Tråden for anbefalte samlinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Kjøper dere klassisk musikk på LP eller går det kun i CD-bokser? Grunnen til at jeg spør er at det selges mye klassisk musikk svært rimelig i form av LP-bokser på FINN og av og til her på HFS også. Dette er naturlig nok eldre ting. Hvordan ser dere på disse opera- og symfoniboksene satt opp i mot dagens nyere innspillinger? Klar over at det kanskje ikke lar seg å besvare dette i helt generelle vendinger, men kjekt om noen forsøker. Klassisk musikk er egentlig svært billig for tiden, enten man hamstrer bokser på CD eller brukte LP-samlinger. Blir LP-ene hørt på eller blir de fort stående å samle støv? Blir det til at man liker moderne støyfrie innspillinger/tolkninger bedre enn gammelt der det både knepper og knitrer samt at fremføringene blir litt arkaiske og gammelmodige når det kommer til stykket? Et cetera..
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Klassisk på CD her, men det er av praktiske grunner. LP innspillinger fra 50-, 60- og 70-tallet er svært gode, både lydmessig og tolkningsmessig. Det utgis imidlertid mye mer spennende repertoar nå enn det gjorde for 40 år siden. Skal du f.eks. ha en komplett innspilling av Beethovens symfonier er det ingen grunn til ikke å kjøpe Karajans innspillinger fra 60-tallet (eller Böhm, Klemperer, Boult etc...). Dvoraks symfonier er vel ikke gjort bedre enn Rowickis og Kertesz' innspillinger gjort på tidlig 70-tall på henholdsvis Philips og Decca.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    LP er helt greit det om du synes at å tørke støv og vatre armer er en del av hobbyen. For meg er den ikke det, og som otare sier, mye av det mest interessante repertoaret for de av oss som har vært med noen år nyutgis ikke på vinyl. Eksplosjonen av flotte barokkoperaer får du for eksempel ikke verken på ny eller gammel vinyl.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    LP er helt greit det om du synes at å tørke støv og vatre armer er en del av hobbyen. For meg er den ikke det, og som otare sier, mye av det mest interessante repertoaret for de av oss som har vært med noen år nyutgis ikke på vinyl. Eksplosjonen av flotte barokkoperaer får du for eksempel ikke verken på ny eller gammel vinyl.
    Godt poeng. Har akkurat kjøpt platespiller og det står noen klassisksamlinger på LP i krokene her, de må jeg nå få hørt på. Men ut over det tror jeg kanskje at platespilleren blir mest brukt til å dykke ned i populærmusikken for 20-40 år siden. Vi får se. Uansett er jeg mest glad i barokk- og kirkemusikk på 1600- og 1700-tallet og det repertoaret var vel lite i vinden på 50- og 60-tallet da vinylpressene gikk for fullt. Har aldri fått helt fot for musikken etter Beethoven, men jobber med saken.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kjøper dere klassisk musikk på LP eller går det kun i CD-bokser? Grunnen til at jeg spør er at det selges mye klassisk musikk svært rimelig i form av LP-bokser på FINN og av og til her på HFS også. ........
    Akkurat det har ikke jeg fått med meg. Jeg følger rimelig godt med, har lagret diverse søk på finn og tatt kontakt med mange selgere over hele landet, med svært begrenset suksess. Veldig ofte er det snakk om uttynnete samlinger der restskrotet selges unna på finn.no.

    Generelt kjøper jeg mest klassiske samlinger på CD, på grunn av tilgjengelighet og pris. Internett og lokal forhandler.
    Men jeg ser alltid etter LP-bokser i bruktbutikker og på reise, da jeg er håpløst forelsket i hele prosessen med klassisk musikk i/fra sånne bokser, og det dukker stadig opp ting når jeg ser etter. Men altså dårlig suksess på finn.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Der har du en stor fordel i forhold til meg; jeg kjenner ikke dette godt nok til å skille skitt og kanel. Det er helt sikkert ikke like bra alt det som ble laget i 'gullårene' heller. Kjøper man bulkvare så kan mye av det være uinteressant og i dårlig tilstand rent teknisk. Det kan fort bli et problem hvis man drar i hus ukritisk - de tar mye plass - og så ender man opp med at nesten ingenting er brukbart.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Der har du en stor fordel i forhold til meg; jeg kjenner ikke dette godt nok til å skille skitt og kanel. Det er helt sikkert ikke like bra alt det som ble laget i 'gullårene' heller. Kjøper man bulkvare så kan mye av det være uinteressant og i dårlig tilstand rent teknisk. Det kan fort bli et problem hvis man drar i hus ukritisk - de tar mye plass - og så ender man opp med at nesten ingenting er brukbart.
    Rett skal være rett.
    Det finnes faktisk en del bra klassisk vinyl på finn.no akkurat nå etter ferien, så det gjelder å følge med. Et par der jeg kunne tenke meg, mer røpes ikke...

    Trådens tema oppfatter jeg til nå som samlinger i bokser, ikke hele private platesamlinger slik som selges brukt. Slike legger de fleste ikke ut tips om, kjøper heller selv og skryter litt etterpå :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kom over noe fra Westminster Records idag, og kikket litt nærmere på dette labelet.
    Spennende historie, verd å bruke litt tid på. Da finner jeg at hele Westminster-katalogen idag administreres av Deutche Grammophon!
    Westminster Legacy - Home�-�Deutsche Grammophon
    Noen som kjenner til f.eks. denne boksen?
    Skjermbilde 2015-09-05 kl. 22.05.59.png


    Må ha?
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kommentatoren John Fowler (the Obsessive Compulsive Reviewer) beskriver Westminster-boksene utførlig:
    http://www.amazon.co.uk/review/R1XG...annel=detail-glance&nodeID=229816&store=music

    DG-boksen er grei, tilgjengelig overalt

    De to store koreanske er verre, ihvertfall dyrere:
    Kammermusikk kan kjøpes på amazon.co.uk
    http://www.amazon.co.uk/Westminster...1441612631&sr=1-2&keywords=westminster+legacy

    orkestermusikk på amazon.com
    - Westminster Legacy Orchestral Recordings Collectio - Amazon.com Music
     

    JuK

    Medlem
    Ble medlem
    20.03.2006
    Innlegg
    44
    Antall liker
    0
    Sted
    Akershus
    . Uansett er jeg mest glad i barokk- og kirkemusikk på 1600- og 1700-tallet saken.
    Hei Odd
    Jeg har nylig oppdaget det engelske koret Stile Antico. Øresfrydende vakkert og stemningsfullt! Kjenner du disse? De fremfører (mest) engelsk kor/kirkemusikk fra 1500-1600. Dette har gitt mersmak! Skulle gjerne ha funnet og hørt tilsvarende musikk fra andre deler av Europa (har blitt tipset at det finnes mye bra fra Frankrike og Italia.....?)
    Har du (eller andre her på tråden) tips til andre artister/kor og innspillinger av barokk kormusikk?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Du kan ha hørt Stile Antico synge Thomas Tallis eller William Byrd, som er deres kjernerepertoar.
    Da vil du også sette pris på denne boksen fra Brilliant Classics, som har vært varmt anbefalt på HFS for noen år siden.
    61UCUEM4Q0L.jpg

    Den er ikke så billig som da den var ny, men kan fremdeles oppdrives og jeg syns den er verd prisen.

    Et annet kor som er verd å få med seg i samme sjanger er Tallis Scholars, som gir ut plater på selskapet Gimmell.
    Ellers er det verd å sjekke ut komponister som f.eks. Palestrina og Josquin des Prez.
    Går du lengre fram i tid, til selve barokken, og til Frankrike har du folk som Lully, sjekk hans motetter, Te Deum og Dies Irae, og Rameau. Bare for å nevne noen som jeg har en del innspillinger av.
    JuK, det er mulig jeg bommer helt i forhold til hva du vet og har fra før, men en anbefaling for mye er bedre enn ingen anbefaling.
     
    Sist redigert:

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    636
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Noen av de senere LP-boksene som er verdt å investere i (lydmessig)?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    DGGs Archiv-label har som oftest svært god lyd. På åttitallet skilte den seg fra moderselskapet med tidligmusikk produsert mer minimalistisk enn de storslåtte 64-sporsinnspillingene til DGG. Noe som jeg likte veldig godt siden jeg var en hengiven kunde av franske Harmonia Mundi og andre selskaper med lignende produksjonsfilosofi som Chandos.

    Brilliants foretningsmodell er å kjøpe opp anerkjente utgivelser fra de gode labelene som er gått ut av salg. Det jeg har hørt av Brilliant har vært lisensiert fra selskaper jeg liker, så det bør ikke være noen fare for at det er mye som ikke er verdt å låne ører til når det kommer til den boksen heller.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Lenge siden jeg har kjøpe noe klassisk musikk på cd. Begynner å bli litt lei straming og har spilt mer cder i det siste, så jeg kjøpe meg en liten ny boks med musikk. Er vel helst for hennes Mozart, Bach og Chopin innspillinger, men finner vel noe annet kjekt også håper jeg.

    complete-recordings-on-deutsche-grammophon(1).jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn