Trenger tips til porøst ikke støvende dempemateriale for akustisk ventil.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    340
    Hei,

    Jeg skal lage en akustisk ventil på et SEAS kit. For at ikke dempemateriale skal blåses vekk fra åpningen trengs normalt et gitter foran og bak dempematerialet. Det blir fort stygt med et slikt gitter på utsiden.

    Jeg har nå sett på et sort materiale som finnes bl.a på innsuget til hårfønere og enkelte vifteovner. Materialet er riktig nok veldig gjennomluftig og skal primært forhindre hår i å bli med inn i hårføneren. Jeg er på jakt etter et nokså fast og porøst materiale som er tettere og som skal bremse luftgjennomstrømningen i den akustiske ventilen. En slags skumplast som kan kappes til i nøyaktige mål og limes fast inni hullet.

    Forslag tas imot med takk.

    Vidar
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Hei,

    Jeg skal lage en akustisk ventil på et SEAS kit. For at ikke dempemateriale skal blåses vekk fra åpningen trengs normalt et gitter foran og bak dempematerialet. Det blir fort stygt med et slikt gitter på utsiden.

    Jeg har nå sett på et sort materiale som finnes bl.a på innsuget til hårfønere og enkelte vifteovner. Materialet er riktig nok veldig gjennomluftig og skal primært forhindre hår i å bli med inn i hårføneren. Jeg er på jakt etter et nokså fast og porøst materiale som er tettere og som skal bremse luftgjennomstrømningen i den akustiske ventilen. En slags skumplast som kan kappes til i nøyaktige mål og limes fast inni hullet.

    Forslag tas imot med takk.

    Vidar
    Tror du skal lete lenge etter et porøst materiale som ikke trenger et gitter for å ha nok "mekanisk" styrke. Det finnes riktignok ting som metallfiltre og keramiske filtre brukt i kjemisk industri, men det blir jo ikke noe penere enn et gitter.

    Hvorfor er et gitter stygt? Det fåes jo i alle tettheter og kan lakeres i ønsket farge? I tilegg så er det jo vanligst å ha dette på baksiden.

    Kanskje om du har et gitter/rist med ganske mye overflate og limer det prøse materiale til gitteret. Da kan du muligens ha gitteret på innsiden slik at det ikke syntes. Men hvorfor en skumdott er penere enn et gitter forstår ikke jeg. Kan du legge ut en tegning eller forklare hvordan det skal se ut?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.481
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    3 lags(forskjellig densitet) som brukes i high performance luftfilter? Søk itg
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    340
    Hei,

    Jeg skal lage en akustisk ventil på et SEAS kit. For at ikke dempemateriale skal blåses vekk fra åpningen trengs normalt et gitter foran og bak dempematerialet. Det blir fort stygt med et slikt gitter på utsiden.

    Jeg har nå sett på et sort materiale som finnes bl.a på innsuget til hårfønere og enkelte vifteovner. Materialet er riktig nok veldig gjennomluftig og skal primært forhindre hår i å bli med inn i hårføneren. Jeg er på jakt etter et nokså fast og porøst materiale som er tettere og som skal bremse luftgjennomstrømningen i den akustiske ventilen. En slags skumplast som kan kappes til i nøyaktige mål og limes fast inni hullet.

    Forslag tas imot med takk.

    Vidar
    Tror du skal lete lenge etter et porøst materiale som ikke trenger et gitter for å ha nok "mekanisk" styrke. Det finnes riktignok ting som metallfiltre og keramiske filtre brukt i kjemisk industri, men det blir jo ikke noe penere enn et gitter.

    Hvorfor er et gitter stygt? Det fåes jo i alle tettheter og kan lakeres i ønsket farge? I tilegg så er det jo vanligst å ha dette på baksiden.

    Kanskje om du har et gitter/rist med ganske mye overflate og limer det prøse materiale til gitteret. Da kan du muligens ha gitteret på innsiden slik at det ikke syntes. Men hvorfor en skumdott er penere enn et gitter forstår ikke jeg. Kan du legge ut en tegning eller forklare hvordan det skal se ut?
    Her har du tegning til hvordan jeg ønsker det skal se ut.
     

    Vedlegg

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hmm, er det til A26 re4? Har hørt at den spiller fantastisk bra med en scanspeak akustisk ventil. Spennende prosjekt!

    Mvh
    Morten
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    340
    Hmm, er det til A26 re4? Har hørt at den spiller fantastisk bra med en scanspeak akustisk ventil. Spennende prosjekt!

    Mvh
    Morten
    Stemmer det. Har vurdert Scan-Speak ventilen. Prøvde den ene høyttaleren nå, men som lukket. Litt fattig bass som trykkammer.
    SEAS vil vel ikke anbefale Scan-Speak deler siden SEAS har rekonstruert høyttaleren som kit, men jeg har noen sånne ventiler liggende på hylla. Har heldigvis ikke frest ut spalte i fronten ennå. Skal prøve Scan-Speak ventilen siden du har hørt den spiller bra med den.
    Takk for tips :)

    Vidar
     

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    "Reticulated foam of 80 ppi (pores per inch) proved ideal and gave us the cosmetic result we were after."
    WD25a Construction pg1

    Jeg brukte ganske lang tid på å finne noen som kunne levere relativt små mengder 80 PPI, så endte til slutt opp med å kjøpe en grei mengde istedet. Jeg har fortsatt liggende, om folkens skulle være interessert. Jeg har faktisk sendt en god del rundt til forskjellige verdensdeler, til folk som bygger WD25a og WD25t.
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    340
    Da ble det frest ut spalte i front. Skal prøve nuppeskum som trekkes med sort høyttalerstoff, og presse den inn fra baksiden. Har også hørt med Korallen.no om farge på Amtra-mattene. En kollega mente de var knall blå, men på bildet ser de nokså nøytrale ut - håper på det siste.

    @ePi
    Er aluminium skummet lett å kutte i nøyaktige mål?

    Vidar
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det er bare å sende en epost til Kenneth på korallen, han er en kjempe hyggelig kar som sikkert vil svare deg.
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    340
    Da har jeg laget en liten bildeserie på bygging av akustisk ventil i spalten foran. Se vedlagte bilder så får vi håpe de kommer i rekkefølge....de er nummererte i alle fall...

    Vidar
     

    Vedlegg

    drboar

    Medlem
    Ble medlem
    23.06.2012
    Innlegg
    26
    Antall liker
    2
    Har du några mätningar på effekten av den akustiska ventilen?
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    340
    Har du några mätningar på effekten av den akustiska ventilen?
    Har ingen målinger ennå. Skal gjøre målinger enten på mandag eller tirsdag for å verifisere effekten av den. Jeg har bare lyttet til høyttalerne på svært variert musikk, Infected Mushroom, Al Jarreau, Brian Bromberg, Jeff Lorber, Bee Gees, Esperanza Spalding, Steely Dan, Mezzoforte, Jeff Beck, Margaret Berger, Fourplay, Alexander With bl.a.

    Vidar
     

    jarre10

    Medlem
    Ble medlem
    03.01.2012
    Innlegg
    28
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    1
    Hei

    Holder å skal bygge dette kitet og lurte på par ting.

    Ser på løsningen din med akustiske ventilen, mye pennere enn noen andre løsninger jeg har set. Fungerer den som den skal? Detter den ikke ut og hva brukte du tilslutt?

    Og det teite spørsmålet, hvordan lyder høyttaleren?

    Jarek
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn