Mat, drikke og røyk Tråden for oss som er interessert i grilling og tilhørende utstyr.

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Griller hver dag etter at jeg gikk fra "analog" til "digitalt". Kullgrillen ble byttet ut med en Weber Q300. Så enkelt, kjapt og med et meget godt resultat. Pizza er en lek å lage i denne grillen. Kort sagt, svært godt fornøyd men ønsker enda mer røyksmak.
Jeg vet det var en blindtest som lå ute på nettet som konkluderte med at deltakerene ikke greide å skille maten fra kull og gass. Dette tror jeg ikke noe på så jeg har kjøpt inn hickory tre. Jeg har vannet trebitene. Trebitene har jeg lagt på selve risten innpakket i aluminium. Synes ikke den gir fra seg så mye røyk som jeg hadde ønsket. Noen med samme Weber Q serien som kan gi meg noen tips om hvordan man får masse røyksmak?
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.372
Antall liker
83.783
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Kjøp deg en "røykboks" fra Weber. Putt hickoryflisene i denne og sett boksen over brenneren. Da får du røyksmaken. Jeg grillet i ettermiddag og naboen kom og lurte på om jeg fyrte opp grillen med ved!
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
TT har du Q modellen? Gassrørledning er udekket på den i motsetning til mange av de andre modellene. Kan jeg da legge røykeboksen direkte på flammen/røret?
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.372
Antall liker
83.783
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Ja. Det har jeg gjort. Boksen ligger midt i rørsløyfen.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.372
Antall liker
83.783
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Kan ta et bilde i morgen
 
N

nb

Gjest
Røykeflis trenger høy varme for å komme i gang. Legg rett på brenneren i en røykeboks. Når det først er i gang kan du ta det litt mer piano med varmen om du ønsker, evt ha lokket åpent til røyken er i gang.
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Bilde vil jeg sette stor pris på TT:) Er det en fordel å bruke boksen til weber, eller kan jeg bare bruke aliminiumsfolie med noen hull i?

Takk for tipset, nb.
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Noen som har tips om hvordan man får sprø svor uten at den blir nesten svart?
 
N

nb

Gjest
Noen som har tips om hvordan man får sprø svor uten at den blir nesten svart?
Kontrollert med gassbrenner type skibrenner. Sprø svor er en merkelig fetisj østlendinger har, når jeg griller svineribbe skjermer jeg alltid av svoren siden jeg griller på,lav varme.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.372
Antall liker
83.783
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Her kommer bilder med og uten "røykboks"
 

Vedlegg

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Takk for at du tok deg tid til å ta bildene, TT :) Lur løsning, men jeg tror ikke du har samme grillen som meg. I min er det i tillegg et rør som går i midten av P formen.........

Jeg kommer fra Vestlandet og svor er hellig for meg også. Jeg fikser det lett i en vanlig stekeovn, men grill koden har jeg ikke knekt enda. Har du noen tips på skibrennere som er spesielt effektive til formålet, nb?

Bestilte på ebay en hendig, nøyaktig og kjapp temperaturmåler. SuperFast Thermapen. Sensor type termopar K | Norges st�rste og beste SousVide butikk, Vakuum, BBQ, Kniver, Trykkokere, Kj�kkenutstyr m.m Håper den varer litt lengre enn de billige jeg har hatt.

Tips om annet grillutstyr man bare må ha?
 
Sist redigert:

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.372
Antall liker
83.783
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Etter litt googling viser det seg at boksen jeg har er den eneste Weber har, men den kan benyttes uansett til hvilken som helst gassgrill. Sett den enten på tvers over brenneren eller over risten. For best resultat under. Lykke til
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Fin oversikt TT. Jeg fant enda en røykboks i linken du anbefalte. Ser ut som den du har er gått ut av produksjon for den finner jeg ikke her.
 
Topp Bunn