Høyttalere Trenger råd til valg av høyttaler

ulydene

Medlem
Ble medlem
19.03.2013
Innlegg
21
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Hovedproblemet ditt er jo at høyttalerne må være hvite. I alle andre utførelser kunne du fint funnet noe du ble fornøyd med så jeg anbefaler en runde til med fruen for å forklare nettopp det. Har du evt prøvd med andre forsterkere?
Har forsøkt med cambridge azur 640a pg 640c. Fin klang signatur men forsterkeren var for strømsvak og volum var alt for sensitivt i nedre grense. Har også testet med en harman/kardon pa2200 fra ca 95 til å kjøre bass elementene. Dro utrolig nok ganske likt som nadene jeg har, men stortromma manglet jo her også. Men positivt overrasket over den når den dro diskant/mellomtome. ting ble lott mykere en med nad. For å beskrive litt mer opplevelsen i lyden i nedre register så synes jeg bassgitarene sitter riktig, men stor tromma kommer ikke med sitt faste bestemte harde dunk. Det blir som man sitter på bakerste rad i stedenfor på fremste. Håper ikke billeten på fremste rad blir aaaalt for dyr :)
 

comstedt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.10.2010
Innlegg
184
Antall liker
18
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Det mange ikke tenker på er akurat de Auditor skriver om brokobling. Det er mange produsenter av dyr hi-end som gjør lignande brokobling for at få mere effekt i sine store monoblokker, det vil gjenerellt gi semre egenskaper som støy og bli semre at drive i de tilfelden høytalarne dropper i ohm.

Viss du trenger strøm kan du bruke et stereotrinn per høtalare men bare bruke en kanal. Du får da hele strømforsyningen per trinn per høgtalare. Om det er kostnadseffektivt sammenlignet med at kjøpe et bedre trinn vet jeg ikke men dette kan du gjøre og teste allereda nå med di ting du har. Da får du hvertfall fordeler med et trinn per høytalere minus nakkdelerne med brokobling.
 

comstedt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.10.2010
Innlegg
184
Antall liker
18
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
VIT FARGE
Det er mange tilverker der en kan få høytalare i valgfri farve, fra rosa, grøn, sort, vit ogv. Men det koster som regel noen kroner extra vis det ikke er grundsortiment.

Ellers så har noen Ek, Lønn eller kanske noen andre treslag så kan vare rimlig lyse åt det vite.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
ulydene: Det du opplever med Cambridge er akkurat det jeg har forklart deg grunnene til på PM..
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8

Kef r500 fallar jo bratt av allerede ved 100HZ Hele ca 10db til 40-50 hz.
Hva er bra me det da..?
 
T

tce-teams

Gjest

Kef r500 fallar jo bratt av allerede ved 100HZ Hele ca 10db til 40-50 hz.
Hva er bra me det da..?
Psb imagine t2 er ein fin høyttaler , men betaler man 20000 kr for imagine t2 . har jeg klasket 10 k til på bordet og kjøpt meg PSB Synchrony One - Bass Brothers AS
 
C

Cyber

Gjest

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Hadde gamle 6t for lenge siden og de rocket skkkelig de!
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.426
Antall liker
17.133
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Oi, det var da voldsomt:confused:

Mitt poeng var da bare at en amp til 120k ikke nødvendigvis er bedre enn en amp til 90k. Mao - høyere pris (i NOrske Kroner) er ikke synonymt med at den er bedre, hvilket du vel i praksis hevder ved å skrive, sitat: .... før du MINST har 100k på dem....

Men, vi er nok ganske så enige mht NAD:)
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Hvorfor alle disse omveiene :cool: ? Gå for skikkelige hønn, så har du det du trenger i overskuelig fremtid.
PS. Skikkelige hønn fåes også i hvitt.
Roger
 
  • Liker
Reaksjoner: H.R
T

tce-teams

Gjest
Hvorfor ikke gå for klipsch rf 63/83 og legge til litt exstra på effekt delen , av høyttalere som har blitt listet opp her , er det nok disse man får igen mest av pengene lyd messig.
klipsch rf 63 10000 kr ny rf 83 13000 kr ny , kjenner det bare trigger i kjøpe fingeren min i det siste , når det kommer til akustisk bureau. Har allerede kjøpt 2 klipsch subwoofere fra dem som står i stuen + ein tredje er bestilt og blir sent mandagen. Har det ikke vert at jeg har blitt så glade i psb image t6 , så har det stått et par klipsch rf 63 , rc 64 , 4 stk klipsch synergy s 20 og klipsch b 20 i front høyde kanaler i stuen min.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2

Kef r500 fallar jo bratt av allerede ved 100HZ Hele ca 10db til 40-50 hz.
Hva er bra me det da..?
Det er en såkalt anekoisk måling, altså uten rombidrag og forsterkerning i bassen. Da blir det slik. Du vil se relativt lite bass fra selv mye større kommersielle høyttalere med tilsvarende målinger. I et vanlig rom vil man derimot få forsterkerning fra veggene og dypere bass.

Synchrony serien finnes ikke i hvit som trådstarter etterspør.
 
T

tce-teams

Gjest
Synchrony serien finnes ikke i hvit som trådstarter etterspør.
Di er verdt og kjøpe i svart rett og slett.
 
N

nysjerrigper

Gjest
Det er en såkalt anekoisk måling, altså uten rombidrag og forsterkerning i bassen. Da blir det slik. Du vil se relativt lite bass fra selv mye større kommersielle høyttalere med tilsvarende målinger. I et vanlig rom vil man derimot få forsterkerning fra veggene og dypere bass..
hvilke store komersielle høyttalerene sikter du til som også vil gi tilsvarende lite bass?
hele poenget er å vise hvordan de yter teknisk uten ytre påvirkninger.. måler det betydelig fallende nedover i frekvens hjelper det ikke stort å sette de i et rom kontra en annen høyttaler med flatere respsons.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er en såkalt anekoisk måling, altså uten rombidrag og forsterkerning i bassen. Da blir det slik. Du vil se relativt lite bass fra selv mye større kommersielle høyttalere med tilsvarende målinger. I et vanlig rom vil man derimot få forsterkerning fra veggene og dypere bass..
hvilke store komersielle høyttalerene sikter du til som også vil gi tilsvarende lite bass?
hele poenget er å vise hvordan de yter teknisk uten ytre påvirkninger.. måler det betydelig fallende nedover i frekvens hjelper det ikke stort å sette de i et rom kontra en annen høyttaler med flatere respsons.
Det blir vel alle det i grunnen. Får de ingen forsterkning i bassen, så får man lavere nivå. Et vanlig rom gir derimot bassforsterkerkning. Du finner flere store i listen her:
SoundStageNetwork.com | SoundStage.com | Loudspeakers
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Hvorfor ikke gå for klipsch rf 63/83 og legge til litt exstra på effekt delen , av høyttalere som har blitt listet opp her , er det nok disse man får igen mest av pengene lyd messig.
klipsch rf 63 10000 kr ny rf 83 13000 kr ny , kjenner det bare trigger i kjøpe fingeren min i det siste , når det kommer til akustisk bureau. Har allerede kjøpt 2 klipsch subwoofere fra dem som står i stuen + ein tredje er bestilt og blir sent mandagen. Har det ikke vert at jeg har blitt så glade i psb image t6 , så har det stått et par klipsch rf 63 , rc 64 , 4 stk klipsch synergy s 20 og klipsch b 20 i front høyde kanaler i stuen min.
Nå er noe av problemet her at trådstarter sliter med skarp lyd også særlig når det dras på litt. Da er vel Klipsch noe av det siste han burde prøve selvom bassen helt sikkert vil hjelpe. Dessuten må visstnok høyttalerne være hvite...
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8

Kef r500 fallar jo bratt av allerede ved 100HZ Hele ca 10db til 40-50 hz.
Hva er bra me det da..?
Det er en såkalt anekoisk måling, altså uten rombidrag og forsterkerning i bassen. Da blir det slik. Du vil se relativt lite bass fra selv mye større kommersielle høyttalere med tilsvarende målinger. I et vanlig rom vil man derimot få forsterkerning fra veggene og dypere bass.

Synchrony serien finnes ikke i hvit som trådstarter etterspør.
Joda, men det gjelder jo for begge. Ergo jeg fikk ikke svar på spørsmålet
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hvorfor ikke gå for klipsch rf 63/83 og legge til litt exstra på effekt delen , av høyttalere som har blitt listet opp her , er det nok disse man får igen mest av pengene lyd messig.
klipsch rf 63 10000 kr ny rf 83 13000 kr ny , kjenner det bare trigger i kjøpe fingeren min i det siste , når det kommer til akustisk bureau. Har allerede kjøpt 2 klipsch subwoofere fra dem som står i stuen + ein tredje er bestilt og blir sent mandagen. Har det ikke vert at jeg har blitt så glade i psb image t6 , så har det stått et par klipsch rf 63 , rc 64 , 4 stk klipsch synergy s 20 og klipsch b 20 i front høyde kanaler i stuen min.
Nå er noe av problemet her at trådstarter sliter med skarp lyd også særlig når det dras på litt. Da er vel Klipsch noe av det siste han burde prøve selvom bassen helt sikkert vil hjelpe. Dessuten må visstnok høyttalerne være hvite...
Ja, han burde prøve Mozart
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
Kef r500 fallar jo bratt av allerede ved 100HZ Hele ca 10db til 40-50 hz.
Hva er bra me det da..?

Det er veldig bra. KEF har tatt de fysiske utfordringene med "små" høyttalere på alvor. Det betyr at de ikke har prøvd å vrenge dypbass ut av små elementer. Dette betyr mindre bruk av slaglengde, og renere lyd. Ingenting som er verre enn når 6.5" basser i lavt anntall skal presses ned mot 20Hz.

Sånn ellers er jo målingene av R500 ekstremt gode når man tar den beskjedne prisen i betraktning.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
EXACTLY, PALACE!! Det er et knallpoeng.. skarp lyd remedieres ikke med mer av det samme..men oppfattelsen av hva som ER skarpt derimot...det er en annen sak. Uansett- flere gode tips her, både fra meg og endel andre..hehe
 
T

tce-teams

Gjest
Av di høyttalerene som har blitt listet opp og jeg måtte ha , gått for hvit har jeg ville kjøpt psb imagine t2. Det er ein glimrende allaround høyttalere og di spiller utrolig godt , jeg har hørt disse selv einaste minuset med di er bassen er litt svak synes jeg , men ellers ein toppers høyttaler går jo ant og få tak i seg ein subwoofer ein hvit rel t5/t7
t2 white gloss.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: SAH

ulydene

Medlem
Ble medlem
19.03.2013
Innlegg
21
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Da har jeg vert på lyttetur på cm9 sammen med hk990 cd og forsterker sett. Lyden er skremmende lik mitt oppsett, men en litt mer presis bass og en mer sammenheng i mellomtone/bass. Dog blir også s-lyden skarp og stortromma manglet også.. Vi integrerte en sub i oppsettet, med hk sitt auto oppsett ble det ett utrolig bra resultat. Men alt i alt så er dette en kandidat mindre på listen for min del. Forøvrig kablet med van den hul fra a-å. Blir ferie for min del fremover, så lytterunden i byen er på vent. Tusen takk for alle forslag. Har hatt psb i hus før, de små 4t imponerte stort! Gleder meg til å ta lytterunden etter ferien.
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Jeg tror fortsatt at en vel integrert sub er den beste løsningen, men kanskje satt opp med proff hjelp. Uansett lykke til videre!
 
S

SAH

Gjest
Jeg er utrolig fornøyd med mine PSB Imagine T2. Matcher Hegel-elektronikken på en glimrende måte. Hadde tidligere Dynaudio Focus 220 og har ikke sett meg tilbake etter at jeg fikk disse i hus, selv om også Dynaudione var svært gode høyttalere. Men som nevnt tidligere i tråden, er man veldig opptatt av bass og høy festmusikk, så er kanskje disse ikke det riktige valget. For øvrig så finnes tester både i Fidelity (nr.58) og Watt (nr. 4/12) av PSB Imagine T2. Lykke til med valg av nye høyttalere:)
 
Sist redigert av en moderator:

ulydene

Medlem
Ble medlem
19.03.2013
Innlegg
21
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Da står det to deilige VA beethoven concert grand i stuen. Takk til Valfy for en hyggelig handel. Fruen likte jo ikke at de var større en 683 men sort pianolakk ble akseptert.
Nå har den ene c275bee blitt arbeidsledig da VA ikke har mulighet for bi-wire., Jeg er inne på tanken på integrert forsterker med DAC. Ønsker å gjøre forsterker oppsettet litt "enklere" enn slå på preamp amp cd spiller(dac) for å få velge rett inngang på cd spiller c575 (dac) og preamp.. Sett litt på nad 390dd men redd den kanskje ikke er noe mere fart i enn c275bee? Kanskje noen kan komme med gode tips påmen skikkelig integrert. Budsjett blir da det jeg evt får solgt nåværende amp setup for.
 

Stigimon

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.02.2005
Innlegg
522
Antall liker
304
Sted
Hommersåk
Torget vurderinger
26
Hei. Vet ikke om du har sett min annonse på Hegel H300.... Hadde nok passa VELDIG godt inn... Men noe over budsjett kanskje.

Da står det to deilige VA beethoven concert grand i stuen. Takk til Valfy for en hyggelig handel. Fruen likte jo ikke at de var større en 683 men sort pianolakk ble akseptert.
Nå har den ene c275bee blitt arbeidsledig da VA ikke har mulighet for bi-wire., Jeg er inne på tanken på integrert forsterker med DAC. Ønsker å gjøre forsterker oppsettet litt "enklere" enn slå på preamp amp cd spiller(dac) for å få velge rett inngang på cd spiller c575 (dac) og preamp.. Sett litt på nad 390dd men redd den kanskje ikke er noe mere fart i enn c275bee? Kanskje noen kan komme med gode tips påmen skikkelig integrert. Budsjett blir da det jeg evt får solgt nåværende amp setup for.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
De der fortjener bedre enn NAD iallefall..dog intet negativt om nevnte merke.
 
T

tce-teams

Gjest
Av di høyttalerene som har blitt listet opp og jeg måtte ha , gått for hvit har jeg ville kjøpt psb imagine t2. Det er ein glimrende allaround høyttalere og di spiller utrolig godt , jeg har hørt disse selv einaste minuset med di er bassen er litt svak synes jeg , men ellers ein toppers høyttaler går jo ant og få tak i seg ein subwoofer ein hvit rel t5/t7 Vis vedlegget 207785
Det jeg meinte med bassen ble litt svak her , var ikke negativt ment var bare at di ikke gikk dypt nok etter mine ønsker. Derfor jeg endte opp med image t6 som er også ein , glimrende allaround høyttaler som har fått utrolig bra på tester. Men image t6 er ganske bass heavy igjen og passer ikke bra i mindre rom. Har jeg hadt med meg 10000 kr exstra den dagen jeg var og testet høyttalere , så har jeg pr i dag satte her med psb synchrony one til 30000 kr :)
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Hvorfor ikke gå for klipsch rf 63/83 og legge til litt exstra på effekt delen , av høyttalere som har blitt listet opp her , er det nok disse man får igen mest av pengene lyd messig.
klipsch rf 63 10000 kr ny rf 83 13000 kr ny , kjenner det bare trigger i kjøpe fingeren min i det siste , når det kommer til akustisk bureau. Har allerede kjøpt 2 klipsch subwoofere fra dem som står i stuen + ein tredje er bestilt og blir sent mandagen. Har det ikke vert at jeg har blitt så glade i psb image t6 , så har det stått et par klipsch rf 63 , rc 64 , 4 stk klipsch synergy s 20 og klipsch b 20 i front høyde kanaler i stuen min.
Nå er noe av problemet her at trådstarter sliter med skarp lyd også særlig når det dras på litt. Da er vel Klipsch noe av det siste han burde prøve selvom bassen helt sikkert vil hjelpe. Dessuten må visstnok høyttalerne være hvite...
Skarp lyd i Klipsch? Du har hørt mange Klipsch oppsett forstår jeg!
Er det noe som fort kan bli skarpt i toppen så er det nettopp B&W. ;)

Kjøp deg et par RF-63 og få de lakkert hvite av en proff lakkerer og du har et par høyttalere til under 20 tusen kroner. :)
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Opps! Ser nå at du har kjøpt deg høyttalere, så da må jeg få gratulere deg så masse med valget. :)
 
Sist redigert:
T

tce-teams

Gjest
samme her ser at du har kjøpt deg høyttalere gratulerer :D
 

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Innlegg
723
Antall liker
187
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Da står det to deilige VA beethoven concert grand i stuen. Takk til Valfy for en hyggelig handel. Fruen likte jo ikke at de var større en 683 men sort pianolakk ble akseptert.
Nå har den ene c275bee blitt arbeidsledig da VA ikke har mulighet for bi-wire., Jeg er inne på tanken på integrert forsterker med DAC. Ønsker å gjøre forsterker oppsettet litt "enklere" enn slå på preamp amp cd spiller(dac) for å få velge rett inngang på cd spiller c575 (dac) og preamp.. Sett litt på nad 390dd men redd den kanskje ikke er noe mere fart i enn c275bee? Kanskje noen kan komme med gode tips påmen skikkelig integrert. Budsjett blir da det jeg evt får solgt nåværende amp setup for.
Gratulerer med sikkert flotte høyttalere! Hva med Primare I32?
 

ulydene

Medlem
Ble medlem
19.03.2013
Innlegg
21
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
På tide med en update her... Knirker godt i tenkeboksen om dagen.. Har nettopp fått solgt nad oppsettet 13500 hifi merkete penger på konto... har koblet en Pioneer vsx921 opp mot vienna... Veldig usikker på hva jeg skal gjøre ang hifi. Grunnen til det er at vi venter barn i mars/april... Tanker som dukker opp: Selge vienna? Sonos soundbar?? Kjøpe noen budsjett høyttalere? Gå all inn å teste skikkelig hifi med en kruttpakke som f.eks primare a32 og pre31.7(låser fast en god slant penger som fruen helst skulle sett brukt på barneutstyr) for deretter nedgradere i mars/april.. Klarer ikke bli ening med meg selv.. Hva har dere andre familie folk gjort på hifi-fronten for å bevare husfreden i en småbarns situasjon?
 
C

Cyber

Gjest
Så lenge du ikke er i pengenød hadde jeg behold Vienna og lagt en 7-8 i elektronikk på brukten.

Alternativt kan du jo legge penge i headfi. Har selv to små og lyst på "stor-rigg", men når skulle man brukt den? Jeg får som regel spilt musikk mellom 22 og 23 på kvelden og det nytter ikke å dundre i vei med store høyttalere da. Det blir hodetelefonene som får spilletid.
 
Sist redigert av en moderator:
Topp Bunn