Rørutstyr Ubalanse på svært lavt volum - rør eller andre ting?

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg har omsider skjønt at det ER en ubalanse i Wavacen min når jeg spiller lavt.

Hvis jeg skrur nesten helt ned, så er det fortsatt lyd i venstre kanal, og tyst i høyre.
Kan dette være rør relatert? Driverrør eller 300b? Smårørene? Eller kan det være annen styggedom?
Hva er mest sannsynlig(ja, skal selvsagt bytte side på rørene etc) hvis det ikke er rør?

O.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Høyst sannsynlig volumpot. Har samme artifakt på en ECI-5 mkII og en rørbasert hodetelefonforsterker. Mao. så er dette et kjent problem og uavhengig av pris / produkt.

Du kan selvsagt prøve å justere bias likt på begge kanaler, men jeg antar at problemet kun opptrer på s-v-æ-r-t lave nivå på volumjusteringen - og mao. et mekanisk problem.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Hva er løsningen? Bytte den?

O.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Du KAN selvsagt vurdere å bytte volumpot, gitt at det passer konstruksjonen. Der må jeg gi pass - og be andre steppe inn. Jeg vurderer å bytte volumpot på et produkt selv.

Ubalansen er kun på volumpot ved svært nær nullnivå - og opptrer kun ved 1/2 mm av vandringen. Opptrer det mer hos deg? Dvs. er det praktisk plagsomt - eller kun "teoretisk" irriterende for deg (les; du spiller aldri på såpass lave volum at det er en reell varig plage).
 
Sist redigert:

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dette synes vel å være nokså typisk for de fleste Noble/Alps potmetre, og sikkert for mange andre også. Iallefall hvis det er på aller laveste tenkelige volum.
Bytte kan like gjerne gi samme eller verre resultat som bedre. De er bare slik helt nederst, og uten at jeg vet hvilket potmeter som står på volumen på Wavac så vil jeg gjette meg til at det ikke er en feil dersom det er på aller laveste tenkelige volum, men at de bare er slik.
Men må du ha poten så lavt at det er ubalanse da? Utgangssignal på kilder da, kan de nedjusteres?
 
C

Cyber

Gjest
Jeg husker jeg hadde det fenomenet på en forsterker, man måtte vri ca 1.5 cm opp på hjulets vandring før stereobildet smekket på plass. Jeg mener å huske at dette var litt typisk for noen poter og ikke en direkte "feil", dog irriterende når man vil spille lavt.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Av og till irriterende, ja - blandt annet på ECI-5mkII. Sendte en henvendelse til Tau på problemet, men fikk til dags dato aldri feeback (dvs. No feedback på innsendt servicebillett på 2 år). :(
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Normale potmetre har ofte 10% toleranse og det er normalt at det er ubalanse på Stereopotmetre. Selv Swiss Physics med Penny and Giles kunne ha dette problemet.
Løsningen er en preamp med Stepped Attenuator med motstander eller transformer/choke. Motstander kan du få så nøyaktive som du ønsker.
Preampene til Wavac bruker motstander, men modulene er for store for din forsterker.

Bytt inngangsrøret fra kanal til kanal og følger feilen røret er det på tide med rørbytte.

Som du beskriver problemet er dette neppe problemet. VH. Bernt
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
10-kroners spørsmål: Kan man bytte volumpot på enhver forsterkerkonstruksjon uten å forpurre konstruksjonen?
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Som jeg ser det er volumkontrollen en komponent som bør byttes til man har best lyd...

Rent teknisk er det litt forskjell på en induktiv og en resitiv kontroller med motstander.

VH. Bernt
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Køb et TKD bedste pris/kvalitetsforhold der findes. Lider ikke af de beskrevne fejl.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Og da kan man "lodde bort" eksisterende og "lodde inn" en TKD uten å modifisere (motstander) noe som helst?
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Jada sørg bare for det har samme impedans som det gamle.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Takk for tips - HVIS det er pot, så kvier jeg meg litt for å skifte den ut, denne saken skal jo være håndplukket fra a til å.
Kanskje rett og slett løsningen er en pre...

O.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Takk for tips - HVIS det er pot, så kvier jeg meg litt for å skifte den ut, denne saken skal jo være håndplukket fra a til å.
Kanskje rett og slett løsningen er en pre...

O.
Jeg opplevde det samme med en pre jeg hadde, skakt lydbilde. Så da skiftet Audiomix pot på den og problemet forsvant. Om de har håndplukket delene til denne har de gjort en dårlig jobb med tanke på pot, spør du meg. ;)

Det kan jo være at du må bytte rør, la oss håpe det.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Takk for tips - HVIS det er pot, så kvier jeg meg litt for å skifte den ut, denne saken skal jo være håndplukket fra a til å.
Kanskje rett og slett løsningen er en pre...

O.
Tror du tilskriver producenten overdreven respekt.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Godt mulig du har rett i det!

O.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Sikkert en god analyse dette Vidar P, å justere utgangssignal på kilde hadde løst dette sannsynligvis.
(har ingen problemer med riaa)

Men Naim ND5 XS gir meg ikke den muligheten såvidt jeg kan se, fixed på 2.1 v rms!
Kanskje det dinnes noen dip switches på innsiden, men det er ikke dokumentert såvidt jeg kan se?
Noen som vet mer?

Mon tro om dette kan "fixes"i software i fremtiden?

Logitech Transporter ga meg en haug med muligheter for å tilpasse kilde og forsterker - men disse engelskmennene ass...

Wavac, som egentlig er en effektforsterker med passiv volumkontroll & Uno Nano er følsomme saker, ikke mye jeg rører på volum-knotten før det er fest, så det er nok der det ligger gitt.

O.

Dette synes vel å være nokså typisk for de fleste Noble/Alps potmetre, og sikkert for mange andre også. Iallefall hvis det er på aller laveste tenkelige volum.
Bytte kan like gjerne gi samme eller verre resultat som bedre. De er bare slik helt nederst, og uten at jeg vet hvilket potmeter som står på volumen på Wavac så vil jeg gjette meg til at det ikke er en feil dersom det er på aller laveste tenkelige volum, men at de bare er slik.
Men må du ha poten så lavt at det er ubalanse da? Utgangssignal på kilder da, kan de nedjusteres?
 
Sist redigert:

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Du burde sikkert hatt en preamp, også av flere grunner; skulle heller ikke forbause meg dersom anlegget ditt får et nytt liv med en god aktiv pre for den fine Wavac'en.
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Viss du kjenner nokon som har Rothwells in line attenuator liggande kan du jo teste det heime hjå deg. Phonopluggar som dempar signalet slik at du må skru meir opp for å få høveleg med lyd. Det vil truleg få slutt på problemet. Høyres ut som du har for mykje gain i oppsettet ditt.

attenuator.JPG


Attenuators
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Igjen, dette er nok riktig - alle anmeldelser jeg har lest om min eksotiske japaner, mener den blir enda bedre med en preamp.
Så jeg lander vel muligens på det...men hadde en visjon om renhet, enkelhet, få bokser, stor lyd...sukk.

O.

Du burde sikkert hatt en preamp, også av flere grunner; skulle heller ikke forbause meg dersom anlegget ditt får et nytt liv med en god aktiv pre for den fine Wavac'en.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Dette lukter klassisk Alps/Noble- problem, som Vidar er inne på. Alle som for eksempel har eid en nyere Electrocompaniet integrert eller preamp har nok opplevd det samme. Take the plunge, my friend. Get a real preamp! Du vet hva jeg mener om det, forøvrig. Renheten kommer, den. I enda større grad. Men du trenger nok en boks til.
 
Sist redigert:

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Jada! Evt, pøh! ;-)

Det er to måter å se det på; too much gain! Også denne hersens volum pot'en da..som er som den er med sine feil og mangler.
Snodig å være i en too much-situasjon med en forsterker på 2x10 watt ;).

Vinyl låter helt fantastisk, der har jeg ikke dette problemet - så jeg skal nok få meg et par slike plugger med minus 10 eller 20 db tvert,
så tenke hardt på preamp...siden jeg nå har kjøpt meg en Naim-dings, må jeg vel snoke litt i de korridorene...feng shui and all that.
og plutselig må jeg ha riaa fra Naim også etc etc.

For 4 måneder siden skulle jeg teste en røramp mens min ASR var på service. Nå er alt byttet ut, bortsett fra kabler og pick-up!
These are dangerous waters, my friends.

O.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Takk for bra tips, dette skal jeg skaffe meg!

Mulig min lokale hifi-mann har noen liggende..

Noen som kan tipse om butikk i London som evt kunne ha noe slikt? Skal dit et par dager nå...

O.
Viss du kjenner nokon som har Rothwells in line attenuator liggande kan du jo teste det heime hjå deg. Phonopluggar som dempar signalet slik at du må skru meir opp for å få høveleg med lyd. Det vil truleg få slutt på problemet. Høyres ut som du har for mykje gain i oppsettet ditt.

Vis vedlegget 142275

Attenuators
 
Topp Bunn