Tosken rir igjen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    561
    Antall liker
    658
    1660311496109.png

    Man kan si og mene mye om McIntosh, men de har i alle fall hatt nok praktisk innsikt til å dele opp 2KW monoblokkene sine til 3stk. 50-60kg tunge moduler som gjør det litt enklere å transportere rundt innendørs i trapper osv.
    Er man ute etter å sette fyr på høyttalerne sine er vel 2KW blokkene fra McIntosh en av måtene å gjøre dette på.;)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det hender Tosken har damebesøk

    1660929757913.jpeg


    Og særlig når det ikke kommer pling plong og svuuup-lyder fra grotta​

    For nå har tosken flyttet litt på høyttalere kjørt opp deling, kjørt ned autokorr. Tror jeg har nådd et nytt høydepunkt med min magiske Franske boks og ryddet vekk mikrofoner og målebånd.

    1660930253554.jpeg
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nei, jeg regnet ikke med det. Av en eller annen grunn fikk jeg ikke helt det til å funke på 120hz. Derfor prøvde jeg ikke høyere før nå. Hvor jeg ender vet jeg ikke….
    Jeg får det til å fungere på 80, 100, 120 og alt mellom der, men følte jeg fikk et bedre push ved 120. Har prøvd 130-140 også, men det var å strekke det for langt.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg får det til å fungere på 80, 100, 120 og alt mellom der, men følte jeg fikk et bedre push ved 120. Har prøvd 130-140 også, men det var å strekke det for langt.
    Samme som hos meg tenker jeg.
    Smertegrensen hos meg går også ved ca 120 Hz.og det begynner å låte dølt/pløsete opp mot 140.
    Kraftig driver, med kraftig magnet, kraftig membranvekt, og kraftig x-max...egner seg nok dårlig når vi går over i midbass området.

    ...pen damefot der til høyre forresten. ;)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Samme som hos meg tenker jeg.
    Smertegrensen hos meg går også ved ca 120 Hz.og det begynner å låte dølt/pløsete opp mot 140.
    Kraftig driver, med kraftig magnet, kraftig membranvekt, og kraftig x-max...egner seg nok dårlig når vi går over i midbass området.

    ...pen damefot der til høyre forresten. ;)
    Ja, de har sine begrensninger. Men når det ene paret med basser i hver av Evidencene begynner rulle av ved 270 og jeg liker lyden av rakkelet, er det forsåvidt ingen grunn å la en klynge KinAm pløsebasser prøve å stjele showet. PA basser kommer om jeg får drypp, sender danskene på dør og blir en av de trelimsniffende DIYerne her inne.

    Skal videreformidle komplimentet...😘
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Det hender Tosken har damebesøk

    Vis vedlegget 842573

    Og særlig når det ikke kommer pling plong og svuuup-lyder fra grotta​

    For nå har tosken flyttet litt på høyttalere kjørt opp deling, kjørt ned autokorr. Tror jeg har nådd et nytt høydepunkt med min magiske Franske boks og ryddet vekk mikrofoner og målebånd.

    Bra musikk du lytter på der, den kurven der gjør det jo litt småtrist å lytte i min egen stue, siden jeg vet jeg aldri får en sånn regnbue i heimen.Men alkohol hjelper jo litt da
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Bra musikk du lytter på der, den kurven der gjør det jo litt småtrist å lytte i min egen stue, siden jeg vet jeg aldri får en sånn regnbue i heimen.Men alkohol hjelper jo litt da
    Pøh! Regnbuen er bare et forsøk på kompenserer for den mørke grotta jeg sitter i. Jeg tapte allerede da første dempeplata ble hengt, bedre å nyte alkohol og musikk i en lys og stilig stue.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Du får krysse fingrene. Men hvordan gjør de det med tanke på Dirac? Er den kapabel til å prosessere multimic info?
    Det jeg vet er at de samarbeider med Minidsp for å bruke deres Omnimik til selve målingen, det jeg også vet er at Dirac har "en stor lansering" på gang som de skulle ha vist frem på en messe som ble avlyst i fjor, men som er ubekreftet i høst, jeg kan ikke forstå hvor mye annet det kan være.

    Ett alternativ kan være at dette kun fungerer uten Dirac, da mange av kundene til Storm har såpass gode rom at de kjører uten, og ordner all kalibrering manuelt.

    Edit: Ambimik heter den, og den er allerede sertifisert for Dirac.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det jeg vet er at de samarbeider med Minidsp for å bruke deres Omnimik til selve målingen, det jeg også vet er at Dirac har "en stor lansering" på gang som de skulle ha vist frem på en messe som ble avlyst i fjor, men som er ubekreftet i høst, jeg kan ikke forstå hvor mye annet det kan være.

    Ett alternativ kan være at dette kun fungerer uten Dirac, da mange av kundene til Storm har såpass gode rom at de kjører uten, og ordner all kalibrering manuelt.

    Edit: Ambimik heter den, og den er allerede sertifisert for Dirac.
    Ser interessant ut dette. Men siden dette er tredjeparts utvikling blir jo ikke dette unikt for Storm. Både Harman, kineserne og div andre samarbeider jo med svenskene, så det blir vel feil å kjøre knøttene i Frankrike som pådriver for denne utviklingen?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Ser interessant ut dette. Men siden dette er tredjeparts utvikling blir jo ikke dette unikt for Storm. Både Harman, kineserne og div andre samarbeider jo med svenskene, så det blir vel feil å kjøre knøttene i Frankrike som pådriver for denne utviklingen?
    Det høres ikke usannsynlig ut, men de har sagt selv at de holder på med utviklingen av det, og at det ligger som en planlagt oppdatering etterhvert.

    Edit: det krever jo en hel del mer prosessering en "vanlig" Dirac, så det er ikke sikkert at alle med Dirac har muskler nok til dette...
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det høres ikke usannsynlig ut, men de har sagt selv at de holder på med utviklingen av det, og at det ligger som en planlagt oppdatering etterhvert.

    Edit: det krever jo en hel del mer prosessering en "vanlig" Dirac, så det er ikke sikkert at alle med Dirac har muskler nok til dette...
    Hva slags muskler og hvor er lydspec?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Data og dspkapasitet.
    Lydspec?
    Hva som helst av relevant data for en lydinteressert. Du anbefalte Core til @Sevald , jeg ble nysgjerrig, men de opplyser jo bare om hjemmekinosvada og låner info til brukermanualen fra linsenseierne. Du snakket om vitneerklæringer om bedre lyd enn Trinnov, men det er jo bare forumvås.

    Poenget er at IAT er en knøttliten oppkomling med 17 ansatte etablert i 2016 med diffuse US og Hong Kong koblinger. De lanserer noen produkter, men kommer bare med overfladiske beskrivelser og dokumentasjoner. JEG VIL HA MER FAKTA! :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Rolig Tosken, Storm er like drit hardware-messig som Trinnov. 😁
    https://www.audiosciencereview.com/...rmaudio-isp-16-mk2-review-av-processor.22251/

    For de som er interessert i hvordan de tenker hos Dirac, så står det litt om det her; http://diracdocs.com/on_room_correction.pdf

    Fine grafer og greier, men orket ikke lese hele opplegget. For min del synes jeg Dirac gjør mye rett hvis man gjør som anbefalt, men de lar deg ikke finfikle som Trinnov og andre. Det går veldig fort til helvete om man bare plasserer mikrofonen foran nesen og tar et singel sveip.
    De har nylig fått ny funksjon som gir deg targetkurve tilpasset din romrespons basert på egne studier om psykoakustikk. Dette har jeg ikke forsøkt, men virker smart.
    Ellers har de brukt vinter og vår på å lansere deres Bass management modul, som i praksis virker som en kopi av Multi-sub optimizer som man kan leke med og legge inn verdiene fra på hvilken som helst dsp.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Men vi får håpe Trinnov får et løft med den kommende DAC oppgraderingen. Sikker på at jeg ikke hører en dritt forskjell uansett...:alien:
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Storm hadde sinad osv på nettsidene tidligere, jeg vet ikke hvorfor de har fjernet de, men det som Coolio linker til er jo akkurat det du spør etter, med andre ord veldig likt som Trinnov som vel også er en kjellerbedrift 😬

    Poenget er jo at de på lik linje med Altitude er kinoprossessorer som også kan brukes i ett stereoppsett med (mange) suber og/eller aktiv deling, da er det vel strengt tatt ingen andre på markedet innen standalonebokser, bortsett fra Minidsp som jo nevnte Sevald ikke var helt fornøyd med.

    De kan også oppgraderes på samme måte som Trinnov, der "alt" kan skiftes ut etterhvert som behovet melder seg.

    Hadde jeg bodd i nærheten skulle jeg tatt boksen med over så kunne du ha hørt selv, men er desverre på motsatt side av landet.

    Fordelen med Storm kontra Trinnov er at den er mye mer brukervennlig, men på bekostning av muligheter, når det er sagt er det ikke noe jeg har savnet på de snart to årene jeg har hatt den, bortsett fra muligheten til å legge inn biquad formler (til Linkwitz transform) og at filter og EQ kun går ned til 16hz. Men har omgått begge deler med ett par shelves og litt kreativ eq.

    Kundeservicen er også helt topp, jeg sendte ett spørsmål på julaften med visshet om at dette kom jeg ikke til å få svar på før tredje juledag, fikk svar etter to minutter...
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Trinnov som vel også er en kjellerbedrift 😬
    Nei, Trinnov har drevet med statsstøttet forskning siden 2003 og har også siktet seg inn på prosegmentet, ikke bare hjemmekino. Tror ikke det er noen vits å lage en pissekonkurranse av dette, sikkert bra alt sammen.

    Hadde Dirac i gamle BMWen, utover det har jeg null peil, men at de er seriøse vet jeg. Storm vet jeg ingenting om.

    Hadde jeg bodd i nærheten skulle jeg tatt boksen med over så kunne du ha hørt selv, men er dessverre på motsatt side av landet.
    Hverken interessert i Altitud eller Core. Og Core er dessuten svært mangelfull på inngangs- og utgangssiden. Ingen XLR inn, ingen AES ut eller inn. Amethyst gir meg det jeg trenger.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Nei, Trinnov har drevet med statsstøttet forskning siden 2003 og har også siktet seg inn på prosegmentet, ikke bare hjemmekino. Tror ikke det er noen vits å lage en pissekonkurranse av dette, sikkert bra alt sammen.

    Hadde Dirac i gamle BMWen, utover det har jeg null peil, men at de er seriøse vet jeg. Storm vet jeg ingenting om.



    Hverken interessert i Altitud eller Core. Og Core er dessuten svært mangelfull på inngangs- og utgangssiden. Ingen XLR inn, ingen AES ut eller inn. Amethyst gir meg det jeg trenger.
    Fwiw, Storm downsampler på de digitale utgangene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn