Alt til hus og bolig Trearbeid, woodworking, en bilde/tips/idétråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • GlennW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.04.2011
    Innlegg
    97
    Antall liker
    136
    Sted
    Arendal
    Tenkte at vi trenger en woodworkingtråd. Ikke relatert til hifi. Tilbringer selv en del tid i et treverksted og legger herved ut et par bilder av det siste prosjektet mitt, en såkalt bandsaw box.

    IMG_20150402_154734.jpg

    IMG_20150402_154649.jpg
     

    GlennW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.04.2011
    Innlegg
    97
    Antall liker
    136
    Sted
    Arendal
    Lekkert!
    Hva har du brukt av verktøy på denne?
    Takker for det. Hovedsakelig er det brukt båndsag og spindelpusser. Ellers så startet jeg med å høvle litt, siden jeg valgte ut et ganske grovt trestykke til å begynne med. En rasp for de runde kantene. Og en hel del pussing for hånd. Det er stort sett det man trenger vil jeg tro. Er forøvrig masse videoer på YouTube om det å lage bandsaw box.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Kan bli en fin tråd.
    hva slags trvirke er det i boxen? Ser eksotisk ut, hvor kjøper du sånne trestykker?
     

    GlennW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.04.2011
    Innlegg
    97
    Antall liker
    136
    Sted
    Arendal
    Kan bli en fin tråd.
    hva slags trvirke er det i boxen? Ser eksotisk ut, hvor kjøper du sånne trestykker?
    Det er svartor fra Langsæparken like ved der jeg bor. Den lyse innfellingen er edelgran fra Mærdø, og det mørke partiet i midten er mahogny fra en pensjonert båtbygger i Sandefjord :)
     

    GlennW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.04.2011
    Innlegg
    97
    Antall liker
    136
    Sted
    Arendal
    Hehe, gjør det. Foruten å holde øynene åpne, og bruke de kontakter man har lokalt (naboer, bekjente, kommune etc. hugger alltids ned litt trær her og der) så vet jeg at noen instrumentmakere jeg jobber sammen med bestiller bl.a fra Ebay. Sikkert andre mer spesialiserte steder også uten at jeg vet noe mer spesifikt i farten.
    En god måte å skaffe ferdig tørket treverk på er å spørre hvis man f.eks ser et gammelt hus som rives eller restaureres. Mye flott trevirke som bare lempes i søppelcontainere på sånne steder...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Tydeligvis flere enn ob-bb som vet frem og bak på et sandpapir her. Flott arbeide.
     

    GlennW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.04.2011
    Innlegg
    97
    Antall liker
    136
    Sted
    Arendal
    Tydeligvis flere enn ob-bb som vet frem og bak på et sandpapir her. Flott arbeide.
    Etter første oljebehandling dukket det opp litt uhumskheter, så dermed var det frem med raspen igjen for å jevne ut litt, og pusse bort noen sagmerker.
    Den ser en del bedre ut nå enn på bildene i første posten. En omgang til med olje så begynner det å bli bra tenker jeg :)

    image.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Min gamle sløydlærer på ungomsskolen var besatt av pussing og sandpapir. Han ville blitt rørt til tårer av dette.
     

    GlennW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.04.2011
    Innlegg
    97
    Antall liker
    136
    Sted
    Arendal
    Litt olje gjør som vanlig underverker selv med i utgangspunktet ganske kjedelig trevirke.
    Er på ingen måte profesjonell eller spesielt erfaren med produksjon av treting, selv om jeg alltid har likt tre sånn generelt.
    Har for tiden tilgang til det meste av verktøy og maskiner for å lage mye forskjellig. Det neste blir vel å bøye tre til et eller annet.
    Jeg har hatt litt dilla på disse boksene en stund. De er enkle å lage, og selv om det er en del pussing og rasping etc. så går det
    fort å lage de. Venting på lim og olje som tørker er det som tar mest tid.
    Ser at det har vært diskutert på HFS tidligere hva slags lim man bruker og selv så trives jeg best med Titebond. Mange mener
    det er litt hipp som happ hva man bruker, men jeg synes selv Titebond gir det resultatet jeg forventer av et godt lim.

    Minner om at denne tråden selvfølgelig ikke er ment bare til mine prosjekter, så bare sleng på med bilder, tips, idéer til alt innen trearbeid.

    I denne boksen er det brukt svartor, gran (en tilfeldig vedkubbe fra kjelleren), mahogny og til slutt kirsebær som bakstykke.

    image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.232
    Sted
    Laksevåg - Bergen

    zuzubolin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2010
    Innlegg
    211
    Antall liker
    101
    Utrolig flott arbeid, Glenn. Spent på hva du får ut av urtidstreverket. En kjenning av meg jobber i ett team som lager store treskulpturer av kapp fra industrien og treværk de finner i søppelcontainere rundt om. Møt Ben Chiller: Ben Chiller | Thomas Dambo
    Ett helt annet format, men woodworking likefult.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Bandsaw Galore! Flotte arbeidsstykker! Du vet ikke tilfeldigvis om noen som selger svartor som plank????
    Her nordpå er det stort sett bare dimensjoner til gjerdestaur å få tak i.......
     

    GlennW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.04.2011
    Innlegg
    97
    Antall liker
    136
    Sted
    Arendal
    Utrolig flott arbeid, Glenn. Spent på hva du får ut av urtidstreverket. En kjenning av meg jobber i ett team som lager store treskulpturer av kapp fra industrien og treværk de finner i søppelcontainere rundt om. Møt Ben Chiller: Ben Chiller | Thomas Dambo
    Ett helt annet format, men woodworking likefult.
    Hehe, stilig :) Minner om noe man kunne sett på Burning Man. Har sansen for leken kreativitet som det. Takk for hyggelig kommentar forresten.
     

    GlennW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.04.2011
    Innlegg
    97
    Antall liker
    136
    Sted
    Arendal
    Bandsaw Galore! Flotte arbeidsstykker! Du vet ikke tilfeldigvis om noen som selger svartor som plank????
    Her nordpå er det stort sett bare dimensjoner til gjerdestaur å få tak i.......
    Vet dessverre ikke hvor det kan skaffes. Kanskje Lars Roda Jansen på hardtre.no vet?
    Takk for kommentaren forresten :)
    For å stagge bandsaw galoren så kommer noen flere bilder av noen andre prosjekter her ;)

    Serveringsbrett av eik, lønn og mahogny.
    IMG_20150812_141107.jpg

    IMG_20150812_141045.jpg

    Røkelsesholder av epletre
    IMG_20150529_132942.jpg

    Flere røkelsesholdere av diverse tresorter
    IMG_20150509_132152.jpg

    Knivskaft av masurbjørk
    IMG_20150213_153434.jpg

    Fjernkontrollkrybbe av diverse avkapp fra søpla
    IMG_20150427_184148.jpg

    Kirsebær
    603749_1598646477019833_1721834504278639869_n-1.jpg
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Kjenner dessverre at jeg blir passelig grønn og irritert av å se på sånne fine "trebiter"..... på den lokale Byggmakker'n ser de bare dumt på deg om du spør etter noe annet enn 2x4"..... for det er jo ikke de som er uvitende, - det er bare dumme kunder som spør etter sånt... <sukk>
     

    GlennW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.04.2011
    Innlegg
    97
    Antall liker
    136
    Sted
    Arendal
    Kikka på Hardtre.no -- Takk for tipset!!!! :)
    Bare hyggelig. Synd det er så dyrt med ferdig tørket treverk til sløydarbeid. Har en kamerat som er luthier, og han bestiller mye koa fra Hawaii etc. Ikke helt uvanlig at han må ut med 1000 - 1500 kroner for en tynn flis på noen centimeters lengde...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Koa er nå temmelig dyrt, selv i USA...... Nå er vel jeg noe eldre enn gjennomsnitter her (?), men jeg vokste opp mens sløyd ennå var sløyd, og selv de minste distriktskommuner hadde et snekkerverksted eller to, hvor det alltid var mulig å få tak i et eller annet. Nå er det stort sett blitt slik at de som bemanner byggvarehusene ikke vet forskjell på gran og furu, langt mindre SE forskjell på de.....og alle de gamle menn med små snekkerverksteder er borte....... sånn er det med den saken.. :)
     

    GlennW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.04.2011
    Innlegg
    97
    Antall liker
    136
    Sted
    Arendal
    Koa er nå temmelig dyrt, selv i USA...... Nå er vel jeg noe eldre enn gjennomsnitter her (?), men jeg vokste opp mens sløyd ennå var sløyd, og selv de minste distriktskommuner hadde et snekkerverksted eller to, hvor det alltid var mulig å få tak i et eller annet. Nå er det stort sett blitt slik at de som bemanner byggvarehusene ikke vet forskjell på gran og furu, langt mindre SE forskjell på de.....og alle de gamle menn med små snekkerverksteder er borte....... sånn er det med den saken.. :)
    Those were the days, hehe. Er så heldig å ha fått kontakt med bl.a gitarmaker Audun Hofseth i det siste, og det er både inspirerende og til tider nesten irriterende å se hva de gutta får til i verkstedene sine. En tur innom den særdeles utdaterte nettsiden til Hofseth er forresten sterkt anbefalt. Masse humor og skaperglede :)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Audun Hofseth, ja.... han var jeg i kontakt med for leeenge siden, ang noe gitarmaterialer... driver han enda?? Nettsida hans så likedan ut for over 10 år siden...
     

    GlennW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.04.2011
    Innlegg
    97
    Antall liker
    136
    Sted
    Arendal
    Audun Hofseth, ja.... han var jeg i kontakt med for leeenge siden, ang noe gitarmaterialer... driver han enda?? Nettsida hans så likedan ut for over 10 år siden...
    Han driver enda ja. Flott lite verksted her i Arendal. Og du har helt rett angående nettsida, han snekrer instrumenter langt bedre enn han snekrer hjemmesider :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Bandsaw Galore! Flotte arbeidsstykker! Du vet ikke tilfeldigvis om noen som selger svartor som plank????
    Her nordpå er det stort sett bare dimensjoner til gjerdestaur å få tak i.......
    Sjekk finn.no - er en del som selger gammelt panel o.l. i ganske grove dimensjoner.
     

    GlennW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.04.2011
    Innlegg
    97
    Antall liker
    136
    Sted
    Arendal
    Tingene du lager er da no' så inni veldig flotte - liker godt kombinasjonen av treverk...
    Man tager hva man haver... treverket på det siste bildet er surbjørk fra ei myr i nærheten og eik fra en pall funnet på utsiden av en malebutikk i nabolaget :p
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn