Forsterkere Trenger hjelp med brokobling. (NAD C275bee)

Bott1jr

Medlem
Ble medlem
25.06.2016
Innlegg
10
Antall liker
1
Sted
Hamar
Hei. Håper noen kan hjelpe meg med et problem. Jeg har kjøpt meg en ekstra effektforsterker for å kunne brokoble. Dette er NAD c275bee forsterkere. Jeg har koblet alt av kabler riktig (pluss på pluss, minus på minus, right på right og left på left)
Men når jeg skal sette igang noe musikk kommer det lyd kun ut av venstre høyttaler. Og de er koblet nøyaktig likt. Begge bryterne er skrudd til "bridge". Og jeg har byttet plass på forsterkerne sånn at jeg sjekker om det er forsterkeren det er noe feil med, men det var det ikke... Også tenkte jeg å prøve en ting, å skru av "bridge" på den høyttaleren det ikke kom lyd ut. Da kom det plutselig lyd, men da står ledningene koblet helt feil! Så det syns jeg var merkelig!

Noen som kan hjelpe meg? Det hadde vært super snillt!
 

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
412
Antall liker
160
Sted
Finnmark
forstår jeg det slik at du har koblet til både høyre og venstre RCA på hver forsterker? Isåfall skal du ikke det, du skal kun bruke en når du brokobler,
når du brokobler skal du bare bruke + terminalene på forsterkeren. På denne skal du koble - kabelen på + R og + kabelen på + L, du ser det på den hvite merkingen, litt vanskelig å vite om det er akkurat det du har gjort, eller om du har koblet vanlig.
Da du beskriver at det fungerer kun når den ikke står i bridge, Siden du påstår at du har koblet helt riktig, og begge høyttalerene fungerer er det enkelt nok feil på forsterkeren
kanskje så enkelt som at bryteren er koblet feil
 

Bott1jr

Medlem
Ble medlem
25.06.2016
Innlegg
10
Antall liker
1
Sted
Hamar
Hei og takk for svar! Nei jeg har ikke brukt både venstre og høyre rca, kun én kabel fra venstre og én fra høyre. Høyttalerkablene er koblet riktig til brokobling. Akkurat som du sa :)
Tenkte med en gang forsterkeren jeg også, men som jeg skrev så har jeg prøvd å byttet side på forsterkerene og ingenting hjelper... Mulig jeg må ringe hifi-klubben i morgen.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.085
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
RCA fra forforsterker skal inn på venstre inngang (L) på de brokoblede effekttrinnene. Høyre inngang (R) skal ikke brukes. Høyttalerne skal kobles på de høyttalerterminalene som er spesielt angitt for bruk ved brokobling.
 

Bott1jr

Medlem
Ble medlem
25.06.2016
Innlegg
10
Antall liker
1
Sted
Hamar
Så jeg skal ikke ha signal til høyre effektforsterker? Jeg har to stykker, så merkelig at jeg kun skal ha signal til venstre?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.085
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Du skal selvfølgelig ha signal til begge, men du skal koble til venstre RCA (L) kontakt på forsterkerne.
 

mariusaa

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2012
Innlegg
1.363
Antall liker
509
Torget vurderinger
9
Så jeg skal ikke ha signal til høyre effektforsterker? Jeg har to stykker, så merkelig at jeg kun skal ha signal til venstre?
Fra manualen:
Set the BRIDGE MODE switch to the “ON” position and connect the speaker to the terminals marked “L +” and “R+” ensuring that the “L+” is connected to the “+” terminal of your loudspeaker and the “R+” is connected to the loudspeaker’s “ - ” terminal. Connect the source to the INPUT sockets.
The BRIDGE MODE indicator on the front panel will illuminate when the C 275BEE is in Bridge mode.

NOTE: Do not connect anything to the Right Input socket when Bridge Mode is selected.
 

Bott1jr

Medlem
Ble medlem
25.06.2016
Innlegg
10
Antall liker
1
Sted
Hamar
Hehe, nei si det? :p snakket med HiFi-klubben på lørdag, og de anbefalte visst ikke at jeg brokoblet høyttalerne mine heller.. Så det var jo bortkasta tid og energi :/ så da ble det bi-amping istedet :) strålende fornøyd med det "løftet" også! :)
ps. Har Dali Ikon 6mk2
 

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
412
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Hehe, nei si det? :p snakket med HiFi-klubben på lørdag, og de anbefalte visst ikke at jeg brokoblet høyttalerne mine heller.. Så det var jo bortkasta tid og energi :/ så da ble det bi-amping istedet :) strålende fornøyd med det "løftet" også! :)
ps. Har Dali Ikon 6mk2
Vil også i de fleste tilfeller anbefale bi-amping foran brokobling, synes det var ett dårlig svar fra hifiklubben da det likevel skal være mulig
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Hehe, nei si det? :p snakket med HiFi-klubben på lørdag, og de anbefalte visst ikke at jeg brokoblet høyttalerne mine heller.. Så det var jo bortkasta tid og energi :/ så da ble det bi-amping istedet :) strålende fornøyd med det "løftet" også! :)
ps. Har Dali Ikon 6mk2
Vil også i de fleste tilfeller anbefale bi-amping foran brokobling, synes det var ett dårlig svar fra hifiklubben da det likevel skal være mulig
Enig i det. En tøysete forklaring fra en selger som ikke er helt stødig på det tekniske. Men resultatet er nok uansett det beste, for brokoblet NAD har jeg opplevd som gråere og uten den spillegleden som kjennetegner NAD kjørt i tradisjonell drift. Så biamping er nok det ultimate hvis man på død og liv skal bruke to NAD-effekttrinn, og det har jo sin gevinst som Bott1jr har opplevd. :)
 

Bott1jr

Medlem
Ble medlem
25.06.2016
Innlegg
10
Antall liker
1
Sted
Hamar
Hehe, nei si det? :p snakket med HiFi-klubben på lørdag, og de anbefalte visst ikke at jeg brokoblet høyttalerne mine heller.. Så det var jo bortkasta tid og energi :/ så da ble det bi-amping istedet :) strålende fornøyd med det "løftet" også! :)
ps. Har Dali Ikon 6mk2
Vil også i de fleste tilfeller anbefale bi-amping foran brokobling, synes det var ett dårlig svar fra hifiklubben da det likevel skal være mulig

Kan være fordi høyttalerne mine er i 6 Ohm. Og de anbefalte ikke å brokoble høyttalere under 8 Ohm. Det står det forsåvidt i manualen til NAD også.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Hehe, nei si det? :p snakket med HiFi-klubben på lørdag, og de anbefalte visst ikke at jeg brokoblet høyttalerne mine heller.. Så det var jo bortkasta tid og energi :/ så da ble det bi-amping istedet :) strålende fornøyd med det "løftet" også! :)
ps. Har Dali Ikon 6mk2
Vil også i de fleste tilfeller anbefale bi-amping foran brokobling, synes det var ett dårlig svar fra hifiklubben da det likevel skal være mulig

Kan være fordi høyttalerne mine er i 6 Ohm. Og de anbefalte ikke å brokoble høyttalere under 8 Ohm. Det står det forsåvidt i manualen til NAD også.
6 ohm som sådan er vel ikke noe problem, impedanskurven nedover er problemet. Og kan godt være årsaken til at du ble anbefalt å biampe istedenfor å brokoble. Du ville nok endt opp med en forsterker som ikke gav noe løft i det hele tatt, sannsynligvis det motsatte. Nå har du i alle fall fått et løft i lyden med å biampe.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Litt overkill har aldri drept noen? ;)

Jeg ville prøvd i mono også, bare for moro skyld. Så kan du velge selv.

virker ikke forsterkerne i brokoblet modus er det jo noe galt, så jeg ville uansett sjekket koblingen og prøvd igjen bare for å verifisere at alt er som det skal.

Det kan dessuten utmerket godt være at masse effekt vil låte bedre enn mindre i gitte tilfeller. Hvis trådstarter liker å spille skikkelig høyt med innspillinger med masse dynamikk, og i tillegg ha en del headroom, trenger han f.eks. En del effekt.

Dessuten er det moro med krefter! ;)
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jaaa... Men skulle den gjøre det? Hvorfor?
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg bare husker brokoblet NAD som gråere i lyden enn drevet i stereo, og det tyder ofte på dårligere dynamiske egenskaper. Men mine minner er gamle som Dovre, og gråere enn noen NAD noensinne har vært.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg har også alltid hørt at NAD låter litt dårligere brokoblet, men sånne oppleste og vedtatte sannheter er jo verdt å teste selv, og uansett er det noen ganger mer effekt man trenger. ;)

Forøvrig skulle jeg sånn helt intuitivt tro at mer krefter i seg selv ga bedre dynamikk. Ikke mindre, men jeg har ikke testet brokoblet NAD selv.

Gamle, gode NAD skal jo være "battleship grey", så kanskje det er helt riktig? ;)
 

Dalemark

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2018
Innlegg
424
Antall liker
213
Sted
Søgne
Torget vurderinger
2
Noen som kan forklare i basic hvordan man "bi wiring" en nad 375 og en nad 275?

Skal kobles på Sonos faber venere 2.5 og vil aller helst slippe å brokoble da disse høyttalerne dipper lavt i ohm.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Må jo være bedre å "bi ampe" når man har to amper...........
 

Dalemark

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2018
Innlegg
424
Antall liker
213
Sted
Søgne
Torget vurderinger
2
Det er vel gjerne bi ampe jeg tenker på, noen som kunne gitt en oppskrift?

Forstår at man har flere muligheter her men jeg er usikker på hvordan man fordeler signalene ut fra preampen.
 
Topp Bunn