Tweaks,w hat is it good for...

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Har nå dessverre kommet opp i den aldersgruppen som er klar over at tweaks er en dårlig måte å forbedre anlegget på. Anbefaler (befaler) herved alle som vurderer slike gadgets:
Legg pengene i høyttalere!!!
Vil dra så langt som å si:
Har du et godt anlegg, så er det høyttalerene som er bremsen. (men, har du et Fischer-anlegg, så hjelper det svært lite å kjøpe B&W 801).
Vil påstå at: hvis du har forsterker og cd-spiller til over 50k, så kan du ha høyttalere til 200k. Newton sier selvfølgelig at du må ha nok guffe, men det finnes nok av lettdrevne kvalitetshøytt.
Tweaks er dessuten alltid placebo, og et psykoakustisk spørsmål. (låter som regel MYE bedre i 1 time el. 2)
 

whitenr9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.09.2005
Innlegg
55
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Enig i at tweaks ikke er det som gir den største lydforbedringen i tanke på kroner og ører. Men å si at høyttalerne skal være det dyreste ledd er jeg litt uenig i.. Har ved mange tilfeller blitt overrasket over hvilket potensial som bor i rimelige høyttalere når de blir koblet opp på ordentlig elektronikk!

Og har du et anlegg bestående av gode og godt matchede komponenter, så er det uansett alltid mye og hente i tweaks i form av f.eks riktige kabler. (som for mange blir oppfattet som et tweak/placebo her i gården)
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Prisen på høyttalerne er (nesten) uinterresant. Det viktige er at de passer til rommet, smaken din, og gir rett klangbalanse (syns nå det er litt viktig jeg da).
Derfor er det ikke noen automatikk i at dyrere høyttalere vil gi deg bedre lyd.


Mens tweaking derimot......o la la.... ;D
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.813
Antall liker
38.465
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
enig med deg whitenr9, riktig kabling har mye for seg men kom ikke å si at en rotte på spilleren gjør underverker,vet ikke om jeg skal le eller grine
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
90% regelen er god. Men dette forutsetter selvfølgelig at du ikke er student med hele 9 kvm å boltre deg på! (litt vanskelig å nå alle målgrupper, innlegget er ment for de med eget hus ) (lekestuer er ikke med her)
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.785
Antall liker
1.640
Sted
Sjælland. Danmark.
Har nå dessverre kommet opp i den aldersgruppen som er klar over at tweaks er en dårlig måte å forbedre anlegget på. Anbefaler (befaler) herved alle som vurderer slike gadgets:
Legg pengene i høyttalere!!!
Vil dra så langt som å si:
Har du et godt anlegg, så er det høyttalerene som er bremsen. (men, har du et Fischer-anlegg, så hjelper det svært lite å kjøpe B&W 801).
Vil påstå at: hvis du har forsterker og cd-spiller til over 50k, så kan du ha høyttalere til 200k. Newton sier selvfølgelig at du må ha nok guffe, men det finnes nok av lettdrevne kvalitetshøytt.
Tweaks er dessuten alltid placebo, og et psykoakustisk spørsmål. (låter som regel MYE bedre i 1 time el. 2)
:) :) :)
Hvis du har en god højttaler, er det elektronikken der er bremsen. Det er hvad jeg har oplevet med mine højttaler. Det gælder om at finde det svage led og så forbedre det.
Man kan ikke sådan sætte pris på om det kan svare sig. Det kan altid svare sig, hvis man vil i mål.
Vi sad nogle stykker her iaften og snakkede om en højttalr, der netop kostede 200 000 kr. og den havde en del fejl der var tydelige. Sådan er det bare.
Mvh. Sven
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.906
Antall liker
8.200
Torget vurderinger
1
Har nå dessverre kommet opp i den aldersgruppen som er klar over at tweaks er en dårlig måte å forbedre anlegget på. Anbefaler (befaler) herved alle som vurderer slike gadgets:
Legg pengene i høyttalere!!!
Vil dra så langt som å si:
Har du et godt anlegg, så er det høyttalerene som er bremsen. (men, har du et Fischer-anlegg, så hjelper det svært lite å kjøpe B&W 801).
Vil påstå at: hvis du har forsterker og cd-spiller til over 50k, så kan du ha høyttalere til 200k. Newton sier selvfølgelig at du må ha nok guffe, men det finnes nok av lettdrevne kvalitetshøytt.
Tweaks er dessuten alltid placebo, og et psykoakustisk spørsmål. (låter som regel MYE bedre i 1 time el. 2)
Jeg er for så vidt enig med deg. Legg pengene i en ny forsterker, CD-spiller, høytalere eventuelt strømrenser, om du er på samme kurs som kjøleskapet. Men det er jo slik at for mange så blir det en søken, der man avviker litt fra det som faktisk er den viktigste årsaken til lydforbedringer. Nemlig lydkildene og signalveien.
 

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
814
Antall liker
583
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
7
Tweaks er jo et stadig tilbakevendende topic på forumet. Vi er presentert for alt fra magisk klokker til papirbiter. Uten å ta stilling til om ting virker eller ikke, syns jeg begrepet "tweak" trenger å defineres. Et anlegg består av en rekke komponenter som ideelt sett ikke skal gi noen egen lydsignatur til det orginale signalet fra en LP eller CD. For meg er da kabler en "komponent" og ikke en tweak. Sånn væske fra nordost som en smører på kablene er derimot en tweak. Et forsøk på definisjon: " En tweak er et objekt som påvirker en komponent eller komponentens miljø slik at evt. lydsignaturer i komponenten reduseres eller fjernes. En tweak er ikke en del av kompnenten når denne leveres fra butikk." F. eks. spikes på høytalere leveres nesten alltid med, og er en del av komponenten, og ikke en tweak. Noen andre forslag til definisjon?
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Prisen på høyttalerne er (nesten) uinterresant. Det viktige er at de passer til rommet, smaken din, og gir rett klangbalanse (syns nå det er litt viktig jeg da).
Derfor er det ikke noen automatikk i at dyrere høyttalere vil gi deg bedre lyd.


Mens tweaking derimot......o la la.... ;D

Er enig her, jeg har billig utstyr hele veien stort sett men har hatt muligheten i perioder å teste både de større ting fra Mark Levinson, Bryston og Parasound og føler høyttalere er vel det som endrer seg mest i forhold til hva du putter inn. En god stativhøyttaler er vel der man lett merker forskjellen mest.....kun personlige opplevelser medregnet her.....
 
O

om.s

Gjest
Tweaks er jo et stadig tilbakevendende topic på forumet.  Vi er presentert for alt fra magisk klokker til papirbiter.  Uten å ta stilling til om ting virker eller ikke, syns jeg begrepet "tweak" trenger å defineres.  Et anlegg består av en rekke komponenter som ideelt sett ikke skal gi noen egen lydsignatur til det orginale signalet fra en LP eller CD.  For meg er da kabler en "komponent" og ikke en tweak.  Sånn væske fra nordost som en smører på kablene er derimot en tweak.  Et forsøk på definisjon:  " En tweak er et objekt som påvirker en komponent eller komponentens miljø slik at evt. lydsignaturer i komponenten reduseres eller fjernes.  En tweak er ikke en del av kompnenten når denne leveres fra butikk."  F. eks. spikes på høytalere leveres nesten alltid med, og er en del av komponenten, og ikke en tweak.  Noen andre forslag til definisjon?
Langt på vei enig med deg her, gode poenger!!

mvh
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Jeg kan strekke meg til å ha samme pris for alle komponenter, men aldri i verden dyrere høyttalere enn elektronikk..

Hvorfor låter en 3.000,- høyttaler så inn i furu skauen bra på 30.000,- spiller og forsterker.?
Noen som har prøvd 3.000,- amp på høyttalere og spiller til 30.000.? Kan forestille meg hva resultatet ville blitt..
3.000,- spiller på amp og høyttalere til 30.000,- blir like "galt" i mine øyne..

Ikke for å henge deg ut DAChild, men jeg har hørt høyttalerene du har, flere ganger og på forskjellige oppsett, det er meeeeget imponerende å høre musikk helt ned til kjelleren, der er de Snellene helt enestående og i en klasse for seg selv.!
Ikke så imponert over tårnene, der er det noe som ikke låter så bra i mine ører, maskert og tilslørt er bare et par ting som jeg la merke til..

Poenget er at de kanskje er såpass maskerte og tilslørete at du faktisk ikke hører så god forskjell på tweaks.?
Elektronikken har vært både komplett EC og komplett Gryphon i referanse klassen dems, kablene alene kostet dobbelt så mye som Snellene..
Den ene gangen så byttet vi ut Snellene med Dali Grand Coupè og wow, det var garantert ikke elektronikken sin feil..
Den andre gangen så byttet vi bort Snellene med EC sin M-1 på de originale LS-1 stativene, de kostet 6.000,- og mindre enn den billigste signal kabelen, samme wow fikk vi her, plutselig så spiller det musikk uten tilsløringer..

Om Wadia og McIntosh på Snell A Ref er bedre aner jeg ikke, så jeg skal ikke si at det ikke låter bra hos deg, men jeg utelukker heller ikke muligheten for at grunnen til din påstand om at tweaks ikke funker så bra hos deg, er delvis Snellene sin feil.?
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
enig med deg whitenr9, riktig kabling har mye for seg men kom ikke å si at en rotte på spilleren gjør underverker,vet ikke om jeg skal le eller grine
Du får garantert med lyd igjen for de 1700 pengene ved å legge dem andre steder enn i ei rotte..

Tror vi skal skille litt mellom de som ikke er helt i mål med elektronikk og høyttalere, og de som allerede er i mål..

Når du ikke har elektronikk og høyttalere som du er 100% fornøyd med, så har du vesentlig mer bruk for pengene andre steder enn i tweaks..

Når du er i mål og fornøyd med lyden du har, så vil du gjerne hente ut litt mer, det er her tweaks har en positiv effekt for de fleste..
 
O

om.s

Gjest
Når du ikke har elektronikk og høyttalere som du er 100% fornøyd med, så har du vesentlig mer bruk for pengene andre steder enn i tweaks..
Jepp!! ;D ...

mvh
 

mag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2004
Innlegg
432
Antall liker
44
Støtter Rotekroken her. Har elektronikk og høyttalere som er brukbart, og som jeg skal ha i laaang tid fremover. Ville vært fryktelig kjedelig hvis jeg nå bare skulle satt meg ned og spart til enda dyrere høyttalere. En del av hobbyen er jo å pusle med ulike prosjekter, fornuftige og mindre fornuftige. Tweaks koster ikke så mye. Noen ganger virker det andre ganger ikke, men en del av moroa er jo å prøve ut ulike saker. Med litt nøktern holdning til tweaks så klarer man fint å styre unna de aller dyreste og tåpeligste.
Har et lite tweakprosjekt på gang nå med mekanisk demping på rør. Slik som Duende Criatura og Cool damper fra EAT. Regner ikke med noen stor forskjell, men kanskje litt.
Tweaks er en del av denne hobbyen.

mag
 
H

hordasped

Gjest
Syns det var veldig mange fornuftige svar her.Dette med tweaks kan vi diskutere i det uendelige.

Noe virker,andre tweaks virker på utseende,så gjennomsnitt som nevnt ovenfor,har du rommet,elektronikk,høytt. og du er fornøyd,så burde vel det funke,men ved dyr elektronikk,kan vel noen tweaks hente ut det lille ekstra,om ikke annet at vi liker å tro det,tro kan som sagt flytte FJELL.

Mvh:
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Tweaking er som krydring; en utmerket rett kan lett ødelegges av en inkompetent kokk, på den annen side kan et dyktig kokk trylle fram et gourmet-måltid utav restene du har i kjøleskapet :eek:

(- same prosedure as last year.. ::))

Mvh. RS
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.272
Antall liker
905
Hvorfor låter en 3.000,- høyttaler så inn i furu skauen bra på 30.000,- spiller og forsterker.?
Hvis dette stemmer så er jeg blitt grundig lurt og legger ut noen svindyre høytalere til salgs ;)

Ps. må først vite hvilke 3K høytalere som låter "så inn i furuskauen bra".
Eller er dette kanskje en noe karikert beskrivelse for å få frem et poeng i debatten?

Jeg tenker trådstarter har et poeng,dersom man går for en god høytaler så er det et bra utgangspunkt for videre utbygging av anlegget. Er klar over at du ikke nødvendigvis får optimalt ut av disse uten innsats i øvrig utstyr men så er jo noe av gleden med hobbyen bytte av utstyr for lydmessige oppgradering. Alltid artig med utskifting som fører til bedre lyd(ikke bare anderledes).
mvh.
 
O

omholt

Gjest
Hvorfor snakkes det så lite om akustiske tiltak?

Jeg vil komme med en sterk påstand:
Å legge tusenvis av kroner i kabler og diverse tweak før man har gjort noe med akustikken er idioti. Beklager hvis jeg tråkker noen på tærne. Har man av ulike grunner begynt i feil ende, så er det ikke for seint å snu.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.785
Antall liker
1.640
Sted
Sjælland. Danmark.
Ikke for å henge deg ut DAChild, men jeg har hørt høyttalerene du har, flere ganger og på forskjellige oppsett, det er meeeeget imponerende å høre musikk helt ned til kjelleren, der er de Snellene helt enestående og i en klasse for seg selv.!
Ikke så imponert over tårnene, der er det noe som ikke låter så bra i mine ører, maskert og tilslørt er bare et par ting som jeg la merke til..

Poenget er at de kanskje er såpass maskerte og tilslørete at du faktisk ikke hører så god forskjell på tweaks.?
Elektronikken har vært både komplett EC og komplett Gryphon i referanse klassen dems, kablene alene kostet dobbelt så mye som Snellene..
Den ene gangen så byttet vi ut Snellene med Dali Grand Coupè og wow, det var garantert ikke elektronikken sin feil..
Den andre gangen så byttet vi bort Snellene med EC sin M-1 på de originale LS-1 stativene, de kostet 6.000,- og mindre enn den billigste signal kabelen, samme wow fikk vi her, plutselig så spiller det musikk uten tilsløringer..

Om Wadia og McIntosh på Snell A Ref er bedre aner jeg ikke, så jeg skal ikke si at det ikke låter bra hos deg, men jeg utelukker heller ikke muligheten for at grunnen til din påstand om at tweaks ikke funker så bra hos deg, er delvis Snellene sin feil.?
:) :) :)
Her er jo hvad "Tweaks,what is it good for...
En højttaler der går ned i kælderen er en rigtig god start.
Så må man jo give højttalerene nogle rigtig gode kondensatorer, modstande samt kabler. Evt. bedre spoler.
Man kunne jo bygge et nyt delefiltre uden på kabinettet.
Mvh. Sven
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.272
Antall liker
905
:) :) :)
Her er jo hvad "Tweaks,what is it good for...
En højttaler der går ned i kælderen er en rigtig god start.
Så må man jo give højttalerene nogle rigtig gode kondensatorer, modstande samt kabler. Evt. bedre spoler.
Man kunne jo bygge et nyt delefiltre uden på kabinettet.
Mvh. Sven
Når det gjelder Snellene har vel de et gedigent eksternt delefilter allerede? Kvaliteten på dette skal jeg dog ikke uttale meg om!
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.731
Antall liker
494
Kommer an på hva du mestrer å tweake. Kan du svinge en loddebolt og lese et skjema er det endel å hente på tweaks. Hvis du må kjøpe tingene blir det en annen sak...
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Prisen på høyttalerne er (nesten) uinterresant. Det viktige er at de passer til rommet, smaken din, og gir rett klangbalanse (syns nå det er litt viktig jeg da).
Derfor er det ikke noen automatikk i at dyrere høyttalere vil gi deg bedre lyd.


Mens tweaking derimot......o la la.... ;D
Enig angående høyttalere, er ingen "fasitsvar" på at de må være dyrere enn resten.
Mine høyttalere koster 1/6 del av hva forsterkeriet koster, men merkes det? Nope!
Tweaking er som krydder, ikke alt blir vellykket.
 

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
2
Er det noen som kan liste opp tweaks som garantert ikke virker.

Og samtidig liste opp tweaks som garantert virker.

Ville vært morro og se lista.
 

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
Synes bare jeg må dele en historie med dere.

Hadde en gang et 30.000kr annlegg som besto av Dali 850+

en Denon forsterker og rimelig cd spiller det låt veldig bra.

Det var moro å lytte til musikk en tenkte ikke tenke på utstyr

i det hele tatt.

Det var mitt første annlegg, jeg ble heltent og ettervert kom

oppgraderingsspøkelse.

Sparte for livet og kjøpte et nytt annlegg i ca 100.000kr klassen.

Skuffelsen ble stor bytett komponenter flere ganger, har ennå

ikke greit å få det til å spille like bra på alle typer musikk som

det billigere annlegget.

Tror selv det har mye å si med riktig sammensatt annlegg +

selfølgelig rommet som jeg tror er den viktigste komponenten.
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Hva med å oversette tweaking med "finjustering"?

Når det gjelder hva og hvor så ville jeg nå begynt i følgende rekkefølge:

1. Tweaking av rommet
2. Strømtweak
3. Kabler
4. Alt det andre som underlag, spikes, Bybee etc...

Selv har jeg opplevd tweakingen som avgjørende for lyden (forskjellen mellom rimelig bra og "to be there"), og altså - etter at alt det andre er på plass med komponentvalg, plassering av ht og sweetspot. :)
 
S

slowmotion

Gjest
Tweaks,w hat is it good for...

.... absolutely nothing......
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.785
Antall liker
1.640
Sted
Sjælland. Danmark.
:) :) :)
Tweaks eller som jeg bedre kan lide, modifikationer. Alt kan gøres bedre så det er da en mulighed for at gøre det.
Skifte kondensatore til bedre lydende.
Skifte modstande specielt i signalvejen bør være topklasse. Duelund grafit modstande i højttalere og Vishae i elektronik.
Skifte dioder til f.eks. Hexfreud.
Fjerne plastik fra apparaterne. Giver mere åben lyd og klarhed. F.eks. loddes kabler ddirekte på print og multistik smides væk.
Fjernelse af plastik fra kondensatorne, derefter silke på, der smøres ind i lindolie.
Bedre kabinetter i træ, kobber eller bly.
Gode underlag. Filt, træ osv.
Kraftigere strømforsyning. Her er Jensen 4 - poler rigtig gode. Mangler der bas kan der bruges lidt Black Gate.
Brug af lindolie forbedre efterklangen.
Bedre kabel føring. Stort kvadrat til basserne.
Mvh. Sven
 
O

om.s

Gjest
Hvorfor snakkes det så lite om akustiske tiltak?
Kanskje fordi mange er henvist til stua med anlegget, og der har man gjerne andre begrensninger å ta hensyn til, men har man gjort noen tiltak der, hvilket jeg tror fler enn det snakkes om har gjort.

Ikke hadde det vært populært å sette inn dominerende remedier som ville se helt feilplassert i en vanlig famile stue.
Selv har jeg forsøkt å kompensere dette med forskjellige diffusorer og små dempetiltak som integreres naturlig i hverdagsrommet, og lykkes sånn någenlunde, så det snakkes og handler da litt om dette, imo.

mvh
 
O

om.s

Gjest
Hva med å oversette tweaking med "finjustering"?

Når det gjelder hva og hvor så ville jeg nå begynt i følgende rekkefølge:

1. Tweaking av rommet
2. Strømtweak
3. Kabler
4. Alt det andre som underlag, spikes, Bybee etc...

Selv har jeg opplevd tweakingen som avgjørende for lyden (forskjellen mellom rimelig bra og "to be there"), og altså - etter at alt det andre er på plass med komponentvalg, plassering av ht og sweetspot.  :)
Ett fornuftig resonnement, støttes!...

mvh
 
O

om.s

Gjest
Tweaks,w hat is it good for...

.... absolutely nothing......
Da er du heldig!, men så heldig tror jeg ikke noen er!!, at ikke det er noe å hente på ett el annet tweak, selv om det så bare er små små marginer, om man derimot gidder forsøke hente ut det siste, vel det er jo ett annet spm, imo

mvh
 
O

om.s

Gjest
Say it again!
..WAR!....what is it good for?..... absolutely nothing!!!!!!....

(Her i betydningen HiFi/tweaks/kabel krig - om man først skal være korrekt ;) )

mvh
 
S

slowmotion

Gjest
Da er du heldig!, men så heldig tror jeg ikke noen er!!, at ikke det er noe å hente på ett el annet tweak, selv om det så bare er små små marginer, om man derimot gidder forsøke hente ut det siste, vel det er jo ett annet spm, imo

mvh
Det var noen som tidligere i tråden snakket om fintuning av anlegget osv.
Det er selvfølgelig nødvendig for best mulig resultat.

Når det gjelde såkalte tweaks er de IMHO i 99% av tilfellene kun tullball...  ;)

Det legges ned ganske store summer i slike tweaks,
og det undrer meg hvor store virkelige forbedringer
tweakerene kunne oppnådd hvis de la tilsvarende anstrengelser
og resurser på høytalerplassering osv......


..WAR!....what is it good for?..... absolutely nothing!!!!!!....

(Her i betydningen HiFi/tweaks/kabel krig - om man først skal være korrekt ;) )

mvh
Helt enig!  ;)
Men vi driver jo ikke med krig,
kun meningsutvekslinger i all vennskaplighet  ;)



;)
 
O

om.s

Gjest
Det legges ned ganske store summer i slike tweaks,
og det undrer meg hvor store virkelige forbedringer
tweakerene kunne oppnådd hvis de la tilsvarende anstrengelser
og resurser på høytalerplassering osv......
Som også noen andre har nevnt tidligere i denne tråden og som jeg stötter fullt ut!, er at tweaks först kommer riktig til sin rett når man har gjort dette med höyttaler- plassering, romtuning (iden grad det er mulig), og disse tingene...

Det blir feil å begynne med tweaking, imo når man holder på å bygge seg opp ett anlegg, den siste touchen for å hente det siste potensialet er hva dette dreier seg om for meg...

mvh
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Ps. må først vite hvilke 3K høytalere som låter "så inn i furuskauen bra".
Eller er dette kanskje en noe karikert beskrivelse for å få frem et poeng i debatten?

Jeg tenker trådstarter har et poeng,dersom man går for en god høytaler så er det et bra utgangspunkt for videre utbygging av anlegget. Er klar over at du ikke nødvendigvis får optimalt ut av disse uten innsats i øvrig utstyr men så er jo noe av gleden med hobbyen bytte av utstyr for lydmessige oppgradering. Alltid artig med utskifting som fører til bedre lyd(ikke bare anderledes).
mvh.
Om du er såpass fornøyd med anlegget du har nå, så trenger du vel ikke bytte ut så mye.?
Ser ikke helt poenget med å ha høyttalere til 200k bare sånn i tilfelle du vinner i lotto, så du kan bruke millioner på elektronikk så det endelig spiller musikk.?
Nei, høyttalere trenger ikke koste mye pæng for å spille musikk, det er nok atter en gang elektronikken som er det viktigste..
Selvfølgelig om høyttalerene passer til rommet.!

La meg låne Håkon Rognlien et litet øyeblikk her, sikkert en del av dere som så testen av Klipsch B-3.?
De koster 3.000,- og fikk enormt skryt, men det var på heftig elektronikk..
Litt senere ble de testet med litt dårligere elektronikk, da fikk de en elendig test i forhold..
Hvorfor.??

Husker godt jeg hadde B&W DM-303 på Musical Fidelity A-300 og diverse spillere og par DAC's jeg hadde tilgjengelig den gangen, de spilter utrolig bra på det oppsettet.!!
Faktisk noe av det beste jeg har hørt på lenge fra denne engelske produsenten..

På samme elektronikk hadde jeg Sonus Faber Grand Piano Home, jeg vil påstå at elektronikken var for dårlig til SFGPH, men var yppelig til DM-303..
Rommet spiller også veldig inn her, men jeg syns faktisk at DM-303 spilte bedre enn SFGPH..


 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Hvorfor snakkes det så lite om akustiske tiltak?

Jeg vil komme med en sterk påstand:
Å legge tusenvis av kroner i kabler og diverse tweak før man har gjort noe med akustikken er idioti. Beklager hvis jeg tråkker noen på tærne. Har man av ulike grunner begynt i feil ende, så er det ikke for seint å snu.
Jeg kan egentlig ikke være mer enig ;)
Men personlig så kan jeg ikke gjøre stort med akustiske tiltak, jeg er nødt til å ha anlegget i stua og da er det veldig begrenset hva jeg kan gjøre med selve rommet..
Ergo så må jeg leve med "lytterommet" som jeg har nå, da må jeg finne andre veier til Rom..

Det er her jeg har behov for tweaks som faktisk funker, en del har jeg prøvd å lage selv eller funnet rimelige alternativer, jeg er ikke den som går å kjøper "rotter" til 1700 penger paret, men jeg skal med hjelp av kjerringa lage en variant av rotta, det skal ikke koste meg mange kronene og det skal se greit ut i stua..
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
:) :) :)
Her er jo hvad "Tweaks,what is it good for...
En højttaler der går ned i kælderen er en rigtig god start.
Så må man jo give højttalerene nogle rigtig gode kondensatorer, modstande samt kabler. Evt. bedre spoler.
Man kunne jo bygge et nyt delefiltre uden på kabinettet.
Mvh. Sven
Hei Sven..


Tråden sklir stadig ut i forhold til topic, men jeg tror dette handler om mer enn akurat tweaks..
Forøvrig så mener jeg du er inne på modifiseringer ;)
DAChild, jeg låner bildet ditt litt, håper ikke det gjør noe..



Det som er genialt med Snell A Ref, er at det er totalt 6 bokser, det er 3 på hver side :eek:
Altså enorme muligheter til å gå bananas pga egen boks med delefiler som du ser på venstre side her ;)
Tårnene i midten og sub kassa på høyre side, den inneholder en av verdens beste lyd/musikk under 50hZ eller den såkalte grensen for hva som er hørbart.!

Der absolutt alle andre elemener og høyttalere ikke lenger spiller musikk, der triller Snell A Ref frem de vakreste toner..
Oki, jeg har ikke hørt absolutt alle høyttalere, men jeg vil gjerne høre de som spiller mer musikk i kjelleren enn Snell A Ref.!
Og for de som ikke har hørt hva Snell A Ref kan, dere har gått glipp av noe STORT.!
Se for dere orgeltoner ned til 16hZ som låter som ekte orgel, ikke som bass-dunk-dink eller grums, men så ekte at du får med deg alle detaljer.....
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Et billig og dekorativt tweaks som virker, er store blomstre eller små trær som man plasserer rundt omkring..
En kan faktisk oppleve frodigere lyd ved slike tweaks..
 

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
2
Jeg husket på tidlig 80 tallet da di testet ut farge på høgtalere

røde blå og grønner tror jeg.

Samme høgtaler men fargen forskjellig.

Panelet plukket stadig den røde fordi den hadde varmest lyd.


;D ;D
 
Topp Bunn