Trøkk uten trykk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Kult, jeg begynner på mandag! :cool:

    mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, er forhåpentlig på plass om 2 uker.

    mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Begynner å nærme meg ferdigstillelse og tenker litt på dette med delay.

    Rommet mitt er vel ca 8,1 meter langt. Fra baffel til baffel på DBA så blir det ca 7,8 meter.
    Jeg tenker vel at det er best at lydfronten fra bakre BA rekker å summere seg før den treffer lydbølgen fra fremre BA. Og at "kollisjonspunktet" kan være ca 60 cm foran bakre BA.

    Det betyr at bakre BA må fyre når lyden er 60+60 cm fra bakre BA - forsinkelsen blir da 7,8 - 1,2 = 6,6 meter. Tilsvarende 6,6/0,343 = 19 ms.

    Hva sier erfaringene om gain på bakre BA...?

    Mvh
    OMF
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Det er jo egentlig bare å se på etterklangstiden. Når den er kort bør du ha truffet rett.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Og slik er foreløpig respons.

    23 ms delay, samme gain foran og bak.


    (Jeg har også en slik 20Hz greie som jeg ikke helt får tak på...men den var også der med mitt gamle system)

    Mvh
    OMF

    17.jpg


    18.jpg
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Ultratøft. Veldig flink gutt.
    Og så må du jo gi oss noen førsteinntrykk !!!! Hvordan oppleves dette?

    Hvordan er himlingen konstruert?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Vel - jeg opplever hele prosjektet som et stort løft lydmessig. Men - den minste forbedringen er kanskje i bassen.

    Nå har jeg brukt aktivt delt, romkorrigert bass i 10 år - så jeg er kanskje litt bortskjemt. Også spiller jeg nok litt på et annet nivå enn andre DBA testere her i tråden.

    Jeg synes bassen er bedre - først og fremst er den renere i bunnen, mer nyanser helt der nede. Også merker jeg jo at dippen jeg hadde mellom 20 og 60Hz er borte.

    Ellers må jeg jobbe litt med targetkurven...den har jeg endret mye, og jeg tror nok jeg kommer til å løfte nivået i bassen en del - jeg har litt sånn "dipolfølelse" - bassen er veldig definert og puster godt, men mangler litt tyngde.

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hele rommet er et tilbygg til huset med støpt gulv, Leca ISO 35 vegger, og LECA Plank tak.

    Det er ca 25cm fra himling til LECA plank i ene ende, og 35 cm i andre. Over Eccophonplatene ligger det 15cm Glava.

    Mvh
    OMF
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Jeg synes det hadde vært veldig interesant å fått innspill fra de som kan teorien rundt DBA (Tytte, hvor er du??) for å si noe om dette med plasseringa di av tårna om det kan være en medvirkende årsak til at det ikke sitter 100%, eller om det kun spiller mindre rolle. Regner med du har gjort det slik at først har du fått fronttårna til å spille tidkorrekt iforhold til horna og deretter har prøvd deg fram med bakre rekke!?

    Hvordan stiller en egentlig korrekt forsinkelse på DBA? Vil det fungere å måle seg fram til max DB mellom tårna og deretter snu fasen på bakre rekke 180' eller blir det helt feil? Dersom du stiller begge tårna slik at de spiller i samme fase så vil du vell få langt mer trøkk men da gå glipp av hele hovedpoenget med DBA viss jeg har forstått korrekt?

    Stiller bare spm pga jeg er nysgjerrig på dette selv og fortsatt ikke har forstått hele greia rundt det.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Det jeg har skjønt er at, så fort det ikke er en 100% symmetrisk betongbunker vil denne type løsning miste noe av sin genialitet
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg synes det hadde vært veldig interesant å fått innspill fra de som kan teorien rundt DBA (Tytte, hvor er du??) for å si noe om dette med plasseringa di av tårna om det kan være en medvirkende årsak til at det ikke sitter 100%, eller om det kun spiller mindre rolle. Regner med du har gjort det slik at først har du fått fronttårna til å spille tidkorrekt iforhold til horna og deretter har prøvd deg fram med bakre rekke!?

    Hvordan stiller en egentlig korrekt forsinkelse på DBA? Vil det fungere å måle seg fram til max DB mellom tårna og deretter snu fasen på bakre rekke 180' eller blir det helt feil? Dersom du stiller begge tårna slik at de spiller i samme fase så vil du vell få langt mer trøkk men da gå glipp av hele hovedpoenget med DBA viss jeg har forstått korrekt?

    Stiller bare spm pga jeg er nysgjerrig på dette selv og fortsatt ikke har forstått hele greia rundt det.
    Det er ikke så veldig komplisert å stille inn. Tidskorrigering mot horna, gjøres i Audiolense.
    Tidsforskjellen mellom front og bak er jo i utgangspnktet løpetiden for lyden - også har jeg prøvd noen ms mindre.

    At det ikke sitter 100% er status nå - men jeg har ikke en gang fått sjekket at elementene spiller i fase på samme vegg - så det er fortsatt et stykke frem før fasit på prosjektet er på plass. Det som er rart er at avvikene mot "optimal" plasserng skulle ha mindre å si jo lavere ned i frekvens man kommer.

    For søylene som står "for nærme" vegge - så er det jo mulig å sette feks en mostsand i serie for å redusere nivvået litt.

    Men- systemet og plasseringen blir nok stående akkruat slik det er en stund, og nå har det vært litt travelt lenge...så utover å jobbe med å forstå systemet og justere på elektronikken - så skjer det nok ikke så mye.

    Jeg må jo spille litt musikk også - har aldri hatt så bra lyd! ;-)

    Mvh
    OMF
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.765
    Antall liker
    10.573
    Torget vurderinger
    10
    Kanskje du kan spille i medfase. Måle 1/24 og justere delay frem og tilbake til du får verst mulig respons i lyttepos for deretter å snu fasen igjen?
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Kanskje du kan spille i medfase. Måle 1/24 og justere delay frem og tilbake til du får verst mulig respons i lyttepos for deretter å snu fasen igjen?
    Dette er jo veldig krativt, men jeg tror ikke vi kommer i mål på den måten! ;-)

    Ellers spilte jeg litt til i går.
    Løftet target noe for å få mer tyngde i bassen - og i forhold til forrige bassystem, så er det mye mer respons når jeg ratter kurver nå. Det skyldes nok at jeg nå har en relativt flat respons og at 3dB løft i bassen, faktisk gir 3dB mer hele veien. MEns jeg før hadde noen topper og dipper, så nye target ikke gjorde den helt store forskjellen.

    Nå ble det litt mye bass igår - men det lovet veldig bra med veldefinert feit bass med skikkelig punch.

    Burde gjøre et dypdykk i måleteknikk, gating, glatting og alt det der. Nå er Audiolensemålingen ganske ulike REW målingen...og det skyldes nok utelukkende gating.

    Mvh
    OMF
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    For måling av delay vil jeg anbefale å bruke impulsmåling i REW med loopback timing reference; Making Measurements. Sett mikrofonen i lyttepos og mål delayen fra hhv. front- og bakarrayet. Verdien som legges i DSP er da summen av de to delaymålingene. Alternativt kan du sette micen inntil et av elementene på bakveggen og på den måten måle tidsforsinkelsen fra frontveggen. Målt tidsforsinkelse gir et utgangspunkt for fintuning samt svar på om justeringene i DSP fungerer og hvilken absolutt fase bassene spiller med.
    For å sjekke hvert enkelt element kan man gjøre nærfelt impulsmåling av et og et element. Sett micen helt inn til støvhetten og kjør målesveip.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    anders1234

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.04.2013
    Innlegg
    283
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    Hei!

    Vel - jeg opplever hele prosjektet som et stort løft lydmessig. Men - den minste forbedringen er kanskje i bassen.

    Nå har jeg brukt aktivt delt, romkorrigert bass i 10 år - så jeg er kanskje litt bortskjemt. Også spiller jeg nok litt på et annet nivå enn andre DBA testere her i tråden.

    Jeg synes bassen er bedre - først og fremst er den renere i bunnen, mer nyanser helt der nede. Også merker jeg jo at dippen jeg hadde mellom 20 og 60Hz er borte.

    Ellers må jeg jobbe litt med targetkurven...den har jeg endret mye, og jeg tror nok jeg kommer til å løfte nivået i bassen en del - jeg har litt sånn "dipolfølelse" - bassen er veldig definert og puster godt, men mangler litt tyngde.

    Mvh
    OMF
    minst forbedring i dypbassn dba funkerukere best i dypassen .d e nøtt å vøre noe feil os deg'
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Hei!

    Vel - jeg opplever hele prosjektet som et stort løft lydmessig. Men - den minste forbedringen er kanskje i bassen.

    Nå har jeg brukt aktivt delt, romkorrigert bass i 10 år - så jeg er kanskje litt bortskjemt. Også spiller jeg nok litt på et annet nivå enn andre DBA testere her i tråden.

    Jeg synes bassen er bedre - først og fremst er den renere i bunnen, mer nyanser helt der nede. Også merker jeg jo at dippen jeg hadde mellom 20 og 60Hz er borte.

    Ellers må jeg jobbe litt med targetkurven...den har jeg endret mye, og jeg tror nok jeg kommer til å løfte nivået i bassen en del - jeg har litt sånn "dipolfølelse" - bassen er veldig definert og puster godt, men mangler litt tyngde.

    Mvh
    OMF
    minst forbedring i dypbassn dba funkerukere best i dypassen .d e nøtt å vøre noe feil os deg'
    Har du funnet frem telefonen på fest Anders? Jeg forstår hva du sier, tror jeg, men det var ikke lettlest :)
     

    anders1234

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.04.2013
    Innlegg
    283
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener jo at det ikke er meningsløst. Det er vanskelig å skalere for for mye kapasitet.
    Jeg er også overbevist om at du med denne retningen på prosjektet får til et system som er sterkt vanevannende og vanskelig å skalere ned senere.
    Du legger vel ut påmeldingsskjema for lyttebesøk etterhvert :cool:
    Me dba så e d opskalering så jelle
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Siden jeg har lagt ut litt bilder og målinger før, så kan jeg legge inn noen nyere målinger. Innrømmer glatt at jeg ikke er den som bruker mest tid på justering - så det er trolig fortsatt en del å hente.

    Dette er uglattende målinger, målt i lytteposisjon uten noen form for EQ eller romkorreksjon.

    Mvh
    OMF

    Respons.jpg


    Group Delay.jpg


    Forvrengning.jpg


    Impuls.jpg


    Vannfall.jpg
     

    The.Doctor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.07.2017
    Innlegg
    198
    Antall liker
    208
    Sted
    Kristiansand
    Regner med Anders kommer på banen etter hvert.
    Bilde av subkassene. Etter Anders sitt ønske så lages de i 30mm MDF med 30+20mm på fronten.
    Ca. 80 liter netto. Kassene er laget så grunne som mulig for å ta så lite plass i rommet som mulig. Tålig greit med avstivere.
    Med 16 kasser og ørten deler så blir delene skåret ut med CNC - et klokt valg :)
    Sitter nå med 6 av disse kassene og samme TD18H+
    Så lurer jeg på om det er mulig å konvertere disse til bassrefleks på en grei måte, med et bra resultat?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn