UHD Bluray spiller med HDR og analoge utganger?

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Som overskriften sier ser jeg litt etter en fulloppløst blu-rayspiller med HDR og analoge utganger, men jeg vil selvsagt at kvaliteten skal være høyest mulig til minst mulig penger. Har ikke noe imot å kjøpe kvalitet, men utviklingen går så fort om dagen at jeg ikke gidder å bruke f.eks. 15.000,- på en OPPO.

Vurderer også en vanlig spiller med kun digitale lydutganger, men da må jeg investere i en DAC også siden anlegget mitt er veldig analogt for tiden. Hvordan vil dette ligge rent kvalitetsmessig til avspilling av musikk på CD hvis vi antar at drivverket også har noe å si for lydkvaliteten?

Vil gjerne ha forslag til hva som gir mest bang for the bucks når jeg vektlegger god bildekvalitet på vanlig full HD og UHD, samt analog tokanals lyd.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Vet om den ja, men som det står i testen til What hifi er den litt pricey. Virker også som Sony sin X1000ES er enda bedre, men den mangler dolby vision. Oppo er en mulighet så klart, men i prisklassen virker Sony mer attraktiv med unntak av mangel på dolby vision som sagt.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.562
Antall liker
7.511
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Vet om den ja, men som det står i testen til What hifi er den litt pricey. Virker også som Sony sin X1000ES er enda bedre, men den mangler dolby vision. Oppo er en mulighet så klart, men i prisklassen virker Sony mer attraktiv med unntak av mangel på dolby vision som sagt.
Sant det, jeg blandet først x800 og x1000 og tenkte at Sony ikke hadde analog ut i det hele tatt. Sony har oppdatert 4K TVene sine med DolbyVision, så kanskje håp om at de gjør det samme med spillerne :)
 

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Innlegg
692
Antall liker
471
For god bildekvalitet og analoge lydutganger av god kvalitet ser det ut til at Oppo og Sony X1000ES er de klare lederne.

For tokanalslyd kan en løsning med Sony UBP-X800 og en DAC muligens være en vel så god løsning, og omtrent samme pris om du finner en fin DAC på brukten. En DAC vil være mer litt mer fleksibel med flere digitale innganger, og være lettere å oppgradere etterhvert. Jeg tror dessuten du kanskje kan komme vel så godt ut av det lydmessig. Jeg har selv en Oppo 103D, og den er bra, men ikke den beste CD-spilleren du kan få for pengene via de analoge utgangene.

SONY UBP-X800 er basert på UHD-H1, som er klasse B rated i Stereophile, og der de beskrev den som så godt som identisk i kvalitet som Oppo 103D på digital lyd ut. Man kan vel dermed kanskje dra den slutningen at kvaliteten på drivverket er temmelig identisk på Sony og Oppo, selv om det er litt andre modeller som er testet.

Mulig Oppo og den dyre Sony-spilleren er marginalt bedre på bilde enn UBP-X800, men valget kommer kanskje an på om du er ekstrem feinschmecker på bildekvalitet, eller om lyd er det aller viktigste.

En bonus med å velge Sony er at den også kan brukes som musikkstreamer også, uten at jeg har testet hvor godt den funker til det. På UDP-203 har de kuttet musikkstreamer, som det fantes på 103D.
 
Sist redigert:

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.562
Antall liker
7.511
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
For tokanalslyd kan en løsning med Sony UBP-X800 og en DAC muligens være en vel så god løsning, og omtrent samme pris om du finner en fin DAC på brukten. En DAC vil være mer litt mer fleksibel med flere digitale innganger, og være lettere å oppgradere etterhvert. Jeg tror dessuten du kanskje kan komme vel så godt ut av det lydmessig. Jeg har selv en Oppo 103D, og den er bra, men ikke den beste CD-spilleren du kan få for pengene via de analoge utgangene.
Trådstarter må bare være obs dersom han har planer om å spille av for eksempel SACD med spilleren. Slik jeg leser det har trådstarter et analogt anlegg (og ingen hjemmekinoreceiver m/HDMI), slik at eneste måte da å få all godlyd fra SACD vil være via analoge utganger direkte på avspiller da dette ikke kan hentes ut via coax/optisk spdif.

Men er ikke SACD eller DVD Audio aktuelt er det vel en mer fleksibel løsning sånn sett :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
For god bildekvalitet og analoge lydutganger av god kvalitet ser det ut til at Oppo og Sony X1000ES er de klare lederne.

For tokanalslyd kan en løsning med Sony UBP-X800 og en DAC muligens være en vel så god løsning, og omtrent samme pris om du finner en fin DAC på brukten. En DAC vil være mer litt mer fleksibel med flere digitale innganger, og være lettere å oppgradere etterhvert. Jeg tror dessuten du kanskje kan komme vel så godt ut av det lydmessig. Jeg har selv en Oppo 103D, og den er bra, men ikke den beste CD-spilleren du kan få for pengene via de analoge utgangene.

SONY UBP-X800 er basert på UHD-H1, som er klasse B rated i Stereophile, og der de beskrev den som så godt som identisk i kvalitet som Oppo 103D på digital lyd ut. Man kan vel dermed kanskje dra den slutningen at kvaliteten på drivverket er temmelig identisk på Sony og Oppo, selv om det er litt andre modeller som er testet.

Mulig Oppo og den dyre Sony-spilleren er marginalt bedre på bilde enn UBP-X800, men valget kommer kanskje an på om du er ekstrem feinschmecker på bildekvalitet, eller om lyd er det aller viktigste.

En bonus med å velge Sony er at den også kan brukes som musikkstreamer også, uten at jeg har testet hvor godt den funker til det. På UDP-203 har de kuttet musikkstreamer, som det fantes på 103D.
Jeg heller litt mot en løsning med rimeligere spiller og en ok DAC, istedenfor å legge masse kroner i en spiller som nok en gang sikkert vil bli utdatert om relativt kort tid. Så lenge de fortsetter å utstyre spillerne med digital utgang og mulighet for PCM ut virker det kanskje som den mest framtidsrettede løsningen akkurat nå.

Leste at de hadde kuttet streaming på Oppo 203 fordi den skulle boote raskere.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
For tokanalslyd kan en løsning med Sony UBP-X800 og en DAC muligens være en vel så god løsning, og omtrent samme pris om du finner en fin DAC på brukten. En DAC vil være mer litt mer fleksibel med flere digitale innganger, og være lettere å oppgradere etterhvert. Jeg tror dessuten du kanskje kan komme vel så godt ut av det lydmessig. Jeg har selv en Oppo 103D, og den er bra, men ikke den beste CD-spilleren du kan få for pengene via de analoge utgangene.
Trådstarter må bare være obs dersom han har planer om å spille av for eksempel SACD med spilleren. Slik jeg leser det har trådstarter et analogt anlegg (og ingen hjemmekinoreceiver m/HDMI), slik at eneste måte da å få all godlyd fra SACD vil være via analoge utganger direkte på avspiller da dette ikke kan hentes ut via coax/optisk spdif.

Men er ikke SACD eller DVD Audio aktuelt er det vel en mer fleksibel løsning sånn sett :)
Hverken SACD eller DVD Audio er viktig for meg akkurat nå, har vel hatt muligheten til begge formater de siste seks årene eller deromkring med min nåværende spiller fra Cambridge, og på den tiden har det vel ramlet inn èn CD som også har SACD spor med surround. :)
 
Topp Bunn