På tur og reise "Uknuselig" flaske til olje

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 2

    2xJ

    Gjest
    Trenger tips til en flaske som jeg skal ha i tur sekken...
    Pr dags dato har jeg brukt plastflasker.. men det har vist seg og ikke holde tett :rolleyes:

    Skal ha olje i den.. til steking av mat altsåå... (populært kalt matolje)

    Maks størrelse er ca 3 - 3,5 desiliter

    På forhånd, takk for tips :)


    /JR
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Sigg er bra ja, men kunne tenkt meg mindre enn 0.6 liter :)
     
    Sist redigert av en moderator:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.154
    Antall liker
    4.315
    Torget vurderinger
    1
    Du finner kanskje også zigg flasker i 0,2 liter, de brukes en del ifm. PR/reklame. Jeg har i alle fall ei lita zigg flaske i omtrent den størrelsen.

    Mvh
    KJ
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Disse er veldig små. Såpass små at om du er skikkelig nervøs kan du putte flaske-i-flaske.
    Men kvaliteten er god. Og du slipper å ha med deg mer enn akkurat hva du trenger.
    Største flaske i settet rommer 1,2 dl så her blir det ikke mye unødvendig plass som går med. Om det da ikke blir alt for lite. 3 dl matolje er jo ganske mye...

    https://www.vpg.no/nalgene/194327/nalgene-tursett-medium-8-bokser
    turkjokken.JPG


    [edit]
    Bikeshop selger disse billigere enn alle andre
    https://bikeshop.no/tursykling/turk...-60-ml-3-x-120-ml-140g-nalgene002-p0000144045
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ
    2

    2xJ

    Gjest
    Ja.... 3 desiliter er mye.. derfor jeg sa maks.

    Og jeg har brukt plast.. som det har gått hull i.... :mad:
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Lommelerke må da være et greit alternativ?
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ
    2

    2xJ

    Gjest
    Jeg kan vurdere det allermeste.. så lenge det holder tett når jeg vil.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Først steke bacon så det andre, på den måten slipper du matolje og alt smaker baconfett. Vinn vinn.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Hva slags plastflasker er det du har klart å få hull i?

    Etter størrelsen du angir tenker jeg sånne små smoothie-/'vitaminshot'-flasker som de selger hos enhver velassortert bedrager/kiosk/dagligvare. Burde vel tåle en trøkk? Litt større, og brusflasker er gulle gode til hva det skal være. Dog vet jeg om folk som har drukket parafin fra colaflaska i sekken en mørk aften. Det gjør noe med magen, så kanskje lurt å holde matvarer og drivstoff i distinkt forskjellige flasker.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ
    2

    2xJ

    Gjest
    Nettopp brusflasker.. som fikk en skarp kant mot seg... derfor har jeg en ide om at mettall (alltid tøffest ) er bra i det lange løp...

    Bruker pr. dags dato ikke annet enn gass eller bål på tur, men leter jeg godt nok har jeg et par gamle Optimus....
    Men gass er kjekt på mine småturer.. kaffe osv.. Bialetti 18 koppers... :cool:
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    OK. Jeg hadde, har vel, et Sigg (ikke Zigg) kokeapparat sammen med brutter'n. Ikke brukt på en evighet, men den kom med aluflasker med solid plastkork. Samme flaskene (antar jeg) ble levert som drikkeflasker eloksert i alle regnbuens farger. Fine. Antar at de er sterke også, siden det skal pumpes trykk for parafinbrennere. Men PET-brusflasker er jo også laget for en del trykk mtp. kullsyre og så videre. Jeg er jaggu ikke sikker på om disse aluflaskene er stort sterkere når det kommer til stykket.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Alu er forresten ikke et materiale som tåler bulking og bøying spesielt godt. Skal du ha noe som tåler juling på juling på juling, så skal du ha stål eller titan. Det er dyrt....
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ
    2

    2xJ

    Gjest
    Her tar man med alle gode råd ;)
    Stanley lommelerke er noe jeg kan klare meg med, stekepanna mi er knappe 20cm, og krever ikke mye olje.
    Men gi på med velmenende tips !!
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    456
    Antall liker
    410
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Til steking som ikke flyter ut i sekken?
    any.jpeg
    Smaker bedre av maten gjør det og:)
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Meieri smør er flotte greier, men da må jeg allikevel ha boks på utsia.. for smør smelter ute på sommeren....
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    456
    Antall liker
    410
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Alt er bedre med smør!
    Posjonspakning var litt av poenget :)
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    For å følge opp mitt eget tips om Nalgene småflasker:

    I dag var jeg innom Bikeshop for å kjøpe en ny hjelm og litt annet støff, og innså at jeg burde kjøpe meg et slikt flaskesett selv siden jeg hadde anbefalt det.
    De koster nesten ingenting der.

    Flaskene var betydelig større enn hva jeg trodde jeg husket. Sannsynligvis fordi den eneste jeg hadde fra før av er fra det lille reisesettet til Nalgene, og dette settet jeg kjøpte nå er fra "medium" settet. Jeg burde nok kjøpt det lille settet også.


    NalgeneMediumKit.jpg

    Vel hjemme tok jeg frem vekta og sammenlignet vekta på den største flasken (125ml) med vekta på en vanlig lettvekts brusflaske (500ml)
    De veier ifølge kjøkkenvekta mi henholdsvis 26 og 27 gram. I praksis det samme. Bare at den lille flaska har altså da all massen konsentrert om et mye mindre areal. Noe som gjør den betydelig mer robust.

    Nalgene26gr.jpg Pyseflaske27gr.jpg


    Sånn er det med det meste av små flasker. De tåler mye mer fordi det er mindre flate.
    125ml er ganske mye om du bare skal ha olje til en helgetur. Så sannsynligvis kan du slippe unna med å bruke en av de mindre flaskene.

    Fra før av har jeg en bitteliten 45ml flaske av samme typen som jeg har brukt til flere ting som jeg virkelig ikke vil at skal søle ut, f.eks ekstremsterk peppersaus eller cosylan. Den er så solid at det er pinlig. Og den tar jo ikkeno plass heller, den er bitteliten. Skal jeg ha med matolje på tur vil jeg nok velge en av de små flaskene, eller kanskje en av de andre, litt mindre robuste flaskene i settet, for de kommer med en ekstra kork med helletut (litt som man ofte finner på små flasker med kjedeolje og slikt) som man kan ha med ved siden av, og sette på når man skal bruke flaska.
    Praktisk. Og mer enn stort nok etter min mening. Frykten for smålekkasjer kan nok håndteres med en liten ziploc-pose.

    Om jeg ikke skal lage mat til mange (og dermed ikke trenger voldsomme mengder olje) så tar jeg nok heller en av de mindre flaskene som er knallsolide. Så har jeg bare akkurat det jeg trenger (med litt margin), null fare for skader, og ingen bortkasta plass.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Du kan evt kjøpe tomhylser i grovt kaliber og fylle med olje.
    Ser umiddelbart visse problemer, selv om jeg omfavner ideeen i prinsipp av hele mitt hjerte!

    Har ikke dratt dette lenger enn å konvertere en 12,7 patron til å bli en utmerket øljekk. Men som beholder for flytende vare er det umiddelbart to problemer. Hullet for kula og hullet for tennhetta. Det er sikkert mulig å gjenge patronhalsen slik at man kan skru på en kork, men å få det helt 100% tett? Skeptisk, veldig skeptisk! Og tennhetthullet må nok loddes igjen på en eller annen måte, det lar seg helt sikkert gjøre, men igjen 100% garanti for at det blir tett under alle forhold??

    Men i prinsippet liker jeg ideen!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn