Høyttalere Trenger råd til valg av høyttaler

ulydene

Medlem
Ble medlem
19.03.2013
Innlegg
21
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Hei.

først vill jeg fortelle om dagens oppsett
pre: nad c165bee
effekt: 2stk nad c275bee i bridge mode(har også forsøkt i ren bi-amp der ene driver bass og andre mid og diskant). kilder: nad c565bee cd spiller (denne er også brukt som dac) apple tv.

Høyttaler: b&w dm683
kabler :qln silver biwire
monster cable mellom cd og pre
argon red mellom pre og effektene.

Annlegget er plasert i stua, rommet er ca 30m2. Høyttalerene er plassert 60cm fra bakvegg og 3m fra hverandre.

Det jeg liker med lyden i dag er klarheten i stemmene, måten instrumentene kommer frem på, soundstagen er bra og man kan spille til ørene blør. Det jeg savner er at man kjenner trykket fra stortromma, man må dra på alt for mye på volumet før denne kommer nermer seg ønsket trykk. Da melder lyttetrettheten seg. Jeg savner også noe mer oppløsning i diskanten, s lyden blir ikke så rund som ønsket, mer en spiss skarp lyd.

Er ute etter noe som også kan tilfredsstille fruen, kravet er hvit høyttaler som desverre ikke er så mange å velge i.

prisklasse rundt 20.000.

Holder til i bergensområdet så jeg har muligheter for å få lyttet til de høyttalerene som er i hifi butikkene.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Se å få lånt øre til Dynaudios Focuslinje, og skift ut alle kabler med van den Hul-gjerne D102mk3 på signal, og CS122 på høyttaler.. Da får du det du vil ha, samt en kontinuitet i lyden som den kabelsalaten aldri gir..om så med VDH The Name! Se på det som å bruke samme tråd hele veien om du lapper ei bukse. Jeg ville faktisk også testa med Dynaudio og kun EI NAD-blokk i stereo- den brokoblinga di ødelegger støygulvet og øker vrengen markant! Sett så ei ordentlig IsoTek Polarispadde på kilder og pre..den er for lita til å ta effektblokker, men funker kule på mindre krevende apparater, samt sikrer investeringa di mot Grillmester Gud!
 
Sist redigert:

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Mulig at System Audio SA Mantra 70 kan gi deg det trøkket du etterspør. Har bare kort hørt på System Audio høyttalerne hos Soundgarden og syntes de hadde litt av det magetrøkket en del ønsker, selv om det ikke helt var høyttalerne for meg.
 

mariusaa

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2012
Innlegg
1.363
Antall liker
509
Torget vurderinger
9
Var på hifiklubben å hørte på bl.a. b&w dm683 og b&w cm9. CM9 var en klar vinner med mer fyldig lyd og generelt mer behagelig enn dm683. Nydelig i hvit er den også. Anbefaler deg å stikke innom en hifiklubben og høre de mot hverandre selv.
0526-00490-001b1.jpg
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
CM9 er fin den, men er altfor fintfølende til å kombinere med de NADene..
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Støgge er de også..de går ALDRI inn hos ei jente- om hu da ikke er hippie, og høy..:cool:
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Kommer an på de ØYA som ser, det! Det KAN gjøres pent, som fex Martion, Zingali eller Avantgarde..men det er også unntakene.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.268
Sted
Oslo
Strekker du budsjettet ørlite, kan du få Avalon modellen over Idea for 35k. Trur eg. Lå på brukten. Nypris, rundt 100k.


mvh
 

mariusaa

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2012
Innlegg
1.363
Antall liker
509
Torget vurderinger
9
CM9 er fin den, men er altfor fintfølende til å kombinere med de NADene..
Selge en og spare litt penger da... Hørte de på NAD C375BEE og det fungerte veldig bra. Skulle gjerne koblet de opp på NAD M3'n jeg har stående her hjemme.
 

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Innlegg
765
Antall liker
389
Disse går for drøyt 20k. meget pene i hvit, og god lyd
Canton chrono 595.2 DC
 
  • Liker
Reaksjoner: oct
C

Cyber

Gjest
Jeg tror ikke CM9 er veien om du synes de du har i dag ikke funker. Låter de bra på hifiklubben så trenger de ikke låte godt i rommet ditt.

Skarp diskant kan også fort være relatert til rommets akustikk, men der har du kanskje gjort en jobb? '

Legg gjerne ut et bilde av anlegget og det som er mellom dem og lytteposisjon.
 

ulydene

Medlem
Ble medlem
19.03.2013
Innlegg
21
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Var på hifiklubben å hørte på bl.a. b&w dm683 og b&w cm9. CM9 var en klar vinner med mer fyldig lyd og generelt mer behagelig enn dm683. Nydelig i hvit er den også. Anbefaler deg å stikke innom en hifiklubben og høre de mot hverandre selv.
Cm9 er virkelig lekker å se på, jeg er redd de ikke vill levere den lyden jeg er etter mtp stortromma. Har en kamerat som har cm9 han savner også det siste lille i bunn og vurderer aktiv sub. Klart bassen er mer presis og lyden er generelt ett hakk over mine 683, men personlig synes jeg man betaler mest for finishen på de. Hvordan opplevde du de mariussa?
 

mariusaa

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2012
Innlegg
1.363
Antall liker
509
Torget vurderinger
9
Var på hifiklubben å hørte på bl.a. b&w dm683 og b&w cm9. CM9 var en klar vinner med mer fyldig lyd og generelt mer behagelig enn dm683. Nydelig i hvit er den også. Anbefaler deg å stikke innom en hifiklubben og høre de mot hverandre selv.
Cm9 er virkelig lekker å se på, jeg er redd de ikke vill levere den lyden jeg er etter mtp stortromma. Har en kamerat som har cm9 han savner også det siste lille i bunn og vurderer aktiv sub. Klart bassen er mer presis og lyden er generelt ett hakk over mine 683, men personlig synes jeg man betaler mest for finishen på de. Hvordan opplevde du de mariussa?
Jeg hadde bare en times lytting hvor jeg hørte på dali zensor 7, dali ikon 7 mkii, b&w dm683, b&w cm9 og dali mentor 6. Det er også en uke siden, så jeg kan ikke gi noe nyansert svar på det nå lengre. Det eneste jeg kan huske fra det var at zenor 7 + ikon 7 låt tynt og ubehagelig sammenlignet med begge b&w (med god margin), og - som tidligere sagt - cm9 hadde en mer fyldig og behagelig lyd enn dm683. Mellomtonen og diskanten skilte seg ut positivt på cm9 kontra dm683 for meg. Noe GEDIGEN forskjell i mengden bass kan jeg ikke si jeg husker det var, men - og mulig jeg husker feil nå - men jeg mener jeg syns cm9 slo litt hardere enn dm683.

(og mentor 6 låt litt slankere/tynnere enn cm9, for de som lurte på det :))

Har du en kompis med cm9 så er det jo bare så stikke bortom han, eller be han være skikkelig bra kompis å ta de med bort til deg en kveld ;)
 

AJ_82

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Innlegg
420
Antall liker
126
Torget vurderinger
6
Min erfaring er at B&W fort kan være litt kresne på plassering og forsterker. Dali eller Dynaudio er nok lettere å få til og låter kanskje litt mer "spenstig" på lavere volum.
Vienna har jo også veldig fine høyttalere som ikke vil låte for lyst, men ikke sikkert du får nok bass. Nye Kef R-serien kan kanskje også være interessant, men har personlig ikke hørt disse.

A.J.
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Hva med en sub? Da får du trøkk uten å skru opp volumet avsindig høyt
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Oct: Avalon på NAD budsjett??? De Avalonene vil jo ALDRI våkne før du MINST har 100 k i bare effekt på dem..og de effektene MÅ levere både strøm og lydmessig varme! Auditor tror det er å putte Fordmotor i en Ferrari!
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Innlegg
512
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Høres ut som du har samme lyd-smak som meg

Men det er ikke lett å få til "klarheten i stemmene" samtidig som lyden er "mer en spiss skarp lyd"
XTZ 99.26 mkII og XTZ 99.36 mkII har en veldig bra bass, mens diskant/mellomtone ikker er så lys som mkI var
PSB Image T6 har en meget bra diskant og mellomtone hvor stemmene blir tydelige, mens bass på disse høyttalere passer for store rom da den er, etter min mening, overdrevet, too much.

Jeg tror at høyttalere fra Canton, Visonik Concept eller Audiovector kan være noe for deg....
 

ulydene

Medlem
Ble medlem
19.03.2013
Innlegg
21
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Hva med en sub? Da får du trøkk uten å skru opp volumet avsindig høyt
Forsøkte med 12" sub, fikk klart frem ønsket trøkk da. Det eneste er at jeg synes det var vanskelig å den til å flyte inn i lydbildet, den kom inn fra sidelinja i stede for å være med på scena. Dessuten ønsker jeg helst å klare meg uten sub for husfredens skyld.
 

ulydene

Medlem
Ble medlem
19.03.2013
Innlegg
21
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Mulig at System Audio SA Mantra 70 kan gi deg det trøkket du etterspør. Har bare kort hørt på System Audio høyttalerne hos Soundgarden og syntes de hadde litt av det magetrøkket en del ønsker, selv om det ikke helt var høyttalerne for meg.
+1 for mantra 70
Er redd de blir for lett å velte for barna, lange høye med lite areal mot gulvet. Med anbefalingene som er kommet så ser det ut til at turen må gå til soundgarden og musikkmagazinet.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
No offense til andre høyttalere, men det er jo bare et reelt valg du har i bergensområdet. Vienna Acoustics Mozart Symphony Grand, og den finnes i hvit. Kvalitet på utførelse (med kabinetter som er made in østerike, og ikke av barnehender i Kina) og lyd, som er langt over det man forventer til prisen. Latterlig bra bass m.h.t til størrelsen, svært naturtro og oppløst klang oppover. En diskant som ikke gjør noe utav seg, men bare er der på en naturlig måte. En høyttaler som alltid gjør det beste ut av det den blir servert. Det er ikke en høyttaler man vil karakterisere som "ultra-nøytral", men høyttalere i denne prisklassen som etterstreber dette idealet, failer fullstendig. Alltid.

Istedet etterstreber Vienna et lydideal og klang som mange av oss prøver å få til med dyre, oppløste og nøytrale høyttalere, sammen med skjortedyr elektronikk.

"Juks" deg til fet lyd med Vienna.
 
Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.408
Antall liker
17.105
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Du har helt klart et par stooore utfordringer:)

Den basskarakteristikken (jeg tror) du er ute etter får du ikke ut av et (eller flere) 6,5" basselementer. Mange vil helt sikkert si seg uenige i dette, men flere vil nok også istemme. På sett og vis har du selv vært inne på det, i form av sub-testen. En ht med minimum 8", helst 10" eller større, er nok det du bør sikte etter. Da begrenser utvalget seg betraktelig, ikke minst med tanke på ditt budsjett (>20K). Slike ht som også har kvaliteter i mellomtone og diskant koster fort en god bit penger. Bruktmarkedet er nok i såfall det reelle alternativet. Men, når du i tillegg "må" ha hvite, så kommer jeg ikke på noen alternativer (med unntak av å få lakkert kabinetter hvite da - hvilket er fullt mulig).

Om du klarer å kompromisse deg frem til sorte ht, så åpner det seg derimot noen muligheter.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.268
Sted
Oslo
Ser jeg fikk en korreks av Auditor, og den var helt på sin plass. De Avalon (Ascendent?), ville bare vært et utrolig godt kjøp. Skal h.t. i tilegg være hvite, må man jo se på rene design h.t. Hva m. glass? Waterfall? Burde gå hjem hos interiørbevisste kvinnfolk.


mvh
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Hovedproblemet ditt er jo at høyttalerne må være hvite. I alle andre utførelser kunne du fint funnet noe du ble fornøyd med så jeg anbefaler en runde til med fruen for å forklare nettopp det. Har du evt prøvd med andre forsterkere?
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.408
Antall liker
17.105
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
De Avalonene vil jo ALDRI våkne før du MINST har 100 k i bare effekt på dem..
Jeg har tydeligvis sovet i timen. Har aldri fått med meg at måleenheten for "forsterkerkvalitet" er NOK:rolleyes:
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kef sin R-serie får du i hvit. De har waveguide i diskanten og måler bra for å være kommersiell høyttaler. R500 koster vel rundt 17-18k. Selges hos blant annet Musikkmagazinet i Bergen.

Kef R-serien:
 

Vedlegg

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
De, R-ene er faktisk gode, og ville stått på shortlist hos meg også, sammen med Dynaudio, Bowers, DALI og Vienna. Avalon er som sagt kjempekule, men det blir å sette Fordmotor i en Ferrari! Det ville dog funka kule med Avalon og Bladelius Thor III Novitas. Den leverer en helt annen kvalitet på watt enn NAD.
KEF er også utrolig gode på punktformig lyd, og ikke fullt så kilne på plassering som 683..i den klassen ville dog jeg valgt LS50, tror jeg..eller et par Dynaudio/PMC
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: oct

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
ptb: Jeg setter gjerne en Bladelius på Avalon- det bør du gjøre på Liutoene dine også. Men selv du kan ikke tro på at de NADene tar ut det de skal av et Ascendantsett, vel???? Til det er de for grove, upolerte og direkte HARRY..du veit godt at min enhet for forsterkerens kvalitet IKKE er NOK:mad:
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: oct

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Innlegg
723
Antall liker
187
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Mye bra som er anbefalt her. Som PMC-frelst må jeg selvfølgelig anbefale deg å låne øra (sjela) til noen PMC hos Norsk Audio Teknikk (NAT). Kan fort bli ett godt stykke over budsjett, men hvis du er villig til å sjekke ut stativer'ne dems tror jeg du vil få ett hakeslepp, og bli mer bevisst på at det finnes mye annet snacks der ute enn de typisk største merkene som HFK, og Soundgarden fører.

Om de har noen lett tilgjengelige modeller i hvit skal jeg ikke uttale meg om (Ups!).

Lykke til!
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Bra tips, Novus! Finishen på PMCer er så fin at det kanhende går bra..de jentene jeg har anbefalt PMC tel, elsker dem nesten høyere enn gubben sin..hrhr..:cool: PMC 22 lever fortsatt godt hos deg, forstår jeg?? Og bassrespons på fex din PMC med to effekter av det kaliberet- i stereo biamp- er NULL problem! Ikke med vdH-varming iallefall..hehe. De er også flere klasser over TS sine Bowerser, både med hensyn på gjennomsiktighet, trøkk, nøytralitet og musikalitet! Det er hele poenget med PMC..de viser deg hva du EGENTLIG hører på..lettplasserte også, uten den minste treghet noe sted..BRA! Denne er så bra som monitor at jeg glemte å anbefale den selv..hehe..det må være sola:cool:
 
Sist redigert:

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.858
Antall liker
13.686
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
No offense til andre høyttalere, men det er jo bare et reelt valg du har i bergensområdet. Vienna Acoustics Mozart Symphony Grand, og den finnes i hvit. Kvalitet på utførelse (med kabinetter som er made in østerike, og ikke av barnehender i Kina) og lyd, som er langt over det man forventer til prisen. Latterlig bra bass m.h.t til størrelsen, svært naturtro og oppløst klang oppover. En diskant som ikke gjør noe utav seg, men bare er der på en naturlig måte. En høyttaler som alltid gjør det beste ut av det den blir servert. Det er ikke en høyttaler man vil karakterisere som "ultra-nøytral", men høyttalere i denne prisklassen som etterstreber dette idealet, failer fullstendig. Alltid.

Istedet etterstreber Vienna et lydideal og klang som mange av oss prøver å få til med dyre, oppløste og nøytrale høyttalere, sammen med skjortedyr elektronikk.

"Juks" deg til fet lyd med Vienna.
Ojojojojojojoj! Så enige vi er!
Bortsett fra detaljene om kabinettet, det er faktisk laget av en italiensk møbelsnekker. Men det er jo bare enda bedre.

Jeg har hatt B&W DM602s3, B&W CM9, Sonus Faber Domus Grand Piano og nå sist Vienna Mozart SE.
Veldig fornøyd og bassen er som du skriver helt latterlig til størrelsen på høyttalerne.

Det eneste jeg er usikker på er om trådstarter får det han ønsker med kun høyttalere, eller om det må subwoofere til.
Lurer også litt på om elektronikken vil fungere, men det finner han ut ved hjemlån eller åpent kjøp.
 

ulydene

Medlem
Ble medlem
19.03.2013
Innlegg
21
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Takker for mange gode forslag her. Som enkelte nevner så er det usikkert jeg får det jeg ønsker pga fargevalget. Jeg tror jeg kan klare å overbevise om noe i sort pianolakk om det vil øke utvalget.. Handlet meg "what hifi" blad med en fin samleside over høyttaler anbefalinger, blir kveldens underholdning tenker jeg. Skjønner det blir en lengre prosess denne gang enn da jeg valgte 683. Får mye god info på pm også, takker til dere som bidrar!
 
Topp Bunn