Trådløse hodetelefoner (+ DAC/amp?) til kontoret

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.131
Antall liker
2.098
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Da var det høsten og ny jobb, endelig blir det litt tid på kontoret for min del. Med andre ord, etter et lengre sølibat er det på tide med lyd på øret!

Fra før av har jeg en Beoplay H9i. Lydmessig er de gode, men for min del har de både elendig komfort, gjør meg sliten og har grusom betjening. Jeg kan ikke bruke dem i mer enn 15 minutter før ørene blør. Elendig støykansellering (virker som den bare lager masse støy for å maskere det utenfor), håpløst og lite brukervennlig touch-panel som i tillegg er overfølsomt (auto-pause -- god idé, trasig implementasjon).

Så tenkte jeg, hva skal jeg gjøre nå? Jeg kunne godt føle for et par nye trådløse. Følgende punkter er viktige, i rekkefølge:

1. Komfort
2. God lyd (liker balansert lydbilde, ikke overdreven bass som f.eks Bose QC35)
3. Brukervennlighet
4. Egnet for kontorlandskap (f.eks ikke lekke lyd!)
5. Jeg må kunne bruke dem uten å ha en eller annen app

Det som ikke er så viktig, er f.eks batterilevetid. Om den varer i 10 eller 20 timer er ett fett for min del. Om det er mikrofon er det selvfølgelig fint om det er en god mikrofon, men lyden jeg hører kommer i første rekke. Om jeg skal ha støykansellering eller ikke er jeg også usikker på, etter erfaringen med B&O.

Har kikket litt på disse:

Beyerdynamic Amiron Wireless - Virker fin? Men har touchpanel, så er skeptisk
Sennheiser Momentum Wireless - Lyd&Bilde sier hurra, men i følge tek.no er den et brukermessig mareritt

Også finnes det jo utallige andre som jeg ikke vet om!

Skaffet meg abonnement på Lyd&Bilde for å kunne lese tester, men får litt inntrykk av at de bare synes alt er flott, akkurat som mange andre hifi-blader. Så vet ikke helt om jeg kan stole på dem?

Eller skal jeg bare gunne på med hodetelefonforsterker (så Moiz hadde noe budsjettvennlige Heed-saker med rør, elsker rør) og vanlige klokker? Focal er en hemmelig drøm, men bare fordi jeg har Focal-høyttalere i stuen som jeg elsker. Vet ingenting mer om dem.

Innspill, synsing og erfaring mottas med hjertelige takk! Budsjett er i utgangspunktet 5000.. Kanskje 10. Det har med å øke litt på, sånne ting, så om det er noe dere mener er helt fantastisk, så si det gjerne selv om det er utenfor budsjett.
 
Sist redigert:

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.131
Antall liker
2.098
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
I dag har jeg lyttet litt hos Duet, og kom på enda et viktig moment: mikrofoni! Hvis noe kommer borti kabelen eller klokkene, skal det helst ikke merkes noe særlig. Noen er nesten som ekkokamre..

Hørte blant annet på Focal Celestee, som jeg likte godt. Duet har ikke noen trådløse, så prøver meg innom stereofil kanskje i løpet av morgendagen.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.131
Antall liker
2.098
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Ingen som hører på meg her, virker det som. Så da måtte jeg dra ut i den store verden alene, uten en fast hånd å holde i.

Har vært på StereoFil i dag, og hørte på Focal Radiance Bentley, en slik limited edition osv. Hakket dyrere enn Celestee, men de skuffet. Mye mer mikrofoni, og ikke samme godlyden.

Hørte først direkte koblet i en iPad, da var ikke Focalen noe bedre enn B&O Beoplay H9i som jeg hadde fra før. Fikk så prøvd dem i en ganske vass Luxman, og da var holografien tilbake igjen! Men likevel, ikke like god som jeg husket Celestee. Det var riktignok en annen hodetelefonforsterker jeg hørte dem med, men bare en relativt enkel en. Luxmanen skulle kunne slå den i bøtter og spann.

Så da ble det Focal Celestee, og en FiiO BTR5 hodetelefonforsterker med batteri og bluetooth. Nesten 3x opprinnelig budsjett. Jeg skylder på HFS, hadde noen svart på tråden min hadde jeg sikkert blitt dratt ned på jorden 😇😇😇

Men rett skal være rett, selv om Beoplay H9i har irritert meg grenseløst, så var jeg inne på tanken på bare å kjøpe hodetelefonforsterker. For det er tildels forbanna god lyd i dem også.
 

Bart

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.03.2007
Innlegg
550
Antall liker
55
Er du ute etter trådløse BT hodetelefoner eller hodetelefoner med kabel? Greit å begrense utvalget før man går i butikken :)
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.131
Antall liker
2.098
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Opprinnelig var jeg litt usikker. Fikk dårlig smak av den forrige, og ville ikke ha noe halvveis kompromiss med kort levetid. Men endte jo opp med både pose og sekk! Den FiiO BTR5-saken har mikrofon også, så nå har jeg i praksis et fullverdig BT-headset uten kvalitetsbegrensninger.
 

Bart

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.03.2007
Innlegg
550
Antall liker
55
Gratulerer med flotte hodetelefoner og Fiio.
Vanskelig med gode råd når det er ferietid, antall brukere her tar seg opp til høsten.
 
Topp Bunn