Trenger Miles Davis anbefalinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har hørt de to 10" boksene som kom ut iforbindelse med RSD for noen år siden, med prestige utgivelsene?
    Ble det noe kjøp her? Er jo også komme en ny 6x10 boks av Prestige utgivelsene. Er ikke så begeistret for 10" formatet, både for vasking (ved behov) og oppbevaring.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.686
    Antall liker
    5.121
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Dessverre ikke, bestilte men viste seg å være utsolgt fra importør. Disse begynner å bli dyre på discogs, så avventer litt.

    De har fått gode skussmål på steve hoffmann forumet iallafall, så antar at det er trygge kjøp.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Vet hva som er forskjellen på de og de nye fra Craft Recordings? Det finnes jo også AP's utgivelser i 33 og 45 og rimelige OJC som er ganske bra (Analoge).
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.686
    Antall liker
    5.121
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Er ganske dyre både Craft og AP i hvertfall. Hvilken OJC tenker du på - har du noe link jeg kan kikke på?

    Tipper lyden er bra på alle sammen, eller så bra de får blitt.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har denne fra OJC som kom i 1987, tror det er de samme de trykker i dag men sannsynligvis en annen plass. RSD utgavene var fra digital fil, usikker på om OJC bare trykker opp de gamle eller om de har digitaliser disse også nå.

    Her fra Big Dipper.
    cookin md.png
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Jeg har disse fra Mofi:
    In A Silent Way
    Miles Smiles
    Milestones

    Alle 3 fine pressinger. Milestones i Mono BTW

    Analogue Productions:
    Someday My Prince Will Come

    Synes denne blir for hissig i diskanten, desverre.

    Har også Kind of Blue på Sony Legacy. Digital source på denne, men låter såpass bra at jeg har klart styre unna Mofi

    Har også på vei inn Bitches Brew (Sony Legacy) og E.S.P (Impex)

    Skulle ønske det kom noen reissues nå til ok pris, tilsvarende Coltrane og Rhino for noen år siden. Her fikk man analoge pressinger i strålende kvalitet til rundt 200,-
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Sony Legacy er vel det nærmeste Coltrane/Rhino, var vel litt rimeligere også. Har E.S.P på Impex, synes den er OK men ikke noe mer (lyd kvalitet), men tror ikke opptaket er det beste her.
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Vurderer også Nefertiti på Sony Legacy (eller var det Music On Vinyl?). Tror Mofi utgaven der er utsolgt?

    Bortsett fra Blue Note serien, ECM, Rhino (Coltrane), enkelte av OJC er man ikke bortskjemt med tilgjengelig utgivelser av jazz klassikere i god kvalitet til ok pris. Opplever at man må betale en del (Music Matters, mofi, Tone poet etc.)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Jeg var akkurat for sen med Nerfertit (ventet i over 5 måneder på den). Det lille jeg har hørt av MD på MoV har bare vært greit nok, tror jeg vill valgt Legacy.
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Kjipt. Da er jeg for sent ute jeg og.

    Seven Steps To Heaven er vel tilgjengelig (AP)? Vet du hvordan den låter? AP pleier alltid å treffe, men for mine ører ble som sagt Someday My Prince litt hissig i toppen..
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Husker ikke hvordan de APen låter da jeg har hatt en lang pause fra vinyl. Er det nye pressinger fra QRP på 33 som er tilgjengelig? (har de på 45)
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Har 45 (2010) utgaven av Someday.

    Forøvrig synes jeg mye av det som er tilgjengelig på streaming av MD låter ganske bra. Fint til å utforske en spennende katalog.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.076
    Hvis Someday my prince...på 45 fra AP er for hissig i toppen så hadde jeg nok sjekket diverse innstillinger etc. på avspilleren. Bare sånn i tilfelle.
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Godt poeng. Spilleren er nå inne for bytte av PU, så får vi se når jeg får den tilbake. Men, har lest andre som også synes det blir litt mye på denne pressingen. Forøvrig låter utgivelsen helt utmerket, ren nytelse når Coltrane kommer inn på tittelsporet. MD sine lyseste toner, da holdes volumet lavt..
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Miles' Qintet på Mofi 2x45 synes jeg låter bra. Tror jeg har alle nå og Nefertiti er definitivt et høydepunkt og sikker mulig å få tak i på gråmarkedet.
    Det jeg har ført av AP generelt har vært litt enten /eller. Noen er bare helt fantastiske, mens andre er like skuffende med uforståelig mye støy. fx Shelby Lynne på AP.

    Av Miles før den store kvintetten anbefaler jeg å finne mono-pressingen fra RSD 2012, eller repressene av den serien. Repressingene er som så ofte mye billigere og gir fantastisk kvalitet til en hyggelig pris. Sjekk fx. Porgy and Bess og KoB.
    Ikke bare synes jeg Miles fra mono-tiden gjør seg best på mono, som The Beatles in Mono, men remasteringen og pressingene er helt nydelige så jeg ser ingen grunn til å gå over bekken etter vann.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.076

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.249
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ok. AP har jo gitt ut denne både på 33 og 45, etter hva jeg har fått med meg så har begge fått utrolig gode omtaler så du må ha vært skikkelig uheldig med ditt ex.. Den er også gitt ut på Lost Highway, denne har derimot fått litt pepper for støy etc.
    Litt avsporing fra Davis, men jeg har både Lost Highway og AP av Lynnes Just a Little Loving
    LH er ubrukelig (bokstavelig talt. Skulle ikke tro det er mulig å lage så dårlig lyd og pressing når en har hørt CD)
    AP jeg har er 33 1/3 men den er temmelig bra.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Det er 33-versjonen jeg har.

    For det første, dersom det bare er mitt eksemplar som er uheldig,så er det uakseptabelt at de sender fra seg så varierende produksjonskvalitet gitt den premium prisen de selger produktene sine for. Da legger de også lista for godtagbare produksjonsavvik høyt. Jeg leser at tilmed de svindyre one step pressingene har store enkeltavvik. Tror det var godeste Fremer som skrev at hans eks av Monk one step pressing var så vindskeiv at første sporet på ene siden var uspillelig. De greiene koster vel oppunder 2.000,- i Norge ? Rett og slett utilgivelig.

    For det andre tror jeg det er en del audiofile som lider av BMW-syndromet. De innrømmer pokker ikke offentlig, og knapt nok for seg selv, at kjøpet ikke står til forventningene. Det koster jo masse penger som er bortkastet og dessuten er det jo så mange andre som har sagt det er bra. (Og nei, -det er ikke en åpning for BMW-debatt. Vi er OT nok som det er!)

    Tilbake til topic: nå venter jeg i spenning på denne og tror den er en forbedring fra Mofi sin som jeg aldri har blitt venn med:

    R-4054075-1482662856-5572_jpeg.jpg


    For øvrig ingen produksjonsproblemer som er grunn til at jeg ikke liger Mofi sin versjon av Sketches in Spain. Det er mer lyden og stereomixen av disse opprinnelige monoutgivelsene. Jeg synes det blir for skarpt og usammenhengende. Nesten som om detaljer og dynamikken blir blass i paanoooraaamaaperspektivet. Porgy and Bess som jeg allerede har i mono reissue har en helt annen naturlig dynamikk, detaljer, tonal balanse og oppleves faktisk som å ha bedre dybdeperspektiv.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Vurderer å kjøpe mofi sin Sketches of Spai. Bestilte RSD utgaven flere ganger, men resignerte og tok til takke med MoV utgaven etter to feilbestillinger (alt for snill). Du får gi en tilbakemelding på hvordan RSD utgaven er, bør kanskje vurdere denne da mofi er utgått. Hvordan er tilgjengeligheten på disse i Norge, så de lå til rundt $20 nye på nett.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Bestilte fra pop.market på discogs for $19.31 + frakt $6.99 = $26.30
    Ser ut som sendingen er noe forsinket av Corona....
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ikke så veldig lenge side jeg spilte den, får sjekke en gang til om jeg "trenger" en til. Mener jeg opplevde den som litt steril og kjedelig som flere andre MoV.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    2.076
    somethin_else_import-16511443-frntl.jpg


    Det er mye man BARE MÅ HA når det gjelder Davis. Dette er noe av det som mest ligner på Kind of Blue selv om Coltrane og Evans ikke er med her. Topp folk fra samme periode som Kind of Blue.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.076
    Ja det er en av de fineste platene på BN synes jeg. Classic sin er sikkert flott som vanlig derfra, den finner man nok ikke ny i hvert fall men 45 platen fra AP er også veldig bra.

    Må ha litt å velge i.

    IMG_1632.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn