TTs hverdag, hver dag

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.887
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Så bensinprisen på Kreta lå på 2.45€ pr. liter denne uken. Gjennomsnittslønn for en lærer i grunnskolen i Hellas er litt under 10.000 nok i måneden. Så da hadde det fort kostet over 40,- literen i Norge hvis det skal sammenlignes.
    Og vi klager allerede
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.046
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Og vi klager allerede
    Ja.. og det håper jeg jaggu de gjør på Kreta også.. skal ikke være nødvendig at det koster så mye..
    For oss i Nord er det litt mer utslagsgivende enn sørpå.. kollektivt her oppe er jo bare et ord i ordboken.. avstandene er større.. 3/4deler av året så er elbiler ubrukelige pga kulde.. osv osv..

    Så ja, jeg skulle ønske de kunne se litt lengre enn nesen sin nede i løvebakken :)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.887
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Greia med både bensinpriser og helst strømpriser, så har vi vært vant til at dette har hatt en relativt lav pris. Når den da øker i pris, er det mange som ikke rekker, klarer eller evner å omstille seg og da kommer disse artiklene om sutrende strømkunder som har hart 23 grader i kåken med -10 graders utetemp, , dusjet 2 ganger om dagen, i minst 25 min. Kjørt tre tørketromler og har vinduene åpne på soverommet med panelovnen på. Og fortsatt ikke skjønner hvorfor det er dyrt...

     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.046
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Greia med både bensinpriser og helst strømpriser, så har vi vært vant til at dette har hatt en relativt lav pris. Når den da øker i pris, er det mange som ikke rekker, klarer eller evner å omstille seg og da kommer disse artiklene om sutrende strømkunder som har hart 23 grader i kåken med -10 graders utetemp, , dusjet 2 ganger om dagen, i minst 25 min. Kjørt tre tørketromler og har vinduene åpne på soverommet med panelovnen på. Og fortsatt ikke skjønner hvorfor det er dyrt...

    Det er sant.. også er generelt norske kjeder flinke til å skru opp prisene å utnytte situasjonen.. sjekket pris på litt trevirke for å bygge sandkasse.. 150kr meteren... i rett over svenske grensa.. 25kr meteren..

    Så noen er flinke på å sko seg og utnytte en tragisk hendelse.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.835
    Antall liker
    16.056
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Greia med både bensinpriser og helst strømpriser, så har vi vært vant til at dette har hatt en relativt lav pris. Når den da øker i pris, er det mange som ikke rekker, klarer eller evner å omstille seg og da kommer disse artiklene om sutrende strømkunder som har hart 23 grader i kåken med -10 graders utetemp, , dusjet 2 ganger om dagen, i minst 25 min. Kjørt tre tørketromler og har vinduene åpne på soverommet med panelovnen på. Og fortsatt ikke skjønner hvorfor det er dyrt...
    Forsiktig nå gutter. Jeg har tre aktive unger og da blir det en del vasking og dusjing. Det er overkommelig for min familie. Men det kanskje ikke like enkelt for en alenemor med begrenset inntekt.
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Ja, det har du helt rett i, TT. Må man, så må man - "sette tæring etter næring"! Jeg skjønner at det i feks barnefamilier, kan være vanskelig å redusere strømforbruk etc! Andre kan ganske greit unngå "overforbruk"!🤔
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.887
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Forsiktig nå gutter. Jeg har tre aktive unger og da blir det en del vasking og dusjing. Det er overkommelig for min familie. Men det kanskje ikke like enkelt for en alenemor med begrenset inntekt.
    Nja, det handler vel om bevisstgjøring. Mange har vært bevisstløse ang eget forbruk
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.887
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    God formiddag!
    En skikkelig grå og våt morgen her i Indre, men det gjør absolutt ingenting. Her skal det lyttes og selv Mickey vil være med på lyttingen. Ha en flott torsdag men masse musikk om dere har mulighet

    5C95F0EC-D76E-4EF6-9C06-C0AC4BDC83E8.jpeg



    Rai Narita - Indigo rain

     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.438
    Antall liker
    35.249
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ikke den eneste, men kjekt for oss andre å se en oversikt av hva en bruker i systemet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.832
    Antall liker
    50.820
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Bare for å kværulere litt til😆.Masse er en av fysikkens grunnenheter. Masse betyr materie- eller stoffmengde og er en grunnleggende egenskap ved et legeme eller en gjenstand. Stoffmengden er gitt av antall protoner, nøytroner og elektroner som det inneholder. Så det riktige er mengde eller mye Technics😂😂
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.887
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Ja da MAS(S)A. Skal rette det opp.og det heter ikke en "skvett" Luxman, men NOE Luxman. Snakk om å kaste stein i et glasshus! Og kverulere skrives med E😂
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.887
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    ...eneste gode..? Dere skryter jo så mye av naturen...
    Har til dags dato ikke vært lenger nord enn Trondheim.
    Og man får en enebolig for et par hundre tusen eller et helt fiskevær
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.887
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    I serien dumme spørsmål, så skal visstnok denne gå helt til 768, men "high score" hittil er 96 ved avspilling fra Bluesound og aldri høyere en 44,1 fra CD. NRK og SR radio har 48. Hvodan kan jeg få høyere "score"?

    6A2D0536-730D-4572-BFC6-A1C7699977CD.jpeg
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.046
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Og man får en enebolig for et par hundre tusen eller et helt fiskevær
    Ikke mange igjen av dem nei... selv i lille Narvik begynner husprisene å bli smått gale.. får mye mer hus for penga sørpå enn jeg fikk her :p
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.438
    Antall liker
    35.249
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    I serien dumme spørsmål, så skal visstnok denne gå helt til 768, men "high score" hittil er 96 ved avspilling fra Bluesound og aldri høyere en 44,1 fra CD. NRK og SR radio har 48. Hvodan kan jeg få høyere "score"?

    Vis vedlegget 820813
    Svært lite er produsert i mer enn 96... Det finnes noe høyere 192khz via qobuz, men ikke så mye.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.887
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Da har jeg akkurat avsluttet en stille bønn til NAV om mer penger og jeg har fått vite at de forærer meg rundt 4% i "lønnsforhøyelse" Ikke verst for en som sliter med i ikke gjøre noen ting! 😂

    Endelig litt musikk mens vaskemaskinen strever med å vaske for harde livet mens strømprisen er lav 🤪

    Jeff Golub - On the Wes side


     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Tusen takk. Da forstår jeg mer.
    Det er ikke et spørgsmål om "høyere score" men hva dac´en bli´r "fodret med".
    Du får ikke høyere anngivelse på CD enn 44.1, da dette er definisjonen på "Redbook standarden", som alle
    CD´er er innspillt med.
    I øvrigt ikke noe å henge seg i. Du vil oppleve, at noen 44.1 låter veldig mye bedre enn 96/192.
    Opptak........opptak min ven har mye mer betydning for lyden enn sampling rate ;)
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.832
    Antall liker
    50.820
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Det er ikke et spørgsmål om "høyere score" men hva dac´en bli´r "fodret med".
    Du får ikke høyere anngivelse på CD enn 44.1, da dette er definisjonen på "Redbook standarden", som alle
    CD´er er innspillt med.
    I øvrigt ikke noe å henge seg i. Du vil oppleve, at noen 44.1 låter veldig mye bedre enn 96/192.
    Opptak........opptak min ven har mye mer betydning for lyden enn sampling rate ;)
    Det han dansken her sier👍😁
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.887
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Det er ikke et spørgsmål om "høyere score" men hva dac´en bli´r "fodret med".
    Du får ikke høyere anngivelse på CD enn 44.1, da dette er definisjonen på "Redbook standarden", som alle
    CD´er er innspillt med.
    I øvrigt ikke noe å henge seg i. Du vil oppleve, at noen 44.1 låter veldig mye bedre enn 96/192.
    Opptak........opptak min ven har mye mer betydning for lyden enn sampling rate ;)
    Jeg skjønner jo at det er hvilken kvalitet materialet er innspillt med, men greia var om jeg feks kunne tilkoble noe (feks pc) som kunne få opp sample raten slik at jeg kunne se et annet tall, for sjov. 😉👍
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skjønner jo at det er hvilken kvalitet materialet er innspillt med, men greia var om jeg feks kunn tilloble noe som kunne få opp sample raten slik at jeg kunne se et annet tall, for sjov. 😉👍
    Stream fra Tidal eller Qobuz. Om du gjør det fra PC, må du se til å annulere Windows innflytelse på på SPdif, da det ellers er windows
    preset samplerate i/på lydkortet som bestemmer. Google er din ven på dette :)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.887
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Stream fra Tidal eller Qobuz. Om du gjør det fra PC, må du se til å annulere Windows innflytelse på på SPdif, da det ellers er windows
    preset sampleratei lydkortet som bestemmer. Google er din ven på dette :)
    Og ang Windows. Her om dagen ringte en deilig dame fra Microsoft support og ville at jeg skulle starte min computer, noe jeg gjorde på oppfordring. Vi snakket lenge og hun forklarte stadig vekk om at det var feil med min PC. Jeg spilte med og etter ca 20 min sa jeg at jeg hadde Mac. Da la hun på! 😂🤣😂
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.887
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    I morgen er planen å besøke Hifi & Vinyl aka "Dagsenteret" som noen så fint kalte det. ☺
    Ser fram til å møte kjentfolk igjen og kanskje handle litt sort gull. Kanskje andre dukker opp også?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.068
    Antall liker
    33.763
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    I morgen er planen å besøke Hifi & Vinyl aka "Dagsenteret" som noen så fint kalte det. ☺
    Ser fram til å møte kjentfolk igjen og kanskje handle litt sort gull. Kanskje andre dukker opp også?
    Har tenkt meg innom, men vet ikke helt når på dagen.....
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn