TR-1000 - litt svakere lyd i ve.kanal enn høyre.

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Innlegg
203
Antall liker
50
Sted
Levanger
Har en TR-1000 som spiller fint, men opplever at det er ca.25% lavere lyd i venstre kanal ifht høyre. Jeg har ikke så mye peil på TR1000....
Jeg har skifta ut utgangskondensatorer C601 og C602, satt inn 4700uF. Har også sett over/målt kondensatorer i signalveien - uten bedring. Gått over loddinger og rensa potmeter/brytere.Ved påslag merker jeg meg at det kommer først lyd i ve.kanal og etter 1/10 sek lyd i begge.
Jeg har målt spenning over C601 på 30,7V
Spenning over C602 er 31,9V. (Skal være 30V iflg skjema, men verdiene er vel "innfafor"?)
Har sjekka at alle kabler er festa innvendig. Trenger innspill! 20220310_121658.jpg
 
Sist redigert:

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Pre-amp record och Tape 3 kan ställa till problem, men du har säkert koll på dem.
Potentiometrarna "Input sensitivity" kan ställa till problem, men du ha säkert koll på dem också.
Kolla C 705 (och motsvarande i den andra kanalen) i effektstegsdelen. Den sitter i feedbackkretsen och kan om den är defekt ge sådant problem som du beskriver.
Kolla R 705 (och motsvarande i den andra kanalen) i effektstegsdelen.
Många andra felkällor kan finnas. Om du inte har ett oscilloskop, köp ett. Då kan du följa signalen från ingången och "framåt" och se var den minskar.
 

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Innlegg
203
Antall liker
50
Sted
Levanger
Takk. A) Har jo renset alle brytere og potmetere, men ikke sjekka PreAmp Record/Tape3 spesielt. Tenker du at disse skal rengjøres, sprayes og trykkes inn flere ganger?
B)Jeg målte C705 og den var ok, ingen skader på den heller. R705 skal jeg sjekke.
C)Hva mener du med Input Sensitivity?
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Titta på kopplingsschemat det finns potentiometrar på ingångarna.
PreAmp Record/Tape3: Gör allt det du skriver :)
Ett oscilloskop underlättar felsökningen.;)
Du behöver en tongenerator också, men en sådan laddar du ner som en APP till din telefon.
 

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Innlegg
203
Antall liker
50
Sted
Levanger
Jeg har ikke oscilloskop.
Tenker du at Input Sensitivity potmetere må justeres eller rens?
Jeg tar først en grundig rengjøring av de nevnte brytere!!
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
Input sensitivity finner du under radioen.
3 taggete hjul, men min erfaring er at disse bruker være ok.
Da er nok brytere, potmeter og loddinger mer sannsynlig. Men er lyden forskjellig uansett lydkilde og volum, og om du beveger brytere?
 

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Innlegg
203
Antall liker
50
Sted
Levanger
Hei Geir.Samme nedsatte volum venstre kanal (vil anslå 20-25% mindre) både på FM, Tape1 og Tape2. Må skute inn at lyden er flott, eneste avvik er at den er noe lavere på den siden. Har selvsagt beveget inputkontakter men ingen bedring. Har også prøvd å bevege brytere. Håper feilen ligger der likevel, i bryterrekka. Merker meg at det bråker og smeller en del i høyttalere når jeg trykker inn PREAMP RECORD. Er litt vanskelig å spraye med rens den, er lukket med et hull oppe på skinna. Vurderer om jeg skal jobbe litt med den+TAPE3 i morgen . Håper feilen ligger der. Spekulerer i hvordan jeg skal komme til for rengjøring. Vurderer å lodde ut og rengjøre skikkelig. Men man bør vel ikke lodde ut på disse apparatene uten at det trengs.....
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Titta på kopplingsschemat. Om du kan lossa förbindelserna 509 och 511(kablarna mellan tonkontrollsteget och effektsteget) och ansluta dem till ett externt försteg; så kan du i alla fall få klart över om felet ligger i effektstegsdelen eller tidigare.
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Här ser du förbindelsen 509, rött streck.
Har du kollat emittermotstånden(gröna pilar)? Om ett av dem eller båda är defekt, alltså avbrott, så flyter ingen ström genom effekttransistorerna. Det ska vara 15 mV över dem.
Likaså om det är avbrott (inte kortslutning) i en eller båda effekttransistorerna. Ingen ström flyter.

Konstruktionen är sådan att signal går fram till högtalarna i alla fall. Den går från drivtransistorerna (MPSU 06 och MPSU 56) genom motstånden R720 och R 721 (blå pilar), men med betydligt lägre nivå. Som du ser på schemat, så har R 720 och R 721 direkt anslutning till utgångskondensatorn.
TR 1000.jpg
 
Sist redigert:

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Innlegg
203
Antall liker
50
Sted
Levanger
Jeg har satt svart klemme på R722 og rød på R723. Får til å justere, men får kun - foran avlesningverdien. Er klemmene satt feil, skal ikke sort til den venstre?
Når jeg setter rød på R722 og sort på R723 så får jeg fint til å justere på R710 ve. utgang. Men derimot høyre utgansemittere har jeg problemer med justere høyere enn 11mV når jeg skrur potmeteret (R710 høyre altså) helt til høyre. Er det da i høyre problemet ligger, at det kommer for mye volum på den siden... :) ??
 
Sist redigert:

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
Ja, klemmene står motsatt da. Rød på R722 og Sort på R723 vil gi rett polaritet.
Har ingenting å si om du måler ene eller andre veien, det er kun verdien du er ute etter.
Strømmen kan ikke gå "feil vei" der, så det er ikke viktig.
Du måler da spenningen over R723 og ikke R722, men den skal være lik så det går greit.
Det vil ikke hjelpe noe på lydstyrken da.
 

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Innlegg
203
Antall liker
50
Sted
Levanger
Jepp. Som sagt i redigeringa mi over, får fint til å justere venstre R710 da til 15 mV, men på høyre utgangs R710 så kommer jeg ikke høyere enn til max 11 mV når jeg skrur potmeteret helt til høyre (med klokka....) er det derimot høyre kanal som er "for høy"? At det er for mye lyd i den sida av en eller annen grunn?
 

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Innlegg
203
Antall liker
50
Sted
Levanger
Pre-amp record och Tape 3 kan ställa till problem, men du har säkert koll på dem.
Potentiometrarna "Input sensitivity" kan ställa till problem, men du ha säkert koll på dem också.
Kolla C 705 (och motsvarande i den andra kanalen) i effektstegsdelen. Den sitter i feedbackkretsen och kan om den är defekt ge sådant problem som du beskriver.
Kolla R 705 (och motsvarande i den andra kanalen) i effektstegsdelen.
Många andra felkällor kan finnas. Om du inte har ett oscilloskop, köp ett. Då kan du följa signalen från ingången och "framåt" och se var den minskar.
Da har jeg rensa PRE-AMP RECORD, TAPE MONITOR-bryterne, alle de tre INPUT SENSITIVITY med antioksidasjonsspray CRC2-26. Trykt mange ganger ut/inn og fram og tilbake. OG DET BLE MYE JEVNERE LYD.

Men fortsatt lurer jeg på hvorfor jeg ikke får til å justere hvilestrøm høyere enn 11 mV på høyre side (den kanalen med høyere volum)
 
Sist redigert:

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Innlegg
203
Antall liker
50
Sted
Levanger
Jeg har ikke skifta de store C603/C604........burde jeg prøve det. Ser på skjema at de går inn til emittere med brun kabel..
 
Sist redigert:

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
De er bare filterkondensatorer på +64 volt til utgangen,
så de har ikke noe med hvilestrømmen å gjøre,
men det skader ikke å bytte de i nye gjerne et eller to hakk opp i størrelse.

Hvordan er spenningene på driver og utgangstransistorene,
om du sammenligner mellom de 2 kanalene?
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Jeg har satt svart klemme på R722 og rød på R723. Får til å justere, men får kun - foran avlesningverdien. Er klemmene satt feil, skal ikke sort til den venstre?
Når jeg setter rød på R722 og sort på R723 så får jeg fint til å justere på R710 ve. utgang. Men derimot høyre utgansemittere har jeg problemer med justere høyere enn 11mV når jeg skrur potmeteret (R710 høyre altså) helt til høyre. Er det da i høyre problemet ligger, at det kommer for mye volum på den siden... :) ??
15 mV eller 11 mV över emittermotstånden spelar inte någon roll. Har ingen betydelse för ljudstyrkan. Det viktiga att konstatera var att det flyter ström genom dem och genom effekttransistorerna. Att det skiljer 4 mV mellan kanalerna har nog att göra med tolerans på komponenter; t ex trimpotarna, emittermotstånden och på andra komponenter, t ex i BIAS-kretsen.

Gå vidare med att mäta spänningar, så som Geirendre föreslår. Men det ska till stora skillnader i spänning för att få så stora skillnader i ljudstyrka som du beskriver. Några volts skillnad betyder inget.

Jag skulle också göra jämförande mätningar mellan kanalerna på ALLA kondensatorer som sitter mot jord.

Men du alltså inte kommit fram till om felet ligger i förstegsdelen eller effektstegsdelen? Om du kommer fram till det, så har du ju kommit en liten bit väg.

Med risk för att du tycker jag har skrivit detta för många gånger: Köp ett begagnat oscilloskop. Det går bra med vilket som helst, bara det fungerar.
 
Sist redigert:

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Innlegg
203
Antall liker
50
Sted
Levanger
Heisann. Som sagt ble lyden så og si jevn etter en rens av PRE-AMP RECORD/TAPE MONITOR og 3 INPUT SENSITIVITY-potmetre. En del arbeid å komme til inni noen av bryterhusene men det gikk.Mulig jeg bare innbiller meg at lyden er svakere når jeg hører elstra godt etter :) Jeg satte en ledning mellom minus-sidene (beinet som står opp) på C701 på begge kanaler. Da får jeg et signal i MONO. Dette gjorde jeg før jeg rensa nevnte potmetere! Ideelt sett skal da sinalet bli likt i begge kanaler (MONO) og det ble det etter rens. Ikke hørbar forskjell. BALANCE 1/4 omdreining til venstre for at lyden skulle bli lik (25%) men hvis jeg skrur tilsvarende nå blir det veldig mye svakere lyd i høyre! Så noe har skjedd!
Jeg konkluderer med at det var dårlig kontakt inoen av disse :PRE-AMP RECORD/TAPE MONITOR og 3 INPUT SENSITIVITY.
Så lenge jeg er fornøyd nå og lyden er sånn innafor lik i begge kanaler lar jeg dette være slik og jeg regner problemet for løst.

Dette viser bare en ting: de fleste problemer med disse gamle apparatene er ikke nødvendigvis avanserte feil som krever mye reparasjon. Det har jeg erfart som amatørreperatør. En god rens og mye grundig rengjøring +trimming gjør ofte apparatet godt igjen. Samt lodde over løse loddinger. I starten opdaga jeg også at en motstand hadde ramla ut fra printet også! Og mye kabler inni disse TR1000, et par hadde falt ut når je så etter.
Dere får nok en gan ha takk for god hjelp og jeg ønsker dere ei god helg!:cool:

(Jeg kommer nok tilbake senere med andre problemstilliinger!)
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Nyttig tråd! Jeg hadde tilsvarende problem på en TR1000, og feilen lå i Tape 3 bryter.
:)Spiller nå fint
 

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Innlegg
203
Antall liker
50
Sted
Levanger
Ja,som oftest er det mekanisk svikt som er årsak som oftest på disse. Dårlig kontakt f eks.
 
Topp Bunn