Trenger et enkelt program for å måle hz

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
1.577
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Som overskriften sier trenger jeg et simpelt program for å måle lyd frekvenser. Trenger ikke være mer komplisert enn at jeg får tatt opptak hvor jeg får sett hvilken frekvens som strekker seg ut.
(Ikke i audiofil sammenheng dette her...)

mvh ShaunV
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.952
Antall liker
1.286
Sted
Nadadouro, Portugal
Du kan jo også bruke en Radio Shack måler, en test cd og så pen og papir.
start med 1000 hz, sett volumen så du måler 75 db i lytteposisjon og da starter du testsporet.
På nettet finder du korreksjoner der må trekkes fra /legges til Radio Shackens måle resultater pga denne ikke er helt nøyaktig.
 

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
1.577
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Takk for svar, men tror jeg må spesifisere mer:
Det jeg trenger er gjerne det enkleste programmet (noe dere vet jeg kan laste ned) hvor jeg bruker mikrofon til pc for å måle hvilken frekvens det er jeg hører. Er veldig greit om programmet har en graf som viser frekvens/db.
Jeg skal kun måle kortvarige lyder..
Hadde vært fint med en lenke til programmet.

ShaunV
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.952
Antall liker
1.286
Sted
Nadadouro, Portugal
Javel, WinMLS kan lastes ned som en prøve i 30 dager tror jeg.
Du kan jo søke litt på nettet etter freeware.
 
P

paradigm

Gjest
Mao en frekvensanalyse. Skal du måle med 1/1- eller 1/3-oktavbånd?
 
K

knutinh

Gjest
Hvilken kilde er det snakk om? Ren sinus eller mer komplekst?

WinMLS og andre program nevnt er såvidt jeg vet ikke egnet da de er beregnet på å måle et systems respons ved å selv generere et pådrag. Det enkleste er kanskje å bruke noe ala Cool Edit/Adobe Audigy til å ta opp noen sekunder med lyd, så utføre FFT og se på spektrumet:



mvh
Knut
 

janan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.09.2006
Innlegg
71
Antall liker
0
MatLab er et bra program å bruke her, men det krver en del opplæring og matte-kunskaper for å bruke det til det du ønsker.
Har selv brukt dette programmet på Universitetet over flere år bl.a. til analyse av lyd sampel.
 
T

theStig

Gjest
Det enkleste er nok det Knutinh nevner. Det er i hvertfall hva jeg gjør selv, jeg tar det opp med et recording program (bruker Samplitude), og kikker på FFT etterpå.
 
Topp Bunn