Musikk og Hi-Fi Tråden for bassister, hobby eller proffe!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Oppoverbakke

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.05.2017
    Innlegg
    120
    Antall liker
    36
    Jeg er sjelden her inne (eller veldig lite aktiv), men i mangel på gode nettsteder for oss (hobby) bassister, så kunne jeg tenke meg å dele erfaringer med og få erfaringer fra andre 4, 5 eller 6 strengere.

    • Jeg lurer på hva dere bruker på scenen.
    • Kan et bass anlegg bli for stort for scenebruk?
    • Noen tips til EQ innstillinger på scene? Bør dypbassen dras ned?
    • Jeg liker å ha bass høyttaleren enten høyt eller på skrå. Pros and cons?


    Selv har jeg en TC Electronic head og 15" kasse. Dette synes jeg funker greit på scenen, men kunne hatt litt mere power.
    BH250.jpg

    Jeg har også en GK Backline 600, med 1 stk 2x10" og 1 stk 15". Dette blir litt mye å dra rundt på, så jeg vurerer å selge det.
    gallien-krueger-backline-600-48198.jpg

    Jeg har tidligere hatt en Workingman 15.

    Jeg har ikke anlednig til å spandere veldig mye på dette, men lurer på erfaringer rundt dette og anbefalinger på hva jeg burde prøve. Jeg liker lyden fra TC Electronic. De tre ovenstående eksempler gir en pekepinn på hva jeg er vant til.

    Spilte i sommer på en EBS HD360 med 4x10 kabinett på Spydeberg festivalen. Det låt veldig bra, men 4x10 er litt mye å dra på og muligens litt dyrt for meg.
    Så anbefalinger? Hva med Markbass? Hartke? Ampeg? Behringer Bugera-series? PJB briefcase? Orange? Tech 21? Warwick?
    Hvilke topper bør man se etter?
    Tips?

    Håper vi kan holde oss saklige og kun snakke om bass her ;)


    PS: jeg trenger tips på gode gitarverksteder som også kan bass. Jeg må få sjekket opp min gitar, både elektronikk og bånd. Hva ligger prisene på?
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    En kompis har et 4x10-anlegg, og den riggen låter som ei kule... Han har spilt bl.a. med Vidar Vang og Robert Burås i sin tid.

    Johan-Kr
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Jeg spiller bass for tiden. Kjøpte på impuls en Ampeg SVT 450 med 410hlf kabinett. For så vidt fornøyd med det, helt til jeg spilte med en SVT Classic på en festival i fjor. Har ikke satt meg så mye inn i hva som finnes og hvordan andre alternativer låter. Har alt for mange jern i ilden til å rekke alt. Vi har også en veldig proff lydmann som får gull ut av det meste, uten at jeg trenger å tenke så mye på den biten. Så jeg er nok ingen ressursperson innen det faget.
     

    Oppoverbakke

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.05.2017
    Innlegg
    120
    Antall liker
    36
    En Ampeg SVT Classic-series altså?
    Vet du noe om hvilken? Og hvilket kabinett?
     

    Oppoverbakke

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.05.2017
    Innlegg
    120
    Antall liker
    36
    Jeg prøvde denne (Markbass CMD 121H) på en spilling for noen år tilbake og ble positivt overrasket over hva den klarte.
    Noen som har eller har prøvd denne? Erfaringer?

    481795000000000-00-500x500.jpg

    Jeg er avhengig av å kunne frakte disse beistene i en vanlig bil :rolleyes:
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    En Ampeg SVT Classic-series altså?
    Vet du noe om hvilken? Og hvilket kabinett?
    Det var en Ampeg SVT CL med 810E Kabinett. Det er vel den mest klassiske komboen som finnes, og det skønner jeg godt. Veldig god lyd, og en autoritet av en annen verden. Jeg tipper den kan bli litt i overkant dersom man spiller i et vanskelig lokale. Jeg har bare prøvd den på en utendørs festival, så det er bare noe jeg antar.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Jeg har 810E kabinett, null problem å bruke uansett lokale. Er jo bare et spørsmål om korrekt bruk av EQ og volum.
     

    Oppoverbakke

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.05.2017
    Innlegg
    120
    Antall liker
    36
    Ampeg SVT CL og SVT810E høres og ser nokså brutalt ut :)
    Har ikke prøvd dette, men det må jeg få gjort ved anledning. For stort for meg og litt over prisklassen jeg tenker å holde meg i, men morsomt allikevel.

    EDIT: jeg tror jammen jeg har spilt på dette allikevel! Mener de hadde dette på Kongsberg Jazzfestival.
    Ampeg SVT CL.jpg
    Ampeg SVT810E.jpg
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Ett tips til trådstarter kan være å sjekke ut MB212-II komboen fra Gallien Krueger. Har ikke prøvd den selv, men den får mye skryt rundt omkring for god lyd, mulighet for å spille høyt når det trengs, lav vekt og grei størrelse. https://www.thomann.de/se/gallien_krueger_mb212_ii.htm
    Takk for tips. Har du erfaring med å handle fra Thomann?
    Ja, Thomann er bra. Kjappe til å sende, alltid godt pakket, og flinke til å svare på mail hvis det er noe man lurer på.
     

    Oppoverbakke

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.05.2017
    Innlegg
    120
    Antall liker
    36
    Ett tips til trådstarter kan være å sjekke ut MB212-II komboen fra Gallien Krueger. Har ikke prøvd den selv, men den får mye skryt rundt omkring for god lyd, mulighet for å spille høyt når det trengs, lav vekt og grei størrelse. https://www.thomann.de/se/gallien_krueger_mb212_ii.htm
    Takk for tips. Har du erfaring med å handle fra Thomann?
    Ja, Thomann er bra. Kjappe til å sende, alltid godt pakket, og flinke til å svare på mail hvis det er noe man lurer på.
    Den prisen som står, er det den faktiske prisen man betaler? Eller kommer det på mer?
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Den prisen som står, er det den faktiske prisen man betaler? Eller kommer det på mer?
    Så vidt jeg kan se så er det gratis frakt til Norge på produkter som veier under 30kg og koster over 398euro. GK komboen veier 18,6kg så i teorien burde den havne under 30kg også med emballasje.

    Prisen du ser i svenske kroner er inkludert svensk moms som blir trukket fra når du bestiller, så betaler du norsk moms når du får pakken. Mener at både norsk og svensk moms er 25%.
     

    Oppoverbakke

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.05.2017
    Innlegg
    120
    Antall liker
    36
    Jeg har tenkt i litt andre baner og kikket litt på disse to nå:

    Ampeg SVT3 PRO
    ampeg-svt-3-pro-bass-head-643.jpg

    og
    EBS Classic 500
    EBS cl500.jpg

    En er hybrid og den andre ren rørforsterker.
    Er det noen som har erfaringer og tanker rundt disse to?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Ampeg SVT CL og SVT810E høres og ser nokså brutalt ut :)
    Har ikke prøvd dette, men det må jeg få gjort ved anledning. For stort for meg og litt over prisklassen jeg tenker å holde meg i, men morsomt allikevel.

    EDIT: jeg tror jammen jeg har spilt på dette allikevel! Mener de hadde dette på Kongsberg Jazzfestival.
    Vis vedlegget 455752
    Vis vedlegget 455753
    Vi spiller på Byscenen i Trondheim på fredag. Da blir det denne komboen igjen. Gleder meg...
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Jeg har tenkt i litt andre baner og kikket litt på disse to nå:

    Ampeg SVT3 PRO
    Vis vedlegget 456106

    og
    EBS Classic 500
    Vis vedlegget 456107

    En er hybrid og den andre ren rørforsterker.
    Er det noen som har erfaringer og tanker rundt disse to?
    Ingen av disse er rene rørforsterkere, Ampeg'en er en hybrid og EBS'en er transistor hele veien. Har aldri prøvd EBS'en men har spilt på Ampeg'en flere ganger, og jeg synes personlig at prisen er ganske stiv i forhold til hva man faktisk får. Det er en helt grei forsterker, men ikke noe mer.
     

    Oppoverbakke

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.05.2017
    Innlegg
    120
    Antall liker
    36
    Ønsker råd.

    Jeg vurderer å kjøpe en billig bass i julegave til min bror og hans familie. Artig for hele familien. Budsjettet ligger på 2000 kr. Tenkte på denne fra Squier: https://www.4sound.no/bass/elektrisk/hoyrehendt/squier-bronco-bass-black

    Men så lurer jeg på om dette egentlig er et fornuftig opplegg. De må kjøpe forsterker selv.
    Jeg antar at brukt ikke er aktuelt?
    Du får nesten nye pakker til den prisen og da med forsterker.
    Sjekk ut på Finn: Bassgitar med forsterker selges, HØST TILBUD!! Morgan Bassgitar . Med alt utstyr og Bass og forsterker.
    Ellers er det masse bassgitarer ute til den prisen og jeg vil tippe en brukt Ibanez SR 300 eller Yamaha BB415 til denne prisen er hakket bedre, men det er gjetting fra min side.

    Uten at jeg har prøvd denne, så vil jeg tippe du får hva du betaler for og at det i denne prisklassen ikke er så store forskjellen mellom produktene. Men det må andre si noe om også.

    Noen andre som har prøvd gitaren det forespørres om?
     

    Oppoverbakke

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.05.2017
    Innlegg
    120
    Antall liker
    36
    Ingen av disse er rene rørforsterkere, Ampeg'en er en hybrid og EBS'en er transistor hele veien. Har aldri prøvd EBS'en men har spilt på Ampeg'en flere ganger, og jeg synes personlig at prisen er ganske stiv i forhold til hva man faktisk får. Det er en helt grei forsterker, men ikke noe mer.
    Der ble jeg lurt gitt. Jeg tippet, kun ut av formen på kassen, at dette var rør. Bare rør fra min side dette gitt...

    Tenker du da på Ampeg generelt, eller bare denne ampen som jeg nevnte?
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    1.407
    Sted
    Trondheim
    Ønsker råd.

    Jeg vurderer å kjøpe en billig bass i julegave til min bror og hans familie. Artig for hele familien. Budsjettet ligger på 2000 kr. Tenkte på denne fra Squier: https://www.4sound.no/bass/elektrisk/hoyrehendt/squier-bronco-bass-black

    Men så lurer jeg på om dette egentlig er et fornuftig opplegg. De må kjøpe forsterker selv.
    Jeg antar at brukt ikke er aktuelt?
    Du får nesten nye pakker til den prisen og da med forsterker.
    Sjekk ut på Finn: Bassgitar med forsterker selges, HØST TILBUD!! Morgan Bassgitar . Med alt utstyr og Bass og forsterker.
    Ellers er det masse bassgitarer ute til den prisen og jeg vil tippe en brukt Ibanez SR 300 eller Yamaha BB415 til denne prisen er hakket bedre, men det er gjetting fra min side.

    Uten at jeg har prøvd denne, så vil jeg tippe du får hva du betaler for og at det i denne prisklassen ikke er så store forskjellen mellom produktene. Men det må andre si noe om også.

    Noen andre som har prøvd gitaren det forespørres om?
    Brukt kan være aktuelt, men jeg regner det som sikrere å kjøpe et nytt instrument. Det går fort noen kroner hvis det må gjøres reparasjoner på instrumentet, og så er det blingfaktoren som er ønskelig idet gavepapiret rives av.

    Jeg har et dårlig inntrykk av Morgan, men det er kanskje bare fordommer? Denne Squier-bassen får ganske bra tilbakemelding på diskusjonsfora.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Ønsker råd.

    Jeg vurderer å kjøpe en billig bass i julegave til min bror og hans familie. Artig for hele familien. Budsjettet ligger på 2000 kr. Tenkte på denne fra Squier: https://www.4sound.no/bass/elektrisk/hoyrehendt/squier-bronco-bass-black

    Men så lurer jeg på om dette egentlig er et fornuftig opplegg. De må kjøpe forsterker selv.
    Jeg antar at brukt ikke er aktuelt?
    Du får nesten nye pakker til den prisen og da med forsterker.
    Sjekk ut på Finn: Bassgitar med forsterker selges, HØST TILBUD!! Morgan Bassgitar . Med alt utstyr og Bass og forsterker.
    Ellers er det masse bassgitarer ute til den prisen og jeg vil tippe en brukt Ibanez SR 300 eller Yamaha BB415 til denne prisen er hakket bedre, men det er gjetting fra min side.

    Uten at jeg har prøvd denne, så vil jeg tippe du får hva du betaler for og at det i denne prisklassen ikke er så store forskjellen mellom produktene. Men det må andre si noe om også.

    Noen andre som har prøvd gitaren det forespørres om?
    Brukt kan være aktuelt, men jeg regner det som sikrere å kjøpe et nytt instrument. Det går fort noen kroner hvis det må gjøres reparasjoner på instrumentet, og så er det blingfaktoren som er ønskelig idet gavepapiret rives av.

    Jeg har et dårlig inntrykk av Morgan, men det er kanskje bare fordommer? Denne Squier-bassen får ganske bra tilbakemelding på diskusjonsfora.
    Kjenner ikke instrumentene til Morgan (har null snøring på de, er mere rett), men jeg har en venn som har solgt Morgan utstyr og han mener at deres utstyr er undervurdert. Så det trenger ikke være dårlig nei. Man må kanskje legge vekk noen fordommer?
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ønsker råd.

    Jeg vurderer å kjøpe en billig bass i julegave til min bror og hans familie. Artig for hele familien. Budsjettet ligger på 2000 kr. Tenkte på denne fra Squier: https://www.4sound.no/bass/elektrisk/hoyrehendt/squier-bronco-bass-black

    Men så lurer jeg på om dette egentlig er et fornuftig opplegg. De må kjøpe forsterker selv.
    Jeg antar at brukt ikke er aktuelt?
    Du får nesten nye pakker til den prisen og da med forsterker.
    Sjekk ut på Finn: Bassgitar med forsterker selges, HØST TILBUD!! Morgan Bassgitar . Med alt utstyr og Bass og forsterker.
    Ellers er det masse bassgitarer ute til den prisen og jeg vil tippe en brukt Ibanez SR 300 eller Yamaha BB415 til denne prisen er hakket bedre, men det er gjetting fra min side.

    Uten at jeg har prøvd denne, så vil jeg tippe du får hva du betaler for og at det i denne prisklassen ikke er så store forskjellen mellom produktene. Men det må andre si noe om også.

    Noen andre som har prøvd gitaren det forespørres om?
    Eg har prøvd ein Morganbass. Ikkje allverda, men grei nok til mitt (skule)bruk. No er det fleire modellar, og eg har ikkje aning på den aktuelle. Men den eg kjenner til, er iallfall rein i banda og passeleg lettspelt. Men forvent ikkje Rickenbackerlyd.....
     

    Oppoverbakke

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.05.2017
    Innlegg
    120
    Antall liker
    36
    Er det ingen bassister her inne?
    Tenkte jeg skulle oppdatere litt.

    Siden sist har det blitt følgende utstyr:
     

    Oppoverbakke

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.05.2017
    Innlegg
    120
    Antall liker
    36
    Eich Bass Board
    Eich Bass Board.jpg

    Denne er fantastisk når det er påkrevet med litt mindre bråk på scenen og på øving!

    Eich Bass Board2.jpg

    Martin Miller sin bassist bruker den:
     
    Sist redigert:

    Oppoverbakke

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.05.2017
    Innlegg
    120
    Antall liker
    36
    Jeg prøvde i samme åndedrag denne:
    Backbeat rumble.jpg

    Ikke samme virkningen som Bass Borad, men den funket er og er langt lettere å frakte og bruke :cool: Anbefales også!
     

    Oppoverbakke

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.05.2017
    Innlegg
    120
    Antall liker
    36
    Da har jeg prøvd Bass Board på konsert og det funker som bare det!
    Det er som å stå med 2x18" bak seg. Men da store bassere som beveger seg lynraskt!
    Tilogmed gitaristen var fornøyd med å ikke måtte krige om lyden :)

    Anbefaler flere å prøve!
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Med unntak av en gang eller to i året er bassen parkert til fordel for akustisk gitar, thumb pickin for alle penga. :)

    Jeg har hatt og spilt på mye forskjellig i løpet av mine snart 40 år som bassist, men det er én sak som skiller seg veldig ut og det er Barefaced Audio. Hadde en Big Twin T derfra og det er i særklasse det beste jeg har hatt eller hørt. Jeg kjørte det med en GK MB800 og det låt kule! Aldri noe behov for å skru eq, det låt kanon uansett, bare å plugge inn og kjøre i vei. Med så forskjellige basser som Status Graphite, Höfner Beatle bass, Fender fretless jazz og ikke minst min trofaste Sadowsky.

    I tillegg til å låte særdeles bra var kabinettet ekstremt lett, hvilket er et pluss for en med sliten rygg. Jeg handlet direkte fra Alex Claber den gang, og han var veldig grei å ha med å gjøre. Selskapet har nok vokst en del siden da, og akkurat nå er kanskje ikke tiden for å importere med så svak krone, men for den som er på jakt etter noe vellydende til bass bør man stoppe innom Barefaced. Der finnes noe for enhver smak og stilart:https://barefacedaudio.com/collections/bass

    Dersom jeg skulle finne på å spille aktivt igjen blir det nok noe nytt derfra. Akkurat nå er jeg mer enn tilfreds med å slappe av på sofaen med min Martin OM-28V i fanget. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn