Uformell lytt hos OMF tirsdag 11. oktober klokken 2000

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.798
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Har vært noen travle dager, derfor litt fravær i tråden her!

Først - takk for engasjementet!

Det fine med slike kvelder er at man gjerne får en liten justering av verdensbildet, og kanskje til og med lærer noe nytt. For min del - så er det 2 punkter som har kommet inn på listen:

1) Jeg skal sette opp et profil med deling og korreksjons i JRiver som ikke bruker Audiolense - så skal jeg komme litt nærmere bunnen i den tematikken (Hvis noen har en link eller instruks til dette så setter jeg pris på det!)
2) Jeg skal få rævva mi ut og høre litt andre oppsett igjen. Var veldig flink for en del år siden, men referansegrunnlaget nå er tynnt.


Ellers er jeg litt overrasket over hvor "endimmensjonal" diskusjonen i tråden er. Det er mulig jeg "analyserer/vurderer" lyd på en annen måte enn andre, men hvor er kommentarene rundt:
*klangbalansen - var det lyst, mørkt, skarpt, avrundet
*Bassen - dybde, presisjon, punch, booming, pustet den bra osv
*Holografi - presisjon, pinpoitining, "kropp", omsluttende eller på avstand
*Presentasjon - var det "midt i trynet" eller hadde man avstand til lydscenene, foran høyttalerne eller bak høyttalerne
*Størrelse på lydbildet - var det stort, lite, var det likt på alle innspillinger eller skiftet det
*Oppløsning, klarhet, "hull igjennom", kom man nærme innspillingen eller malte man med grov pensel
*komprimering, kapasitet
*PRAT - var vel kanske det som er kommentart litt....

Og for de som savnet noe...hva sammenlinger man med..? Hvor høyt spilte man hos Grelv og hos Duet...vi spilte som sagt maks 75dB.


Jeg har "jobbet mye med" og prioritert et lydet bildet som er åpent, oppløst, med god "tilstedeværelse" og holografi. Og elsker å skifte mellom låter som har veldig ulik "lydmessig atmosfære", og at anlegget da forflytter meg til et helt annet sted...feks begynne med et tørt og komprimert opptak med Kris Kristofferson og kassegitar som står tydelig midt foran høyttalerne, så til en liveinnspilling med mye publikumslyd som brer seg utover hele rommet , til en god studioinnspilling med feks Slettahjel/Waits med lyd overalt. Og dette synes jeg anlegget er veldig bra på, og er overrasket at noen snakker om slør og matthet. Men - anlegget spiller på ingen måte lyst, så jeg vet at det finnes anlegg som har mye mer energi oppover i frekvens.

Derimot så synes jeg det er en del å jobbe med i bassen - noe også målinger viser. Jeg ønsker meg at lydkildene (instrumenter/stemmer) blir mindre og tydeligere definert, samtidig som størrelse på lydbildet består. Også ønsker jeg meg mer dybde i lydbildet. Personlig synes jeg dynamikken er bra....men det er jo en av disse egenskapene man aldri får nok av - så vi får snu noen steiner og se om vi finner mer dynamikk også.

I tillegg må akustikken kartlegges. Rommet er stort, og det er selvsgat en fordel, men det er veldig lite møbler i rommet, og jeg har ikke kommet langt nok med målinger til å si noe særlig om akustikken i det. Det absorberende taket har sikkert noen fordeler, men det vil utvilsomt dempe ujevnt og kan kanskje stjele energi...det er nok letter å høre for de som kommer på besøk enn meg som ikke har noen annen referanse!

Mvh
OMF
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hei!

Følsomheten på høytalerne er vel i området 100-110dB avhengig av frekvens.

Justering av volum og korreksjon skjer i det digital domenet med 24bit opppløsning.

Hvis vi spiller på maks volum (=100) - så er de ingen reduksjon på signalet over ca 15kHz. For resten av frekvensområdet så er det en reduksjon på ca 10-15dB. Dette er ubetydelig med 24 bit oppløsning. Når man justerer volumet også digitalt kommer dette i tillegg.
OMF
Dette kan jeg ikke skikkelig, men er usikker på det du skriver her stemmer etter en prat med en som virker og ha kompetanse på område. Vil anbefale å sjekke dette nøyere.

Jeg kan fortsatt ikke forstå noe annet enn at dynamikken må lide når volumet er nesten i taket uten å være veldig høyt. Nå vet vi ikke hva prosentene i Jriver betyr (om det kan relateres til dB), men dersom man spiller på 90 % så innebærer det at anlegget takler trolig maks peak på 10 dB slik jeg forstår det. Og det kan i realiteten være mindre hvis prosent ikke tilsvarer dB.

Det jeg i alle kan si er at å dra ned nivået mye digitalt har fungert veldig dårlig hos meg. Å dra ned selv bassene (fra 120 Hz og ned) med særlig mer enn 5-6 dB har hatt negative konsekvenser. Og da har jeg hatt mye volum å gå på.

Veldig spennende at du vil teste oppsettet med JRiver justeringer/innstillinger! Thohaug har kål på det.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Dette er jo et oppsett ganske blottet for imponator effekt, og det var vel det som imponerte meg mest. Når ting forandrer seg etter hva som blir spilt og har en naturlighet, ja da blir det riktig for meg. Veldig mange som ønsker litt krydder her og der.
Dette er et oppsett for voksne;) men med et forbedringspotensial:) Hørt litt for lite på dette for å komme med spesifikke tips, men etter å ha blitt kjent med OMF i årenes løp her på sentralen, mener jeg han har veldig riktig fokus og stø kurs mot noe stort.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.798
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg kan fortsatt ikke forstå noe annet enn at dynamikken må lide når volumet er nesten i taket uten å være veldig høyt. Nå vet vi ikke hva prosentene i Jriver betyr (om det kan relateres til dB), men dersom man spiller på 90 % så innebærer det at anlegget takler trolig maks peak på 10 dB slik jeg forstår det. Og det kan i realiteten være mindre hvis prosent ikke tilsvarer dB.
Det du beskriver her, er gaintilpasning, som nettopp er gjort for at dynamikken skal ivaretas.

Gainstrukturen i oppsettet er laget slik at når volumet står på 100 - så spiller systemet så høyt jeg kan tenke meg å spille. Og det synes å være ganske fornuftigt - siden de fleste på lyttetreffet spilte mellom 70 og 80, og ved et par tilfeller på 90.

Grunnen til at det ikke spiller høyere, er gain i effektforsterkerne kun er 13dB. På den måte så opprettholder jeg signal/støy helt frem til effekttrinnene. Også er mellombassene koblet i serie.

Det er ikke riktig at anlegget ikke tåler mer peak enn 10dB. Siden jeg har rikelig med kapasitet både på forsterkeresiden og på høyttalersiden, så tåler anlegget mye mye mer. Men peakene skal jo komme i musikken og ligge i kildematerialet.

Kort fortalt:
Musikken er kodet digital på CD. Litt forenklet er det vel slik at det høyeste signalet man kan kode inn er 0dB. Men avhengig av hvor komprimert CDen er - så vil gjennomsnittvolumet ligge et sted i området -10dB til -20dB. Dynamikken - og nødvendig headroom, er hvis man sitter og spiller den 1812 overtyren - så er volumet feks -20dB og man må skru opp litt for at dette skal ha greit nivå. Problemet er når alle bitene går i 1 på dette kanonskuddet - da er plutselig nivået 0 - og kanskje 10-20db høyere enn resten av musikken på platen. Har man ikke kapasitet i systemet - så går dettte gjerne dårlig. Hos meg er dette helt uproblematisk. Det er jo ikke noen forvrenging i signalet, så DA konverteren konverterer dette akkurat som alt annet, men det analoge utgangsinivået blir litt høyere, men innenfor normalt arbeidsområdet, forsterkerne gir litt mer effekt og høyttalerne spiller litt høyere, men alt godt innenfor kapaistet.

Det du tenker på, er hva filteret gjør med dynamikken. Og slikt filteret står i dag, så vil det digitale signalet få fratrukket noe nivå når korreksjonsfilteret summeres med signalet. Dette varierer fra "0" ved 15 kHz til kanskje maks 15dB noen steder. Siden dette skjer i 24 bit, så redusereer signalets dynamic range fra teoretiske 144dB til rundt 130db. Denne reduksjone gjør også at faren for digital klipping elimineres.

Mvh
OMF
 

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Innlegg
905
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
Hei!

Følsomheten på høytalerne er vel i området 100-110dB avhengig av frekvens.

Justering av volum og korreksjon skjer i det digital domenet med 24bit opppløsning.

Hvis vi spiller på maks volum (=100) - så er de ingen reduksjon på signalet over ca 15kHz. For resten av frekvensområdet så er det en reduksjon på ca 10-15dB. Dette er ubetydelig med 24 bit oppløsning. Når man justerer volumet også digitalt kommer dette i tillegg.
OMF
Dette kan jeg ikke skikkelig, men er usikker på det du skriver her stemmer etter en prat med en som virker og ha kompetanse på område. Vil anbefale å sjekke dette nøyere.

Jeg kan fortsatt ikke forstå noe annet enn at dynamikken må lide når volumet er nesten i taket uten å være veldig høyt. Nå vet vi ikke hva prosentene i Jriver betyr (om det kan relateres til dB), men dersom man spiller på 90 % så innebærer det at anlegget takler trolig maks peak på 10 dB slik jeg forstår det. Og det kan i realiteten være mindre hvis prosent ikke tilsvarer dB.

Det jeg i alle kan si er at å dra ned nivået mye digitalt har fungert veldig dårlig hos meg. Å dra ned selv bassene (fra 120 Hz og ned) med særlig mer enn 5-6 dB har hatt negative konsekvenser. Og da har jeg hatt mye volum å gå på.

Veldig spennende at du vil teste oppsettet med JRiver justeringer/innstillinger! Thohaug har kål på det.
Ufint av meg å komme med en kommentar uten å utdype; men der blander du sammen mange begreper du ikke har kontroll på Orso.

Du har missforstått en rekke ting her. At du demper mange dB i master volumet kaller du mye å gå på, mens 5-6dB demping av bassene dine er problematisk.
At OMF er nær maks på volumkontrollen i Jriver kaller du mangel på headroom. Begge deler er feil.

Jeg har dårlig samvittighet for at jeg ikke tar meg tid til å utdype dette, men jeg tror i denne sammenheng at det er du som må lese deg opp litt.

I beste mening.
 
Topp Bunn