Tosken rir igjen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg vet og jeg kommer til å gjøre det igjen og igjen.❤ Jeg har alltid plass til en gal onkel ved mitt bord. Men begynner han å trakassere de andre gjestene som bare kom for å ha moro på min bekostning, må jeg ta ham til side.
    Lever veldig godt med betegnelsen «gal onkel»🤡😂
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.187
    Antall liker
    22.829
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Har vel ikke vært tydelig. Jeg har alltid hatt en multimediagrotte. Projector, data osv har alltid vært en del av oppsettet. Dritt lei 1000 fjernkontroller, dritt lei Trinnovs elendige grensesnitt.
    Ja det blir en del fjernkontroller i hjemmekinoen min også, men nå bruker jeg vel det andre rommet mer etterhvert. Jeg hadde en Harmony One for mange år siden og den fungerte meget bra, men jeg ble lei av å programmere den om igjen når det ble skiftet ut noe. I tillegg så var det "vanskelig" å få alle kommandoene jeg brukte ofte lett tilgjengelig, så da endte fjernkontrollen i boden og der tror jeg den ligger enda.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ja det blir en del fjernkontroller i hjemmekinoen min også, men nå bruker jeg vel det andre rommet mer etterhvert. Jeg hadde en Harmony One for mange år siden og den fungerte meget bra, men jeg ble lei av å programmere den om igjen når det ble skiftet ut noe. I tillegg så var det "vanskelig" å få alle kommandoene jeg brukte ofte lett tilgjengelig, så da endte fjernkontrollen i boden og der tror jeg den ligger enda.
    Kjøpte Elite jeg. Fin med display og programmering av aktiviteter og en hub med flere ir sendere.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.391
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg foretrekker Logitech sin fjernkontroll fremfor å bruke mobilen, har bare huben på hytta og den blir nesten aldri brukt.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.675
    Antall liker
    4.123
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg foreslo vel dette for deg noen sider tilbake.
    Det fungerer kjempebra her med HM Elite. sette opp makroer slik at de andre i heimen klarer å styre "butikken" når jeg er bortreist.
    Selv bruker jeg mer eller mindre kun Macair etter påslag av valgt kommando.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du gjør stadig smarte valg... One ring to bind them all funker og ifht fjernkontroll.. Er drittlei av å lete frem flere, og skjønner knapt en.. Så smart move :)
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.864
    Antall liker
    17.407
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ja, hadde det i bakhodet, men æren får @Evo III . Har vurdert det i flere år, men Mc sitt triggersystem og opplærbare RC fungerte knall, så behovet meldte seg først nå. Synd den ikke kan emulere RF kontrollere....
    Skal vel ha RF i tillegg til IR Via hub?

    EDIT: Egenpisking av egen pung: IR, Wi-Fi eller Bluetooth
     
    Sist redigert:

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1.064
    Jeg hadde en Logitech fjernkontroll som fikk diaré , hang seg på volume opp, det gikk 2 diskanter og en halvliter med øl på gulvet. Jeg har hatt traumer om universale kontroller siden da 😅
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    @MakkinTosken mulig du har nevnt det men kan du gi en oppsummering av hvordan oppsettet ditt har endt opp med Trinnov + subbene? "Aktiv deling" eller BM? Delefrekvens? Stereo eller mono-subber? Noe tweaking av/mellom subbene før Trinnov Optimiser? Forsterkere for subbene?

    mvh Erik
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    @MakkinTosken mulig du har nevnt det men kan du gi en oppsummering av hvordan oppsettet ditt har endt opp med Trinnov + subbene? "Aktiv deling" eller BM? Delefrekvens? Stereo eller mono-subber? Noe tweaking av/mellom subbene før Trinnov Optimiser? Forsterkere for subbene?

    mvh Erik
    Jeg kjøre aktiv deling ved 60Hz LR24, stereo bass. Fortsatt ikke forstått hvilken fordel BM gir meg med mitt enkle oppsett. Brukte optimizer til å calibrere tid og polaritet mellom bass/mains, samt nivå. Trinnov kom frem til samme forsinkelse som jeg gjorde med dbx og REW, så stoler på at franskmennene. ;) Har 2 stk Crown XLS 2502 som gir meg ca 4800W totalt.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner ikke helt forskjellen på Bass Managenent og aktiv deling mellom sub og høyttaler, jeg. For en som bare har stereo nå men kanskje 2 subber en gang , hadde det vært greit med en enkelt forklaring. Aktiv deling er på en måte selvforklarende… hva gjør da BM? Anderledes?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Bortsett fra muligheten til mono sub har jeg bare opplevd ulemper de gangene jeg har brukt BM. Kan seff skyldes at lyset er på men ingen er hjemme hos meg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1.064
    Bass Management er at du deler av en høyttaler til en annen.
    At du deler av frontene på en gitt frekvens og sender det under, til en subb.
    I hjemmekino sammenheng så deler du gjerne 7 kanaler på EKS. 100hz, alt som kommer under 100hz fra de 7 kanalene går til subbene
    I tilegg til de 7 kanalene så får du LFE sporet i subben.
    En vanlig film kan ha info i alle kanaler utenom LFE ned til 20hz og det er ikke mange høyttalere som gjør det med brask og bram.
    LFE sporet har filmer med info til under 10hz.

    Så rent pratisk er BM det samme som Highpass på en front høyttaler mot en subb.

    1024px-BassManagement5.1.png
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Hvis vi kun tenker på et stereo-oppsett hvor LFE ikker en issue og kun to fronthøyttalere og to sub-kanaler så tror jeg forskjellen med Trinnov er: Med "aktiv filter" så kalibreres/korrigeres også summen av LP+HP, med filterne aktivert. Med "BM" kalibreres/korrigeres sub og høyttaler kun individuelt og du kan endre delefrekvens og nivå uten at de påvirker noen av filterne. Det virker i hvert fall slik basert på det jeg har prøvd. Selv om begge deler selvsagt er "aktive filtre" med hhv low og highpass så er spørsmålet mer hvor korreksjonen inntreffer i kjeden...

    PS: Hvis antakelsen min stemmer bør det være fordelaktiv å sette det opp som "aktiv filter" dersom fase og frekvensgang på hhv sub og main ikke er dønn lik i oktaven med overlapp.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hos meg er film litt ettertanke og jeg har som sagt testet BM.

    Med "BM" kalibreres/korrigeres sub og høyttaler kun individuelt og du kan endre delefrekvens og nivå uten at de påvirker noen av filterne.
    Må det ikke være motsatt? At filtrene faktisk tilpasser seg elementet som dekker området? Går jeg fra 60-100 med "aktiv deling" vet ikke filtrene at subbene plutselig opererer i et nytt område. Med BM så er subbene spesifisert og endringer som følge av deling tilpasses? Eller noe i den duren, sånn ca, kanskje ikke, muligens?o_O

    Uansett om tankene mine ikke er helt korrekte var alt dette oppklarende for meg. Og nå forsto jeg plutselig hvorfor subbene vises med 2kHz båndbredde, uten at de jobber i området. Faktisk så oppklarende at jeg skal gjøre nye forsøk med BM!

    Takk guttær!(y)
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Hos meg er film litt ettertanke og jeg har som sagt testet BM.



    Må det ikke være motsatt? At filtrene faktisk tilpasser seg elementet som dekker området? Går jeg fra 60-100 med "aktiv deling" vet ikke filtrene at subbene plutselig opererer i et nytt område. Med BM så er subbene spesifisert og endringer som følge av deling tilpasses? Eller noe i den duren, sånn ca, kanskje ikke, muligens?o_O

    Uansett om tankene mine ikke er helt korrekte var alt dette oppklarende for meg. Og nå forsto jeg plutselig hvorfor subbene vises med 2kHz båndbredde, uten at de jobber i området. Faktisk så oppklarende at jeg skal gjøre nye forsøk med BM!

    Takk guttær!(y)
    Jeg var litt upresis og skulle ha skrevet: Med "BM" kalibreres/korrigeres sub og høyttaler kun individuelt og du kan endre delefrekvens og nivå uten at de påvirker noen av romkorreksjonsfilterne (som gjøres pr enhet og gjerne langt utover tenkt frekvensområde, som du også nevner).

    PS: Det blir akkurat slik min miniDSP DDRC-88BM med Dirac gjør det (Dirac på hver individuelle enhet, BM før i kjeden, dvs Dirac vet ikke noe om delefrekvens som skjer før, i "bass mgnt"). Ser at denne figuren også gir rom for flere tolkninger, men her har du altså muligheter for deling både før og etter romkorreksjonen inntreffer avhengig av hva du bygger (7.1 eller 2x4-veis for eksempel):
    1643051113807.png
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jepp, nå står alt så klart for meg at solbriller må på!:cool: Igjen takk!
     
    • Love
    Reaksjoner: erk

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hei. Så litt på tråden din først nå. Ikke vært så aktiv en periode. Men steike for noen oppsett du har ❤ Evidence og Confidence. Ja... plukket fra øverste hylle innen godlyd 😁 Hadde Confidence selv 2 ganger. Men var C1 (Signature) Ikke rom for større den gang. Må være rimelig himmelsk å smelle i gang noen låter hos deg. Ser i tillegg meget lekkert ut totalt sett hos deg. Bare å gratulere (på etterskudd) med snasne leketøy 👍
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn