UDI en kilde til bekymering

corey

Medlem
Ble medlem
27.06.2010
Innlegg
26
Antall liker
27
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
9
Hei!

Skrev ned et leserinlegg til aftenposten, men de ville ikke publisere det. Så jeg tenkte jeg kunne legge det ut her.
Kom gjerne med noen synspunkter hvis dere vill.


Det finnes noen tilfeller der jeg syntes det er ok og forskjells behandle folk. At det at du er borger og skattebetaler i Norge faktisk betydde noe. Jeg føler ikke jeg har noen slags rettigheter i Norge etter at jeg leverte inn en familie gjenforenings sak hos UDI. Hvordan vil det gå med min sak når jeg nå skriver dette innlegget? UDI bryter alle regler for å fremskynde saken til Helmer Aslaksen som er mattematikk professor, hva vil de nå gjøre når de leser dette og oppdager at jeg er kun er en maler. Har den helt vanelige mann i gata noe han skulle ha sagt?

Min kone har Bachelor, har hatt fast jobb i 13 år, snakker, skriver, leser Norsk. Språket har hun tatt ansvar for å lære seg selv. Hun er en resurs for Norge. Jeg og min kone venter vårt første barn, ingen av oss har noen barn fra før av. Vi kan vel ikke si at vi har forhastet oss med å få barn da jeg er 34 år og min kone er 35 år. Vi oppfyller alle krav for familie gjenforening. All dokumentasjon på dette er levert inn. Vi hadde et valg om å søke D7 visum etter vi hadde giftet oss i ST. Petersburg, noe vi valgte bort da min kone ikke ville sitte i Norge å vente på at familie gjenforenings saken skulle bli ferdig. Hun hadde tross alt en meget god jobb. Og det å ikke kunne jobbe i Norge imens vi ventet på at søknaden skulle bli behandlet. Virket ikke som et godt valg, da var det bedre at vi begge var i full jobb. Min kone kan ikke komme til Norge under behandlings tiden, men det var vi fast bestemt på og komme igjennom. Når vi nå fikk vite at vi skulle ha barn 6 måneder etter at vi har giftet oss, så kan jeg vel konkludere med at vi angrer litt på denne avgjørelsen.

Vi leverte inn søknaden våres på det Norske konsulatet i ST. Petersburg den 13 mai 2011. Det var godt min kone var med da damen som tok imot papirene ikke snakket norsk eller engelsk. Konsulatet setter da et stempel i min kones pass på at det er mottatt på den aktuelle datoen. Det jeg får vite flere måneder etterpå er at konsulatet henlegger saken våres rett etter at vi har levert den inn og oppretter en elektronisk sak den 22. juni. Behandlings tid på saken skal regnes ut ifra datoen den er levert inn til konsulatet. Men etter samtaler med UDI så sa de at behandlings tid på saken startet fra 22. juni. Noe de kunne se på sin pc men valgte å ignorere og ikke gjøre noe med. Jeg sendte da en e-post til UDI 30. september med kopi av min kones pass der det er stempel for mottatt dato av konsulatet og en kvittering fra UDI sin egen side der det står at vi har betalt 3000kr for innlevering av papirene. Jeg ringte da inn til UDI for å høre hva de skulle gjøre, da jeg hadde bevist at de tok feil av behandlings tid. Selv om dette var papirer de allerede hadde i sitt arkiv. Jeg fikk som svar at saken ville gå til et utvalg som ville bestemme om de faktisk hadde gjort en feil eller ikke. Og det ville ta maks 10 dager for å få et klart svar. Etter 10 dager så fikk jeg så klart ikke noe svar på hva som var gjort. Min kone sendte da en e post til UDI og fikk som svar at vi måtte sende dokumentene som vi allerede hadde sendt til UDI, en gang til. Og at konsulen måtte ta kontakt med UDI for å gå god for dokumentene. Som UDI nå hadde 3 eksemplarer av. Konsulen var faktisk behjelpelig med å skrive til UDI, men påpekte at dokumentene jeg sendte inn første gang var mer enn nok bevis på at UDI hadde gjort en feil. Det er nå rettet på, men UDI er så lite behjelpelige og for en ignoranse man møter.

Jeg ble fortalt av UDI at behandlingstiden i 80 % av sakene for familie gjenforening blir ferdig i løpet av 6 måneder. Jeg er ganske sikker på at vi ikke kommer blant de resterende 20% da saken våres er meget veldokumentert. Noe både politiet og konsulen har bemerket. Men det med behandlingstider er meget generelt for UDI da jeg også har fått opplyst om at det også kan ta over 14 måneder. Du vil aldri få et definitivt svar av UDI. Og akkurat nå står jeg og min kone i en saksbehandler kø, men uten å ha et nummer i køen. Vi var naive å trodde på UDI angående behandlingstid på 6 måneder for da ville saken være ferdig behandlet den 13. november. Akkurat i tide for min kone å komme til Norge for å få fast lege. Jeg kunne få støttet min kone igjennom graviditeten og vi kunne fått en stabil livs situasjon før vi skal igjennom noe så stort som å få vårt første barn. Men dessverre har jeg ingen rettigheter som kommende far eller statsborger. Mitt barn som blir født Norsk statsborger har heller ingen rettigheter. For det har den Norske regjeringen bestemt. Hvor ble det av åpenheten og toleransen vi hørte om etter den 22. juli?
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.849
Torget vurderinger
0
corey skrev:
Hvor ble det av åpenheten og toleransen vi hørte om etter den 22. juli?
Å!, du trodde på det du?? :eek:
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.984
Antall liker
326
Sted
Oslo Vest
corey skrev:
Vi leverte inn søknaden våres på det Norske konsulatet i ST. Petersburg

Hvor ble det av åpenheten og toleransen vi hørte om etter den 22. juli?
Feil hudfarge sannsynlig og dere har noe å bidra med.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
NORGE (=STATEN m.fl) gjorde at min x-fru fant at det var bedre å reise hjem (russland) og skille seg...(etter ett år)
Norge er bare for spesielt interesserte.

Arne K
 

RM

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
526
Antall liker
1.440
Torget vurderinger
2
Ja, for seg selv.

Roar
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.454
Antall liker
3.253
Torget vurderinger
1
corey skrev:
Hvor ble det av åpenheten og toleransen vi hørte om etter den 22. juli?
Kondolerer med kjip saksbehandling. Den kortsiktige effekten av 22. juli er nok heller forsinkelse i div saksbehandling i og med at bomben rammet regjeringskvartalet.

Kulturen og serviceinnstillingen på offentlige kontorer kan være heller laber. De ser ikke på oss - borgere/brukere - som kunder som fortjener god kundeservice i ordets rette forstand.
Dette er et kjent fenomen og alene en grunn for at offentlig sektor ikke bør være større enn høyst nødvendig.

Når det gjelder UDI så tipper jeg at mye ressurser går med (til avslag) til de mange som urettmessig prøver å få oppholdstillatelse i Norge. De stiller med egen bistandsadvokat og en innfløkt/suspekt forhistorie som tar masse ressurser å komme til bunns i. I kjølevannet av alle avslagene følger det en storm av protester og presseoppslag. Vi har også lest at UDI er sterkt underbemannet.

-Så jeg gjetter på at kulturen/arbeidsmiljøet i UDI er på felgen. Dette går da utover slike som dere, som hadde fortjent en rask og hyggelig behandling.

Lykke til med fødsel og familiegjenforening!
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.454
Antall liker
3.253
Torget vurderinger
1
Cobra2 skrev:
NORGE (=STATEN m.fl) gjorde at min x-fru fant at det var bedre å reise hjem (russland) og skille seg...(etter ett år)
Kondolerer også til deg. Men er du sikker på at dette ikke hadde noe med saken å gjøre?
 

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg har vært i litt sjaber form det siste døgnet, og har derfor ikke orket å sette meg inn i problemstillingen din skikkelig. Litt mye tekst å gruble over når hodet er bomull, for å si det slik.

Et generelt problem med UDI er at de er kvinnediskriminerende. Kvinner med arbeidsavtale og alt i orden får dårligere behandling enn en mann, selv om mannen har avtale om en jobb som vaskehjelp, og i deres tilfelle vs en kvinne med høy utdannelse og dertil bedre jobb. Det er faktisk forskjell mellom kjønnene, har jeg observert. Forstå det den som kan, men likestilte Norge bedriver kraftig kjønnsdiskriminering når vi mottar søknader om arbeidstillatelse. Det virker nesten som om det er enklere å gifte seg med en som skal være husfru. Jeg har sett dusinvis av saker der kvinner og menn med samme grunnlag har fått forskjellig behandling, basert på kjønn. Av en eller annen grunn ønsker vi helst mannlige utlendinger hit til landet... på tross av at både mennene og kvinnene i de sakene jeg kjenner til stiller med samme utgangspunkt.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
pedal skrev:
Cobra2 skrev:
NORGE (=STATEN m.fl) gjorde at min x-fru fant at det var bedre å reise hjem (russland) og skille seg...(etter ett år)
Kondolerer også til deg. Men er du sikker på at ikke [bilde] hadde noe med saken å gjøre?
;D
De kom etterpå...

Arne K
----------

En av min x's store frustrasjoner var kostnadsnivået OG tiden på div søknader/godkjenninger (av studier mm) OG at de ikke gikk å betale seg frem i køen... (noe som er fullt mulig østenfor, om du bare har feit nok konto...)
Og når universitetsutdannelse, diplomer i kirurgi, anesti, og pedriati(?)(barne-lege) med dokumentert 11 års erfaring, ikke kunne få godkjenning til å bil hjelpe-pleier...da var det nok.

Skal ikke nevne de 10-talls tusen det kostet å få alt dokumentert og oversatt av offentlig instans...
 

RM

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
526
Antall liker
1.440
Torget vurderinger
2
Arne, take youself together. Pediatri.

Roar
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
< Pediatrics > på moderene nynorsk... - anyway, slike medisinske uttrykk er ikke min gate 8)
;)
Arne K
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
So? Er det ikke vakkert??? (bilde)
8)
Arne K

Men les heller fra toppen...det er ikke meg det handler om...
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
corey skrev:
---
Vi leverte inn søknaden våres på det Norske konsulatet i ST. Petersburg den 13 mai 2011. Det var godt min kone var med da damen som tok imot papirene ikke snakket norsk eller engelsk. Konsulatet setter da et stempel i min kones pass på at det er mottatt på den aktuelle datoen. Det jeg får vite flere måneder etterpå er at konsulatet henlegger saken våres rett etter at vi har levert den inn og oppretter en elektronisk sak den 22. juni. Behandlings tid på saken skal regnes ut ifra datoen den er levert inn til konsulatet. Men etter samtaler med UDI så sa de at behandlings tid på saken startet fra 22. juni. Noe de kunne se på sin pc men valgte å ignorere og ikke gjøre noe med. Jeg sendte da en e-post til UDI 30. september med kopi av min kones pass der det er stempel for mottatt dato av konsulatet og en kvittering fra UDI sin egen side der det står at vi har betalt 3000kr for innlevering av papirene. Jeg ringte da inn til UDI for å høre hva de skulle gjøre, da jeg hadde bevist at de tok feil av behandlings tid. Selv om dette var papirer de allerede hadde i sitt arkiv. Jeg fikk som svar at saken ville gå til et utvalg som ville bestemme om de faktisk hadde gjort en feil eller ikke. Og det ville ta maks 10 dager for å få et klart svar. Etter 10 dager så fikk jeg så klart ikke noe svar på hva som var gjort. Min kone sendte da en e post til UDI og fikk som svar at vi måtte sende dokumentene som vi allerede hadde sendt til UDI, en gang til. Og at konsulen måtte ta kontakt med UDI for å gå god for dokumentene. Som UDI nå hadde 3 eksemplarer av. Konsulen var faktisk behjelpelig med å skrive til UDI, men påpekte at dokumentene jeg sendte inn første gang var mer enn nok bevis på at UDI hadde gjort en feil. Det er nå rettet på, men UDI er så lite behjelpelige og for en ignoranse man møter.

Jeg ble fortalt av UDI at behandlingstiden i 80 % av sakene for familie gjenforening blir ferdig i løpet av 6 måneder. Jeg er ganske sikker på at vi ikke kommer blant de resterende 20% da saken våres er meget veldokumentert. Noe både politiet og konsulen har bemerket. Men det med behandlingstider er meget generelt for UDI da jeg også har fått opplyst om at det også kan ta over 14 måneder. Du vil aldri få et definitivt svar av UDI. Og akkurat nå står jeg og min kone i en saksbehandler kø, men uten å ha et nummer i køen. Vi var naive å trodde på UDI angående behandlingstid på 6 måneder for da ville saken være ferdig behandlet den 13. november. Akkurat i tide for min kone å komme til Norge for å få fast lege. Jeg kunne få støttet min kone igjennom graviditeten og vi kunne fått en stabil livs situasjon før vi skal igjennom noe så stort som å få vårt første barn. Men dessverre har jeg ingen rettigheter som kommende far eller statsborger. Mitt barn som blir født Norsk statsborger har heller ingen rettigheter. For det har den Norske regjeringen bestemt. Hvor ble det av åpenheten og toleransen vi hørte om etter den 22. juli?
Jeg hadde levert en anmeldelse på UDI for uforstand i tjenesten... på grensen til svindel.

Arne K
 

corey

Medlem
Ble medlem
27.06.2010
Innlegg
26
Antall liker
27
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
9
Tusen takk for alle svar og kommentarer.
22 juli kommentaren min kan sikkert tolkes på flere måter. for meg så sikter jeg til at systemet ikke fungerte den 22 juli.
Heller ikke i etterkant for den sakens skyld. Systemet til UDI fungerer heller ikke.

Fikk akuratt vite at UDI mottok passet til min kone med hennes nye navn (mitt etternavn) fra konsulatet i St.P. (digital kopi)
Det er bare det at hun fikk nytt pass i april. Så 7 måneder etterpå min kone har fått nytt pass så sender konsulatet digitalkopi til UDI.
Det forsinker saken når ikke UDI får alle dokumentene. Jeg har ikke noe pent å si om konsulatet i det hele tatt.
Jeg har måttet true de flere ganger får at de skal gjøre noe. Kan godt hende jeg skal ta meg en liten tur innom konsulatet for å snakke med konsulen til helgen da jeg drar til St.P neste helg.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Fremdeles...et brev til en eller annen statlig instans/ombudsmann er på sin plass for å få flyttet på daukjøttet..?

Arne K
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.849
Torget vurderinger
0
Cobra2 skrev:
Fremdeles...et brev til en eller annen statlig instans/ombudsmann er på sin plass for å få flyttet på daukjøttet..?

Arne K
Det hjelper ikke. Kritikk som rammer enkeltansatte eller etater ved leder framkommer i praksis aldri!

Jeg har så lang fartstid i offentlig virksomhet at jeg positivt vet at INGEN stiller spørsmål ved hva du driver med og hvordan du løser ( ikke løser ) oppgaven dine så lenge du driver innefor budsjettet. Budsjettet er HELLIG ! Hvordan "kundene" oppfatter deg og jobben er ikke av betydning. Det første min første kone fikk vite da hun begynte å jobbe i statsmonopolet som selger dyr veske på flasker var: "Hvis noen klager får du bare be dem gå til konkurrenten vår!"

Men altså, som et utgangspunkt kan det være greit å vite at sjefen til saksbehandleren gir totalt blanke fan i om etaten hans sier ja eller nei til noe. Det gir saksbehandleren utidig mye makt og det åpner for korrupsjon. Begge forhold er uheldig!

Personlig synes jeg det er mye artigere å bli oppfatte som grei og hyggelig så jeg har i min tid alltid, som prinsipp, gitt dispensasjoner fra regelverket hvis noen har bedt om det, OG hvis det var den minste mulighet for å tolke reglene dithen at man kunne gjøre det uten å risikere tiltale og straff. Bryter ikke loven med åpne øyne, men hvis lov/regelverk åpner for unntak så må da vel lovgiver ha hatt en mening med det og ment at unntakene skulle kunne benyttes? Men som sagt, den dagen en over deg i systemet spør "hvorfor" ( og DET er ikke ofte! ) er det bare å svare at "Para XX ledd YY" åpner for å gjøre det slik. Da får man gjerne et lett uforstående/spørrende "Åja!?!" til svar, og verden rusler videre som om intet har skjedd !

Det er et ganske finurlig system. :D
 

RM

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
526
Antall liker
1.440
Torget vurderinger
2
Takk. jeg vet utmerker godt at det heter yourself, men dette var "Julekalender" engelsk.

Roar
 

RM

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
526
Antall liker
1.440
Torget vurderinger
2
Men tilbake til saken. Jeg har en venninne fra Balkan som jeg ønsker ett nærmere forhold til, men jeg venter heller på at landet hennes skal bli medlem av EU. Jeg vil ikke være i stand til å takle disse stadige forsøk på egenmarkering fra en etat fullstendig blottet for logikk og empati. I utgangspunktet skal de arbeide for "oss", men i realiteten legger de så mange kjelker i veien for folk at man skulle tro det var en akebakke.
De som har store avvik med hensyn til farge, religion, virkelighetsoppfattning, drapsmenn og potensielle fiender av enhver stat, sklir tilsynelatende rett gjennom. Forstå det den som kan.

Roar
 

corey

Medlem
Ble medlem
27.06.2010
Innlegg
26
Antall liker
27
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
9
Da kan jeg opplyse om at vi har fått invilget søknaden om familie gjenforening den 23/11-2011.
Min kone fikk mail om at vi hadde fått saksbehandler, 20 minutter etter denne mailen fikk hun mail fra saksbehandler om at den var godkjent. Virker ikke så greit å vente 7 måneder på 20 minutters behandlingstid.
Men nå er det heldigvis over, og min kone kommer før jul :D

Det jeg kan anbefale andre å gjøre hvis de er i samme situasjonen som jeg har vært, er følgene:

-Ring vær dag til servicenheten til udi, selv om de sier du ikke skal.

-Send fax direkte til den OFAM avdelingen du søker hos vær dag (Russisk,Thailand etc) skriv et brev, send det vær dag.

-Begge søkere må sende mail til service enheten så ofte som mulig.

-Ikke stol på at konsulatet sender papirene deres med en gang, de er ikke på lag med deg. De må passes på.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.454
Antall liker
3.253
Torget vurderinger
1
Gratulerer med "lykkelig slutt" og til lykke med forestående familieforøkelse!  :)
 
Topp Bunn