Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.274
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo en klar forbedring med 4-2 vs 2-2 (så det er åpenbart effekt av 4 vs 2 på sub'er på front-vegg); men for å få økt effekt over 100Hz så mistenker jeg du må ha høyere tetthet på sub'ene på bakveggen også. Kunne du tatt REW måling av WaveForming LFE (uten LFE low-pass filter) med kun front-sub'ene på en måling (mute all på bakveggen via output); så motsatt mål kun bakvegg (mute alle på frontvegg) - 0-200Hz.

Du kan også ta 10 REW målinger med full WaveForming, flytte mikrofon litt rundt på setet og lage en graf i REW som viser snitt av alle disse målingene.

Sist redigert:

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.493
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har nå et 4+2 Waveforming, tidligere 2-2. Målingene viser ikke all verden forskjell. A/B-testing ikke mulig siden jeg har slettet alt på A. Lyttemessig tror jeg ikke jeg klarer å skille uten A/B, selv det har for mange feilkilder tror jeg. Mer krefter i bånn merker jeg. Jeg synes det låter skikkelig flott.

Frister å prøve 3+3, det blir veldig hullete å holde på sånn.

Vis vedlegget 1052273
    L kanal, 4+2 grønn. Uten glatting.

Vis vedlegget 1052275
    R kanal, 4+2 lilla. Uten glatting.
    Nå er jo dette et ganske godt stykke unna krise fra 100-200hz også da. Tar du en "average the responses" av venstre og høyre her så ser det nok ganske bra ut.

Frodm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    356
    Nå er jo dette et ganske godt stykke unna krise fra 100-200hz også da. Tar du en "average the responses" av venstre og høyre her så ser det nok ganske bra ut.
    Ingen krise der, heller ikke så sagt. Men en nygjerrighet på om WF kan gjøre noe. Det er noen solide dips der, som jeg ikke kan si skaper noen lydmessige problemer. Men verdt å sjekke ut om WF kan gjøre noe med.

Det høres kanskje ut som jeg ikke er fornøyd, men det stemmer ikke. Veldig godt fornøyd, også med å sjekke ut hvor langt WF kan fungere.

• Liker
    Reaksjoner: TGB

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.274
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    La nå oss gamlinger pusse litt på lyd da Thorbjørn :ROFLMAO:

Edit:
    Har ikke pusset på lyden selv på evigheter; ting sitter såpass bra at det ikke er noe poeng. Plager nabolaget med denne:
    RoonShareImage-638624710907656700.png

Frodm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    356
    Sånn måler det nå. 20-20k er 1/6 glatting, ingen for 10-200 Hz. Tolker jeg det feil når jeg sier at dippene mellom 100-200 hz ikke er ubetydelige? For L-kanal er dippene ganske spisse, men for R-kanal er det en bredde også. Ikke spør meg hva jeg hører som er uønskelig, det kan jeg kanskje svare på om jeg hadde hørt korrigert versjon.

Screenshot 2024-09-20 at 23.42.42.png

Screenshot 2024-09-20 at 23.44.06.png

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.274
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Om du bruker 1/3 glatting så får du mer et bilde av hva du hører.

Du kan jo eksperimentere litt med å skyve WaveForming målingene litt lengre ut fra bakveggen (regner med at de nærmeste WF-målingene er nærmere enn 100cm fra bakvegg?). Viktig poeng er at WF målinger ikke er for å måle ved hodeposisjon (flertallet har ikke helt skjønt dette ser jeg på diverse forum) - men for å gi WaveForming data om hvordan lydbølgen fra hver sub beveger seg gjennom rommet.

For å snu om på spørsmålet; hvor langt er det mellom front og bakvegg ? Og hvor langt fra bakvegg har du målt nå (WaveForming målingene) ?

Sist redigert:

Frodm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    356
    Om du bruker 1/3 glatting så får du mer et bilde av hva du hører.

Du kan jo eksperimentere litt med å skyve WaveForming målingene litt lengre ut fra bakveggen (regner med at de nærmeste WF-målingene er nærmere enn 100cm fra bakvegg?). Viktig poeng er at WF målinger ikke er for å måle ved hodeposisjon (flertallet har ikke helt skjønt dette ser jeg på diverse forum) - men for å gi WaveForming data om hvordan lydbølgen fra hver sub beveger seg gjennom rommet.

For å snu om på spørsmålet; hvor langt er det mellom front og bakvegg ? Og hvor langt fra bakvegg har du målt nå (WaveForming målingene) ?
    289 cm fra front til bakvegg. 60 cm fra nærmeste plassering til bakvegg. Så jeg er utenfor spec for begge parametre.

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.274
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    289 cm fra front til bakvegg. 60 cm fra nærmeste plassering til bakvegg. Så jeg er utenfor spec for begge parametre.
    Jeg ville prøvd å trekke waveforming-målingene (alle) 10cm nærmere front-vegg; gjør dette på en ny preset og se hva som skjer da. Om dette gir positive resultat; så kan du jo også prøve ytterligere 10cm forskyvning.

Hva er takhøyde (240cm?); og hvor har du lagt de 2 måleplanene i forhold til gulvet (muligens dette har blitt nevnt tidligere, men enkelte av oss begynner å dra på åra; så ikke alt man husker like godt - jeg har det man kaller selektiv hukommelse, husker det jeg vil ;)) ?

Sist redigert:

Frodm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    356
    Du har flere elementer som ødelegger for måling.
    Flytt mic(grønn) og fjern X-ting(rød) vekk fra lyttesonen(utenfor bildet)
    Stol, trillebord, lampe.
    Muligens del av sofa ytterst høyre kan stå.
    Flytte stol, bord og lampe skal jeg gjøre. Hvor skal jeg flytte mic, og hva mener du med grønn og rød?

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.286
    Torget vurderinger
    0
    1. Flytte stol, bord og lampe skal jeg gjøre.
    2. Hvor skal jeg flytte mic, og hva mener du med grønn og rød?
    1. (y)
    2. Flytte mic til Grønn Ring dvs. 1 meter mot front. Grønt er godkjent - Rødt er ikke godkjent 👔

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.493
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Sånn måler det nå. 20-20k er 1/6 glatting, ingen for 10-200 Hz. Tolker jeg det feil når jeg sier at dippene mellom 100-200 hz ikke er ubetydelige? For L-kanal er dippene ganske spisse, men for R-kanal er det en bredde også. Ikke spør meg hva jeg hører som er uønskelig, det kan jeg kanskje svare på om jeg hadde hørt korrigert versjon.

Vis vedlegget 1058361

Vis vedlegget 1058362
    Jeg synes fortsatt det ser rimelgi bra ut. Som sagt ville jeg trykket på "Average the responses" nede til høyre, så får du et bedre bilde av hvordan det trolig høres ut, husk at det er mye mono her. Og selv uten så er det ikke så lett å høre disse skarpe dippene.

For å gi det et innblikk i verden til oss dødelige, her er venstre og høyre med Saranna nede i kjelleren, og jeg synes det låter kjempebra! 😅

1726903481283.png

Frodm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    356
    Jeg fjernet stol, bord og lampe, hentet Jobu´n og kappet opp sofaen. Gjorde en ny kalibrering og 3x MLP, 63, 80 100 cm fra bakvegg. Med 4 og 10 grader toe-in. De 10 sub-kalibreringene, 1-3 80 cm fra bakvegg, 4-6 110 cm, 60 cm mellom hvert målepunkt horisontalt. 7-8 ca. 120 cm fra bakvegg, 9-10 ca. 80 cm fra bakvegg. Høyde for 7-10 ca. 155 cm da 165 ga upresise målinger iflg. A.

Da ser det slik ut i WF (medium , medium, CR on):

Screenshot 2024-09-22 at 16.21.38.png
    Screenshot 2024-09-22 at 16.21.45.png
    Screenshot 2024-09-22 at 16.21.58.png
    Screenshot 2024-09-22 at 16.24.47.png

I REW blir det da uten justering for Target Curve målt fra MLP-60 cm.

Screenshot 2024-09-22 at 16.28.13.png
    Screenshot 2024-09-22 at 16.29.18.png

Foreløpig konklusjon: Det å flytte mik fram for sub.målingene har liten effekt. på amplituden. Det som har vesentlig større effekt er å sette tilbake stol og bord. Jeg trodde først det var en bug i prgramvaren som hadde endret amplituden fra i går til i dag. Men jeg har dobbeltsjekket.

Screenshot 2024-09-22 at 16.35.26.png
    Screenshot 2024-09-22 at 16.35.48.png

Med tjukken i stolen, ble endringen enda større.

Screenshot 2024-09-22 at 16.36.22.png

Lytteinntrykk og konklusjon.

Målingene viser at endringene med å flytte fram målepunktene for subwoofer-kalibreringene har liten effekt på amplituden. Desto større effekt har interiør som stol og bord, for ikke å snakke om mannen i stolen. Dette måler supert hadde det ikke vært for at noen skal sitte i stolen å høre musikk...... Jammen fungerer jeg ikke som en bassfelle, kanskje ikke så rart med solid volum.

Jeg lander på at det gir en mer korrekt kalibrering med stol og rekvisitter på plass og ikke fjernet. Glem å fikle på amplituden, det drukner i andre variabler som mann i stol og stolen 5 cm lenger fram eller tilbake.

Lyttemessig synes jeg det er liten forskjell mellom testede presets, alt låter flott. Mern jeg trenger å låne stolen til et par andre ører for alternativ oppfatning.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.286
    Torget vurderinger
    0
    Gjorde en ny kalibrering og 3x MLP, 63, 80 100 cm fra bakvegg.
    Med 4 og 10 grader toe-in.
    100cm er minimum avstand til omkringliggende flater.
    Optimal Toe-In kan man stille med testspor i forkant av målinger/kalibrering.

Frodm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    356
    100cm er minimum avstand til omkringliggende flater.
    Optimal Toe-In kan man stille med testspor i forkant av målinger/kalibrering.
    Jeg er selvsagt kjent med 1 m, plus 2 m til frontvegg. Så plassen jeg har er utenfor spec., det kan jeg ikke gjøre noe med. Men jeg kan forsøke å hente ut maks slik det er. Jeg har allerede god nytte av WF.

Forskjellen med og uten stol/bord tror ikke har så mye med WF å gjøre.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.286
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er selvsagt kjent med 1 m, plus 2 m til frontvegg. Så plassen jeg har er utenfor spec., det kan jeg ikke gjøre noe med. Men jeg kan forsøke å hente ut maks slik det er. Jeg har allerede god nytte av WF.
    Forskjellen med og uten stol/bord tror ikke har så mye med WF å gjøre.
    Med dine omgivelser vil resultatet bli bedre i lytteposisjon når målinger utføres off-set som vist i tidligere skisse.
    Resultatet får du bekreftet med test-spor utført før og etter målinger/kalibrering som eks. denne videoen guider deg til.

Frodm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    356
    Med dine omgivelser vil resultatet bli bedre i lytteposisjon når målinger utføres off-set som vist i tidligere skisse.
    Resultatet får du bekreftet med test-spor utført før og etter målinger/kalibrering som eks. denne videoen guider deg til.

Hvordan kan du si det så sikkert? Jeg målte med REW på lytteposisjon etter å ha kalibrert på 1 m, det ga en veldig ujevn frekvenskurve. Det fungerte altså ikke i det hele tatt. Kalibrere uten stol og bord likeså.

Testtonene fungerer som angitt.

Frodm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    356
    Hvordan kan du si det så sikkert? Jeg målte med REW på lytteposisjon etter å ha kalibrert på 1 m, det ga en veldig ujevn frekvenskurve. Det fungerte altså ikke i det hele tatt. Kalibrere uten stol og bord likeså.

@Flageborg, en kommentar?

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.286
    Torget vurderinger
    0
    Hvordan kan du si det så sikkert?
    Jeg målte med REW på lytteposisjon etter å ha kalibrert på 1 m, det ga en veldig ujevn frekvenskurve. Det fungerte altså ikke i det hele tatt. Kalibrere uten stol og bord likeså.

Etter 30 år med målinger i jakten på SweetSpot så har hodet stanget utrolig mange ganger i veggen,
    men de seneste årene er mye forenklet og det er blitt enklere tilgang på "verktøy" via diverse formater.
    "verktøyene" har alle tilgang på, men de benyttes forskjellig og forskjellige resultater oppnås.

Når man skriver på "nettet" kan mye se likt ut, men praktiseringen viser seg å være veldig forskjellig.
    Audiofile har mange ganger sverget på at de utfører prosedyren identisk, men forskjellen på
    resultatet er som natt & dag. Det er ingen fasit. Alt er stedbetinget med rom og plassering.
    Det er viktig å kombinere måleresultater med lytting og målet nås raskere med test-spor.

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.274
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Fikk et veldig godt tips i dag, om man bruker target curve så påvirker dette nivå-regulering mellom kanalene. Bruker man derimot bass management/LFE vil dette bli gjort post nivåregulering. Så konklusjon; for å få til slak stigning på de laveste frekvensene (+7dB på 20Hz vs nivå på mellomtone frekvensområdet), så er det smart å ha en veldig slak target kurve og heller bruke bass management/LFE for å få denne stigende kurven litt brattere vs å ha en veldig bratt target curve.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn