Trafoer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Har litt lyst å lage en veldig åpen tråd om trafoer der vi kan dele erfaringer,linker,kunnskap,subjektive forskjeler,teori,osv.osv.
    Jeg har planer om mer og mer DIY i fremtiden,og jeg har sansen for det jeg har hørt av trafokoblinger så langt.
    En trafokobling er ikke perfekt,neida,men det er det lite annet som er heller ;-)

    Der er også en jungel av merker,kjernemateriale,kjerneutforming,osv. ,så det hadde vert artig med litt erfaringer folk har med forskjellige merker og typer.
    Og her er det pålagt å vere subjektive om hvordan lyden oppleves ! :D

    Jeg tillater også heftig krangling :D

    Skal etterhvert finne frem litt bra linker jeg har funnet selv,og personlige erfaringer med diverse trafoer.

    Setter pris på alle innspil!
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    Autotrafo? Fulltrafo? Skilletrafo? Støydempingstrafo? Netttrafo? Linjetrafo? MC-trafo,? Mikrofontrafo? Utgangstrafo? eller noe annet?

    Av innlegget ditt tror jeg du mener utgangstrafo men jeg er ikke helt sikker. Det kan evt med fordel komme tydeligere fram ove overskriften og innlegget, selv om tråden skal være vidåpen.

    mvh
    KJ
     

    zuzubolin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2010
    Innlegg
    211
    Antall liker
    101
    Husker jeg handla ett par trafoer til Noratel på 90-tallet. Det hadde ingenting med Hi-Fi å gjøre, men mitt inntrykk den gangen var at de kunne lage det meste etter ønsket spec. Muligens ett tips hvis man har spesielle behov vedr. DIY.
    Dessuten kan det jo være greit å støtte om Norsk næringsliv en gang i blant.
    Noratel - transformer, reactor and power supply / Noratel / ~ Velkommen til Noratel ~

    PS. Jeg jobber ikke for Noratel.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Autotrafo? Fulltrafo? Skilletrafo? Støydempingstrafo? Netttrafo? Linjetrafo? MC-trafo,? Mikrofontrafo? Utgangstrafo? eller noe annet?

    Av innlegget ditt tror jeg du mener utgangstrafo men jeg er ikke helt sikker. Det kan evt med fordel komme tydeligere fram ove overskriften og innlegget, selv om tråden skal være vidåpen.

    mvh
    KJ
    Jeg tenkte igrunnen absolutt alle typer:) Kanskje litt for ambisiøst,men det jeg personlig i første omgang er ute etter er lytteintrykk fra forskjellige merker og typer.Jeg har planer om å sjekke de fleste typene over tid,fra mic-input,linje-input,I/V trafoer,pre-ut,interstage,utgang effekt,osv.

    Som sagt mulig jeg var litt for ambisiøs,men jeg er på en måte ute etter å få litt mer oversikt over temaet trafoer selv,og vilke merker som kan vere aktuelle.
    Og jeg er veldig glad i andres subjektive lydopplevelser,og da spessielt ved skifte fra trafo A til trafo B.
    Eller om man har gått fra en typisk kondis kobling i pre,eller mellom trinn i effektforsterker,til trafo.Hva man da opplever som de lydmessige forskjelene.

    Jeg for min del ønsker å holde tråden helt åpen,og ser ingen problem i at ting dreier vidt i lende,eller helt off-topic:D
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Husker jeg handla ett par trafoer til Noratel på 90-tallet. Det hadde ingenting med Hi-Fi å gjøre, men mitt inntrykk den gangen var at de kunne lage det meste etter ønsket spec. Muligens ett tips hvis man har spesielle behov vedr. DIY.
    Dessuten kan det jo være greit å støtte om Norsk næringsliv en gang i blant.
    Noratel - transformer, reactor and power supply / Noratel / ~ Velkommen til Noratel ~

    PS. Jeg jobber ikke for Noratel.
    Flott! Har samme inntrykket av Noratel ja.Har selv et par jeg kjøpte av de til bruk i et DIY CD-drivverk.En jeg kjenner fekk laget trafoer til gløding av 813 effektrør,og de kunne også lage utgangstrafoer for samme rør.Dette var en Consonance 813 forsterker,låter meget godt! ,ikke lenger på markedet desverre.Han har også skiftet til Lundahl utgangstrafo fra de originale,og mente han fekk en kroppsligere gjengivelse.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Lundahl ser ut til å vere en annerkjent produsent.Ok priset og kvaliteten skal vere bra.Tror også de kan lage det meste på bestilling.
    For meg er de en sterk kandidat til å bli det jeg velger som utgangstrafo viss det blir noe av mine planer om effektforsterker basert på noe ala 211,805,813,GM70,osv.
    Lundahl Transformers, audio transformer and tube amplifier transformer manufacturer
    Jeg er veldig interesert viss noen har lytteinntrykk å dele angående Lundahl trafoer.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Du bør etter mitt skjønn også ta med merket Tribute i dine vurderinger,lager vel også custom meiner eg å ha hørt.
    Lang ventetid(opptil 6mnd)men ganske ok priser trur eg.

    Feks ein som vurderte å lage 300b set,så ville alle trafoer komme på totalt ca 12k,da var det 4stk pr side.
    Betalbart det.

    Her skal det følges med.

    Mvh.
     
    Sist redigert:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Har en Lundahl LL1667-10 ma anodechoke som jeg bruker over inngangsrøret på 300B-forsterkeren min. Stor lydforbedring i forhold til vanlig RC kobling. Ikke akkurat utgangstrafo da, men du må jo ha noe mellom også. Problemet i denne sammenhengen er at jeg ikke har sammenlignet med trafoer fra andre produsenter. Det eneste som kan sies med sikkerhet er at de er veldig gode.

    Kunne også være interessert i erfaringer knyttet til lydforskjellene mellom "amorf" kjerne og andre mer vanlige typer. Lundahl har jo varianter både med og uten.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Takk for innspill samlanes!
    Dette er uansett et prosjekt i tilfelle lenger frem i tid.
    Det som i utgansgpunktet er mest aktuellt for min del er utgangstrafo for pre,og har lyst å prøve hva en linje-input trafo gjør med lyden.

    Det hadde foresten vert veldig interesant å høre dine inntrykk av Hørning trafoer !? :) Hva som stod der før og hva du opplevde lydmessig.
    Hørning sverger vel til ringkjerne,og av det jeg har lest så skal det gi et veldig effektivt omsetningsforhold?
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Har en Lundahl LL1667-10 ma anodechoke som jeg bruker over inngangsrøret på 300B-forsterkeren min. Stor lydforbedring i forhold til vanlig RC kobling. Ikke akkurat utgangstrafo da, men du må jo ha noe mellom også. Problemet i denne sammenhengen er at jeg ikke har sammenlignet med trafoer fra andre produsenter. Det eneste som kan sies med sikkerhet er at de er veldig gode.


    Kunne også være interessert i erfaringer knyttet til lydforskjellene mellom "amorf" kjerne og andre mer vanlige typer. Lundahl har jo varianter både med og uten.
    Nice!
    Akkurat slike innspill jeg håper å se mange av:)
    Anodechoke er en av tingene jeg ikke har fått testet selv enda,og har lest veldig mye positivt om det.
    Nå er jeg som sagt veldig glad i at folk prøver å sette litt mer ord på hva som skjer lydmessig;-) Og det er ingenting som er rett og galt i denne tråden,det er ingen konkuranse,og her er for min del alle fargerike beskrivelser av lyd hjertlig velkommen!

    Jeg har sett noen beskrivelser av amorphous kjerne som gjør meg litt skeptisk,men det er nettopp dette som er veldig vanskelig med å ikke ha hørt det selv.Får av og til inntrykk av at amorphous kan gi en mer "hifi-ish" lyd,ala noe som fort kan tendere til mindre kroppslig gjengivelse.Det er vanskelige begrep å definere,men for meg som skal ha større utbytte av selv mine råtneste opptak så vil jeg generelt ikke ha noe som legger til ekstra i klinisk retning lydmessig.Da vil jeg heller ha det litt på den myke og kroppslige side.
    Men har opplevd med for eksempel gode Audio Note trafoer at de bare generelt slipper gjennom mer på en måte som gjør selv det jeg trodde var dårlige innspillinger mer musikalsk forståelige,at man hører lenger inn i opptaket.Forsåvidt en hårfin balansegang regner jeg med.Jeg er igrunnen ikke ute etter noe som farger lyden veldig heller,bare noe som står minst mulig i veien for å si det på en annen måte.

    Skal fortelle litt mer om mine erfaringer med bedre Audio Note trafoer senere.Viss jeg ikke brydde meg om å også få mest mulig valuta for kronene så tror jeg valget hadde vert veldig enkelt for min del,da hadde jeg gått for Audio Note trafoer med nickel-kjerne og sølvtråd. Men et annet problem der er at jeg nok kommer til å velge endel rør der Audio Note ikke lager trafoer som matcher teknisk.
     
    Sist redigert:

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Meg og beskrivelse av lyd er ikkje bare og bare,også at eg i tilleg fortsatt bruker blokkene på Spendor sp100,så er eg ganske sikker på at alle kvalitetene til både hørningene og dei andre utskiftinger i Heart Beat ikkje har kommet heilt ut.
    På enkel musikk har eg aldri hatt bedre lyd,nærver og stort lydbilde,god klang,og ganske dynamisk,men det kollapser når musikken blir meir kompleks,på relativt høgt volum.først og fremst pga mismatch mellom effekt og høgtaler,men også pga rommet.
    Pr idag godt egna til Radka Toneff,Eva Cassedy,Allison Krauss ol,og mindre bra til Blues og Rock(der den verkeleg gode musikken er altså:)

    Vil påstå at Hørningene gjorde lyden meir dynamisk,og at det er bedre output i bassen+litt bedre oppløysning.
    Men eg trur det er bedre å vente videre med mine uttalelser til nye høgtalere er ferdige,også trur eg ganske sikkert at eg kjem til å prøve ein god aktiv pre.
    Da trur eg det vil bli bedre spesiellt på høgtalere som eg bruker idag.
    Heart Beat treng 1,5volt for full output.
    Hadde jo ein god preamp(conrad premier 16)men den blei desverre seld før hørningene kom inn,så eg har kun brukt Tribute passiv pre,og no siste dager prøvd med godt resultat, predelen i nad 3020.

    Trafoene som blei skifta ut i heart beat,var orginale av standard type,ikkje ringkjerne.

    Mvh.

    Mvh.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Det er jo glimrende beskrivelser av lydforskjelene det der synst jeg :)
    Å beskrive lyd er uansett en subjektiv sport,og der ingen feil eller rett måte å gjøre det på.

    Det høres da ut som du fekk en oppgradering med Hørning trafoene,og det er vel det vi alle jakter!

    Vilken følsomhet har Spendorene dine? Var de rundt 90dB ? Og 10" bass-element?
    Der jeg mener de absolutt største lydforskjelene ligger er i høytalere og samspill med rom,størrelse,osv. Og neste er at forholdet høytaler og effekt er ekstremt viktig.
    Og som du sier vilken musikk du lytter til.Hadde din diett vert kun Radka Toneff o.l. så kunne det vert midt i blinken slik du har det nå,men selv kan jeg ikke leve med 8watt på en rundt 90dB høytaler i en stue.Da spiller det ingen rolle om 8watteren er "verdens beste" ,for meg blir det et klart misforhold mellom effekt,høytalerlast,og ønsket om å kunne spille noenlunde høyt og uanstrengt på alt fra Led Zep,Purple,Dream Theater til Radka.Sitter jeg derimot 50cm unna høytaleren i et knøttlite rom,så har jeg hatt det kos med mine Celestion 3 på 86dB Følsomhet og 8w SET.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Spendorene er på 90db ja,og 12toms bass,impedansen er nom8,og ca 5ohm på det laveste.
    Dei treng nok meir guffe enn 300b set, før bassene våkner til slik det er tenkt.

    Mvh.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    La denne tråden litt død,men nå er jeg igang med å få tak i noen forskjellige typer utgangstrafoer som i første omgang skal bli testet i min Music Angel 300B SET. Ikke le av den ! Jeg har hatt en brukbar samling rørforsterkere i hus,og denne lille rakkeren er på mange måter en av mine favoritter.Ikke som best,men jeg skal prøve å forklare litt mer etterhvert hvorfor jeg liker den så godt.Først og fremst bør det nevnes at den består av kun DHT trioder,og der tror jeg forsåvidt ligger grunnen til at jeg er så fascinert over måten denne forsterkeren går ut av veien og lar meg ta del i alle de fantastiske musikk-skatter som er innspillt.
    Den har 3A5 som første trinn,2A3 som driver,og 300B utgang.Veldig lav gain i forhold til det meste av annet effektforsterkere jeg har hatt i hus,men det er det som er litt av utfordringen med de fleste av de gode DHT.

    De som diskuterte i AN tråden : http://www.hifisentralen.no/forumet.../7042-audio-notes-venner-338.html#post1550284 ,håper jeg vil fortsette diskusjonen her :)
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Hej Rune S :)

    Jeg havde ikke set tråden her før nu...tjekker lige din MA 300B som lyder ganske interessant
    Ma har været objekt for mods så måske din også kan bruges som "workbench"...
    Fx burde det være ganske enkelt at skifte opt uden at ødelægge noget!
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Ecc83 er helt sikkert det rør man får mest ud af at prøve forskellige varianter af,men det er ingen DHT.
    Ser ud til de har sparet choken...
    Kunne være sjovt at se ampen "bundløs"
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    2.834
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Hmm Det var noen soldide rør du forslår sander.
    ved hvilke strømmer/spenninger har du brukt disse ?

    Et annet dht alternativ er feks 864 -it-45- it-300b
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Hei sander:)
    håper du vil dele litt av din erfaring her:)
    Blant annet skrev du litt om dine opplevelser om forskjeler mellom diverse trafoer,og det syntest jeg var veldig interesant! Viss du har lyst å utdype de eller andre merker og sammenligninger du har gjort,så setter jeg stor pris på det! :)

    Bare ver oppmerksom på at Music Angel ikke alltid er helt stabile.Kvalitets kontrollen på tingene de leverer fra seg er nok ikke så veldig seriøs.Men til de prisene så forstår jeg det godt. Min MA 300B har vert helt stabil og ingen problemer i løpet av en 2-3 år nå,mens både en KT88 og EL34 utgave jeg har hatt har begge hatt problemer.Leser man litt om MA på nettet så ser man akkurat desse erfaringene fra flere.En kompis har hatt en av KT88 variantene i 4-5 år nå tror jeg,uten et eneste problem.Så det skiller seg.
    Lydmessig så er de fleste av de hva jeg vil kalle veldig musikalske.Fint balansert lydmessig.Mye av æren tror jeg man skal tillegge stor bruk av karbon komposisjon motstander,som ofte bidrar til denne fine type litt kroppslige klang.

    For deg som kan så mye om elektronikk sander,så vil jeg tro det er enkelt å eventuellt rette opp feil på en slik viss du får et mandags-produkt.

    Over tid skal jeg lage egne forsterkere med store chassis som gir meg fine muligheter til å bytte og prøve forskjellig trafoer,rør,komponenter,osv. Men inntill videre så blir denne MA 300B saken testbenken min.

    Om en par ukers tid vil jeg tro jeg har 300B SE trafoer fra Hørning og en eldre Audio Note Trans 150(IE-kjerne) på plass.Ellers har jeg bestemt meg for å bestille et par fra Lundahl,men må bare få sjekket opp vilken som egner seg best.De har litt for mange å velge i ! Amorphous core er utelukket,mest pga at jeg er litt usikker på om de kanskje kan tendere til å låte litt "klinisk" ,noe som ikke er helt min greie.Har også sett Thomas Mayer uttale at han ikke liker Amorphous core utgavene,så da er den saken rimelig grei :) VinylSavor
    En fantastisk nettside det der!
     
    Sist redigert:

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Ok,mulig de har forandret inngangsrøret på den utgaven der.Min har som sagt 3A5/DCC90 som er en liten DHT.
    Jeg skal ta noen bilder av min egen senere.
    Ecc83 er helt sikkert det rør man får mest ud af at prøve forskellige varianter af,men det er ingen DHT.
    Ser ud til de har sparet choken...
    Kunne være sjovt at se ampen "bundløs"
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Der har du ivertfall driveren jeg har mest lyst å prøve i mitt kommende prosjekt:) Liker veldig godt 2A3 som driver,og 45 skal vel vere et rør som har enda mindre forvrenging og vere enda mer lineert.
    Det virker som 2A3 balanserer og matcher utrolig fint med 300B.Da tenker jeg klang og karaktermessig,som alltid er første pri for min del.Fokuset mitt skal alltid vere på størst mulig musikkglede.

    Jeg hadde også en MingDa nylig som hadde 2A3 som driver for 805.Det var også en glimrende forsterker!
    Hmm Det var noen soldide rør du forslår sander.
    ved hvilke strømmer/spenninger har du brukt disse ?

    Et annet dht alternativ er feks 864 -it-45- it-300b
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Hmm Det var noen soldide rør du forslår sander.
    ved hvilke strømmer/spenninger har du brukt disse ?

    Et annet dht alternativ er feks 864 -it-45- it-300b

    Haha ja men de kan løse opgaven som et trins driver!
    3C24 kører ved 550v/10ma over Lundahl 1660/10 i min pre pt
    Tænker at prøve 100TH....begge rør er helt fri for mikrofoni,hvilket er en sjældenhed for DHT

    812A kører som driver i mine GM70 monoblokke ved ca 1100v
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Sander,jeg er også sterk tilhenger av enklest mulig,så 2 trinns effekt vil vere å foretrekke for min del.
    Ser ut som den Lundahl 1660 kan brukes i mange forskjellige konfigurasjoner,tror jeg må ha et par slike.
    Vil de også kunne brukes som IT mot for eksempel 2A3 og 45?
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Hei sander:)
    håper du vil dele litt av din erfaring her:)
    Blant annet skrev du litt om dine opplevelser om forskjeler mellom diverse trafoer,og det syntest jeg var veldig interesant! Viss du har lyst å utdype de eller andre merker og sammenligninger du har gjort,så setter jeg stor pris på det! :)

    Bare ver oppmerksom på at Music Angel ikke alltid er helt stabile.Kvalitets kontrollen på tingene de leverer fra seg er nok ikke så veldig seriøs.Men til de prisene så forstår jeg det godt. Min MA 300B har vert helt stabil og ingen problemer i løpet av en 2-3 år nå,mens både en KT88 og EL34 utgave jeg har hatt har begge hatt problemer.Leser man litt om MA på nettet så ser man akkurat desse erfaringene fra flere.En kompis har hatt en av KT88 variantene i 4-5 år nå tror jeg,uten et eneste problem.Så det skiller seg.
    Lydmessig så er de fleste av de hva jeg vil kalle veldig musikalske.Fint balansert lydmessig.Mye av æren tror jeg man skal tillegge stor bruk av karbon komposisjon motstander,som ofte bidrar til denne fine type litt kroppslige klang.

    For deg som kan så mye om elektronikk sander,så vil jeg tro det er enkelt å eventuellt rette opp feil på en slik viss du får et mandags-produkt.

    Over tid skal jeg lage egne forsterkere med store chassis som gir meg fine muligheter til å bytte og prøve forskjellig trafoer,rør,komponenter,osv. Men inntill videre så blir denne MA 300B saken testbenken min.

    Om en par ukers tid vil jeg tro jeg har 300B SE trafoer fra Hørning og en eldre Audio Note Trans 150(IE-kjerne) på plass.Ellers har jeg bestemt meg for å bestille et par fra Lundahl,men må bare få sjekket opp vilken som egner seg best.De har litt for mange å velge i ! Amorphous core er utelukket,mest pga at jeg er litt usikker på om de kanskje kan tendere til å låte litt "klinisk" ,noe som ikke er helt min greie.Har også sett Thomas Mayer uttale at han ikke liker Amorphous core utgavene,så da er den saken rimelig grei :) VinylSavor
    En fantastisk nettside det der!

    Jeg er nu ikke så erfaren,talen faldt blot på noget jeg har erfaring med...
    MA har et rygte for at være fejlbehæftet,og jeg har da haft hele 3 defekte MA845 indenfor dørene!
    Alle 3 med en defekt højspændingstrafo,og ja det var 230vac modeller.
    Generelt sjusket loddet og nærmest livsfarlige med manglende respektafstande osv
    Men opt fra den ene fungerer fint med min 811A i dag:) så sparer foreløbig pengene til et sæt Lundahl indtil nysgerrigheden/hifiFanden får overtaget.

    Jeg kan ikke afgøre hvilket som er bedst - amorf eller ej..lyder ganske lig hinanden i mine ører,så prisforskellen er ikke retfærdiggjort imo.
    Ja Thomas er en seriøs og innovativ herre,inspirerende og jeg har da også "lånt hans ide med 6HV5 røret som højspændingsdriver.
    Skal du ha et sæt "300B opt fra Lundahl,er 1623/120ma et godt valg,da man så også kan bruge stereoid varianterne af 300B
    Min VV52B leverer således ca 15w singleended ved 460v/120ma.

    Bliver spændene hvilke forskelle du opnår ved opt rolling i din MA...jeg tror nu nok begge alternativer er langt bedre end MA`s egne
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Sander,jeg er også sterk tilhenger av enklest mulig,så 2 trinns effekt vil vere å foretrekke for min del.
    Ser ut som den Lundahl 1660 kan brukes i mange forskjellige konfigurasjoner,tror jeg må ha et par slike.
    Vil de også kunne brukes som IT mot for eksempel 2A3 og 45?
    Du kan se IT som en singleended amp,hvor impedansen i røret afgør impedansen i ITèn
    Har haft rigtig god sound og målinger fra et ecc81 IT 2A3
    Samme opstilling med ec86 var endda bedre,med 2.ordens under 80db! - samt en dynamik jeg ellers kun kender fra dc-koblede 2A3
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Sander,jeg er også sterk tilhenger av enklest mulig,så 2 trinns effekt vil vere å foretrekke for min del.
    Ser ut som den Lundahl 1660 kan brukes i mange forskjellige konfigurasjoner,tror jeg må ha et par slike.
    Vil de også kunne brukes som IT mot for eksempel 2A3 og 45?
    Du kan se IT som en singleended amp,hvor impedansen i røret afgør impedansen i ITèn
    Har haft rigtig god sound og målinger fra et ecc81 IT 2A3
    Samme opstilling med ec86 var endda bedre,med 2.ordens under 80db! - samt en dynamik jeg ellers kun kender fra dc-koblede 2A3
    Jeg uttalte meg litt utydelig der.Jeg mente 45/2A3 som driver rør og om da LL1660 kan brukes som IT ? 45/2A3-IT-300B for eksempel.
    Kunne også tenkt meg å prøve 45/2A3 som preamp,og da kunne jeg bruke LL1660 som opt viss den passer til 45/2A3 ?

    Da går jeg ivertfall for 1623/120ma:) Veldig interesant å da kunne ha muligheten til å bruke den sammen med VV52B. Hvordan vil du sammenligne VV52B lydmessig i forhold til standard 300B ?

    Har også eid MA845.For å vere ærlig så fallt ikke den helt i smak for min del.Syntest den låt litt for mye "transistor" .Har litt av samme følelsen med 845 som jeg har hørt i et sett fine Consonance monoblokker (kostet en 60-70k) .Men det er klart at det er veldig mye annet som er med på å sette karakter i en forsterker enn kun utgangsrørene.DHT er vel også såpass ærlige og ufarget,at man hører stort sett bedre alt rundt,som driver,PSU,osv. Var en annen danske jeg hadde litt kontakt med som mente at 845 også må ha rørlikeretting for å vise sitt beste.
    Men har hørt lignende Consonance monoblokker,ene basert på 211 og andre 813,og jeg foretrakk helt klart de 2 foran 845 versjonen. Opplevde 211 og 813 som å ha en litt snillere/fyldigere karakter. Samme følelsen hadde jeg med 805 MingDaen jeg hadde,likte godt balanse og klang i den ampen. Har forstått det sånn at GM70 stiller litt i den samme gate klangmessig.Har du gjort deg noen formening om hvilken karakter du synst GM70 har?

    Mvh
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Forstærkningsfaktoren er ikke høj nok i 45 og 2A3 til IT drift af en 300B,medmindre man har et meget højt omsætningsforhold i ITèn,som igen vil gøre udgangsimpedansen for høj til at klare kapaciteten på effektrørets gitter.
    Så hellere en DHT driver med høj forstærkning som fx 812A,der også passer bedre til 1660 - gerne med så høj spænding som muligt for at få headroom i svinget.
    Jeg ser ikke problemet med at drive et mindre rør med et større,hvis målet er at drive det lille rør bedst muligt...

    Med fare for at rage uklar med mange herinde...VV52B forvrænger mindre end 300B - og det kan høres,røret har selvfølgelig også mere headroom i kraft af en 60w anode,hvilket giver sig udslag i bedre overblik når flere musikere er på banen.

    MA845 lyder grødet og direkte dårligt imo,hvilket er et resultat af elendig designet driverkredsløb,samt at effektrøret kører ved lav spænding.
    Desværre er der ingen mods som kan rette helt op,så imo er produktet ikke værd at kaste penge efter.

    Tænker du har helt ret mht at DHT afslører alt i miljøet omkring sig,det skyldes vel primært fraværet af FB,men selvfølgelig er alle komponenterne i spil,især
    Gm70 kontra 845 (har ikke selv en 211) er måske ikke helt retfærdigt,da min nu adskilte 845 havde en anden driver,og monoblokkene er med DHT..men GM70 trumfer på alle måder min gamle 845,selv ved lave spl.
    Med så lav forstærkning i effektrøret samt det store omsætningsforhold i opt (nedskalering) er det imo driveren med sin store forstærkning,der er ansvarlig for "farvning af signalet!
    Mange sværger til rørensretning og skal det være rigtig fint må man bruge kviksølvsensrettere.
    Det gemmer jeg dog til jeg bliver helt tilfreds med en konstruktion og kan sætte kviksølv i som prikken over ièt...
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Takk for alle svar sander! Det blir mange spørsmål dette :D ,men setter ivertfall pris på at du prøver å svare en nybegynner som meg!

    Jeg vet at 2 trinns er utelukket med 45/2A3 som driver.Tenkte mest på om jeg kan sette en LL1660 som IT mellom 2A3 og 300B i min MA300B forsterker?

    Først og fremst skal jeg nå gjøre sammenligninger av noen forskjellige 300B trafoer.
    Omtrent samtidig er planen å begynne på en DHT pre,og siden jeg har bestemt meg for å prøve 2A3 og 45 der,så lurer jeg på om LL1660 også kan brukes der?
    Jeg har også for en stund siden kjøpt meg 6stk 26rør,så de skal også prøves i pre.Har lest endel i 26 tråden på DIYAudio #26 pre amp - diyAudio ,og ser at flere der har prøvt LL1660 som opt i pre med godt resultat. 26 røret har vel endel høyere utgangsimpedans enn 2A3 og 45.
    Er bare litt forvirret på om det er best å velge 10mA eller 25mA versjonen av LL1660 i tilfelle.Hva tror du sander?
    Eller kanskje jeg bare skal bestille 2 av hver først som sist..... Jeg har også lyst å høre hvordan en LL1660 låter med en pre basert på 5687,E182CC,som jeg har liggende,og kun et forsterkningstrinn,mot Audio Note L3 som kjører 2 trinn med 33:1 trafo.L3en gir nok bedre drive egenskaper med sin veldig lave utgangsimpedans,men jeg er jo strengt tatt veldig tilhenger av enklest mulig,så det kan vere en interesant sammenligning.

    Et effektforsterker prosjekt kommer lenger bak i køen for min del,men da vet jeg ivertfall at GM70 seiler opp som en av de største favorittene å prøve.Før det bør jeg nok lære litt mer om hvordan forholde meg til B+ på 1200vdc + ;-)
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Jeg vil da gå ud fra 2A3 i MA300B driver 300B direkte!!
    Ellers er ampen en fejlkonstruktion imo,da signalet ellers må gennem en kæmpe C hvilket er tåbeligt.
    1660/10ma har 180H og 1660/25 vel omkring 80H (har ikke slået det op) så førstnævnte er beregnet på særdeles højimpedante rør,mens 1660/25 kan anvendes med en bred vifte af mere normale typer,som fx dine 5687 der vil levere en ekstremt lav udgangsimpedans i den opstilling (step down 4:1)
    Tommelfingerregel er ca 4-5 gange rørets impedans ligesom med opt.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Jeg tviler på 2A3 er direktekoblet til 300B,men jeg skal sjekke litt nermere når jeg snur den på hodet for å ta noen bilder.
    At RC kobling er feilkonstruksjon er vel å ta litt hardt i vel,hehe.Det er vel tross alt omtrent 95% av alle kommersielle rørforsterkere som bruker det.Optimalt er det sikkert ikke.

    Da tror jeg at jeg går for både 10ma og 25ma versjonen av 1660.Virker som trafoer man kan få glede av i mange forskjellige kretser.
    Får da også gjort litt mer sammenligninger angående lydmessig forskjeler på trafokobling og RC kobling i mitt pre-prosjekt.Kondisen i RC koblingen blir et par Audio Note 0.33 sølv i olje som jeg har liggende.Motstanden regner jeg med blir AN 2W tantalum.Noen som har en formel for hvordan man regner ut knekkfrekvensen for RC leddet?
    Det er vel vanlig å ligge fra en 100k-1M på de motstandene etter hva jeg har funnet i andre kretser.
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Tror du misforstår mig...problemet med at bruge signalkondensatorer efter et rør med så lav indre modstand som et 2A3,ligger i at C skal have en tårnhøj værdi,med de problemer det nu engang medfører!
    Min gamle 5687 IT pre trak mine ekstremt lavimpedante Sony MDR-1 hovedtelefoner uden problemer,så altså både pre og headamp i høj kvalitet i et apparat (billigt endda)
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Det er mye jeg ikke forstår :D
    Kan du forklare litt mer hvorfor en signalkondensator etter et 2A3 må ha så høy verdi? Jeg trodde det dreide seg om å hindre DC til neste trinn i form av en kondis,og sette en lav nedre "delefrekvens" godt under 20Hz med å sette impedansen kondisen "ser inn i" med en motstand mellom signal pluss og jord ?
    Mulig jeg er helt på jordet :D
    Man kan ta utgangspunkt i et enkelt skjema som dette:
    Skjema26-1.gif

    Jeg har alltid trodd at viss man ser på skjema her at det er 0.22uF kondisen og 470k motstanden som bestemmer knekkfrekvensen.Beklager om jeg bruker mange rare begreper:D Jeg har ikke alle de tekniske begreper på plass.
    Men er det altså slik at det er rørets indre motstand sammen med koblingskondensator som bestemmer frekvensen for den førsteordens deling?
     
    Sist redigert:

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Det er mye jeg ikke forstår :D
    Kan du forklare litt mer hvorfor en signalkondensator etter et 2A3 må ha så høy verdi? Jeg trodde det dreide seg om å hindre DC til neste trinn i form av en kondis,og sette en lav nedre "delefrekvens" godt under 20Hz med å sette impedansen kondisen "ser inn i" med en motstand mellom signal pluss og jord ?
    Mulig jeg er helt på jordet :D
    Man kan ta utgangspunkt i et enkelt skjema som dette:
    Vis vedlegget 185738
    Jeg har alltid trodd at viss man ser på skjema her at det er 0.22uF kondisen og 470k motstanden som bestemmer knekkfrekvensen.Beklager om jeg bruker mange rare begreper:D Jeg har ikke alle de tekniske begreper på plass.
    Men er det altså slik at det er rørets indre motstand sammen med koblingskondensator som bestemmer frekvensen for den førsteordens deling?
    Kan ikke pt huske eksakt formel for udregning af signal C,men mon ikke Jane er mester for at levere den?
    Jeg ved dog værdien for C og afskæring hænger nøje sammen med impedansen på kredsen FØR også..
    Tjek evt Audiohagels præcederen for stor C i hans AN dac one i tråden Audio Notes venner!

    Vil du prøve en ubesværet måde at bygge en 5687 pre,kan du gerne kopiere min gamle,som bestod af en Calex reg højspændingsforsyning og en skrællet 12vdc "vægvorte og 5687 med 1660/25ma samt blå LED - samlet kostpris ca 3500 ex kabinet/omskifter/pot
    Den spiller ubesværet flertallet af pre`s af banen.
    Min AN dac One er bygget på samme måde,dog med 2 stk russiske varianter af ec86/rød LED via 1660/10ma
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.078
    Antall liker
    1.082
    Sted
    '
    Knekkfrekvensen (fc) bestemmes normalt ut i fra koblingskondensatoren og resistansen inn i neste trinn. Det er flere faktorer som spiller inn, men når rp er nye lavere enn Rinn så er det vanlig å si at:
    fc=1/(2Pi x Rinn x C).

    For å være nøyaktig så må en også ta hensyn til rørets rp, anodemotstanden Ra og at Rinn i praksis består av motstanden (Rc) etter C og inngangsresistansen inn i neste trinn (Ri).
    Dette gir fc = {1/(((Rc x Ri)/(Rc+Ri))+((Ra x rp)/(Ra+rp))) x 2Pi x C)}

    Uttrykket blir litt mer grisete hvis en i tillegg også ser på kapasitanser..
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Takk for innspill Jan!
    Blir det mer grisete enn det der så tror jeg vi må flytte det over i tråden til Lagga :D

    Den der må jeg tygge på.
    Men er du enig med sander at om vi tenker et rør som 2A3 som har veldig lav indre resistans at det kreves en ekstra høy verdi på kondensatoren?
    Eller vil det kunne gå greit at jeg tar utgansgpunkt i 0.33uF som jeg har liggende og så velger verdi på R-inn ?
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.078
    Antall liker
    1.082
    Sted
    '
    Takk for innspill Jan!
    Men er du enig med sander at om vi tenker et rør som 2A3 som har veldig lav indre resistans at det kreves en ekstra høy verdi på kondensatoren?
    Nei, i et slikt trinn som du skisserer er det (og skal være) Rinn som er dominant og som danner knekkfrekvensen sammen med C.
    Hvis rp er høy vil dette medføre en litt lavere knekkfrekvens, hvis rp er lik null er det bare Rinn og C som inngår i beregningene.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Takk for innspill Jan!
    Men er du enig med sander at om vi tenker et rør som 2A3 som har veldig lav indre resistans at det kreves en ekstra høy verdi på kondensatoren?
    Nei, i et slikt trinn som du skisserer er det (og skal være) Rinn som er dominant og som danner knekkfrekvensen sammen med C.
    Hvis rp er høy vil dette medføre en litt lavere knekkfrekvens, hvis rp er lik null er det bare Rinn og C som inngår i beregningene.
    Flott.Da kommer jeg til å gå videre med planene om å bruke Audio Note 0.33uF sølv i olje i et pre-prosjekt.Lydmessig er de meget gode,og jeg vil tippe en vilken som helst trafo skal få kjørt seg på enkelte områder i sammenligning.
    Samtidig skal det nok testes det som du sier sander,en mye høyere verdi.Har liggende et par Solen mkp 47uF .
    Og paralellkoble to forskjellige typer som jeg har sett enkelte anbefale er jeg mer skeptisk til.Det vil bety å sende signalet gjennom 2 komponenter som oppfører seg ulikt.

    Hva regnes som en fornuftig knekkfrekvens? I området 5-10Hz kanskje ?

    Bambadoo,god knall! :)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Hei Rune.

    Ikke glem å teste LC-kobling også når du nå først skal igang med "shootout" mellom RC og IT. Har du nok Henry`er på primærsida av interstagene så kan du kanskje også bruke disse som anodechoke. En AN sølvkondensator med anodechoke er absolutt ikke til å spøke med (har det selv mellom inngang og driver). Tror Lundahlene i IT-kobling virkelig skal få noe å bryne seg på.

    V
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn