Tråden for nyere jazz på vinyl

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tor S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2005
    Innlegg
    333
    Antall liker
    117
    Torget vurderinger
    2
    Bestilte denne 28. juni og endelig kom den i dag.......

    ecm 2488.jpeg

    Flott plate :)

    tor s
     

    ja33

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2014
    Innlegg
    108
    Antall liker
    125
    Torget vurderinger
    11
    Acoustic Ladyland - Living With A Tiger.. fra 2009



     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Chiaroscuro er jo også med i boksen Solidification så den har vært på vinyl før, men vel bare i den boksen?
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Du har helt rett. :)

    Første gang på hvit da...:cool:
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    :)

    Merker meg at ECM har gitt ut noen gamle klassikere på vinyl. Var ikke så helt verst de siste ECM jeg kjøpe på vinyl for noen år jeg så vurderer Conference of the Birds da coveret på min gamle US pressing er ganske så herjet (NM-- vinyl). Survivors’ Suite bør jo Jarretts fansen (og andre) få med seg.

    paris.jpg
    conferance.jpg
    solicte.jpg
    survivers suite.jpg
    crystal silence.jpg
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Minutten: Du kan kanskje merke deg at Platekompaniet nå har tilbud på vinyl: 4 for 3 på all vinyl i fysiske butikker (på nettet gjelder tilbudet kun utvalgte titler). Så finner du en butikk som har 4 av de ECM-platene sparer du litt. På Platekomp. her i Trondheim har de iallefall Survivors’ Suite og Crystal Silence, så jeg vurderer litt å kjøpe disse.

    ToreM.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Litt usikker på om jeg har Crystal Silence, men de andre har jeg fra før. Hender jeg kjøper litt om det er ekstra billig hos Platekompanet, men støtter normal en av de få uavhengige platebutikkene som er igjen i Norge (Ivar Skei).
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Jeg valgte å begrense meg til Survivors’ Suite. Muligens ikke noe spesielt godt eksempel på nyere jazz på vinyl, da plata er fra 70-tallet.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Jeg valgte å begrense meg til Survivors’ Suite. Muligens ikke noe spesielt godt eksempel på nyere jazz på vinyl, da plata er fra 70-tallet.
    Veldig bra plate ,litt mer avantgarde en det en normalt forbinder med Jarrett. Er den seneste Jarrett platen jeg har kjøpt (brukt vinyl).
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Kjøpt etter konsert i kveld, dobbel rosa vinyl.

    petter wettre.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Nytt album fra Chris Potter. Siste nye lp jeg kjøpte fra ECM var hans forrige som var bedre en de andre nye lpene jeg har fra fra ECM (vinylen ikke musikken). Kjøper denne for å sjekke om kvaliteten på ECM vinyl er blitt bedre, tar nok med cden også.

    potter lp.jpeg
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Vet ikke om denne er nevnt før men de over gjennomsnittet interesserte har den vel. Uansett, dette er en veldig fin bok for å få en oversikt over jazz av den friere sorten på vinyl. Egentlig så skal man ikke skremmes av tittelen, det er mye her som folk som vandrer i denne tråden spiller/kunne spilt. Flott beskrivelse av labler og lister over utgivelser.

    RG ga den ut for noen år siden og den er tilgjengelig enda.....Rune Grammofon RBK2160 - J. Rød: Free Jazz And Improvisation On Vinyl 1965-


    IMG_2877.jpg



    IMG_2880.jpg
     
    Sist redigert:
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    En tur til Sandnes og Skei i dag, det er en stund siden sist. Merket med en gang at all fokus på tape de siste årene har gjort at det er mye jeg ikke har fått med meg for her var det mange utgivelser jeg ikke visste om.

    Uansett, det er en kjekk butikk å komme til, en skikkelig musikk sjappe. Fikk bestilt meg noe som jeg håpet var der men kom også hjem med ting, bl.a.denne. Kanskje for de spesielt interesserte men Paal Nilssen-Love sin News From The Junk Yard er en veldig bra dokumentasjon på at han er en av de store vi har her til lands innen den frie jazzen.


    IMG_2901.jpg
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Da har jeg litt forsinket fått den siste Supersilent i hus. Dbl. LP med CD inkl. Utbrett coveret er av tykk flott papp og plata har veldig bra lyd! Stort, klart og dynamisk lydbilde. Egentlig veldig sjelden at nyinnspillinger har så bra lyd.

    Dette er den første plata deres som ikke blir gitt ut på Rune Grammofon, denne er gitt ut på Smalltown Supersound. Plata er forøvrig nominert til Nordisk Råds Musikkpris 2017.

    SmalltownSupersound

    Som vanlig så må man møte Supersilent med et åpent sinn, til gjengjeld så får man tilbake en fantastisk musikk opplevelse.
    Begynner (som vanlig..) litt rolig for så å bygge seg opp til et fantastisk klimaks, slik kun Supersilent kan det. Til tider så synes jeg faktisk at man føler litt på den energien som er på det fantastiske no.6 albumet. Jeg liker denne veldig bra men så er jeg skikkelig fan og dermed innhabil så det holder...

    De har jo ingen trommeslager lengre men det betyr ikke at det ikke spilles trommer, Arve Henriksen fyller ut på en fortreffelig måte. Tror det er han, det var i hvert fall han som trommet siste gang jeg så dem...

    Supersilent er jo noe for seg selv, umulig å beskrive, og umulig å kopiere. Men for de som kjenner til dem så er det ut og kjøp. Andre søkende og nysgjerrige med et sinn åpnere enn gjennomsnittet; sjekk den ut!


    IMG_2912.jpg
     
    Sist redigert:
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Nytt album fra Chris Potter. Siste nye lp jeg kjøpte fra ECM var hans forrige som var bedre en de andre nye lpene jeg har fra fra ECM (vinylen ikke musikken). Kjøper denne for å sjekke om kvaliteten på ECM vinyl er blitt bedre, tar nok med cden også.
    Har også våget meg utpå igjen med noen få nyutgivelser fra ECM, de første som kom for noen år siden var ikke særlig bra, spesielt med tanke på overflate støy.

    Spiller Abercrombie Timeless her nå og dette er noe helt annet. Ikke et eneste knepp eller andre ulyder. Dønn stille vinyl og veldig bra lyd fra musikken i tillegg. Lurer nesten på om den er bedre enn den gamle jeg har...
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Da har jeg endelig satt meg ned og hørt på Arve Henriksen sin siste, slik musikk krever at man har roen og at tiden bare flyter av gårde...

    Og dette er bra! Det er så sart og følsomt, og nydelig spilt. Arve er en av de mest særegne musikerne vi har, kanskje også en av de mest kreative og her er han på sitt beste.

    Lyden på plata er fantastisk bra! Et stort og klart lydbilde med en fantastisk nærhet til musikken. Flott pressing uten et eneste knepp. Dette på den hvite vinylen. Har ikke hørt den sorte.

    Liker man Arve Henriksen solo så er plata et must.


    IMG_2917.jpg
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Kunne tenke meg denne, men ser den bare har kommet på CD - pleier ecm å komme med sene vinyl utgivelser eller er det bare utvalgte titler som kommer?

    Roscoe Mitchell - Bells For The Southside (2 CD)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.730
    Torget vurderinger
    4
    Da har jeg endelig satt meg ned og hørt på Arve Henriksen sin siste, slik musikk krever at man har roen og at tiden bare flyter av gårde...

    Og dette er bra! Det er så sart og følsomt, og nydelig spilt. Arve er en av de mest særegne musikerne vi har, kanskje også en av de mest kreative og her er han på sitt beste.

    Lyden på plata er fantastisk bra! Et stort og klart lydbilde med en fantastisk nærhet til musikken. Flott pressing uten et eneste knepp. Dette på den hvite vinylen. Har ikke hørt den sorte.
    Ditto den.
    Hadde nettopp en runde med denne fra 2013.

    CS505458-01A-BIG.jpg


    Definitivt musikk som krever at man legger vekk alle iDingser og konsentrerer seg om musikken, lyden av rommet, lyden av hornet, lyden av hvordan han nærmest faller inn i tonen. Konsentrert og fokusert helt til man er i boblen og ikke langer trenger fokusere, men bare er i musikken. Nesten som idrett.

    Har det meste av platene i highres filer, men hornet har en helt annen tilstedeværelse på vinyl så jeg skal definitivt hanke inn flere av skivene hans.
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    652
    Antall liker
    453
    Torget vurderinger
    24
    Driver litt egen reklame nå..
    Den nye plata til Scheen Jazzorkester og Eyolf Dale har kommet på vinyl nå!
    Den er tilgjengelig på BareJazz og platekompaniet bla..
    Har ikke hørt vinylen selv enda men gleder meg utrolig til å høre min første vinyl hjemme.
    Spilt inn live i Rainbow studio.

    En smakebit fra innspilling her:

    https://youtu.be/0fXf0p9OSjk

    Mvh J.O
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.167
    Antall liker
    8.930
    Kan vel nevnes her også.

    Nye titler fra Rune Grammofon. Fire! Orchestra kom med en ny før helgen og nye plater fra Elephant9 kommer ut 31/5. To stk. Dbl. Live plater fra konserter i Oslo sist Januar. Kommer for seg selv og i en boks med nydelige utbredt cover. Kjøper man boksen får man med seg alt pluss en vol.3 også. Boksen er med hvit vinyl, vol.3 i sort.

    Boksen kommer i 300 ex.


    Rune Grammofon RCD2205 - Fire! Orchestra: Arrival (CD/2LP)

    Rune Grammofon RCD2206 - Elephant9: Psychedelic Backfire I (CD/2LP)

    Rune Grammofon RCD2207 - Elephant9 with Reine Fiske: Psychedelic Backfire I


    IMG_3874.jpg



    IMG_3873.jpg



    IMG_3872.jpg
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.401
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Tok sjansen og forhåndsbestilte denne boksen i dag, Charles Lloyd - 8: Kindred Spirits:) Charles Lloyd trenger vel ingen beskrivelse!

    charles lloyd 8 Kindred Spirits.jpg
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.589
    Antall liker
    3.282
    Charles Lloyd trenger vel ingen beskrivelse!
    Jo!

    Charles Lloyd er kjent for kvartetten med Keith Jarrett, Cecil McBee og Jack DeJohnette som han dannet i 1966. I 1968 ble gruppen oppløst, og Lloyd lot ikke høre særlig mer fra seg.

    Etter å ha truffet Michel Petrucciani i 1982 begynte han å spille av og til igjen, og siden slutten av 90-tallet spiller han regelmessig inn album.

    En mann man kjenner for lite til, med en cv med hull i. Interessant.

    gd.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Så på denne i går på BN sine sider, hvor bestilte du fra? En av mine beste konsertopplevelser var med Charles Lloyd på Mailazz det året alle snakket om Jushua Redman konserten ( som også var bra).
    Han åpnet konserten med å si at noen hadde fortalt ham at han hadde være her før (i Stavanger), men han husket ikke så mye fra den perioden :)
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.401
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Så på denne i går på BN sine sider, hvor bestilte du fra? En av mine beste konsertopplevelser var med Charles Lloyd på Mailazz det året alle snakket om Jushua Redman konserten ( som også var bra).
    Han åpnet konserten med å si at noen hadde fortalt ham at han hadde være her før (i Stavanger), men han husket ikke så mye fra den perioden :)
    Bestilte på cdon. Sjekket Big Dipper, Platekompaniet og The Garden, men der fany jeg den ikke. Er litt usikker på om jeg har bestilt boksen eller bare trippel LP nå. Står ikke noe om boks i bestillingsbekreftelsen, men kostet 750,-
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Jeg sjekket hos og de "vanlige" men fant ikke noe. Kommer tydeligvis i mange utgaver dobbel lp og DVD koster $40 men fullpakke koster $175-200 så det er sannsynligvis ikke fullpakke du har kjøpt. Var jo veldig dårlig info på denne hos cdon, ikke lett å se hva man får når det bare stod "vinyl lp"?

    8: Kindred Spirits.jpg
     
    Sist redigert:

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.401
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Jeg sjekket hos og de "vanlige" men fant ikke noe. Kommer tydeligvis i mange utgaver dobbel lp og DVD koster $40 men fullpakke koster $175 så det er sannsynligvis ikke fullpakke du har kjøpt. Var jo veldig dårlig info på denne hos cdon, ikke lett å se hva man får når det bare stod "vinyl lp"?
    Mistenker at jeg bare får vanlig vinyl utgivelse ja, men men:) Hans 2018 utgivelse med The Marvels og Lucinda Williams var en av høydepunktene det året så jeg har høye forventninger:D Mannen kom jo ut av eksil etter å ha hørt en pur ung Michel Petrucciani spille piano over telefonen og senere hjalp Petrucciani med å etablere seg, må jo være en bra mann!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Våknet fra vinyl dvalen og kjøpt noen nyere ECM på vinyl, litt støy på Holland albumet men de andre to var veldig bra pressinger.

    WEB_Image Cyrille   Smith   Frisell Lebroba (LP)  81xof89zxll__sl1200_-1018561599.jpg

    holland ecm.jpeg

    munu ecm.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn