Tråden for oss med Auralic Aries Streamer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Streamer'n

    Medlem
    Ble medlem
    22.10.2014
    Innlegg
    8
    Antall liker
    6
    Sted
    Stabekk
    Wang skriver på forumet:
    Thanks everyone for the comment. I think most major record companies today have no problem releasing music high-res format. Most of the revenue of music industry now come from online streaming rather than download. For some record companies, like DG, if you buy a physical CD or DVD, you will also receive a download code that you can use it to download digital files in MP3, CD or high-res FLAC at their online store.

    The claim that MQA is equal to DRM is based on a recent change of TIDAL development policy. TIDAL now will not deliver MQA content to a software or device that it is not MQA certified, even the device does not process the file rather than pass it through to the next device. For example:

    TIDAL server > User interface software (need to be MQA certified) > Streamer with bit-perfect digital output (need MQA certified) > DAC (need MQA certified).

    In this playback chain, user interface software and streamer with digital output do not process the file but TIDAL is forcing those software and hardware to pay MQA to do the what is called first unfolding. If you want to get MQA content from TIDAL server then passthrough it to MQA DAC, sorry about that, TIDAL will not let it happen in the near feature. If a manufacturer does not pay MQA and get their software or hardware certified, TIDAL will not deliver content to the end customer. This is a perfect example of DRM.

    My other feelings is there are so many old recordings originally in 48k format, TIDAL claims those tracks were remastered by MQA and will deliver superior sound. The fact is those tracks are nothing special and better then if there is a remaster using today’s other technology. However, both MQA and TIDAL are afraid that people will know that, so they try every single way to avoid people getting the original MQA file before some sort of processing. In this case, nobody can analysis and see if their claim is true or false.

    Luckly, we do have more choices, Qobuz offers a large collection of music in real high-res and Amazon Music HD will come to more streaming devices and platforms soon.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Hva med rettighetene til plateselskapene? Har de ingen? Kan de virkelig forandre på formatet uten videre? Som det sies her vil jo dette styre hvem som kan få tilgangen til musikken.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.086
    Antall liker
    10.488
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Plateselskapene? CEO i MQA kommer fra Warner og Warner konverterer hele greia si.
    MQA er til kun for plateselskapene og MQA selv.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Så forbrukerne blir lurt, igjen? De må betale ekstra for maskinvare og trolig dyrere abb hos strimingselskapene. For å ende opp med datapakker som er unødvendig modifisert.
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Hei, noen som har prøvd den nye cd rippe og spiller funksjonen på Aries?
     

    Streamer'n

    Medlem
    Ble medlem
    22.10.2014
    Innlegg
    8
    Antall liker
    6
    Sted
    Stabekk
    Hei, noen som har prøvd den nye cd rippe og spiller funksjonen på Aries?
    Jeg har med Aries femto. Funker greit, leser cd med opp til 8x speed synes jeg å huske, og buffrer i minnet på Aries’n. Tagger med Musicbrainz. Henter strøm fra usb, men det ligger en Amp begrensning på porten. Jeg kjøpte en lineær kinatrafo med usb power + hub, men oppdaget at jeg kunne slå av
    image.jpg
    sbooster’n og aries’n spilte fremdeles :). Og med cd-driven + powersupply hengende på ble lyden betydelig dårligere. EAC på pc er nok å foretrekke for ripping, langt bedre feilkorreksjon. Men som decent cd-spiller til 300 spenn er den en artig sak, haha.
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Stilig oppsett Streameren, godt å se at det er flere enn meg som er opptatt av å fjerne vibrasjoner - sjelden jeg hører anlegg uten vibrasjons fjernede tiltak spille spesielt bra....

    Men nok om det - så kjekk ekstra funksjon det der da. Tenkte å bruke mest til ripping til NAS. Så da er det kanskje best å rippe på en vanlig PC med blu-ray drev og EAC da?
     

    Streamer'n

    Medlem
    Ble medlem
    22.10.2014
    Innlegg
    8
    Antall liker
    6
    Sted
    Stabekk
    Stilig oppsett Streameren, godt å se at det er flere enn meg som er opptatt av å fjerne vibrasjoner - sjelden jeg hører anlegg uten vibrasjons fjernede tiltak spille spesielt bra....

    Men nok om det - så kjekk ekstra funksjon det der da. Tenkte å bruke mest til ripping til NAS. Så da er det kanskje best å rippe på en vanlig PC med blu-ray drev og EAC da?
    Ja, da har du mer kontroll og bedre feilretting, og kan skreddersy tags. For de som ikke kan/vil rippe via pc er Aries funksjonen helt grei. Aries’en sliter også med non-red book cd’er.

    Den gamle Aries femto’n med sbooster, anti-vib, skikkelig kabling, ethernet via audio-grade switch låter knallbra. Den gamle Vega’n er også grei, men kunne vært morro å teste G2.1.
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker G1, med vekt og plante for akustikk ;) Låter en god klasse opp med G1, hadde femton før. Synes det låter best trådløst til Aries jeg..... Har en ny og bedre switch nå da - men virker til å være veldig med støy fra ethernet..... ? Har ikke prøvd kablet med nye switchen.....

    Ripper dere med 1x i EAC ? og er det lydmessig best med WAV kontra FLAC - vet jo at det teoretisk ikke skal være noen forskjell, men reglene er jo annerledes her i hifi....
    IMG_3998.jpg
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.234
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    En ting til, jeg synes det låter bedre via TIDAL Hifi enn hvis jeg streamer fra min Synology NAS i Lightning DS ? Kommentarer?
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Jeg bruker G1, med vekt og plante for akustikk ;) Låter en god klasse opp med G1, hadde femton før. Synes det låter best trådløst til Aries jeg..... Har en ny og bedre switch nå da - men virker til å være veldig med støy fra ethernet..... ? Har ikke prøvd kablet med nye switchen.....

    Ripper dere med 1x i EAC ? og er det lydmessig best med WAV kontra FLAC - vet jo at det teoretisk ikke skal være noen forskjell, men reglene er jo annerledes her i hifi.... Vis vedlegget 697102
    Jeg kjører også Aries G1, og jeg har re-rippet alt jeg har, i ukomprimert FLAC, fordel med FLAC er da bedre metadatahåndtering enn WAV og når det er helt ukomprimert så skal det vel teoretisk heller ikke være noen forskjell.

    Jeg har ikke fått EAC til å rippe FLAC ukomprimert men DBPowerAmp ripper støtter det .... jeg har ikke gjort noe særlig A/B testing av FLAC komprimert vs FLAC ukomprimert .... men jeg mener Stereophile har testet og funnet at FLAC ukomprimert låter bedre.... (husker ikke vem det var som gjorde dette og kan i farten ikke finne)

    Jeg foretrekker CD spiller, Studer A727 fremfor streamer ....
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Poenget med FLAC er at det tar ca 50% av plassen men all informasjonen er inntakt. Dvs en tapsfri komprimering. Det er ingen teoretiske eller hørbare forskjeller på dette og WAV.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Poenget med FLAC er at det tar ca 50% av plassen men all informasjonen er inntakt. Dvs en tapsfri komprimering. Det er ingen teoretiske eller hørbare forskjeller på dette og WAV.
    Det er vel delte meninger om dette, om lossless komprimering gir hørbare forskjeller ... det koster prosessorkraft å dekomprimere lossless og det skal kunne gi hørbare effekter, derfor er det noen som sverger til ukomprimert flac, uansett, diskplass er særdeles billig :)
    Dekompriering kan teoretisk såvidt jeg forstår gi timing problematikk som gir jitter; som igjen gir hørbare problemer .... avhengig av hvordan dette håndteres i spiller

    Forøvrig har flac ganske mange grader av komprimering, alt fra relativt høy til ukomprimert ....

    Her er sakset fra docs på flac.exe (men har ikke funnet ut hvordan flac.exe gjør ukomprimert flac):
    -0 .. -8 Fastest compression .. highest compression. The default is -5.
    -0, --compression-level-0 Synonymous with -l 0 -b 1152 -r 3
    -1, --compression-level-1 Synonymous with -l 0 -b 1152 -M -r 3
    -2, --compression-level-2 Synonymous with -l 0 -b 1152 -m -r 3
    -3, --compression-level-3 Synonymous with -l 6 -b 4096 -r 4
    -4, --compression-level-4 Synonymous with -l 8 -b 4096 -M -r 4
    -5, --compression-level-5 Synonymous with -l 8 -b 4096 -m -r 5
    -6, --compression-level-6 Synonymous with -l 8 -b 4096 -m -r 6 -A tukey(0.5);partial_tukey(2)
    -7, --compression-level-7 Synonymous with -l 12 -b 4096 -m -r 6 -A tukey(0.5);partial_tukey(2)
    -8, --compression-level-8 Synonymous with -l 12 -b 4096 -m -r 6 -A tukey(0.5);partial_tukey(2);punchout_tukey(3)
    --fast Fastest compression. Currently synonymous with -0
    --best Highest compression. Currently synonymous with -8
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.203
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hei, jeg har et praktisk problem med min Auralic Aries når den er koblet med USB kabel til Anthem STR Pre. Når jeg starter opp forsterkerne og spiller av første sang fra Aries så kommer den en liten, men veldig hørbar utladning. Det virker som om det enten er et dc offset eller en opplagret ladning i en av enhentene som utlignes når første sang «slippes». Noen som har erfaringer, tips og råd?
     

    Ken-Nor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.01.2020
    Innlegg
    1.069
    Antall liker
    4.285
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    2
    Hei, jeg har et praktisk problem med min Auralic Aries når den er koblet med USB kabel til Anthem STR Pre. Når jeg starter opp forsterkerne og spiller av første sang fra Aries så kommer den en liten, men veldig hørbar utladning. Det virker som om det enten er et dc offset eller en opplagret ladning i en av enhentene som utlignes når første sang «slippes». Noen som har erfaringer, tips og råd?
    Opplever akkurat det samme hos meg. Var sånn med den integrerte og det er sånn med pre+effekt. Lurer også på hvorfor det er sånn. Et lite "popp" som kommer ved avspilling av første låt etter oppstart.
     

    erlingmm

    Medlem
    Ble medlem
    29.09.2022
    Innlegg
    25
    Antall liker
    64
    Sted
    Oslo
    Kan noen forklare meg funksjonen til de 3 runde knappene over sangtittelen i Tidal på Auralic?

    Takk,

    - Erling


    IMG_1568 2.jpg
     
    Sist redigert:

    Haakonsunden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2018
    Innlegg
    120
    Antall liker
    147
    Sted
    Norge
    Hei, jeg har problemer med Tidal connect fra android til Auralic Aries den gode gamle. Når jeg velger auralicen i tidal så stopper bare musikken. Noen som har opplevd det samme og har tips?
    Screenshot_20230205_104147_TIDAL.jpg
    20230205_104233.jpg
     

    Musico

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.06.2022
    Innlegg
    80
    Antall liker
    345
    Sted
    Trondheim
    IMG_20230409_020822.jpg

    Jeg har en bass-hump på 32-35 Hz. Streamer fra Tidal til Auralic Aeries G1. Lurer på om noen kan guide meg på om denne siden i appen kan få ned bassen i dette området? Har forsøkt Peak/Dip under parametric equalizer, men får det ikke til å fungere noe særlig.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.203
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Vis vedlegget 910014
    Jeg har en bass-hump på 32-35 Hz. Streamer fra Tidal til Auralic Aeries G1. Lurer på om noen kan guide meg på om denne siden i appen kan få ned bassen i dette området? Har forsøkt Peak/Dip under parametric equalizer, men får det ikke til å fungere noe særlig.
    Prøvde du å legge inn en dip på samme frekvens? I så fall med hvilken Q verdi og antall dB i demping?
     

    Musico

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.06.2022
    Innlegg
    80
    Antall liker
    345
    Sted
    Trondheim
    Prøvde du å legge inn en dip på samme frekvens? I så fall med hvilken Q verdi og antall dB i demping?
    Prøvde center frequency på 34 Hz, gain fra minus 3-6 db og q fra 3-10 (sånn omtrent). Var jeg for forsiktig? Eller må man restarte Auralic'en for at det skal virke? Musikken stoppet et par sekunder etter at jeg trykket save, og grafen oppdaterte seg.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.203
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Prøvde center frequency på 34 Hz, gain fra minus 3-6 db og q fra 3-10 (sånn omtrent). Var jeg for forsiktig? Eller må man restarte Auralic'en for at det skal virke? Musikken stoppet et par sekunder etter at jeg trykket save, og grafen oppdaterte seg.
    Ok, jeg har ikke prøvd dette på min Auralic selv. Mulig du hadde litt høy q verdi, men uansett rart om det ikke har hørbar effekt med -6dB. Prøvde du å måle før og etter?
     

    Musico

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.06.2022
    Innlegg
    80
    Antall liker
    345
    Sted
    Trondheim
    Ok, jeg har ikke prøvd dette på min Auralic selv. Mulig du hadde litt høy q verdi, men uansett rart om det ikke har hørbar effekt med -6dB. Prøvde du å måle før og etter?
    Da ser det ut til at jeg har funnet noe som funker. Jeg måtte helt opp til - 12 db og q-faktor på 2, på 32 Hz, og - 9 db og q-faktor på 2 på hhv 28 og 36 Hz. Herfra og ut blir det bare å leke seg og fintune resultatet. Resultatet var forøvrig både målbart og hørbart (rød linje).
    Testlåt: "Queen Mary" med Francine Thirteen. Takk til deg, Kalle Klovn for tips om smalere q-faktor. Det var avgjørende for å få til et brukbart resultat 🎵🎶
    Screenshot_20230409_235652_org.intoorbit.spectrum.jpg
    Screenshot_20230410_003640_org.intoorbit.spectrum.jpg
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.203
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Har du prøvd UMik-1 og REW? Det er en kostnadseffektiv kombinasjon for å få gode målinger. Det kan være verdt å prøve.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.203
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Her ser du forskjellen på korreksjoner med lav Q, som gir bred korreksjon, og høy Q, som gir smal korreksjon. Grafen kan være litt misvisende da kurvene som vises har forskjellig peak nivå.
    3910F7D6-33FD-431E-BF4C-69DE8D4D0BEB.jpeg
     

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Noen som har tips?

    1. Får ikke koblet meg på i dag. Har forsøkt å installere inn på nytt (setup New device). Når jeg skal gå på innstillinger og velge Auralic som nettverk ser her det stå usikret nettverk og så går det noen sekunder og det kommer beskjed om at det mangler internett forbindelse. Aldri hatt dette problemet tidligere.

    2. Regner med dette har sammenheng med hverandre, men alt fra Tidal er heller ikke mulig å få opp (tomme lister).

    Ubrukelig på data- så mulig det er selvsagte løsninger her for de fleste andre🙄😉
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    519
    Antall liker
    807
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har til nå brukt Auralic Aries i 8 år. Først Aries femto clock /oppgradert strømforsyning versjonen. Etter dette 5 år med Aries G2. Disse komponentene er brukt med 6 forskjellige DAC'er i disse 8 årene. Jeg har vært veldig fornøyd med disse produktene og overgangen til Aries G2 i samme DAC som Aries femto viste meg at en streamer ikke bare er "en streamer". Aries G2 spilte med et større lydbilde med større tyngde nedover i frekvensene.

    Jeg har nå fått min tredje Auralic. En Altair G2.1 som er en streamer/DAC/analog preamp. Jeg bruker nå den innebygde dac'en i denne og den er virkelig god! Steaming fra Altair G2.1, analog XLR ut til integrert forsterker gir meg den beste lyden jeg har hatt i min stue. Bare helt rått! CD drivverk (coax) og TV lyd (optisk) fikk også det klart løft i lyden via de digitale innganger på Altair og det ble også moro med CD igjen...
    Den har også to analoge innganger og en påkostet analog volumkontroll som ikke er testet ennå. Målet på sikt er å kjøre denne som( hoved) preamp i anlegget til en god sluttforsterker. Auralic Altair G2.1 er et fabelaktig, vellydende produkt !
    Distinctive@ Kanskje denne tråden burde skifte navn til " Tråden for oss med Auralic streamere "
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn