Uhm, saus.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
Tenkte jeg skulle lage en sennepssaus til fredagen og har derfor skummet endel oppskrifter. Jeg ble litt usikker når ingen av dem involverte sylteagurker som har vært en viktig ingrediens i sauser jeg har smakt tidligere. Noen som har synspunkter på en god sennepssaus?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
jowil skrev:
Tenkte jeg skulle lage en sennepssaus til fredagen og har derfor skummet endel oppskrifter. Jeg ble litt usikker når ingen av dem involverte sylteagurker som har vært en viktig ingrediens i sauser jeg har smakt tidligere. Noen som har synspunkter på en god sennepssaus?
Ikke helt sikker på hva du leter etter her, men hvis du vil ha sylteagurker i kan du jo lage en slags Sauce Tartare som ofte har sennep i. Og i tillegg til sylteagurker er kapers og pepperrot godt i den.

Eksempel på en grei oppskrift her:

SAUCE TARTARE

Ingredients

• 1/2 teaspoon mustard.
• 1 teaspoon powdered sugar.
• 1/2 teaspoon salt.
• Few grains cayenne.
• Yolks 2 eggs.
• 1/2 cup olive oil.
• 1 1/2 tablespoons vinegar.

• 1/2 tablespoon Capers, finely chopped.
• 1/2 tablespoon Pickles, finely chopped.
• 1/2 tablespoon Olives, finely chopped.
• 1/2 tablespoon Parsley, finely chopped.
• 1/2 shallot finely chopped.
• 1/4 teaspoon powdered tarragon.



Directions

Mix mustard, sugar, salt, and cayenne; add yolks of eggs, and stir until thoroughly mixed, setting bowl in pan of ice water.

Add oil, at first drop by drop, stirring with a wooden spoon or wire whisk.

As mixture thickens, dilute with vinegar, when oil may be added more rapidly.

Keep in cool place until ready to serve, then add remaining ingredients.



Skal det være en varm saus kan du jo prøve med en hollandaise som er tilsatt litt revet sylteagurk (og gjerne litt pepperrot også). Men da helst de små franske cornichons som ikke er så søte som de norske på glass.
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
Er jammen ikke helt sikker på hva jeg vil ha selv heller. Er lett forvirret for tiden. Men sylteagurker vil jeg ha og da gjerne i sennepssausen. Gode forslag og skal prøve. Den så egentlig jækla god ut den tartar-varianten. Tarragon er det estragon, eller? Tar jeg feil nå?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
jowil skrev:
Tarragon er det estragon, eller? Tar jeg feil nå?
Stemmer det. Men får du tak i friske urter er det bedre (eventuelt nedlagt på glass som pure). De har dem av og til i potte i bedre dagligvarebutikker. En blandig av frisk estragon og kjørvel hever det hele ennå et hakk.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.521
Antall liker
7.850
Torget vurderinger
0
Driver du innen matbransjen Deph? Eller er du "bare" en inspirert entusiast ?

Rødvissausen er lagt inn på harddisk til senere bruk også. ;)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Driver du innen matbransjen Deph? Eller er du "bare" en inspirert entusiast ?

Rødvissausen er lagt inn på harddisk til senere bruk også. ;)
Kun hobbykokk. Men jeg liker å lage god mat når jeg først skal lage noe som skal serveres.

Kom over noe snissig som jeg skal prøve å lage ved neste anledning. Skal smakes i et selskap i morgen der en slik blir servert så så jeg er litt spent på denne. Det er noe som svenskene kaller smörgåstårta. Det er en "kake" laget av brød og pålegg som ost, kjøtt og skaldyr samt pyntet pent:







 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.521
Antall liker
7.850
Torget vurderinger
0
Søren klype! Man blir jo sulten her man sitter! ;)
Den der med lodderogn så farlig god ut, jeg har et helt spesielt forhold til lodderogn. ;)

Har tidvis drevet med "hysterisk pyntede" (f.eks kake med 297 marsipanblomster) bløtekaker, USA inspirert. Gikk på kurs og greier, men dessverre blir det så sjeldent at jeg praktiserer at de blir uforholdsmessig tidkrevende. Skal se om jeg får lagt ut noe på sentralen, har tatt bilder av de fleste.

Helt enig med deg at når man først skal gjøre noe bør det være "fullendt og helt, ikke stykkevis og delt". ;)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.697
Antall liker
7.939
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Spiralis skrev:
Driver du innen matbransjen Deph? Eller er du "bare" en inspirert entusiast ?

Rødvissausen er lagt inn på harddisk til senere bruk også. ;)
Kun hobbykokk. Men jeg liker å lage god mat når jeg først skal lage noe som skal serveres.

Kom over noe snissig som jeg skal prøve å lage ved neste anledning. Skal smakes i et selskap i morgen der en slik blir servert så så jeg er litt spent på denne. Det er noe som svenskene kaller smörgåstårta. Det er en "kake" laget av brød og pålegg som ost, kjøtt og skaldyr samt pyntet pent:







Prøvde meg ein gong på ei liknande "kake", men det vart fiasko. For mange smaksopplevingskræsj, og likna meir på ein aspik-symfoni... Pass iallfall på å stemme av smakar og mengder på ein skikkeleg måte (Ikkje røykjelaks og reker, som eg dreit meg ut på)
 
Topp Bunn