TTs hverdag, hver dag

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.656
    Antall liker
    7.725
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer TT, blir spennende å se hva du synes :)
    Selv om jeg har delt min sub ganske lavt så er det utrolig hva det gjør for helheten

    Integreringen bør jo være en enkel sak med den du har kjøpt, der blir det vel høyttalerkabler fra begge kanaler inn på suben, og kabler derfra til høyttalerne og på den måten så har du full kontroll på frekvensdelingen (y)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.307
    Antall liker
    83.315
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Gratulerer TT, blir spennende å se hva du synes :)
    Selv om jeg har delt min sub ganske lavt så er det utrolig hva det gjør for helheten

    Integreringen bør jo være en enkel sak med den du har kjøpt, der blir det vel høyttalerkabler fra begge kanaler inn på suben, og kabler derfra til høyttalerne og på den måten så har du full kontroll på frekvensdelingen (y)
    Aha, så da slipper høyttalerne de laveste frekvensene som suben tar seg av? Så det er altså poenget med høynivåinngangene?
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.656
    Antall liker
    7.725
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Aha, så da slipper høyttalerne de laveste frekvensene som suben tar seg av? Så det er altså poenget med høynivåinngangene?
    Ja suben skal bare sende videre de frekvensene over der hvor du stiller crossoveren :)
    Så blir på en måte et bassmanagement direkte i suben
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.333
    Antall liker
    35.021
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Og IMHO så gruser forcefield SVS sakene som jeg ser skriveri om i en annen tråd :) Hadde to stykk SVS SB1000 en periode.. stor stue.. ble gruset på musikk av EN Jamo sub800 :p

    Til film er SVS kansje brukende når det bare skal rumle og brumle.. til musikk var de langt fra brukende.
    Jeg har to sb1000 nå som gruser min tidligere rel-sub. Har aldri testet bedre sub(er) i mitt system.
    Bruker den bare til musikk, der fungerer de perfekt. Til film blir de for små, der har jeg noe annet som sparker godt fra seg.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.307
    Antall liker
    83.315
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Ja suben skal bare sende videre de frekvensene over der hvor du stiller crossoveren :)
    Så blir på en måte et bassmanagement direkte i suben
    Da lærte jeg noe nytt i dag også. Tusen takk! 😉👍
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.245
    Antall liker
    9.034
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Aha, så da slipper høyttalerne de laveste frekvensene som suben tar seg av? Så det er altså poenget med høynivåinngangene?
    Ja du kan kjøre HT kabel rett inn i sub og så ut fra sub til HT.. Da vil HT slippe det lavere segmentet.

    Personlig kjører jeg fra Amp rett i høytaler også bare piggyback fra høytaler ned til sub så her kjører høytalere fullfrekvens(noe de ikke sliter med heller). Også er subben delt på ca 55-60hz..
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.307
    Antall liker
    83.315
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    WATTAFUxx!!
    Satt og tenkte på dette med høynivåinngang til sub i Tesalongen og fikk ikke roen. Jeg har jo den muligheten med nåværende sub og det måtte jeg jo prøve umiddelbart. Høyttalerkabler ble funnet fram, sub ble flyttet til senterposisjon og kabler ble rokert og byttet på. Å hva skjedde med lyden? Bassen ble ren og ikke grøtete og bredden i lydbildet åpnet seg til en helt annen verden. Høyttalerne forsvant og artistene står dønn i senter! Disse flosklene er tynnslitte, men dette har jeg aldri opplevd før. Er det virkelig sant? Det er som å få et helt nytt anlegg i stuen. Er det virkelig mulig at det kan bli SÅ stor forskjell. Skulle nesten tro at anleggnet har vært feilkoblet tidligere, men det har det altså ikke. Vi snakker altså om en sub produsert i 2005 som har tilhørt er Final Audio surrerundt oppsett. En 10" som slår medover og en kasse på 35x35x40. Var dette alt som skulle til for å gå fra hifi til high end lyd? Hvis så er tilfelle, så skal denne suben i Tesalongen når gulløre ankommer.
    A4065F6B-7197-45B7-BA1C-B693BA18F122.jpeg
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.361
    Antall liker
    102.259
    Torget vurderinger
    23
    Gevinsten ved å frita hovedhøyttalere fra "Bass Duty" er normalt noe av den største forbedringen en kan få ut av et anlegg, gitt at kvaliteten på sub(er) er noenlunde på stell da.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.307
    Antall liker
    83.315
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Gevinsten ved å frita hovedhøyttalere fra "Bass Duty" er normalt noe av den største forbedringen en kan få ut av et anlegg, gitt at kvaliteten på sub(er) ernoenlunde på stell da.
    Ja det er helt tydelig at det gjorde underverker her i hvertfall. Sitter med Norges største hakeslepp akkurat nå
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.361
    Antall liker
    102.259
    Torget vurderinger
    23
    Spesielt med panelhøyttalere enten det er elektrostater, bånd eller magnestater etc. Lar du de slippe alt under 100 Hz så har du en venn for livet! 🤭 🤭
    Bass er krevende både for forsterkeren og høyttaleren, og med noen ekstremt få unntak så er panelhøyttalere ikke spesielt gode på bass/dypbass og det utgør en stor belastning på membranet. Videre tar bassen størstedelen av forsterkereffekten og leftovers til mid/high kan fort bli skadelidende. Som om ike dette var ille nok så er et passivt delefilter relativt vanskelig å få bra spesielt i bass/mellomtone - et område hvor aktiv deling virkelig gir uttelling.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.307
    Antall liker
    83.315
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Opplevde det samme med Quad og Martin Logan. Sub under 90 hz, og det var aldri noen vei tilbake. Kunne spille høyere også.
    Det virker at jeg kan spille høyere her også. Jeg er glad jeg har satt i mindre sikringer enn originale i panelene, for da er jeg tryggere om jeg skulle vri opp for mye😉
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.333
    Antall liker
    35.021
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det er samme oppfatningen jeg fikk når jeg kjøpte de to subene jeg nå har - og ikke minst bruker dps som gjør at de deles sømløst på 90hz. En helt ny verden rett og slett.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.974
    Antall liker
    20.022
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ja suben skal bare sende videre de frekvensene over der hvor du stiller crossoveren :)
    Så blir på en måte et bassmanagement direkte i suben
    Dette er så ikke helt korrekt.
    Kuttet til hovedhøyttaler er fast på 150 hz med 6 dB skjæring pr. oktav.
    Sub´ens output er variabelt fra 40-150 Hz med 12 dB pr. oktav.
    Allt etter, hvordan hovedhøyttaleren "faller av" nedetter, justeres sub-frekvens og volume så den dekker,
    det hovedhøyttaleren har tapt.
    Og ja @TT. , du kommer til å kunne spille vesentligt høyere, uten at bassen i hovedhøyttaler blir trengt (y) (y)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.307
    Antall liker
    83.315
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Du skrev, at du hadde fått øye på en sub-annonse fra Mala. 😁
    Tenk..... den så jeg også.
    Never mind, om det er SUB2-3 eller 4, de er utført på samme måten.
    Men det var den eksisterende suben jeg tenkte på. Mulig det er likt på de fleste
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.307
    Antall liker
    83.315
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Men hvorfor åpnet lydbildet seg så opp og ble mye bredere. Er det fordi bassen nå er sentrert eller er det fordi panelene har fått lettere "stillingsbeskrivelse"?
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.245
    Antall liker
    9.034
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Men hvorfor åpnet lydbildet seg så opp og ble mye bredere. Er det fordi bassen nå er sentrert eller er det fordi panelene har fått lettere "stillingsbeskrivelse"?
    Det er nok pga sistnevnte.. de får fokusere litt mer på det de er gode på og slipper å tyne seg ned i områder et panel ikke er helt laget for :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.361
    Antall liker
    102.259
    Torget vurderinger
    23
    Du avlaster panelene - det er vesentlig. Normalt ville kanskje 80-90% av effekten du sender til de gå med til bass med tilhørende "slaglengde" om en kan bruke et slikt uttrykk om flagrende clingfilm.... 🤭 🤭
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.245
    Antall liker
    9.034
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Kan ikke si annet at dette var en særdeles lærerik og positiv opplevelse. Dette er nok den største forandringen jeg har opplevd i eget oppsett.
    alltid morro å oppleve slike ting :) Nå blir vel neste skritt på veien å få inn en sub til slik at du har en ved vær høytaler :)
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Jeg hadde akkurat samme opplevelse som deg, TT. På mitt gamle Technics midi-anlegg satte jeg inn en Argon sub med høynivåinngang! Og snakk om jeg fikk hakeslepp! Kjente ikke igjen anlegget! Ikke ante jeg at de 3-veis høyttalerne kunne ha så mye "godlyd" i seg!
    Det er virkelig trivelig å oppleve slike aha-øyeblikk! Kos deg!
    Tore
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn