Troens Bevis - et kabelreligiøstfilosofisk spørsmål.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg har opplevd å høre forskjell på kabler.
Jeg har opplevd å like lyden fra rimelige kabler bedre enn lyden fra kostbare kabler.

Er jeg da en kabeltroende eller en kabelskeptiker?
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Det har du jo rett i. Men i Norge finnes en misjonsorganisasjon som kaller seg Troens bevis:)
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.193
Ja, Man kan jo lett dra paralleller til religion ... kabel-troende, kabel-agnostiker, kabel-ateist .... :)
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.929
Antall liker
19.786
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Teknologi-nerd, avstumpet teoretiker, realist!(fy svarte!), google-viter, stabeis, glemt-hva-hobbyen-handler-om(musikk!), helvetesild, glavaist!,langeremsermedkvasiteoriirepeterenderekkefølgeiallesatanstråder-plageånd osv..

Som eksempel på "den andre siden".
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.528
Antall liker
9.685
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Kvasiteorien tror (!) jeg det er kabelbransjen som står for lars-erik. Og anlegget du er så stolt av er konstruert av realister og folk som baserer seg på teknologi oppfunnet av realister. Uten realistene hadde din musikk nytelse begrenset seg til egen klimpring på en lutt. Sånn bare for å sette utgytelsene og personkarakteristikkene dine i litt perspektiv.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.929
Antall liker
19.786
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Kvasiteorien tror (!) jeg det er kabelbransjen som står for lars-erik. Og anlegget du er så stolt av er konstruert av realister og folk som baserer seg på teknologi oppfunnet av realister. Uten realistene hadde din musikk nytelse begrenset seg til egen klimpring på en lutt. Sånn bare for å sette utgytelsene og personkarakteristikkene dine i litt perspektiv.
Det var bare et forsøk på å være like saklig som "gullører, snåsamann, religion, troende" osv.

Jeg ramla og slo meg på sykkelen, så humøret er så der. Tar en single malt jeg.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.528
Antall liker
9.685
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
OK, den diskusjonsformen kjenner ikke jeg til. Maltwhisky hjelper mot mye.;D
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Ramler du ofte på sykkelen, lars_erik? Forøvrig, nyt din single malt. Jeg for min del ser frem til en(?) kald øl når kveldens kjøreoppdrag er unnagjort.:)
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Pokker også. Jeg har ikke for vane å bli misunnelig, men etter alt whisky-preiket sliter jeg litt. Her i huset finnes det ikke en dråpe. Jeg tror aldri jeg har sett så lite single malt samlet på ett sted noen gang. :(
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.929
Antall liker
19.786
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Lagsvulin 16 her også. Til tider er den veldig god.
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.427
Antall liker
2.854
Torget vurderinger
3
Du er hverken kabeltroende eller en kabelskeptiker. Du er en mann med ett åpent sinn.
Mulighetene for god lyd er absolutt tilstede når vi tør å prøve litt forskjellige ting.
Til og med ting med en relativt lav prislapp kan overraske oss positivt.
Men for å lykkes med det. Må man kanskje ta inn over seg teknikken som ligger bak alt utstyret vi bruker i denne hobbyen.
Og når det er på plass. Ligger alt til rette for å nyte musikken i fulle åndedrag :)
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Du er hverken kabeltroende eller en kabelskeptiker. Du er en mann med ett åpent sinn.
Mulighetene for god lyd er absolutt tilstede når vi tør å prøve litt forskjellige ting.
Til og med ting med en relativt lav prislapp kan overraske oss positivt.
Men for å lykkes med det. Må man kanskje ta inn over seg teknikken som ligger bak alt utstyret vi bruker i denne hobbyen.
Og når det er på plass. Ligger alt til rette for å nyte musikken i fulle åndedrag :)
Hehe. Det måtte 21 innlegg til før jeg fikk svar på spørsmålet mitt.;)
 
D

Dåbbel J

Gjest
Spørsmålet er hvorfor det fremdeles er diskusjoner rundt dette med kabler......

Trodde det var opplest og vedtatt for lenge siden at det ALLER VIKTIGSTE med en kabel er lang nok til og utføre den jobben den er tiltenkt til....

Ellers så er jeg med på det at det beste tweaket for god lyd er Singel Malt og et mørkt rom. (evnt mørk Rom).
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Jeg har opplevd å høre forskjell på kabler.
Jeg har opplevd å like lyden fra rimelige kabler bedre enn lyden fra kostbare kabler.

Er jeg da en kabeltroende eller en kabelskeptiker?
Det betyr at du har lært å like lyden for egenskapenes skyld og ikke for prisens skyld. Det er et stort skritt i riktig retning :)
Samtidig er du klok nok til å bruke ordet "tro".

Vidar
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.276
Antall liker
3.317
Torget vurderinger
49
Spørsmålet er hvorfor det fremdeles er diskusjoner rundt dette med kabler......

Trodde det var opplest og vedtatt for lenge siden at det ALLER VIKTIGSTE med en kabel er lang nok til og utføre den jobben den er tiltenkt til....

Ellers så er jeg med på det at det beste tweaket for god lyd er Singel Malt og et mørkt rom. (evnt mørk Rom).
Her må jeg si meg veldig uenig, i et mørkt rom forsvinner jo hele gleden med flotte kabler:mad:
Flotte flasker og glass også for den sags skyld. Kunne jo like gjerne brukt Biltemakabler og drukket sprit fra plastbeger 8)
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Selvfølgelig er det forskjell på kabler.
Men det som er frustrerende er at kablenes forskjeller lett kan simuleres/gjenskapes vha komponenter (motstandere/spoler/kondensatorer) inne i forsterkeren.
(Forutsatt at en har en ideell kabel - som ikke finns.)
Ikke helt enkelt dette, mao.

Hva med å bruke en kabel man liker lyden på og som ikke "forulemper" sender eller mottaker negativt?
Og la det være med det?
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Jeg har opplevd å høre forskjell på kabler.
Jeg har opplevd å like lyden fra rimelige kabler bedre enn lyden fra kostbare kabler.

Er jeg da en kabeltroende eller en kabelskeptiker?
Du har oplevet at der er forskel på kabler, men tilsyneladende ikke at den lydforskel skal pege i en helt bestemt retning , for at man kan tale om Hi-Fi , og ikke bare om en tilfældig personlig smag.

Min erfaring er at der er ikke er nogen nemme genveje, skal lyden pege mod højre troværdighed, så skal der bruges bedre materialer , bedre forarbejdning, højre præcision, mere optimering mod perfektion, mere udvikling, mere tid, bedre konstruktion, og dette vil samlet give et dyre produkt.

Sådan er det ikke kun med kabler, men med alle passive komponenter, og med hele konstruktioner/hele hi-fi apparater, som starter med delelemnederne passive og aktive komponenter, hvortil der tilføjes en konstruktion, hvor disse elementer indgår.
Til konstruktionen tilføres strøm som også bør være perfekt, og det er igen lig med højre udgifter.

Denne perfekte strøm modeleres så i henhold til kildesignalet. Og havner til sidst ude i rummet , man kan altid for glæde af et bedre anlæg uanset rummets beskaffenhed,
det er altid muligt at vurdere om lyden trækker mod højre troværdighed, eller den ikke gør .

Men ingen tvivl om at den samlede lyd kan forbedres ved akustiske tiltag, hvis anlægget afleverer lyd som har høj troværdighed.

Hvis anlægget ikke afleverer lyd med høj troværdig, så vil god akustik kun typisk gøre lyden mere behagelig at høre på , diskanten skriger måske ikke så meget , og bassen bulder mindre osv.

Men troværdigheden i lyden er stadigvæk lig nul, uanset den perfekte akustik, det bliver som når et orkester har valgt at spiller på BR legetøjs instrumenter live.
Så prioriteringen må være, 1. få høj troværdig lyd fra selve anlægget , 2. optimer akustiken efter hvordan og på de præmisser som stereo grundlæggende virker.

Det ovenstående kan lyde belærende ,men jeg mener det er betingelsen for at lave/producere og vurdere/vælge hi-fi gengivelse på en realistisk og fornuftig og holdbar måde , og ikke bare vurdere hi-fi som man vurdere musik eller mad, det kan jeg lide ,og det kan jeg ikke lide.

Ps. Og så kan du selv vurderer hvad du eventuelt er.
 
Sist redigert:

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
1.005
Antall liker
31
Sted
Bodø
Jeg tror det er forskjeller...
Men de er svært små og du må ha en viss trening for å lytte for å høre musikk. Da på musikk med mest mulig akustiske instrumenter. Liker Thomas Dybdahls innspillinger som feks. "One day you'll dance for me NY", som har svært mye luft i innspillingene.

Skal du teste ut kabler, sørg for å få inn ett komplett sett til hele anlegget i god kvalitet fra plug til leder og deis inn noen ok strømkabler og strømfilter i samme slengen. Din lokale "dealer" kan sikkert låne dere ett demo-sett for ett beløp som du får igjen når du leverer tilbake.

Hvorfor bytte ut alle tenker du? Vel.... husker en guru (som jeg dessverre ikke husker navnet på ) som sa at det lydmessige resultatet ville aldri bli merkbart med kun ett tweak.. Jo flere man gjorde jo større Kunne det lydmessige utbyttet bli.
 
Topp Bunn