Tuning av lyden i forsterkere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    larsmartin

    Gjest
    Bare å høre på han så slipper en å teste selv, han har gjort jobben for oss! 😃
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Skulle tro det var endeløst med interessante temaer å diskutere, men det rare er at det er de samme to-tre diskusjonene som samler hordene hver gang. Samma svarta gänget og de samme argumentene hver bidige gang. Skulle tro de antatt beleste og innsiktsfulle hevet seg over slike temaer, men nei. 9 av 10 ganger er det de som starter disse trådene.

    Hvem vinner denne gang tro? :unsure:


    1640681483550.png
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Gryphon må vel være rolls royce svar på en krell . Konseptet er ikke feil like it or not , dvs hvis man går for ren lyd og eksplosivitet

     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    De burde ikke drive slik selv om det bare er for TV.
    Det er ikke første gang en produsent viser hvordan ting lages og det ser grusomt amatørmessig ut.
    Det er ikke produksjon de viser. Altså lager ikke Yamaha sine forsterkere på denne måten. De viser hvordan de tuner lyden. Når de er fornøyde med resultatet, så vil de bruke "oppskriften" til å (masse)produsere. Hvis det skulle gå galt så dreper de i verste fall kun ett apparat. Men klart, når fanden leser bibelen....

    Jeg har åpnet noen apparater og fiklet selv, ikke HiFi, som mobiltelefoner og laptop. Har gått bra hittil.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    La oss håpe det er troll
    Resultaterne har mest evidens i det pågældende anlæg, men retningen det går i vil være gældende i alle. Modstande, kondensatorer og kabler har alle deres egen lyd. For ikke at nævne støj overførsel ved forskellige transformatorer.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Jeg syns det ser lite troverdig ut at de ikke har forsterkeren spredd ut på en testbenk eller noe før de starter å lytte, men liksom åpner den underveis for å se om det er noe de kan tweake. Har bare alltid sett for meg at slike seanser foregår i et slags testlaboratorium med måleinstrumenter og plastbakker fullle av motstander og dioder spredd utover, og ikke på noe som ser ut som et hotellrom blottet for teknisk utstyr.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg syns det ser lite troverdig ut at de ikke har forsterkeren spredd ut på en testbenk eller noe før de starter å lytte, men liksom åpner den underveis for å se om det er noe de kan tweake. Har bare alltid sett for meg at slike seanser foregår i et slags testlaboratorium med måleinstrumenter og plastbakker fullle av motstander og dioder spredd utover, og ikke på noe som ser ut som et hotellrom blottet for teknisk utstyr.
    Enig, dette er rigget for filming, men budskapet består. Yamaha, og antagelig andre også, fintuner sine produkter for å få til lyden dit de ønsker. Og det er vel det TS ønsker at noen skal diskutere?

    Ellers, det er vel ingen som tror at ingeniørene bak Sony, Yamaha, Gryphon, ARC eller hva det måtte være ikke kan lage et sk» nøytralt» produkt om det hadde vært deres mål, håper jeg.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Enig, dette er rigget for filming, men budskapet består. Yamaha, og antagelig andre også, fintuner sine produkter for å få til lyden dit de ønsker. Og det er vel det TS ønsker at noen skal diskutere?

    Ellers, det er vel ingen som tror at ingeniørene bak Sony, Yamaha, Gryphon, ARC eller hva det måtte være ikke kan lage et sk» nøytralt» produkt om det hadde vært deres mål, håper jeg.
    Mulig det bare er en oppfatning jeg har, men jeg ser egentlig for meg at alle de japanske som Sony, Yamaha, Denon o.s.v tuner produktene sine med lyttetester til slutt for å oppnå resultater som oppfattes som naturliglydende.

    Men jeg lurer på hvorfor jeg har fått en slags oppfatning om at det er en motsetning mellom det jeg mener er naturlig lyd, og det andre mener er nøytralt i hifi sammenheng.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Mulig det bare er en oppfatning jeg har, men jeg ser egentlig for meg at alle de japanske som Sony, Yamaha, Denon o.s.v tuner produktene sine med lyttetester til slutt for å oppnå resultater som oppfattes som naturliglydende.

    Men jeg lurer på hvorfor jeg har fått en slags oppfatning om at det er en motsetning mellom det jeg mener er naturlig lyd, og det andre mener er nøytralt i hifi sammenheng.
    Som sagt, visst har de kompetanse til å lage nøytrallydende produkter om det er det de vil. Ikke tro noe annet.

    Ikke nødvendigvis motsetninger, men fof to forskjellige ting. Det ene kan måles objektivt, kan defineres ut fra en standard, mens det andre er subjektivt, avhengig av kontekst, erfaringer, bakgrunn, preferanser osv. Verre er det ikke, og diskutert mange ganger før. Om folk har lest hverandre, eller forsøkt å forstå, er noe annet. Stort sett går det ut på å fronte sine kjepphester og deretter fosvare de med nebb og klør. Eller leser som Fanden leser bibelen, og hakk i platen. Frontene er klare og steile.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg syns det ser lite troverdig ut at de ikke har forsterkeren spredd ut på en testbenk eller noe før de starter å lytte, men liksom åpner den underveis for å se om det er noe de kan tweake. Har bare alltid sett for meg at slike seanser foregår i et slags testlaboratorium med måleinstrumenter og plastbakker fullle av motstander og dioder spredd utover, og ikke på noe som ser ut som et hotellrom blottet for teknisk utstyr.
    Du skal ikke tro på alt du hører. Ikke alt du ser heller. Utrolig mye som er regi. Ikke nødvendigvis riktig.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    «Vi finjusterer forsterkeren slik at lydgjengivelsen blir mest mulig [... ?] i våre ører med vårt oppsett under våre forhold. Deretter gjør vi boksen stor og tung og deilig for økt eiergledepotensial og setter anbefaling om minimum 400 timers innspilling (innen den tid har forhåpentligvis kunden solgt unna annet utstyr, slik at det er ingen vei tilbake og han (alltid han) må forsvare kjøpet som det beste noensinne. Inntil vi kommer med en oppgradert versjon.).»
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Som sagt, visst har de kompetanse til å lage nøytrallydende produkter om det er det de vil. Ikke tro noe annet.

    Ikke nødvendigvis motsetninger, men fof to forskjellige ting. Det ene kan måles objektivt, kan defineres ut fra en standard, mens det andre er subjektivt, avhengig av kontekst, erfaringer, bakgrunn, preferanser osv. Verre er det ikke, og diskutert mange ganger før. Om folk har lest hverandre, eller forsøkt å forstå, er noe annet. Stort sett går det ut på å fronte sine kjepphester og deretter fosvare de med nebb og klør. Eller leser som Fanden leser bibelen, og hakk i platen. Frontene er klare og steile.
    Langt tilbake sendte SONY sine bedre forsterkere til Europa for "tuning".
    Helt siden den gang har jeg bare undret på hvordan produsenter i Østen kan lage forsterkere med lyd som passer i Vesten.
    Alt er så forskjellig.
    Ørene og det som er i mellom, musikken og smaken.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Langt tilbake sendte SONY sine bedre forsterkere til Europa for "tuning".
    Helt siden den gang har jeg bare undret på hvordan produsenter i Østen kan lage forsterkere med lyd som passer i Vesten.
    Alt er så forskjellig.
    Ørene og det som er i mellom, musikken og smaken.
    For ikke å snakke om boforhold, arkitektur, byggematerialer osv. Det er jo enorm forskjell bare i Europa.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    4.544
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    JBL hadde vel også produkter tunet spesielt for Japan
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Langt tilbake sendte SONY sine bedre forsterkere til Europa for "tuning".
    Helt siden den gang har jeg bare undret på hvordan produsenter i Østen kan lage forsterkere med lyd som passer i Vesten.
    Alt er så forskjellig.
    Ørene og det som er i mellom, musikken og smaken.
    For noen år siden sendte vi oss selv til Østen for å oppleve lyden der.
    Den var "grei nok", men burde være bedre i Vesten for å trigge "foten".

    _DSC0383_1024.jpg


    _DSC0165_1024.jpg
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Vi trenger ikke gå til østen eller over Atlanteren heller for den saks skyld for å finne tydelige forskjeller i geografisk lydsignatur. Selv om det begynner å vannes ut og det finnes unntak.

