Bil, båt og motorsykkel Trygt å kjøpe dieselbil nå?

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Som overskriften spør om, er det trygt å kjøpe dieselbil i dag med stadig mer fokus på miljø og svevestøv og politikere som vil forby privatbilisme?

Vil dieselbiler bli forbudt med det første, eller underlagt såpass strenge restriksjoner på bruk at de vil bli ubrukelige og verdiløse om kort tid?

Hva tror folket?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Trygt og trygt... Det er nok å forvente å få noe plunder og heft med gammel dieselbil i de større byene, jfr Tysklands forbudssoner.

Johan-Kr
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.106
Antall liker
9.412
Plunderet vil i såfall bli å komme inn i bykjernen. Handleturen til IKEA kommer de ikke til å legge restriksjoner på.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.909
Antall liker
11.300
Sted
Ytterst i havgapet...
Ligger an til en økning av dieselprisen til neste år.... hvis miljøfantastene får det som de vil kan den bli saftig. Hva som er resultatet for oss som bor i grisgrendte strøk gir man jamt blanke f.. i....
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Bor relativt landlig til, men ikke mer enn at jeg støtt og stadig kjører inn til eller gjennom Oslo. Kanskje det lønner seg i mitt tilfelle å heller beholde den fæle gamle bensinbrakka en stund til, selv om den nesten helt garantert forurenser mer enn en litt mer moderne dieselbil klarer. Hvis diesel blir dyrere enn bensin og man i tillegg ikke kan kjøre som man vil passer ikke det så godt for meg.

Nyere bil enn 5-6 år (men helst litt eldre) er uaktuelt p.g.a. pris.
 
C

Cyber

Gjest
Som overskriften spør om, er det trygt å kjøpe dieselbil i dag med stadig mer fokus på miljø og svevestøv og politikere som vil forby privatbilisme?

Vil dieselbiler bli forbudt med det første, eller underlagt såpass strenge restriksjoner på bruk at de vil bli ubrukelige og verdiløse om kort tid?

Hva tror folket?
Brukt eller ny?

Ny diesel hadde jeg ikke kjøpt, men brukt kan jo være greit om den har ok km stand og ellers er velfungerende.

Diesel kan jeg aldri tro blir forbudt på denne siden av 2025, men hva vet vel jeg.
 

Twsts

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Innlegg
456
Antall liker
410
Sted
Bodø
Torget vurderinger
5
Ulovlig og kjøreforbud er vel lite sansynlig at noen politikere tør å prøve seg på. Men en naturlig utfasing av dieselbilen er nok allerede i gang.

Nyere brukte dieselbiler som gjerne er brukt mye på småkjøring er tidsinnstilte bomber i form av dyrt vedlikehold. Så her bør man være litt obs.
Tette EGR ventiler og parikkelfilter, avleiringer og påfølgende turbohavari med mer. For å ikke snakke om alt det elektriske med sensorer og følere en moderne dieselmotor trenger for å holde seg i gang..
På en annen side koster det jo å ha bil uansett ;)
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.066
Antall liker
3.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Kan bare snakke for meg selv, men om jeg blir nødt til å bytte bil nå (la oss si at EU-kontrollen avdekker dramatiske feil), så må det bli en billig bensinbil for min del frem til jeg finner en elbil som passer mitt behov (og at jeg får lademulighet der jeg bor, eller reelle hurtiglademuligheter sik det snakkes om at det jobbes med å få til)
Jeg ville aldri kjøpt en bil som det er (etter mitt syn) en reell fare for at jeg ikke har lov til å bruke de dagene jeg faktisk trenger den.
Nå bor jeg vel å merke i Oslo, så faren for at det blir delvis dieselforbud her er nok større enn i Nedre Eiker, men man vet jo aldri. Også er jeg personlig ingen stor tilhenger av diesel sånn generelt, utenom det behagelige dreimomentet som ikke er unormalt å finne på dieselbiler på lavt turtall.
 

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
804
Sted
Bergen
Ulovlig og kjøreforbud er vel lite sansynlig at noen politikere tør å prøve seg på. Men en naturlig utfasing av dieselbilen er nok allerede i gang.

Nyere brukte dieselbiler som gjerne er brukt mye på småkjøring er tidsinnstilte bomber i form av dyrt vedlikehold. Så her bør man være litt obs.
Tette EGR ventiler og parikkelfilter, avleiringer og påfølgende turbohavari med mer. For å ikke snakke om alt det elektriske med sensorer og følere en moderne dieselmotor trenger for å holde seg i gang..
På en annen side koster det jo å ha bil uansett ;)
Enig her.Jeg har hatt flere dieselbiler og det har vert dyrt.To turbohavarier bla.sist en Mitsubishi med Vw motor.
Har nå en Volvo v70 bensinturbo og den har gått knirkefritt motormessig.Her i Bergen er det stort sett kun i kuldeperioder om vinteren noen snakker om miljø og dieselbiler.I Bergen vrimler det også,som i andre byer,av firmabiler/yrkesbiler og samtlige går på diesel også de helt nye som selges nå er diesel .
 

Dire Wolf

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
3.369
Antall liker
9.389
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
Bare pass på at den soter skikkelig- kjør rundt i sentrum av dårebyen med 200 liter ekstratanker. Dette utelukkende for å irritere terrorstyret til firerbanden i hovedstaden.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Takk for alle innspill, etter å ha tenkt litt frister det egentlig mest å kjøpe en litt eldre og mye billigere bensinbil som jeg kan bruke opp fram til det enten blir bedre utvalg av ladbare hybrider eller situasjonen mtp. fossilt brennstoff blir bedre avklart. Har hørt flere andre også si at det lett blir dyre reparasjoner med diesel, men det som frister med diesel er moment, turbo, og at de er billigere å kjøre.

Skal tenke litt mer. Får en 2011 modell diesel i relativt ok stand med AWD og Defa pakke for ca. 200'. En 2007 modell bensin koster under halvparten, og vil tro det er lettere å foreta vedlikehold og lettere reparasjoner på sistnevnte selv.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Bare pass på at den soter skikkelig- kjør rundt i sentrum av dårebyen med 200 liter ekstratanker. Dette utelukkende for å irritere terrorstyret til firerbanden i hovedstaden.
Kommer selvsagt til å blande ut drivstoffet med 5% kaldasfalt og hakke ut partikkelfilteret hvis det blir diesel. Mye tomgangskjøring også så man slipper å stresse motoren med kaldstart.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Husker min onkels gamle Datsun 220D, når han hadde kaldstart på den på vinteren. Det hakka, røyk og sota ordentlig :D

Johan-Kr
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.106
Antall liker
9.412
Når det gjelder vedlikehold så tror jeg ikke en moderne bensinmotor er rimeligere enn en dieselmotor. Ganske mye duppeditter som skal til for å få en liten en-liters motor til å yte 150 hk.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Gamle Mercedes 300D går 1 million km, og turbodieselen går 650000 før en må overhale motoren, gitt regelmessig olje- og filterskift (og gitt at resten av bilen ikke er rusta opp til da). Etter en overhaling kan de gå enda en slik runde.

Jeg tror det er nokså urealistisk å tro at en en-liter på 150 gamp varer så lenge...

Johan-Kr
 

pølselars

Medlem
Ble medlem
22.11.2007
Innlegg
41
Antall liker
30
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Tror ikke man skal være så bekymret for at diesel blir forbudt de nærmeste årene. Dette vil nok gå gradvis uansett, tilsvarende andre storbyer hvor man har avgifter basert på om hvilke EURO-krav bilen tilfredsstiller.

Men om det er fornuftig å gå til innkjøp av en dieselbil i dag, er nok avhengig av kjøremønster og -lengde. I følge HonestJohn bør man vel kjøre nærmere 20k miles i året for at det skal lønne seg med diesel kontra bensin i tillegg til at mesteparten av kjøringen bør være langkjøring. Hvis man i tillegg er flink med oljeskift (årlig) og venter noen minutter med å skru av motoren hvis man har belastet turboen, bør ikke diesel by på høyere servicekostnader enn bensin.

Når det er sagt har jeg selv en diesel til salgs på finn og det er svært liten interesse. Så mulighetene for å gjøre et godt kjøp av slike biler er nok definitivt til stede.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Nå vil ikke undersøkelser fra "ytlandet" på undersøkelser av lønnsomhet diesel kontra bensin være helt relevante for Norge, siden avgiftssystemet både på bil-innkjøp og drivstoff er anderledes, samt at vedlikeholdskostnader også vil være helt forskjellig.

Johan-Kr
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.992
Antall liker
6.216
Hvis man er redd for at bilen man kjøper er verdiløs om noen år er leasing tingen. Da blir man kvitt doningen etter en avtalt periode, uten at man taper mer enn det man avtalte på forhånd.
 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Der er nesten dobbelt så mange diesel som bensin biler på Finn, så utvalget av diesel er alle fall helt på topp om dagen...
 

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Innlegg
1.926
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
2
Ulovlig og kjøreforbud er vel lite sansynlig at noen politikere tør å prøve seg på. Men en naturlig utfasing av dieselbilen er nok allerede i gang.
Du skal aldri si aldri når det kommer til den rød-grønne gjengen i byregjeringen (kong Raymond et al.). De kan legge restriksjoner på alle kommunale veier i Oslo. Spesielt om det blir perioder med høy forurensning i kalde perioder om vinteren. Men de ønsker kanskje høyere avgifter (mer penger å søle bort) fremfor restriksjoner (tapt inntekt).
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Har vel aldri vært tryggere å kjøpe diesel så lenge man ikke bor i en større by.

Bilene står lenge og alt ligger til rette for halv pris av nypris for en 4 år gammel bil.

Om det er trygt å selge dieselbiler i disse tider er er et mer aktuelt spørsmål.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.509
Antall liker
9.256
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Diesel er fint, men ny dieselbil ville jeg aldri kjøpt. Sannsynligvis umulig å bli kvitt om 4-5 år. For oss så blir det å kjøre gammeldiselen til hjulene detter av. Skulle vi byttet bil nå så hadde det blitt en liten bensinbil i påvente av en fornuftig elbil. Og da mener jeg en liten billig bil som går greit i noen år. Om noen år blir elbil billig og bra nok. Og da vil en bruktl fossilbil nærme seg null i verdi.
 

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Innlegg
1.926
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
2
Ulovlig og kjøreforbud er vel lite sansynlig at noen politikere tør å prøve seg på. Men en naturlig utfasing av dieselbilen er nok allerede i gang.
Du skal aldri si aldri når det kommer til den rød-grønne gjengen i byregjeringen (kong Raymond et al.). De kan legge restriksjoner på alle kommunale veier i Oslo. Spesielt om det blir perioder med høy forurensning i kalde perioder om vinteren. Men de ønsker kanskje høyere avgifter (mer penger å søle bort) fremfor restriksjoner (tapt inntekt).
I dag våknet jeg til nyheten om at dieselbiler vil koste 177 kroner i bomringen på dager med høyt NOx nivå. Høyre mener man heller burde vurdere forbud enn triple bomtakster.

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/177-kroner-i-bommen-pa-verstingdagene-1.13768514
 
C

cruiser

Gjest
Høyre glemmer svevestøvproblematikken når de vil ha unntak for euro6
 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Ulovlig og kjøreforbud er vel lite sansynlig at noen politikere tør å prøve seg på. Men en naturlig utfasing av dieselbilen er nok allerede i gang.
Du skal aldri si aldri når det kommer til den rød-grønne gjengen i byregjeringen (kong Raymond et al.). De kan legge restriksjoner på alle kommunale veier i Oslo. Spesielt om det blir perioder med høy forurensning i kalde perioder om vinteren. Men de ønsker kanskje høyere avgifter (mer penger å søle bort) fremfor restriksjoner (tapt inntekt).
I dag våknet jeg til nyheten om at dieselbiler vil koste 177 kroner i bomringen på dager med høyt NOx nivå. Høyre mener man heller burde vurdere forbud enn triple bomtakster.

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/177-kroner-i-bommen-pa-verstingdagene-1.13768514
Det kan jo virke som muligheten for økte inntekter i miljøets tjeneste veier mer enn luftkvalitet ! MAO kan vi åpenbart leve med dårlig luft så lenge der kommer penge i kassen...
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.691
Antall liker
9.289
Sted
Trondheim
Nå er det vel også forskning som sier at man stort sett ikke kan knytte utslipp av NOx til helseskader. Det som er helseskadelig er svevestøv som med moderne biler i hovedsak skyldes veislitasje og ikke utslipp fra forbrenning av diesel/bensin. Så det er store, tunge biler (og mengden biler) som er problemet, ikke hva slags drivstoff de bruker. Og bruk av piggdekk, selvfølgelig.
Så som vanlig er politikerne ikke helt i takt med virkeligheten.
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
785
Da er det jo bare å droppe den wendelboe kaffeposen den dagen så går det i 0
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Og bra er det. Folk som må kjøre bil på slike dager har fortsatt muligheten, mens de som kan velge noe annet, gjerne velger noe annet.

Forbud er alternativet. Eller man kan gi blanke i hele greia og ta livet av folk da.


Ellers er det solid logikk fra Høyre:

"– Bensinbiler og Euro 6 lastebiler (nyeste renseteknologi, jour.anm.) slipper i praksis ikke ut NOx. Da bidrar de heller ikke til dårlig lokal luftkvalitet."
 
Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.850
Torget vurderinger
0
Nå er det vel også forskning som sier at man stort sett ikke kan knytte utslipp av NOx til helseskader. Det som er helseskadelig er svevestøv som med moderne biler i hovedsak skyldes veislitasje og ikke utslipp fra forbrenning av diesel/bensin. Så det er store, tunge biler (og mengden biler) som er problemet, ikke hva slags drivstoff de bruker. Og bruk av piggdekk, selvfølgelig.
Så som vanlig er politikerne ikke helt i takt med virkeligheten.
Litt på tynn is her, men mener nå å ha hørt at veldig mye av svevestøvet i Oslo kommer fra skip og fra andre land lenger sør i Europa! Prosenten husker jeg ikke nå, men lokal biltrafikk har på langt nær skylden for alt, ei heller det meste, om jeg husker riktig.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.909
Antall liker
11.300
Sted
Ytterst i havgapet...
Det virker som om bilen, og diesel i særdeleshet, er blitt syndebukken for det meste. Man kan jo lure på om det kanskje er der det er lettest å hale inn penger....
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Hvis man er redd for at bilen man kjøper er verdiløs om noen år er leasing tingen. Da blir man kvitt doningen etter en avtalt periode, uten at man taper mer enn det man avtalte på forhånd.
Leasing framstår for meg som veldig lite attraktivt. Det er ikke den typen bilhold jeg er ute etter, jeg vil kunne ha en bil jeg ikke bekymrer meg altfor mye for når den står parkert på et kjøpesenter, hvor man vet man risikerer alt fra små påkjørsler og handlevognbulker til folk som ukritisk slenger bildøra opp i døra på bilen ved siden når de skal ut og inn av sin egen. Alle sånne småskader koster det hvite ut av øya når man skal levere inn bilen igjen hos leasingfirmaet.

Jeg vil også kunne montere hva jeg vil i bilen, og skru selv hvis det er noe jeg føler meg kompetent til å fikse på egen hånd.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Har vel aldri vært tryggere å kjøpe diesel så lenge man ikke bor i en større by.

Bilene står lenge og alt ligger til rette for halv pris av nypris for en 4 år gammel bil.

Om det er trygt å selge dieselbiler i disse tider er er et mer aktuelt spørsmål.
Ser ikke ut som vi er helt der enda, at man får en 4 år gammel bil for halv pris. Men det er nok noen gode kjøp der hvis man leter godt.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Ulovlig og kjøreforbud er vel lite sansynlig at noen politikere tør å prøve seg på. Men en naturlig utfasing av dieselbilen er nok allerede i gang.
Du skal aldri si aldri når det kommer til den rød-grønne gjengen i byregjeringen (kong Raymond et al.). De kan legge restriksjoner på alle kommunale veier i Oslo. Spesielt om det blir perioder med høy forurensning i kalde perioder om vinteren. Men de ønsker kanskje høyere avgifter (mer penger å søle bort) fremfor restriksjoner (tapt inntekt).
I dag våknet jeg til nyheten om at dieselbiler vil koste 177 kroner i bomringen på dager med høyt NOx nivå. Høyre mener man heller burde vurdere forbud enn triple bomtakster.

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/177-kroner-i-bommen-pa-verstingdagene-1.13768514
Jeg syns de burde differiensere dette sånn at man bare betaler vanlig takst når man kun skal gjennom Oslo for å komme til andre siden. Da kjører man jo i stor grad i tunnel også, hvor det er begrenset hvor mye svevestøv man får virvlet opp over byen.

Men man kan jo lure på hva som blir det neste. Leste nettopp at SV ville ha avgiftsbelagt parkering for arbeidstagere som i dag parkerer gratis på jobben.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Det virker som om bilen, og diesel i særdeleshet, er blitt syndebukken for det meste. Man kan jo lure på om det kanskje er der det er lettest å hale inn penger....
Jeg syns vel egentlig det "alltid" har vært sånn. Man henger avgiftsøkninger på "miljøknaggen" og bruker det som moralsk alibi for å klore til seg enda mer penger.
 

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
804
Sted
Bergen
Hvor blir det av gummien,altså dekkslitasjen? Må jo bli tonnevis av stoffet det vere seg uansett drivstoff.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.691
Antall liker
9.289
Sted
Trondheim
Husk at det er diesel som er kilden til alt vondt når det gjelder biltrafikk. Det eneste punktet der en moderne dieselbil er verre enn en bensinbil er på NOx-utslipp, er det visstnok ingen ting som kan koble NOx-utslippet med helseproblem, selv om MDG argumenterer med at det er så myse helseproblemer knyttet til NOx-utslipp.
 
Topp Bunn