ned nrk super osv osv
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg betaler for både Viaplay, TV2 Sumo og Netflix. Likevel installerte jeg Popcorn-time her om dagen av ren nysgjerrighet. Umiddelbart fant jeg både serier og filmer som ennå ikke er mulig å bestille, langt mindre tilgjengelig hos de jeg betaler for.

Værst av alt: Popcorn time, dvs de to gangene jeg har sett det, har langt bedre kvalitet på streamingen enn de betal-variantene. Rett og slett et mer oppløst og bedre bilde. Det eneste aberet er kanskje fraværet av norsk tekst. Jeg beholder popcorn-time, men forstsetter å betale de andre for samvittighetens skyld.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.111
Antall liker
3.228
Torget vurderinger
1
Har lastet ned Popcorn Time for en måneds tid siden, men har ikke prøvd det noe særlig enda. To ganger skjedde det ingen ting når jeg ville se en film. En annen gang startet den etter en tid, men stoppet etter et par sekunder for å så å vente et halvt minutt for så å se et par sekunder igjen, slik holdt det på i fem minutter før jeg gav opp. Er dette vanlig? Hvor lang tid tar det før en film starter og er kvaliteten god med én gang eller blir den bedre etter hvert? Hvilken nedlastingshastighet bør/må man ha?
 
Topp Bunn