Tråden for de dibeduttleie

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.848
Denne uken:

• Speilet på BMV-en som har noe fancy dempe blending fra lysene på bil som ligger bak - greier - så ut til å smelte. Så nå er det demping på halve speilet og en rar fetthinne på resten. Det er ikke mange ukene siden vi måtte skifte ut halve klimaanlegget heller
  • Ismaskinen i kjøleskapet har gått helt i vranglås. I går var det en reparatør på besøk. Vi må avise hele dritten før han kan reparere. Så nå er skapet tømt for mat og det er unntakstilstand i kjøkkenet.
  • Mobilen til eldstedattere, som "bare må ha" en superavanser telefon sluttet å fungere. Ettersom hun hadde mistet den et par ganger i bakken var ikke mobilselskapet "i stand til" å bytte den. Forbrukerloven (eller hva den heter) gjelder ikke her i USA, men disse pinglete greiene går jo like lett i stykker i Norge også
  • Kaffetrakteren, som er så "smart" at den slår seg av når kaffen er ferdig traktet har denne uken begynt å slå seg av etter at ca 30 % av vannet har gått gjennom trakteren. Så nå må vi slå den på 3-4 ganger for å få ferdig en kanne med kaffe
  • Mobilen til eldstedattere, som "bare må ha" en superavanser telefon sluttet å fungere. Ettersom hun hadde mistet den et par ganger i bakken var ikke mobilselskapet "i stand til" å bytte den.
  • På PC-fronten dukker det opp problemer hele tiden. Denne uken sluttet PC-en min å vise You-tube på diverse diskusjonsgrupper fordi adobe sin flash player av en eller annen grunn sluttet å fungere eller var borte. Touch paden på PC-en til ene dattera mi sluttet å fungere. Det viste seg at hun hadde deaktivert den i vanvare, men slikt tar jo like lang tid å oppklare som alt annet

Denne uken var kanskje spesielt ille, men det dukker opp slike ting hele veien.

Det postindustrielle samfunnet er oppskrytt. Jeg kan ikke fordra å ha huset fullt av ting som ikke virker. Og det verste er at mye av dritten synes å være laget for å virke i svært kort tid. Noen ganger misunner jeg de som gjorde unna det grøvste før transistoren ble oppfunnet. ::)

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Less is undoubtedly more.

Det er lenge siden ting ble laget for å fungere over tid. Nå blir ting laget for å fungere akkurat lenge nok til at vi ikke blir så sure når de går i stykker at vi skifter merke ved neste, snarlige korsvei. Og akkurat det fungerer i alle fall, for handle gjør vi jo til gangns, dumme naut som vi er.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.163
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Ting som er så avanserte at de er selvutslettende er alltid morsomme. Min kaffetrakter er en smart sak. Den trakter kaffen rett i kannen. Resultatet er selvfølgelig at kaffen blir kald innen jeg blir oppmerksom på at jeg trakter kaffe.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
For de språkinteresserte kan jeg opplyse om at det egentlig heter duppeditt, og at det stammer fra fransk: tout petite (svært liten ting). Omskrivinger som dippedutt kan også brukes. Og jeg hater moderne mobiltelefoner. De sluker ofte strøm, og går istykker med katastrofale følger for organiseringen av hverdagen for mange.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Bx skrev:
Denne uken:

• Speilet på BMV-en som har noe fancy dempe blending fra lysene på bil som ligger bak - greier - så ut til å smelte. Så nå er det demping på halve speilet og en rar fetthinne på resten. Det er ikke mange ukene siden vi måtte skifte ut halve klimaanlegget heller
  • Ismaskinen i kjøleskapet har gått helt i vranglås. I går var det en reparatør på besøk. Vi må avise hele dritten før han kan reparere. Så nå er skapet tømt for mat og det er unntakstilstand i kjøkkenet.
  • Mobilen til eldstedattere, som "bare må ha" en superavanser telefon sluttet å fungere. Ettersom hun hadde mistet den et par ganger i bakken var ikke mobilselskapet "i stand til" å bytte den. Forbrukerloven (eller hva den heter) gjelder ikke her i USA, men disse pinglete greiene går jo like lett i stykker i Norge også
  • Kaffetrakteren, som er så "smart" at den slår seg av når kaffen er ferdig traktet har denne uken begynt å slå seg av etter at ca 30 % av vannet har gått gjennom trakteren. Så nå må vi slå den på 3-4 ganger for å få ferdig en kanne med kaffe
  • Mobilen til eldstedattere, som "bare må ha" en superavanser telefon sluttet å fungere. Ettersom hun hadde mistet den et par ganger i bakken var ikke mobilselskapet "i stand til" å bytte den.
  • På PC-fronten dukker det opp problemer hele tiden. Denne uken sluttet PC-en min å vise You-tube på diverse diskusjonsgrupper fordi adobe sin flash player av en eller annen grunn sluttet å fungere eller var borte. Touch paden på PC-en til ene dattera mi sluttet å fungere. Det viste seg at hun hadde deaktivert den i vanvare, men slikt tar jo like lang tid å oppklare som alt annet

Denne uken var kanskje spesielt ille, men det dukker opp slike ting hele veien.

Det postindustrielle samfunnet er oppskrytt. Jeg kan ikke fordra å ha huset fullt av ting som ikke virker. Og det verste er at mye av dritten synes å være laget for å virke i svært kort tid. Noen ganger misunner jeg de som gjorde unna det grøvste før transistoren ble oppfunnet. ::)
Ikke nok med det - hukommelsen din ser ikke ut til å være helt bra heller, siden du har med mobilen til eldstedatteren din to ganger...

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
713
Torget vurderinger
1
baluba skrev:
For de språkinteresserte kan jeg opplyse om at det egentlig heter duppeditt, og at det stammer fra fransk: tout petite (svært liten ting). Omskrivinger som dippedutt kan også brukes. Og jeg hater moderne mobiltelefoner. De sluker ofte strøm, og går istykker med katastrofale følger for organiseringen av hverdagen for mange.
Apropos: I ønskekonserten fikk de en gang et ønske om Løpetidsvalsen. Mye hodebry, helt til en frankofil kom på at det måtte være forkvakling av Le petite valse!

Malapropos: Liknende problem: Ønsket var "Sett deg Jensen, det er søndag" , løsningen var "Seterjentens søndag" !

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Det virkelig paradoksale er at vi tar ting som fungerer som de skal for gitt. Disse tingene blir borte fra bevisstheten. Egentlig er det jo ganske imponerende at så mange saker fungerer knirkefritt når man skjønner hvor mye som kan gå galt. :)

Mvh

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Barbaresco skrev:
Malapropos: Liknende problem: Ønsket var "Sett deg Jensen, det er søndag" , løsningen var "Seterjentens søndag" !
Jeg synes nå at det burde finnes en melodi som het: "Sett deg Jensen, det er søndag!"

Det er en fin sangtittel. Litt vanskelig å få til nå, men den burde absolutt ha vært sunget av Erik Bye! :D

yellow

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
382
Er litt lei av sånne tekniske duppeditter og har vurdert å bytte ut mobilen og mp3-spilleren med en kjepp.
Livet ville bli mye mer stille og rolig...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg begynner visst å få begynnende lesevansker. Når jeg ser tittelen på denne tråden ser det ut som det står bidèutleie....

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Spiralis skrev:
Jeg synes nå at det burde finnes en melodi som het: "Sett deg Jensen, det er søndag!"
Det nærmeste vi kommer er vel "Texas Jensen" med Jonas Fjeld (evnt Jens Vankelmodig" med nettopp Erik Bye.

Topp Bunn