Tråden for "rimelige" kvalitets jazz (re)-utgivelser på vinyl.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Har kjøpt endel lper siste uken og merker det på kontoen. Det finnes mange bra utgivelser og om man ikke følger hypen med One-step, UHQR osv, så det er ikke nødvendig å betale over 1000 lappen for en bra utgivelse på vinyl (imo). Så hva mener jeg med "rimelige"? Med kvaliteten på Blue Notes Tone Poet serien så var den veldig rimelig når den ble lansert til under kr.300 pr. album, selv nå til kr.399 mener jeg den er det. Om den stiger til kr.599 så er det mer på nivå med mye annet som f.esk Speakers Corner som var greit priset men nå er kr.629 som er vel i overkant.

tone poet feb nars 22.png

Jeg kommer nok til å kjøpe flere album som koster over kr.500 men jeg holder igjen på på disse 1300, 1700, 1990, 2200 og 2700 utgivelsene. Har ikke noe problem med om noen kjøper en superutgave av favoritt albumet sitt eller samler på disse, men å sette sammen en musikksamling kun med disse er urealistisk for meg og sikker flere andre. Syns du disse dyre utgavene er det som gjelder, fint men det er ikke det denne tråden handler om heller om.
Om noen anbefaler serier/labels som ikke kan skaffes i Norge så ta med frakt kostnader da det kan koste mer en platene.

Jeg starter med Blue Notes Classsic serien der det er brukt samme originale master taper som Tone Poet serien, men disse er presset hos Optima i Tyskland og du får ikke de flotte coverne til Tone Poet serien. Album som Music Matters eller andre "audiofile" selskaper har gitt ut blir ikke gitt ut i Tone Poet serien så disse kommer som Classics. Her er mange av de mest kjente Blue Note albumene tilgjengelig i topp kvalitet til under kr.300.


ECM har jo også begynt å gi ut vinyl igjen og eldre klassiske ECM album (og nye) til mellom kr.250 og 300 fine priser for disse.

 
Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
For å utvide litt så er det mye bra musikk hos Rune og Hubro til fornuftige priser, selv om jeg ikke har kjøpe noe derfra på lang tid.

 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.784
Antall liker
15.782
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Acustic sounds sin serie med jazz utgivelser er veldig bra og hyggelig priset.

 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Acustic sounds sin serie med jazz utgivelser er veldig bra og hyggelig priset.
Linken fungerer ikke, går kun til imusic.
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.784
Antall liker
15.782
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Jeg la inn en ny link i innlegget.
Søk også på «acoustic sounds» hos imusic eller andre forhandlere.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Jeg la inn en ny link i innlegget.
Søk også på «acoustic sounds» hos imusic eller andre forhandlere.
Regnet med denne serien kom opp og prisene varierer jo endel alt etter hvilket album det gjelder. Vil si at rundt kr.400 er rimelig for disse, mens kr.570 ikke er direkte rimelig men ikke dyrt heller sammenlignet med mye annet. Endel titler er rimeligere hos imusic en BD og PK ser jeg, venter første forsendelse fra dem. Problemet er vel å få tak i de mest populære tittene da de er utsolgt.

cresent.png
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Sam Records er i grenseland.
Dette er et enmans selskap fra Frankrike som gir ut mest eldre konsert opptak fra Paris. Mange av disse er ikke re-utgitt av andre selskaper og er ikke tilgjengelig på cd eller streaming. Prisen har nettopp økt fra €24 til €28 euro (kr 350 m/mva) og så kommer frakt. Jeg betalte €26 i frakt for et trippel album og 3 enkle album. Kjøper du dem i Norge så koster de ca kr.700 så ikke direkte rimelig her.
NB! De trekker ikke fra mva i webshopen.

 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Danske SteepleChase

Founded in 1972 by jazz enthusiast Nils Winther who started out recording artists live at jazzclub Montmartre in Copenhagen (Jazzhus Montmartre). A number of US jazz artists had relocated to Europe after interest in their music had decreased in the US, and Montmartre and Steeplechase from the early 70's on became waterholes for such artists as Ben Webster, Chet Baker, Paul Bley, Kenny Drew, Stan Getz, Dexter Gordon, Shirley Horn, Thad Jones, Duke Jordan, Jackie McLean, Horace Parlan, Archie Shepp and Doug and Jimmy Raney.
Nils Winther recorded and produced most of the labels releases.

Ser ut til at websiden ikke funger lenger, men mange av disse ble re-utgitt på 180g vinyl for noen år siden og mange er fortsatt å få tak i for under €20 eks mva.

 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Om du ikke må ha analoge mastere så er faktisk Music on Vinyl OK. Dette er offisielle utgivelser og mye bedre å bruke penger på disse en alle pirat Track/Wax Jazz platene som jeg ser mange kjøper. Prisene varierer litt men du får f.eks Miles Davis fra ca.250 og mange album er kun tilgjengelige på lp fra MOV, som Bootleg serien.

 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Original-Jazz-Classics (OJC).
Her kan du finne veldig mye bra re-utgivelser av Bill Evans, Miles Davis, Sonny Rollins, Monk,Coltrane... osv
Mye er fra originale mastere, men det finnes også digitale. Mye finnes veldig rimelig brukt da de kostet under kr.150 i norske butikker lenge. Fås for rundt $20 på det store internettet.

 
Topp Bunn