Høyttalere Trenger hjelp til første kjøp

MatsWest

Fersking
Ble medlem
06.08.2014
Innlegg
4
Antall liker
1
Hei alle sammen!

Jeg er splitter ny her inne, og det for å stille dere et spørsmål :)

Jeg skal gå til innkjøp av mitt første høyttalersystem. Primært for å høre på musikk fra noe bedre enn et headsett, men også til studietiden ved film/spill/vors. Har sett på dette: DENON AVR-X500 + ARGON JUNIOR 40 Hjemmekinoanlegg | Hi-Fi Klubben
, men systemer med f.eks kun to høyttalere og en forsterker er også noe jeg kan være interessert i.

Har ikke mye peiling på høyttalere og heller ikke forsterkere, har skjønt at mange her inne kan en del. Hadde derfor satt pris på hvis noen kunne hjulpet meg på min vei. Det skal ikke være noe alt for fancy og dyrt. Er systemet jeg linket til bra for den prisen og min bruk?

Pris er max 5.000,- kr, helst under 4.000,- kr.

Håper dere er interessert i å hjelpe meg

- MatsWest

 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Hei.

Hvis budsjettet ditt er maks 5000 vil jeg foreslå bruktmarkedet. Ikke kjøp noe nytt i den prisklassen.
Vil garantere deg MYE mer lyd per krone å kjøpe brukt. La oss si at du fint kan få et anlegg til
opprinnelig 15.000 til 5000 brukt. Utfra hva du skal bruke det til anbefaler jeg et stereo oppsett.

Om du forteller meg hvor i landet du bor så skal jeg sondere terrenget kjapt for deg og se hva som finnes på bruktmarkedet.

Mvh Øyvind
 

MatsWest

Fersking
Ble medlem
06.08.2014
Innlegg
4
Antall liker
1
Hei.

Hvis budsjettet ditt er maks 5000 vil jeg foreslå bruktmarkedet. Ikke kjøp noe nytt i den prisklassen.
Vil garantere deg MYE mer lyd per krone å kjøpe brukt. La oss si at du fint kan få et anlegg til
opprinnelig 15.000 til 5000 brukt. Utfra hva du skal bruke det til anbefaler jeg et stereo oppsett.

Om du forteller meg hvor i landet du bor så skal jeg sondere terrenget kjapt for deg og se hva som finnes på bruktmarkedet.

Mvh Øyvind
Hvis du hadde giddet det, så hadde jeg satt utrolig stor pris på det! Bor i Bærum, med bil, så kan hentes i 2 timer radius plussminus :)
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Til den prisen så må du nok ta til takke med noe brukt, men her inne og på finn (se egen tråd) så er det mange gode anlegg til den prisen!
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.066
Antall liker
3.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Nå må det vel nevnes at nye, moderate surroundrecievere (f.eks Denon modellene) er svært godt priset i forhold til tidligere. Men allikevel er det helt klart et poeng som nevnes her. Brukt er kult, og tokanals gir desidert mest valuta for pengene om du uansett skal ha musikklytting som primært bruksområde.
En fordel er det vel å merke med surroundenheter, selv om man bare skal ha to kanaler: Til filmbruk vil du ofte oppleve at bildet henger etter lyden. Det er sykt irriterende, men dette varierer veldig mellom ulike tv-modeller. Men vanligvis er det noe forsinkelse, og det får du justert ved å sette opp en forsinkelse på lyden via recieveren. For enkelte er dette grunn nok til å kjøpe surroundreciever selv om man aldri har tenkt seg mer enn to høyttalere. For andre betyr det ingenting.

5000 kroner er ganske beskjedent. Og jeg må si at til prisen får du veldig mye moro i den nevnte pakka fra Klubben. Fordelen med å kjøpe noe som dette som første oppsett er om du skulle angre så har du ikke tapt så voldsomt mye penger når du selger det til fordel for noe annet.

Og en annen ting: Man skal aldri undervurdere gleden ved å pakke kliss nye produkter ut av orginalplasten sin. Og til film og moro er det utrolig gøy med et lite surroundoppsett. Jeg forutsetter at rommet dette skal stå i vil være forholdsvis lite. Et slikt høyttalersystem i et lite rom kan være dritkult, men i en romslig stue blir det fryktelig tynt.
Setter du opp dette i en typisk studenthybel med et rom på størrelse opp til 10-12m2 vil det nok fungere temmelig bra. MEN, om vi først snakker om rom som er små i størrelsen, og oppsett til lav pris, så kan du like gjerne se etter noen gode pc-høyttalere. Helt seriøst, dette kan funke kanonbra. Spiller du uansett hovedsaklig film og musikk fra datamaskin vil dette sannsynligvis gi mest hybelmoro av alt du kan få tak i. Uansett om du velger surround eller stereo. Stereo er selvsagt det som gir mest for penga vanligvis, siden man da konsenterer alt rundt to kanaler istedenfor alt det andre fjaset.
Om du først er på Hi-Fi Klubben kjøret og har lyst til å kjøpe nytt og billig, så kan jo de største aktive Argon-høyttalerne være et alternativ.
ARGON 7460A aktiv h?yttaler | Hi-Fi Klubben
Koster 2500 for paret, og du har mulighet til å koble til en sub. De har en liten sub til 2000 kroner, men da kan du like gjerne kjøpe deg noe langt tøffere på bruktmarkedet her på sentralen. Mye godsaker av hjemmebygg og annet fint som selges til en veldig hyggelig pris.
Regner med at det er mange andre gode alternativer i ca samme prisklasse fra andre steder også.
 

MatsWest

Fersking
Ble medlem
06.08.2014
Innlegg
4
Antall liker
1
lydbjørn skrev:
Til den prisen så må du nok ta til takke med noe brukt, men her inne og på finn (se egen tråd) så er det mange gode anlegg til den prisen!
Det jeg tenker på nå, så får titte litt her inne fremover :)

5000 kroner er ganske beskjedent. Og jeg må si at til prisen får du veldig mye moro i den nevnte pakka fra Klubben. Fordelen med å kjøpe noe som dette som første oppsett er om du skulle angre så har du ikke tapt så voldsomt mye penger når du selger det til fordel for noe annet.
Vet prisen er i minste laget, men er tross alt kommende student og derfor jeg trekker inn hit for råd.

Jeg forutsetter at rommet dette skal stå i vil være forholdsvis lite. Et slikt høyttalersystem i et lite rom kan være dritkult, men i en romslig stue blir det fryktelig tynt.
Første året vil det stå på rommet mitt, som er 24 kvadrat. Så da blir det litt i største laget, men når jeg flytter til trondheim neste høst tror jeg det passer ypperlig med et surroundanlegg.


Brukt er kult, og tokanals gir desidert mest valuta for pengene om du uansett skal ha musikklytting som primært bruksområde.
Skal bruke det mest til musikk ja, så da er ikke surrounden det viktigste, men å få bra lyd for pengene og en god oppelevelse!



Blir da mest sannsynlig et brukt tokanals så får se hva jeg finner.

Takk for hjelp og gode visdomsord folkens! Hvis dere kommer over noe som får dere til å tenke at det kan passe for meg, ikke nøl med å si ifra!
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Hva trenger du forresten i et 2 kanals anlegg? Skal du spille av musikk fra PC, streaming etc? Eller tenker du cd-spiller.
Ved avspilling fra PC etc bør du ha forsterker med digital inngang, altså innebygget dac for litt lydkvalitet.
Da er selvsagt en surroundreciever som spiller bra i stereo også et alternativ.
Ellers må du ha innebygget dac i stereoforsterkeren eller en ekstern dac i tillegg. Koster jo straks litt penger ved de
to siste alternativene. En god surroundreciver som er noen år kan være et rimeligere alternativ.
Men si gjerne litt om hva du skal spille av musikken fra, så begynner vi der.
En annen ting. Ser du for deg medium store gulhøyttalere eller stativhøyttalere?

Mvh Øyvind
 

MatsWest

Fersking
Ble medlem
06.08.2014
Innlegg
4
Antall liker
1
Hva trenger du forresten i et 2 kanals anlegg? Skal du spille av musikk fra PC, streaming etc? Eller tenker du cd-spiller.
Ved avspilling fra PC etc bør du ha forsterker med digital inngang, altså innebygget dac for litt lydkvalitet.
Da er selvsagt en surroundreciever som spiller bra i stereo også et alternativ.
Ellers må du ha innebygget dac i stereoforsterkeren eller en ekstern dac i tillegg. Koster jo straks litt penger ved de
to siste alternativene. En god surroundreciver som er noen år kan være et rimeligere alternativ.
Men si gjerne litt om hva du skal spille av musikken fra, så begynner vi der.
En annen ting. Ser du for deg medium store gulhøyttalere eller stativhøyttalere?

Mvh Øyvind
Tusen takk for hjelpen Øyvind, men har bestemt meg allerede :) Virker som du har litt peiling, så kommer et spørsmål nederst jeg gjerne kunne trengt svar på :D

Det blir Argon sine aktive høytalere nevnt ovenfor her. Utrolig gunstig for meg da 2500kr for et par aktive høytalere med innebeygd dac-converter virker som et godt kjøp. Passer ypperlig til mitt bruk mtp. at jeg spiller musikk rett fra PC. Kan eventuelt da bestille en aktiv sub som AndersR foreslo. Viktig for meg at prisen er såppass gunstig, og kjæresten til søsteren min anbefalte faktisk 7460A til meg.

Hva slags kabler trenger man til de? Følger kun med strømkabel. Jeg gjetter på Høyttalerkabel, signalkabel og da en USB-kabel til kobling til PC? Også Phono+mini hvis jeg vil spille via mobil da. Noe mer man trenger?

- MatsWest
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Grattis med høyttalere :) Du får kose deg med musikken ;) Du har rett angående kabler ja. Så det ser ut som du har kontrollen
på. Så da ønsker jeg deg bare lykke til med nyanskaffelsen :)
Skulle du en gang bli sugen på å oppgradere til noen bedre aktive høyttalere vil jeg anbefale deg Dynaudio Focus 110A.
Har hatt dem selv og de spiller meget godt pris og størrelse tatt i betraktning.

Mvh Øyvind
 

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Innlegg
1.478
Antall liker
881
Torget vurderinger
5
Til den prisen, og når man skal bo på hybel, så ville vel jeg prøvd å finne meg et par gode, aktive studiomonitorer å bygge anlegget rundt?
 
Sist redigert av en moderator:
Topp Bunn