Uærlige brukere på torget vårt?

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Hva mener dere er riktig å gjøre om man forskuddsbetaler en vare fra en bruker på Hifisentralen, og deretter ikke
hører noe fra vedkommende, ikke mottar varen eller får kontakt med selger?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.954
Antall liker
13.295
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
hvor lang tid?
mvh
Leif
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ring mora hans. ;)

Eller spør om Høvdingen kan ta kontakt med brukeren for deg. Evt. gi deg en epost-adresse.

Du har vel fått navnet i forbindelse med pengeoverføringen, og hvis du ikke har telefonnummer eller annen kontaktinformasjon ra før, kan vel dette hjelpe deg på vei.

Hvis du er helt sikker på at du har prøvd og ventet tilstrekkelig lenge, er det vel bare å anmelde saken til politiet jo før jo heller?
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
3 uker er gått siden vedkommende skulle sende.
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.084
Antall liker
6.539
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Er det ikke for lang tid så kan det være mange grunner. Fra tid til annen dukker jo dette opp og ofte har det vist seg å være storm i et vannglass. Håper det står seg slik for deg også. Ta det med høvdingen først som sist.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.718
Torget vurderinger
1
Det går an å sende saksopplysninger til oss, og noen ganger kan vi hjelpe.
 

QWERT

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.04.2012
Innlegg
323
Antall liker
136
Torget vurderinger
0
Høvdingen er ikke så rask selv. Ugh-ugh:rolleyes:
 

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Innlegg
308
Antall liker
115
Ikke gør nar av ponyexpressen - den klarte mindst like raskt før forrige århundreskivte at få et brev fra NY til LA som posten i norge får brev fra Haugesund til Bergen! :p
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det går kanskje et skille mellom bruker / medlem på HFS og om handelen faktisk har skjedd gjennom Torget her?
Jeg gjorde en "handel" med et medlem her for en god stund siden (2 år??). Han betalte ikke og ble borte vekk.
For ikke lenge siden dukket han opp på TV (Frokost TV)!
 
U

Utgatt11378

Gjest
Moralen er vel alltid...betal aldrig på forskud til noen du IKKE kjenner uansett!

Som regel er det hederlige folk, men det er så fryktelig dumt når man treffer det bittelille fåtall som ikke er det!

Håper det ordner seg for "32bit", lykke til !

Vh

S
 
Sist redigert av en moderator:

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.390
Antall liker
83.910
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Det er fryktelig synd at enkelte skal gjøre seg til kjeltring for "småpenger" og ødelegge for seriøse selgere her inne. Men det er vel ikke bedre her enn ellers i samfunnet. Desverre
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Forskuddsbetaling?? ALDRI HER iallefall....Se/motta//prøv varen først, så kan du betale. Vit hvor fellene er, vurder risk, og gjennomfør siden!!!
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Takker for tips. Handelen har skjedd gjennom torget. Jeg må nesten påpeke at jeg ikke er fornærmede, men en god kamerat av meg som er bruker her på HFS. Jeg synes saken er veldig trist og ønsker å høre litt med dere hvilke meninger som finnes for å nøste opp i saken.

Kommer med nærmere info om det dukker opp noe nytt i saken.
 
N

nb

Gjest
Om jeg skulle selge noe (til noen jeg ikke visste hvem var, vel og merke), så hadde jeg ALDRI sent fra meg varen uten å få betalt først. Av den enkle grunn at jeg vet at jeg ikke er en skurk, men har ingen aning om hvordan kjøper oppfører seg. Det er fullstendig rasjonell oppførsel fra selgere å kreve betaling før sending osv siden sjansen for å bli lurt er mye større om man sender fra seg varen uten å få betalt enn omvendt. Tenk litt over det: Dersom man sender uten å få betalt, så holder det at en eller annen ett eller annet sted er en dust, omvendt så må akkurat den selgeren man har kontakt med være en dust. Sannsynligheten for det første er svært mye større enn det andre.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
En ting jeg ville gjort hvis jeg hadde blitt lurt var å ved anledning møte opp uforberedt hjemme hos vedkommende.

Jeg tenker ikke på vold eller trusler men på en forklaring under 4 øyne på hvorfor jeg aldri har mottatt produktet.
 

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2012
Innlegg
217
Antall liker
60
Torget vurderinger
10
Forskuddsbetaling?? ALDRI HER iallefall....Se/motta//prøv varen først, så kan du betale. Vit hvor fellene er, vurder risk, og gjennomfør siden!!!
Hvordan skal evt selger vite at du betaler da? Dette går da begge veier. Jeg hadde aldri sendt noe jeg skal selge til ukjente uten å bruke enten oppkrav eller forskudd.
HFS har et system for å gi hverandre karakterer. Bruk det og etterhvert burde man klare å bygge opp en grei tillitsforhold.
 

tigerstaden

Fersking
Ble medlem
05.01.2013
Innlegg
4
Antall liker
0
Kanskje det hadde vært mulig å legge inn noen gode råd for trygt kjøp og salg på torgsidene, under et banner eller noe slikt? Man vil jo gjerne tro det beste om andre, og at en avtale er en avtale spesielt når man har fått oppgitt både navn og nummer, men det viser seg jo fra tid til annen at så ikke er tilfelle. Selv godtar jeg som selger av prinsipp ikke forskuddsbetaling, da jeg ikke ville akseptert å betale på forskudd som kjøper. På den annen side, det er også ergerlig, som jeg har opplevd det selv, at kjøper plutselig ombestemmer seg etter at jeg har sendt varen i oppkrav, med det resultat at jeg har kastet bort tid som for meg er en enda mer knapp ressurs enn penger. Som selger og kjøper foretrekker jeg personlig å henholdvis selge billigere og kjøpe dyrere hvis jeg kan gjøre det ansikt til ansikt (og så treffer man som regel veldig trivelige åndsfeller i prosessen!), men med et så langstrakt land så må man jo også legge best mulig til rette der kontant oppgjør ikke er mulig.

Spesielt for dem som har lite erfaring med kjøp og salg over nettet så tror jeg derfor det kunne ha vært nyttig at man på en eller annen måte kunne blitt gjort oppmerksom på i alle fall generelle regler og råd for god og sikker praksis. På denne måten kunne man håpe at enda færre må tilegne seg dårlige erfaringer på den harde måten, som trådstarters venn her tilsynelatende ser ut til å ha gjort.
 

Jabba_Jabba

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
999
Antall liker
1.040
Sted
Porsgrunn
Jeg har solgt et produkt en gang og sendt det fra meg, og det var etter at kjøper hadde forhåndsbetalt. Jeg hadde aldri sendt fra meg ett produkt før kjøper hadde forhåndsbetalt. Samtidig har jeg ganske mange innlegg er på sentralen til at jeg hadde risikert å bedra noen for det. Så moralen er vel at å handle med noen med noen hundre innlegg her på sentralen er en sikkerhet i seg selv.

Mvh Morten
 

tigerstaden

Fersking
Ble medlem
05.01.2013
Innlegg
4
Antall liker
0
Jeg har solgt et produkt en gang og sendt det fra meg, og det var etter at kjøper hadde forhåndsbetalt. Jeg hadde aldri sendt fra meg ett produkt før kjøper hadde forhåndsbetalt. Samtidig har jeg ganske mange innlegg er på sentralen til at jeg hadde risikert å bedra noen for det. Så moralen er vel at å handle med noen med noen hundre innlegg her på sentralen er en sikkerhet i seg selv.

Mvh Morten
Ser den, men alle må jo begynne et sted, så mitt innlegg var først og fremst myntet på nye brukere, dvs nye selgere og kjøpere.
 

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
706
Antall liker
242
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Hva mener dere er riktig å gjøre om man forskuddsbetaler en vare fra en bruker på Hifisentralen, og deretter ikke
hører noe fra vedkommende, ikke mottar varen eller får kontakt med selger?
Har opplevd det samme som deg forskuddsbetalt , men hos meg har det gått over 1 år .
Har funnet tlf nr til ham ,og ringt ,skal sende sier han? eller han skylder på annet PISS .
Det er vanskelig å lage en Mal for dette ? ...Forslag i samarbeid med HØVDINGEN ? Masse dyrt utstyr som skifter eigere men har inntrykk IMO Att det er ikke disse en trenger og frykte .
og det nevnes også her medlemmer som har vert inne her en stund, er her for og vere og dei er bankers , det er liksom siden for likesinnede og utstyr som byttes/selges via medlemmer som er i mint condition/passet på, enten det er dyrt eller billig .
Har handlet masse her inne , Men kun 1 dårlig handel som ikke er avsluttet :D
Mvh Roy K
Trur eg får senda denne karen som penge innkrever ,,,

 

northpole

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.11.2010
Innlegg
649
Antall liker
553
Dette kan være vanskelig å finne en fasit på solgte en Abrahamsen V6 der jeg i annonsen forlangte forskuddsbetaling hadde klart å få tak i en på elkjøp for 2000kr og hadde 1mnd på og levere den tilbake ønsket ikke og beholde den så jeg la den ut på torget her til selvkost tenkte tilbudet kunne komme andre her til gode solgt til Bergen etter 10min helt uaktuelt for meg og sende i oppkrav og risikere og få den i retur.Betalte en gang 20000 på forskudd og selger nektet og sende (han refunderte beløpet ).Største problemet er jo lange avstander så det er jo ikke helt enkelt å møte selger bestandig.Har handlet mye gjennom torget her og har egentlig god erfaring stort sett hyggelige seriøse selgere.Bruker og sjekke historikk her og i tillegg google navn så kan man jo gjøre seg opp en viss mening om dem anbefaler å bruke karaktergivningen her på torget selgere burde forlange av kjøper og legge inn. De fleste av mine kjøp her hadde fått maks karakter som er en anbefaling ved neste transaksjon.Må bare ønske trådstarter og offeret lykke til .Clint Eastwood sa pretty nice hickory når han hadde banka løs med balltreet.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.575
Antall liker
27.681
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Har god erfaring med kjøp og salg på HFS, men pleier å foreslå at halvparten av kjøps/salgssummen overføres før handelen, og andre halvpart betales etter å ha mottatt/sjekket varen.

Er også litt forsiktig med helt nye postere og helt ferske medlemmer.
mvh
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Når den andre part er søkbar med relevante opplysninger på nett, kontaktes pr tlf for en samtale samt magefølelsen stemmer så går det erfaringsmessig bra. Hvis den minste lille ting skurrer så dropper jeg det.
 

SaanAvSalve

Medlem
Ble medlem
05.01.2013
Innlegg
45
Antall liker
2
En mulighet er jo at selger og kjøper avtaler å symbolsk legge ut forsterkeren på finn.no, for så å bruke betalingsgarantien der. 25 kr er en liten pris å betale i en sånn situasjon.
 
  • Liker
Reaksjoner: NLS

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
En mulighet er jo at selger og kjøper avtaler å symbolsk legge ut forsterkeren på finn.no, for så å bruke betalingsgarantien der. 25 kr er en liten pris å betale i en sånn situasjon.
Betalingsgarantien er kun en trygghet for kjøper. Jeg gidder iallfall ikke å rote med betalingsgaranti på Finn.no igjen selv om det gikk problemfritt for meg.

Strengt tatt så kan kjøper returnere varen etter en uke og hva vet selger om hva som har skjedd med produktet eller hvordan det har blitt pakket før retur.
 
Sist redigert:
U

Utgatt11378

Gjest
...eller rett og slett send i oppkrav....tja man kan jo motta 25 kilo steinheller...men...tror oppkrav eller dette Finn systemet ( vet ikke hvordan det funker ) vil være det sikreste....og igjen...som regel er det hederlige folk som selger og kjøper....ha en god lyttehelg :)

vh

S
 

EndreS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
195
Antall liker
37
Sted
Bergen
Hei. Kjøp og salg som inkluderer sending burde ikke være et problem. Jeg har selv gjort det begge veier mange 10-talls ganger. Forskuddsbetaling er stort sett kurant. Litt person og beløpsavhengig. Men man sjekker selvsagt det man kan på forhånd. Kjent nick på HFS er stort sett ok. Har man navn/nummer så googler man litt. Det hjelper også å snakke med personen, ikke bare PM/SMS. Magefølelse er stikkord.

Forøvrig er Finn sitt Betalingsgarantisystem med PayEx veldig bra. Trygt for både kjøper og selger.

E
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Det er vanskelig å gardere seg mot useriøse selgere og kjøpere.
Personlig liker jeg å snakke med med vedkommende før et evt salg eller kjøp.

Det er litt mer sikkert med postoppkrav ved sending, men helt trygt er det selvfølgelig ikke.
Bruk av paypal e.l er en mye sikrere måte.

Jeg har heldigvis bare gode erfaringer med kjøp og salg basert på tillit.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Det beste er å kjøpe og selge ved at man møtes. er selvsagt bortskjemt fordi jeg bor i nærheten av Oslo
 
  • Liker
Reaksjoner: KW

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg er enig med nb her. Jeg har både solgt og kjøp komponenter og kabler på torget, og ved en anledning, var sjøl jeg sein med å sende et sett høyttalerkabler ( tror jeg det var ). Jeg hadde imidlertid ingen planer om å lure kjøperen, jeg var bare sein å få pakka av gårde..:) Det finnes jo muligheter å gardere seg rettidig og riktig betaling, men det aller beste er vel over bordet, ansikt til ansikt. I mange tilfeller går jo ikke det, desverre...

Jeg kommer ikke til å sende fra meg komponenter uten å ha fått forskuddsbetaling, eller sikret oppgjør på anna måte. I prinsippet er jeg mot forskuddsbetaling, og jeg skal selvsagt ha fullt navn, adesse og telefonnr - og ha prata med selger pr telefon på forhånd, før jeg bestemmer meg.

Håper det ordner seg for den uheldige..
 

svale

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.08.2002
Innlegg
296
Antall liker
114
Er dette en mulighet for å se hvordan andre er fornøyd med selger, kjøper?
Hentet fra eBay.

Seller information Selger762
)
100% Positive feedback
 

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Innlegg
732
Antall liker
110
Sted
Oslo
Jeg har solgt et produkt en gang og sendt det fra meg, og det var etter at kjøper hadde forhåndsbetalt. Jeg hadde aldri sendt fra meg ett produkt før kjøper hadde forhåndsbetalt. Samtidig har jeg ganske mange innlegg er på sentralen til at jeg hadde risikert å bedra noen for det. Så moralen er vel at å handle med noen med noen hundre innlegg her på sentralen er en sikkerhet i seg selv.

Mvh Morten

Noen av værstingene her på sentralen har tusenvis av innlegg.

Og mange venner her. Kanskje derfor ingen tør å bråke med de ?

mvh Huldra
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.024
Antall liker
8.224
Torget vurderinger
1
og det nevnes også her medlemmer som har vert inne her en stund, er her for og vere og dei er bankers , det er liksom siden for likesinnede og utstyr som byttes/selges via medlemmer som er i mint condition/passet på, enten det er dyrt eller billig .
Det skal man ikke være så sikker på. På et fotoforum jeg er på var det en meget prominent og aktiv poster som "kjøpte" noe kamerautsyr fra et annet medlem i USA. Det viste seg at selgeren aldri fikk penga og kjøperen forsvant fra forumet....

Ellers kan man jo sende i oppkrav.
 
Topp Bunn