Jeg fjernet stol, bord og lampe, hentet Jobu´n og kappet opp sofaen. Gjorde en ny kalibrering og 3x MLP, 63, 80 100 cm fra bakvegg. Med 4 og 10 grader toe-in. De 10 sub-kalibreringene, 1-3 80 cm fra bakvegg, 4-6 110 cm, 60 cm mellom hvert målepunkt horisontalt. 7-8 ca. 120 cm fra bakvegg, 9-10 ca. 80 cm fra bakvegg. Høyde for 7-10 ca. 155 cm da 165 ga upresise målinger iflg. A.
Da ser det slik ut i WF (medium , medium, CR on):
I REW blir det da uten justering for Target Curve målt fra MLP-60 cm.
Foreløpig konklusjon: Det å flytte mik fram for sub.målingene har liten effekt. på amplituden. Det som har vesentlig større effekt er å sette tilbake stol og bord. Jeg trodde først det var en bug i prgramvaren som hadde endret amplituden fra i går til i dag. Men jeg har dobbeltsjekket.
Med tjukken i stolen, ble endringen enda større.
Lytteinntrykk og konklusjon.
Målingene viser at endringene med å flytte fram målepunktene for subwoofer-kalibreringene har liten effekt på amplituden. Desto større effekt har interiør som stol og bord, for ikke å snakke om mannen i stolen. Dette måler supert hadde det ikke vært for at noen skal sitte i stolen å høre musikk...... Jammen fungerer jeg ikke som en bassfelle, kanskje ikke så rart med solid volum.
Jeg lander på at det gir en mer korrekt kalibrering med stol og rekvisitter på plass og ikke fjernet. Glem å fikle på amplituden, det drukner i andre variabler som mann i stol og stolen 5 cm lenger fram eller tilbake.
Lyttemessig synes jeg det er liten forskjell mellom testede presets, alt låter flott. Mern jeg trenger å låne stolen til et par andre ører for alternativ oppfatning.