Høyttalere Trenger litt hjelp. Revel Salon2 eller ny Proac D-48R...

Membran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.03.2011
Innlegg
229
Antall liker
122
Sted
Østfold
Torget vurderinger
10
Har vært en tur innom Lyric og hørt på Proac D-48R og likte det jeg hørte bortsett fra noe vokal som ble skarpere enn det jeg hadde ønsket. Liker lyden i Proac, men nå har det dukket opp en mulighet til å erverve en Revel Salon2 for omtrent samme beløp. Da dukker spørsmålet opp om hva skal man gå for. Her går det mest i jazz i alle varianter, electronica og klassisk med alt fra små ensemble til fullt orkester.


Er det noen som har erfaring med Salon2 som kan de kan dele? Jeg vet at det eneste som gjelder er å høre selv hjemme, men det er en lang kjøretur for å hente høyttalerne og det kan være greit å ta med noen gode råd med på turen.


Takk for all hjelp.
 
Sist redigert:

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.979
Antall liker
1.208
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Jeg var også hos Tor og hørte på Proac D48R, og de låt farget med ubehagelig skarphet som jeg absolutt ikke likte. det ble da spilt på Cary cd spiller og Bryston elektronikk.
Da sto høyttalerene med så stor to-inn at kun frontene på høyttalerene var synlig.
Vinklet dem litt utover og da ble lyden klart bedre og mer behagelig.
Fortalte Tor om opplevelsen, og at han måtte la høyttalerene bli stående slik om han skulle klare å selge. dessverre, så var han ikke intresert i å høre på forbedringene, for høyttalerene skulle uansett tilbake til tidligere oppsett, fordi det var slik Proac mener de skal stå vinklet. Er det MULIG???
Prøvde da å forklare ham at det ikke finnes 1 optimal vinkel for høyttalere, da både formen og rommets størrelse, samt flater og refleksjoner vil alltid være ulikt i alle hjem. Også at vi har ulike opplevelser og preferanser om lydbilde og hva vi er ute etter. Dette hadde ingen innvirkning på Tor, og da vil demoer dessverre låte dritt når selgeren har sluttet å lytte til sine egne ører.
Selv kjøpte jeg nylig Audio Physic Virgo 25, som er i samme prisklasse. De låter hos meg klart bedre enn oppsettet hos Lyric. Grunnen er nok ikke noen av høyttalerene, men fordi jeg har brukt ørene og fått plassert dem optimalt i rommet.
Anbefaler deg å låne dem med deg hjem og stole på hva du hører. Får du dem ikke til å låte 100%, så dropp kjøpet og fortsett letingen.
I prisklassen 75000-110000 finnes det nå utrolig mange herlige høyttalere, deriblant AP Virgo 25 og Usher Dancer Mini-1 DMD, som kun koster 35000kr, den har diamant diskant og låter minst på høyde med Proac D48R og Virgo 25. Ville ringt Dacapohifi.no og hørt om hjemmelån. God rabatt er nok også mulig.

Revel Salone2 har jeg ikke hørt, men den er jo over dobbelt så dyr som D48R, som jeg føler er sterkt overpriset (110000kr), og ut i fra tester en MYE bedre høyttaler med mer potensiale.
Lykke til.
 
Sist redigert:

Membran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.03.2011
Innlegg
229
Antall liker
122
Sted
Østfold
Torget vurderinger
10
Takk for tips. Dine erfaringer hos Lyric er noe som jeg selv har opplevd flere steder og ofte blir opptaket gjort til syndebukk hvis man kommenterer lyden. Som du sier er det veldig mye fint å velge i den prisklassen, men jeg har lest så mye positivt om Salon2 og tenker at i forhold til nye høyttalere til samme pris vil en brukt Revel være noen klasser opp.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Revel Salon2 er IMO en av de bedre kommersielle kassekonstruksjonene på markedet. De tror jeg du vil få stor glede av.

Her er et bilde av de fra København messen hvor jeg lyttet til de nylig.
Revel.JPG
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.785
Antall liker
1.983
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
For meg er Revel Salon 2 er en drøm. ProAc D48R er en oppnåelig drøm (krkr messig).
 

Membran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.03.2011
Innlegg
229
Antall liker
122
Sted
Østfold
Torget vurderinger
10
For meg er Revel Salon 2 er en drøm. ProAc D48R er en oppnåelig drøm (krkr messig).
Med omtrent for samme bruktpris som D-48R blir Salon 2 heldigvis en oppnåelig drøm. Etter å ha hatt mye utstyr innom som senere har blitt solgt med tap finner jeg det av og til fornuftig å kikke på bruktmarkedet. Salon 2 blir nok den siste høyttaleren jeg kjøper i denne prisklassen. Farlig å si slikt, men hvis den er så god som anmelderne skriver bør jeg kunne få den til å fungere også hjemme hos meg lenge nok til at jeg har glemt jeg skrev dette. :)
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.287
Antall liker
3.439
Torget vurderinger
4
Du gjør vel ikke feil uansett! Har hørt Revel tidligere med good feeling. Har selv nå K6 ifra Proac som først ble vinklet av gammel vane. De er nesten ikke vinklet nå etter lytting. De låt ikke bra hos Tor men fikk en god deal samt god erfaring med Proac ifra før.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Jonas.
Hørte også på det oppsettet hos Lyric. Fant også lyden til å være for fyldig og varm, men matchet med en sinnsykt skarp og ubehagelig diskant. Så de var det vanskelig å lytte til.
 

Membran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.03.2011
Innlegg
229
Antall liker
122
Sted
Østfold
Torget vurderinger
10
Du gjør vel ikke feil uansett! Har hørt Revel tidligere med good feeling. Har selv nå K6 ifra Proac som først ble vinklet av gammel vane. De er nesten ikke vinklet nå etter lytting. De låt ikke bra hos Tor men fikk en god deal samt god erfaring med Proac ifra før.
Hvilen Revel modell var det, og hvordan er klangbildet på K6 i forhold? Proac som er riktig satt opp og med rett elektronikk er lett å like. Nå har jeg ikke hørt K6 men skarpt låter det vel neppe.
 

Dumbo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.09.2006
Innlegg
81
Antall liker
18
Torget vurderinger
3
Selv har jeg aldri angret på kjøpet av Salon 2. Imidlertid har jeg aldri hørt Proac, så sammenligning kan jeg ikke hjelpe til med.
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.287
Antall liker
3.439
Torget vurderinger
4
Du gjør vel ikke feil uansett! Har hørt Revel tidligere med good feeling. Har selv nå K6 ifra Proac som først ble vinklet av gammel vane. De er nesten ikke vinklet nå etter lytting. De låt ikke bra hos Tor men fikk en god deal samt god erfaring med Proac ifra før.
Hvilen Revel modell var det, og hvordan er klangbildet på K6 i forhold? Proac som er riktig satt opp og med rett elektronikk er lett å like. Nå har jeg ikke hørt K6 men skarpt låter det vel neppe.
Det var Salon 2 sammen med topp ML utstyr. Er alergisk mot lys/skarp topp så Proac K6 er ikke slik. Det er lenge siden jeg hørte på Salon2. Men jeg vurderte dem den gangen men litt for stiv pris.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Selv har jeg vært ProAc fan i mange år og har eid flere modeller, MEN jeg ville likevel gått for Revel.
 

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Innlegg
659
Antall liker
154
Torget vurderinger
8
Jeg var også hos Tor og hørte på Proac D48R, og de låt farget med ubehagelig skarphet som jeg absolutt ikke likte. det ble da spilt på Cary cd spiller og Bryston elektronikk.
Da sto høyttalerene med så stor to-inn at kun frontene på høyttalerene var synlig.
Vinklet dem litt utover og da ble lyden klart bedre og mer behagelig.
Fortalte Tor om opplevelsen, og at han måtte la høyttalerene bli stående slik om han skulle klare å selge. dessverre, så var han ikke intresert i å høre på forbedringene, for høyttalerene skulle uansett tilbake til tidligere oppsett, fordi det var slik Proac mener de skal stå vinklet. Er det MULIG???
Prøvde da å forklare ham at det ikke finnes 1 optimal vinkel for høyttalere, da både formen og rommets størrelse, samt flater og refleksjoner vil alltid være ulikt i alle hjem. Også at vi har ulike opplevelser og preferanser om lydbilde og hva vi er ute etter. Dette hadde ingen innvirkning på Tor, og da vil demoer dessverre låte dritt når selgeren har sluttet å lytte til sine egne ører.
Selv kjøpte jeg nylig Audio Physic Virgo 25, som er i samme prisklasse. De låter hos meg klart bedre enn oppsettet hos Lyric. Grunnen er nok ikke noen av høyttalerene, men fordi jeg har brukt ørene og fått plassert dem optimalt i rommet.
Anbefaler deg å låne dem med deg hjem og stole på hva du hører. Får du dem ikke til å låte 100%, så dropp kjøpet og fortsett letingen.
I prisklassen 75000-110000 finnes det nå utrolig mange herlige høyttalere, deriblant AP Virgo 25 og Usher Dancer Mini-1 DMD, som kun koster 35000kr, den har diamant diskant og låter minst på høyde med Proac D48R og Virgo 25. Ville ringt Dacapohifi.no og hørt om hjemmelån. God rabatt er nok også mulig.

Revel Salone2 har jeg ikke hørt, men den er jo over dobbelt så dyr som D48R, som jeg føler er sterkt overpriset (110000kr), og ut i fra tester en MYE bedre høyttaler med mer potensiale.
Lykke til.
Har selv hatt Monitor Audio Pl300 med en lignende bånddiskant. Opplevde det samme, slitsom i diskant området. Kjøperen av mine bruker dasspapir trikset for og dempe dem litt. Uansett litt intresant att Proac har gitt råd om att høytaleren skal stå vinklett mot lytter, og flere lyttere mener det motsatte.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Jeg var også hos Tor og hørte på Proac D48R, og de låt farget med ubehagelig skarphet som jeg absolutt ikke likte. det ble da spilt på Cary cd spiller og Bryston elektronikk.
Da sto høyttalerene med så stor to-inn at kun frontene på høyttalerene var synlig.
Vinklet dem litt utover og da ble lyden klart bedre og mer behagelig.
Fortalte Tor om opplevelsen, og at han måtte la høyttalerene bli stående slik om han skulle klare å selge. dessverre, så var han ikke intresert i å høre på forbedringene, for høyttalerene skulle uansett tilbake til tidligere oppsett, fordi det var slik Proac mener de skal stå vinklet. Er det MULIG???
Prøvde da å forklare ham at det ikke finnes 1 optimal vinkel for høyttalere, da både formen og rommets størrelse, samt flater og refleksjoner vil alltid være ulikt i alle hjem. Også at vi har ulike opplevelser og preferanser om lydbilde og hva vi er ute etter. Dette hadde ingen innvirkning på Tor, og da vil demoer dessverre låte dritt når selgeren har sluttet å lytte til sine egne ører.
Selv kjøpte jeg nylig Audio Physic Virgo 25, som er i samme prisklasse. De låter hos meg klart bedre enn oppsettet hos Lyric. Grunnen er nok ikke noen av høyttalerene, men fordi jeg har brukt ørene og fått plassert dem optimalt i rommet.
Anbefaler deg å låne dem med deg hjem og stole på hva du hører. Får du dem ikke til å låte 100%, så dropp kjøpet og fortsett letingen.
I prisklassen 75000-110000 finnes det nå utrolig mange herlige høyttalere, deriblant AP Virgo 25 og Usher Dancer Mini-1 DMD, som kun koster 35000kr, den har diamant diskant og låter minst på høyde med Proac D48R og Virgo 25. Ville ringt Dacapohifi.no og hørt om hjemmelån. God rabatt er nok også mulig.

Revel Salone2 har jeg ikke hørt, men den er jo over dobbelt så dyr som D48R, som jeg føler er sterkt overpriset (110000kr), og ut i fra tester en MYE bedre høyttaler med mer potensiale.
Lykke til.
Har selv hatt Monitor Audio Pl300 med en lignende bånddiskant. Opplevde det samme, slitsom i diskant området. Kjøperen av mine bruker dasspapir trikset for og dempe dem litt. Uansett litt intresant att Proac har gitt råd om att høytaleren skal stå vinklett mot lytter, og flere lyttere mener det motsatte.
Vært på en liten turné i det siste og den siste uka har jeg lyttet på 15 par høyttalere. I forskjellige rom og oppsett osv, så blir jo dårlig synsing. Hadde ikke klart å ta referat fra alle heller, men Proac er vel de som stakk seg ut mest i negativ retning. Og dette er ikke i nærheten av PL diskanten. Dette er noe helt annet og jeg er litt overfølsom for diskanter og denne stakk rett og slett, og spilte ikke høyt engang. Lydbildet satt veldig godt og tester på Roger Waters som jeg kjenner godt tilsier at de står riktig som de gjorde. Var bare veldig ubehagelig å lytte til.
 

Lespaul

Medlem
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
45
Antall liker
32
Torget vurderinger
1
Min egen erfaring med Proac D40R er at dette er en veldig behagelig høyttaler å lytte til. En homogen lyd med fyldig mellomtone der diskanten ikke stikker seg ut.
Har ikke vært i lytterommet til Lyric, men det høres ut som det er der problemet ligger i dette tilfellet.
Har forøvrig god erfaring med å bare vinkle høyttalerne litt innover i forhold til det som er anbefalt. Det kommer nok an på preferanser og rom.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.199
Torget vurderinger
49
Har D48R og her er ingen slitsom diskant, snarere tvert imot.
Har måttet jobbe litt for og dempe bassen, som er litt i overkant i mitt rom, men begynner og få taket på den nå.
Hadde vorspiel her på fredag, og det gikk i allt fra gammel 70 talls rock til Metallica.
Har kun vært hos Lyric en gang, og allt låt for varmt i rommet hans, skikkelig dårlig lyd den gang jeg var der.
Revel har jeg hørt på A-varer her i Sandnes på Martin Logan anlegg, noe av det mest umusikalske jeg har hørt.
Skarpt og detaljert uten følelse og varme.
Rega Anlegget han hadde låt mye mer musikk.
 

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Innlegg
543
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
I mine ører låt D48R klart bedre på Jeff Rowland oppsett enn på Bryston. Sistnevnte blir for frempå og på grensen til metallisk. JR-pakken var særdeles behagelig, men nå har jo Tor sluttet med det merket. Men mener fortsatt at D48R har godt av litt varm elektronikk og ikke vinklet direkte mot lytter. Jeg hører alltid ProAc ved å se høyttalerens innside. Da får man detaljer, varme og musikalitet, uten at spesielt diskanten blir slengt i trynet på en.
Synd at D48 "aldri" er på brukten.
Men altså, er man på lytting, kan man da vinkle høyttalere som man vil og gjerne be om annen forsterker.
 

Erik.M

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
118
Antall liker
78
Torget vurderinger
4
Hei
vinkler mine D40R, absolutt ikke slitsom diskant imo
Hilsen Erik
 
Topp Bunn