TV Tuner med godlyd i Stereo, hva finnes?

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
TV Tuner med godlyd i Stereo

Jeg tenkte vi kunne ha en tråd som omhandler tunere som har god lyd og da serlig i stereo, men også på film vis adm godkjenner det i denne tråden.
Men ivertfall Stereo lyd tenker jeg på.
Så kom med tunere som gjør det godt på musikk.

Jeg satt med den "vandlige" grå boksen til Rikstv og igrunn vert fornøyd med den.
Litt snytt pga komprimeringen, som dei ofte gir dårlig lyd.
NRK har vel best lyd føler jeg. Men nå har jeg sittet med kun nrk en stund og div radiostasjoner og der merkes den komprimeringen.
Men tilbake til lyden.
Jeg kjøpte nå ny tuner av Rikstv og valget falt på Grundig sin tuner som Rikstv selger. Se sidene til Rikstv.
Denne koster jo litt, kr 2500,- kontra en rimligere som dei har som koster 1000,-

http://rikstv.no/Produkter2/Mottaksutstyr/

Nå har jeg fått en liten lytt på den under Idol nettopp på tv2, og her var det oppgradering på lydsiden ja.
Klarere og bedre dynamikk + at detaljene kommer mye bedre frem.

Jeg kjører nå kun rca direkte til forsterker uten DAC.

Tuneren er helt ny, og ikke innspilt. Og heller ikke har jeg hørt på den, så jeg er ikke blitt vant til lyden.

Men denne spiller svinbra. Det var "live" til tusen og gåsehudfaktoren var virkelig til stede. Faktisk ikke helt forsvunnet enda.

;D
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.692
Antall liker
37.925
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
de fleste har jo en Dac i dag så det løser problemet med dårlig lyd fra tv ;)

mvh
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
motoren skrev:
de fleste har jo en Dac i dag så det løser problemet med dårlig lyd fra tv ;)

mvh
Joda, men er det ikke bare en fordel med bedre utgangspunkt da?

Jeg testet Hegel HD10 uten at den klarte trylle så mye som denne Grundigen. ;)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Bare å komme med tunere som er god lyd i. Også merker som ikke tv-kanalene selger, men som vi kan bruke.

Vi må vel og ta med tv'er som har innebygget dette, men da krever det jo at tv'en har kvaliteter. Nå vet ikke jeg hvor bra dette er, men kanskje andre vet?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
lovemusikk skrev:
Joda, men er det ikke bare en fordel med bedre utgangspunkt da?
Analoglyden fra dekoderen er ikke utgangspunktet for digitallyden, men omvendt. Analoglyden du tar ut fra en tv-dekoder er konvertert fra digitalt til analogt i boksen, og det sier seg nesten selv at i et produkt de sender ut til hver og en kunde, ikke har noen påkostet da-converter eller analogt utgangstrinn.

Hvis du bare plukker ut det digitale lydsignalet av dekoderen for og sender det til en ekstern DAC, har du det beste utgangspuktet for god lyd det er mulig å få med den bitrate-en som RiksTV/Get/Canal Digital sender ut.

Jeg tar lyden ut på coax s/pdif fra den billigste Get Box-en og til Abrahamsen V6.0 dac-en min, og er fornøyd med hvordan det låter. (Når vi husker på at bitstrømmen som kommer med tv-sendingene er ganske lavoppløst. Slik kabel-TV tilbys i Norge i dag, vil det aldri låte like bra som gode CD-er eller for den saks skyld Spotify, men det låter bra nok til å bli moro likevel.

Min anbefaling er som vanlig når det er snakk om digitale lydkilder, å kjøpe en god DAC i stedet.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Bruker en HD mottaker fra Canal Digital spdif derfra til dac i forsterker og det fungerer meget bra.

Analoglyden fra en slik mottaker vil uansett være medioker all den tid de er oppbygget på billigst mulig måte med de billigste av de billige komponentene.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Dazed skrev:
lovemusikk skrev:
Joda, men er det ikke bare en fordel med bedre utgangspunkt da?
Analoglyden fra dekoderen er ikke utgangspunktet for digitallyden, men omvendt. Analoglyden du tar ut fra en tv-dekoder er konvertert fra digitalt til analogt i boksen, og det sier seg nesten selv at i et produkt de sender ut til hver og en kunde, ikke har noen påkostet da-converter eller analogt utgangstrinn.

Hvis du bare plukker ut det digitale lydsignalet av dekoderen for og sender det til en ekstern DAC, har du det beste utgangspuktet for god lyd det er mulig å få med den bitrate-en som RiksTV/Get/Canal Digital sender ut.

Jeg tar lyden ut på coax s/pdif fra den billigste Get Box-en og til Abrahamsen V6.0 dac-en min, og er fornøyd med hvordan det låter. (Når vi husker på at bitstrømmen som kommer med tv-sendingene er ganske lavoppløst. Slik kabel-TV tilbys i Norge i dag, vil det aldri låte like bra som gode CD-er eller for den saks skyld Spotify, men det låter bra nok til å bli moro likevel.

Min anbefaling er som vanlig når det er snakk om digitale lydkilder, å kjøpe en god DAC i stedet.
Enig der.

Men jeg lånte en Hegel DAc tidligere og det var lite/ingenting å hente på tv lyden på nrk, så snakker vi hjernefantasi der og som kabler kan føre til?
Eller er f.eks Abrahamsen sin DAC bedre?
Jeg har enda ikke kjøpt DAC pga at jeg ikke vet hva jeg vil ha.. Lurer på Bel Canto eller Moon.. Men vis Abrahamsen er ca like god er det bortkastet penger.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
el_mariachi skrev:
Bruker en HD mottaker fra Canal Digital spdif derfra til dac i forsterker og det fungerer meget bra.

Analoglyden fra en slik mottaker vil uansett være medioker all den tid de er oppbygget på billigst mulig måte med de billigste av de billige komponentene.

Vet ingenting om tuneren min, men bedre lyd var det kontra den gamle.. ganske stor forskjell faktisk.

http://www.grundig.no/?aid=9099159
 
U

utgatt60135

Gjest
At Grundig´en overgår Hegel HD10 tror jeg absolutt ingenting på. Men vi snakker ikke ekstreme forskjeller og det er begrenset hvor mye bedre man får mediocre lydkvalitet fra før. Noen ganger kan det kanskje til og med være en fordel å glatter over litt. Er du sikker på at du sammenligner samme lydkvalitet fra TV? Den vil jo variere stort, også i samme program.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Lyngen skrev:
At Grundig´en overgår Hegel HD10 tror jeg absolutt ingenting på. -----
Hvorfor ikke? Grundig har innimellom laget riktig gode ting, og de plukker gjerne fra High-End-hylla hos Philips...
(og like-gjerne fra andre...)

Arne K
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Jeg opplevde Hegel som en grei DAC, men på nrk, nei der var det egentlig ikke forskjell.
Ikke prøvd på den nye Grundig Tuneren. For dette var på den gamle tunerboksen jeg fikk testet med Hegel.
Den nye tuneren har bedre lyd en den gamle. Så som noen skriver...kan det bety at den nye er bedre lyd en Hegel sin DAC, men kanskje vere forsiktig med å hevde det?
Det var bare mine opplevelser den gangen.
 
Topp Bunn