    Italienerne er kjent for en litt romantisk og fyldig lyd, britene med futt og dynamikk, tyskerne litt frempå i mellomtonen, og det skandinaviske som har vært veldig nøytral lyd. (Tenker da typisk Bladelius, Hegel, Primare, Densen osv)

    Ikke noe galt med det ene eller det andre. Vi har alle våre subjektive preferanser, og matching av utstyr, rom og musikk/spillestil har like mye å si IMO.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Wow, en egen tråd, dedikert for ratting av EQ med blomsterspråk beskrivelser av hvordan forskjeller kan være med bytting av komponenter..
    Hvorfor kan man ikke bare kjøpe seg en EQ og ratte selv da? Har man for lite trua på seg selv og egen kunnskap til å få til god lyd, og overlater det til andre istedet?
    Sagnomsuste EQ er vel djevelens verk for de med "gullører" som heller vil overkomplisere det med å bytte ut en variabel motstand med en fast motstand..
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Wow, en egen tråd, dedikert for ratting av EQ med blomsterspråk beskrivelser av hvordan forskjeller kan være med bytting av komponenter..
    Hvorfor kan man ikke bare kjøpe seg en EQ og ratte selv da? Har man for lite trua på seg selv og egen kunnskap til å få til god lyd, og overlater det til andre istedet?
    Sagnomsuste EQ er vel djevelens verk for de med "gullører" som heller vil overkomplisere det med å bytte ut en variabel motstand med en fast motstand..
    Fordi jeg liker å finne noe som passer inn og jeg slipper å ratte noe mer på det? Fordi jeg ser at de aller fleste som ratter ikke blir et døyt lykkeligere, eller komme noe nærmere målet, der de hvilesløs hopper fra den ene kurven til den andre, med ny lyd annenhver uke? Fordi jeg ikke orker å sette meg skikkelig inn i det, for det må man skal dette verktøyet funke godt? Fordi jeg er fof er interessert i musikk og ikke lyd, så den siste biten av xxx ikke er så viktig? Fordi.... Næh, strengt tatt har du ikke en dritt med å gjøre hva jeg velger å putte inn i mitt anlegg.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Wow, en egen tråd, dedikert for ratting av EQ med blomsterspråk beskrivelser av hvordan forskjeller kan være med bytting av komponenter..
    Hvorfor kan man ikke bare kjøpe seg en EQ og ratte selv da? Har man for lite trua på seg selv og egen kunnskap til å få til god lyd, og overlater det til andre istedet?
    Sagnomsuste EQ er vel djevelens verk for de med "gullører" som heller vil overkomplisere det med å bytte ut en variabel motstand med en fast motstand..
    Jeg tror ikke EQ er helt der.
    Da kunne det klart seg med 3-4 forsterkere i forskjellige effektklasser.
    Så kunne en rattet til generell rør-lyd, 300B uten bass og høy forvrenging, silkemyk KT66 eller EL34?
    Hvis mulig, ville det blitt fryktelig kjedelig.
    Ingen EQ kan erstatte dette🙂
    IMG_20211228_154200116.jpg
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror ikke EQ er helt der.
    Da kunne det klart seg med 3-4 forsterkere i forskjellige effektklasser.
    Så kunne en rattet til generell rør-lyd, 300B uten bass og høy forvrenging, silkemyk KT66 eller EL34?
    Hvis mulig, ville det blitt fryktelig kjedelig.
    Ingen EQ kan erstatte dette🙂
    Vis vedlegget 776062
    At man har forskjellige forvrengnings karakteristikker blir jo noe annet og der er jeg enig med deg, EQ får ikke gjort noe med den.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Eq og eq fru Blom. Det er ikke helt det jeg mener. I ett diy prosjekt jeg har med Seas diskant i Seos waveguide så har jeg kun 1stk kondensator i serie med diskanten som eneste komponent i delefilteret til diskanten. Å bytte mellom Duelund Cast cu og Mundorf sølv i olje gjør større utslag i lydforskjell enn å bytte mellom Seas 27TDFC og Seas Millennium (som begge fungerer med samme filter)

    Det er ingen målbar forskjell i frekvensrespons mellom kondensatorene, men du skal være bra langt nede i juleaquaviten for å ikke høre forskjell.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Som sagt, visst har de kompetanse til å lage nøytrallydende produkter om det er det de vil. Ikke tro noe annet.

    Ikke nødvendigvis motsetninger, men fof to forskjellige ting. Det ene kan måles objektivt, kan defineres ut fra en standard, mens det andre er subjektivt, avhengig av kontekst, erfaringer, bakgrunn, preferanser osv. Verre er det ikke, og diskutert mange ganger før. Om folk har lest hverandre, eller forsøkt å forstå, er noe annet. Stort sett går det ut på å fronte sine kjepphester og deretter fosvare de med nebb og klør. Eller leser som Fanden leser bibelen, og hakk i platen. Frontene er klare og steile.
    Nei, jeg tviler jo absolutt ikke på at de kan hvis de vil, det vet jeg jo allerede. Skulle egentlig ønske Sony ville litt mer for tiden også, men de anser kanskje ikke hifi som et potensielt marked lenger. :) Ellers liker jeg at Yamaha som lager både strenge og tangentinstrumenter har 'natural sound' som slagord.

    I mitt hode burde naturlig lyd og nøytral lyd være synonymer. Kanskje det er subjektivt satt opp mot objektivt, men egentlig ikke syns jeg.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Du skal ikke tro på alt du hører. Ikke alt du ser heller. Utrolig mye som er regi. Ikke nødvendigvis riktig.
    Ingen fare for at jeg tror alt jeg hører eller ser. Syns f.eks. denne videoen så iscenesatt og oppkonstruert ut.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nei, jeg tviler jo absolutt ikke på at de kan hvis de vil, det vet jeg jo allerede. Skulle egentlig ønske Sony ville litt mer for tiden også, men de anser kanskje ikke hifi som et potensielt marked lenger. :) Ellers liker jeg at Yamaha som lager både strenge og tangentinstrumenter har 'natural sound' som slagord.

    I mitt hode burde naturlig lyd og nøytral lyd være synonymer. Kanskje det er subjektivt satt opp mot objektivt, men egentlig ikke syns jeg.
    Da hører jeg gjerne på dine argumenter for hvorfor naturlig og nøytral lyd bør være synonymer🙂
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Da hører jeg gjerne på dine argumenter for hvorfor naturlig og nøytral lyd bør være synonymer🙂
    Tror ikke jeg er klar for å skrive noen avhandling om det akkurat, men jeg tenker at hvis noe låter naturlig og ekte som om man hører noen faktisk spille på et instrument, så må det også være nærmere nøytralt enn noe som låter mindre naturlig. Makes sense, no?

    Der jeg blir veldig usikker er hvilke parametere som gjør at noe høres naturlig ut. Men jeg tenker at iallfall overtonestruktur, dynamikk, og generelt klang har mye med det å gjøre. Kan godt dra den gamle historien min om hvor virkelighetsnært jeg syns Klipsch La Scala II klarte å gjengi gitaren til Billy Gibbons en gang til. Kanskje et viktig parameter for at noe skal låte naturlig og være nøytralt er minimalt med begrensninger på dynamikk.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    ^Underforstått at jeg mener det største slaget står på høyttalersiden, og ikke nødvendigvis elektronikken.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    4.544
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Skjønner ikke behov for noe slag hverken på høyttaler eller forsterker siden, folk kjøper vel det de liker å høre på. Noe annet blir meningsløst
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Eq og eq fru Blom. Det er ikke helt det jeg mener. I ett diy prosjekt jeg har med Seas diskant i Seos waveguide så har jeg kun 1stk kondensator i serie med diskanten som eneste komponent i delefilteret til diskanten. Å bytte mellom Duelund Cast cu og Mundorf sølv i olje gjør større utslag i lydforskjell enn å bytte mellom Seas 27TDFC og Seas Millennium (som begge fungerer med samme filter)

    Det er ingen målbar forskjell i frekvensrespons mellom kondensatorene, men du skal være bra langt nede i juleaquaviten for å ikke høre forskjell.
    Snakker du om de bælstore Duelund konsensatorene, diameter 16 - 17 cm eller noe sånt? Låt de bedre enn Mundorf? Kan du i så fall beskrive litt mer om lydforskjellen?
    Spør, fordi jeg selv har hørt noen billige, små, gamle, Scan-Speak tekstildomer på disse Duelundsakene, som spilte sjokkerende oppløst/luftig/naturtro, de tilhørte Lars Clausen (NewClassD) og han sa de kostet skjorta men var et must disse kondissene - som jeg husker fylte halve baksiden av kabinettet.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Skjønner ikke behov for noe slag hverken på høyttaler eller forsterker siden, folk kjøper vel det de liker å høre på. Noe annet blir meningsløst
    Slaget = der det er størst begrensninger og kompromisser, og hvor det er mest å hente.

    Du kan selvsagt kjøpe hva faen du vil. 🙂
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Snakker du om de bælstore Duelund konsensatorene, diameter 16 - 17 cm eller noe sånt? Låt de bedre enn Mundorf? Kan du i så fall beskrive litt mer om lydforskjellen?
    Spør, fordi jeg selv har hørt noen billige, små, gamle, Scan-Speak tekstildomer på disse Duelundsakene, som spilte sjokkerende oppløst/luftig/naturtro, de tilhørte Lars Clausen (NewClassD) og han sa de kostet skjorta men var et must disse kondissene - som jeg husker fylte halve baksiden av kabinettet.

    Jeg nevnte de 2 for det er de som ligger lengst unna hverandre klangmessig av de jeg har brukt, så det er veldig lett å høre forskjell. Går du over på Jantzen Alumen Z (som er min favoritt i betalbar prisklasse) så er den i den varmere enden skalaen og ligner mer på Duelund. Duelund Cast cu er veldig store ja. De jeg bruker er på 3,9uF så de er ikke sååå store. Dyre som f... da. Rimelig overkill å bruke en kondensator på diskanten som koster rundt 8x prisen av diskanten :ROFLMAO:

    Og som Drossel er inne på over her så låter spoler også ganske forskjellig. Altså ikke når det er snakk om 1,8mm Mundorf mot 1,8mm Jantzen, men foliespoler vs vanlig luftkjerne vs litzwire vs jernkjerne osv. Jeg er blitt en skikkelig fan av litzwire spoler, de gjør noe med mellomtonen. Bare synd man ikke får de større tverrsnitt. Jantzen og Mundorf går vel til 1,6mm2 om ikke jeg husker feil. Er det noen som vet om noen større så hyl ut!

    Og motstander! The list goes on and on... :rolleyes:

    Alle komponenter har en klang. Det blir debattert kabler opp og ned i mente, men komponentkvaliteten i delefilteret er det ingen som kommenterer. Det påvirker lyden avsindig mye mer enn kabel noen gang vil klare
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    274
    Antall liker
    87
    Handlet ikke dette om forsterkere, og ikke om delefilter og høytalere…
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Der bliver lavere og lavere til loftet på Hifisentralen. Er det noget COVID perioden har gjort ved folk?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Jeg nevnte de 2 for det er de som ligger lengst unna hverandre klangmessig av de jeg har brukt, så det er veldig lett å høre forskjell. Går du over på Jantzen Alumen Z (som er min favoritt i betalbar prisklasse) så er den i den varmere enden skalaen og ligner mer på Duelund. Duelund Cast cu er veldig store ja. De jeg bruker er på 3,9uF så de er ikke sååå store. Dyre som f... da. Rimelig overkill å bruke en kondensator på diskanten som koster rundt 8x prisen av diskanten :ROFLMAO:

    Og som Drossel er inne på over her så låter spoler også ganske forskjellig. Altså ikke når det er snakk om 1,8mm Mundorf mot 1,8mm Jantzen, men foliespoler vs vanlig luftkjerne vs litzwire vs jernkjerne osv. Jeg er blitt en skikkelig fan av litzwire spoler, de gjør noe med mellomtonen. Bare synd man ikke får de større tverrsnitt. Jantzen og Mundorf går vel til 1,6mm2 om ikke jeg husker feil. Er det noen som vet om noen større så hyl ut!

    Og motstander! The list goes on and on... :rolleyes:

    Alle komponenter har en klang. Det blir debattert kabler opp og ned i mente, men komponentkvaliteten i delefilteret er det ingen som kommenterer. Det påvirker lyden avsindig mye mer enn kabel noen gang vil klare
    Jantzen til bas har modstand på bare 0.08 ohm. Det må vel være helt ok?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn