Tosken rir igjen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Rainbow In The Dark

    Har tweaket bassen siden Osten var her. Litt mer enn tweaket faktisk. I hast hadde oversett noe og etterlatt et søkk. Hørte det og bestemte meg i går for å rette dette før dagens besøk. Har også endret deling til 60Hz @24dB LR for det som er interessert og kjører separat timing på midtbassene. Føler det ikke er så mye mer jeg får til med nåværende oppsett og skal fremover fokusere på litt rombehandling, med fokus på 200-300 området.

    1dagwf.jpg
    1dagwl.jpg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Dette ser veldig bra ut, har helt sikkert en fordel av det store rommet du har.
    Jeg får slenge innom ved neste anledning jeg er i Fredrikstad.
    hadde hver gøy å sett hva en mega bassfelle på bakveggen din hadde gjort med det lille etterslepet du har.
    Men det er jammen ikke noe annet å sette fingeren på.
    Jeg sa det vel også når vi satt der, att det var ett lite etterheng helt der nede.
    Men pokker heller, hvor langt skal mann strekke strikken.
    Dette er før jeg fikk baktårna inn. ned til 45 db.
    Men som du veit har jo jeg en digger felle.
    1637829139154.jpeg
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg sa det vel også når vi satt der, att det var ett lite etterheng helt der nede.
    Må innrømme at jeg har lite fokus på det, er vel ikke så godt vandt. 😁 Men det etterhenget er rommet ved 25Hz, noe jeg vurderer løse aktivt straks julen er overstått. Blir inseltosk kasser bak som får jobbe i nettopp det området.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Har skjønt du er fornøyd, og det at du ofrer litt bredde er stor tommel opp herfra.
    Ja, de siste fem årene har vært en spennende ferd og jeg er veldig glad jeg har gått alle stegene og ikke hoppet rett til det som mange mener er fasit. Ikke for at jeg tror jeg er ved endestasjonen, men irritasjonsmomentene har blitt færre og færre og akkurat nå klarer jeg ikke sette fingeren på noe jeg vil endre så mye. Leke litt med tonal balanse og se på små akustiske grep kanskje?
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.243
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ja, de siste fem årene har vært en spennende ferd og jeg er veldig glad jeg har gått alle stegene og ikke hoppet rett til det som mange mener er fasit. Ikke for at jeg tror jeg er ved endestasjonen, men irritasjonsmomentene har blitt færre og færre og akkurat nå klarer jeg ikke sette fingeren på noe jeg vil endre så mye. Leke litt med tonal balanse og se på små akustiske grep kanskje?
    Får håpe den teknologiske utvikling går fremover, så du har noe å glede deg til/strekke deg etter, så du ikke er ved veis ende og bare kan legge deg ned å dø 😎😄
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    NÆRMERE…

    Jeg har fulgt Toskens lyd i noen tid og hadde gleden av å være på en visitt i dag. Her har det skjedd flere ting siden jeg sist var her. Det var virkelig morsomt, i mangel av et bedre ord, å lytte til det jeg ble servert i dag.

    Både toe-in, EQ, bass og posisjonering av høyttalere og sweetspot er endret siden sist. Dermed er det ikke så lett å isolere endringene i lyden til bare én ting, men det hele låt stramt, fast og sikkert.

    Vi gikk gjennom den ene innspillingen etter den andre. Det som fort slår en, er at Toskens «nye» lyd bringer en nærmere. Med nærmere mener jeg ikke at det er som om musikerne står i rommet, at man er vitne til en konsert eller slikt. Den typen illusjoner ville det være rart om man klarer å tvinge ut av noen gamle taper eller filer som er kjørt gjennom en rekke behandlinger i studio, etter at den opprinnelige lyden fant veien gjennom en mikrofon. Men Toskens lyd bringer deg nå nærmere den jobben som ble gjort i studio for å lage en tolkning av det som skjedde under opptaket. Jeg har sjelden eller aldri opplevd å umiddelbart kunne ane hva som var produsentenes idé - eller fravær av idé - med opptaket. Og man avkler fort enkelte avspillinger som datidens mote, en form for mote som neppe kommer tilbake. Andre avspillinger fra samme tid høres til gjengjeld mye mer balansert ut. Når man så fort og enkelt kommer inn i de valgene som produsentene har gjort, blir det også mer interessant å vurdere artisteriet, kunsten, fra nye sider.

    Vi hørte bl.a. på Brubeck-kvartettens «Time Out»-album og man kunne «se» for seg hvordan kvartetten var satt opp under opptaket. «Billie Jean» og «Like a Virgin» ble avkledd som ubalansert mote som ikke passer den fine musikken. Det er så man håper på at de opprinnelige opptakene og sporene rotes frem og at en mer moderne og balansert remastring en gang lanseres. A-ha fra omtrent samme tid hadde en langt mer balansert lyd som gjør at musikken ikke skjemmes på et fullrigget anlegg i 2021. Morten Lindbergs opptak er alltid fine, og de akustiske instrumentene på «Vinternatt» kommer her frem på riktig måte; størrelsen på instrumentene og klangen i dem føles naturlig. Billie Eilish representerer det nye på en fin måte, og man hører umiddelbart at produksjonen er enkel, men fin og virkningsfull. Siri Nilsens stemme høres helt naturlig ut; ingen tegn til sibilanter på «Alle snakker sant» uten at stemmen fremstår som ullen. Bassen på låter som «Doin’ it right» og «Takla Makan» har både nyanse og kraft.

    Det beste kompliment man kan gi høyttalere, er - etter min oppfatning - at de ikke står i veien for opptaket. Toskens lyd er nå der at høyttalerne ikke lenger gjør noe vesen av seg. Det høres kanskje ikke ut som et kompliment, så la meg forklare. Høyttalerne er ikke lenger en faktor, en deltaker i lydformidlingen som trekker oppmerksomhet til seg selv, og man kan presse lyd ut av kildematerialet med den kraft man vil, samtidig som man kan justere litt på fargen underveis.

    Det er ikke gitt at lyden hos Tosken passe alle enhver. Jeg tror man nå får et ganske godt inntrykk av direktelyden fra Evidence, samtidig som de fullskala høyttalerne får hjelp i de nederst oktavene opp til ca. 100 Hz. De som liker at lyden spiller på klangen i rommet, at lyden går langt ut på siden av høyttalerne og synes å leve sitt eget liv, blir kanskje skuffet. Men når man først har den teknologien som ofte kalles apekister, tror jeg Tosken har hentet ut det aller meste fra disse kistene. Skal man ha genuint annerledes lyd av god kvalitet, må man nok gå andre teknologiske veier som linjekilder, elektrostater og store horn som Everest.

    Da jeg dro, var det fortsatt mye jeg skulle prøvd ut. For med denne lyden tror jeg man bør høre mange av sine gamle favoritter om igjen, i en enda renere form enn før. Jeg tror også at Toskens pickuper vil få et nytt liv med det nye oppsettet, for pickuper er en form for eq i platespilleriet, og det må være morsomt å kunne høre pickupers egenlyd så klart som jeg forestiller meg at man kan gjøre hos Tosken etter den siste store oppdateringen hans.

    Jeg dro fra Tosken med en god lydopplevelse i minne og en håndfast gave i hånden.

    Takk for lytten og at jeg fikk komme på besøk :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.230
    Sted
    Langesund
    s-v sine betraktninger er spennende. Mulig litt nærmere lyden jeg er vant med her hjemme, uten at jeg skal påstå det er noen fasit.

    Det svart-hvitt skriver her mener jeg er en av egenskapene jeg har i mitt oppsett. Skiller veldig godt på opptak og tidsepoker i musikken.

    Sitat:
    " Men Toskens lyd bringer deg nå nærmere den jobben som ble gjort i studio for å lage en tolkning av det som skjedde under opptaket. Jeg har sjelden eller aldri opplevd å umiddelbart kunne ane hva som var produsentenes idé - eller fravær av idé - med opptaket. Og man avkler fort enkelte avspillinger som datidens mote, en form for mote som neppe kommer tilbake. Andre avspillinger fra samme tid høres til gjengjeld mye mer balansert ut. Når man så fort og enkelt kommer inn i de valgene som produsentene har gjort, blir det også mer interessant å vurdere artisteriet, kunsten, fra nye sider. "
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det svart-hvitt skriver her mener jeg er en av egenskapene jeg har i mitt oppsett. Skiller veldig godt på opptak og tidsepoker i musikken.
    Det som har skjedd er at jeg nå er i stand til å plassere høyttalere helt slik jeg ønsker, frigjort monitorene fra rommet. Har tidligere vært begrenset av å måtte sikre homogen og korrekt overgang til subwoofere gjennom riktig plassering. I og med at jeg nå kan korrigere i dette kritiske området og overgangen nå er tidsjustert har alt endret seg.

    At vi konvergerer mot lignende lydbildet er nok ikke så rart. Tror preferanser dreier seg like mye om muligheter og begrensninger som et personlig ideal. Som sagt tror jeg mye av mitt fremtidige fokus kommer til å dreie seg om tonal balanse og leke med scene. Det er fortsatt ingenting som irriterer meg med responsen, så nå blir det mindre korrigering og mer smak.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    NÆRMERE…

    Jeg har fulgt Toskens lyd i noen tid og hadde gleden av å være på en visitt i dag. Her har det skjedd flere ting siden jeg sist var her. Det var virkelig morsomt, i mangel av et bedre ord, å lytte til det jeg ble servert i dag.

    Både toe-in, EQ, bass og posisjonering av høyttalere og sweetspot er endret siden sist. Dermed er det ikke så lett å isolere endringene i lyden til bare én ting, men det hele låt stramt, fast og sikkert.

    Vi gikk gjennom den ene innspillingen etter den andre. Det som fort slår en, er at Toskens «nye» lyd bringer en nærmere. Med nærmere mener jeg ikke at det er som om musikerne står i rommet, at man er vitne til en konsert eller slikt. Den typen illusjoner ville det være rart om man klarer å tvinge ut av noen gamle taper eller filer som er kjørt gjennom en rekke behandlinger i studio, etter at den opprinnelige lyden fant veien gjennom en mikrofon. Men Toskens lyd bringer deg nå nærmere den jobben som ble gjort i studio for å lage en tolkning av det som skjedde under opptaket. Jeg har sjelden eller aldri opplevd å umiddelbart kunne ane hva som var produsentenes idé - eller fravær av idé - med opptaket. Og man avkler fort enkelte avspillinger som datidens mote, en form for mote som neppe kommer tilbake. Andre avspillinger fra samme tid høres til gjengjeld mye mer balansert ut. Når man så fort og enkelt kommer inn i de valgene som produsentene har gjort, blir det også mer interessant å vurdere artisteriet, kunsten, fra nye sider.

    Vi hørte bl.a. på Brubeck-kvartettens «Time Out»-album og man kunne «se» for seg hvordan kvartetten var satt opp under opptaket. «Billie Jean» og «Like a Virgin» ble avkledd som ubalansert mote som ikke passer den fine musikken. Det er så man håper på at de opprinnelige opptakene og sporene rotes frem og at en mer moderne og balansert remastring en gang lanseres. A-ha fra omtrent samme tid hadde en langt mer balansert lyd som gjør at musikken ikke skjemmes på et fullrigget anlegg i 2021. Morten Lindbergs opptak er alltid fine, og de akustiske instrumentene på «Vinternatt» kommer her frem på riktig måte; størrelsen på instrumentene og klangen i dem føles naturlig. Billie Eilish representerer det nye på en fin måte, og man hører umiddelbart at produksjonen er enkel, men fin og virkningsfull. Siri Nilsens stemme høres helt naturlig ut; ingen tegn til sibilanter på «Alle snakker sant» uten at stemmen fremstår som ullen. Bassen på låter som «Doin’ it right» og «Takla Makan» har både nyanse og kraft.

    Det beste kompliment man kan gi høyttalere, er - etter min oppfatning - at de ikke står i veien for opptaket. Toskens lyd er nå der at høyttalerne ikke lenger gjør noe vesen av seg. Det høres kanskje ikke ut som et kompliment, så la meg forklare. Høyttalerne er ikke lenger en faktor, en deltaker i lydformidlingen som trekker oppmerksomhet til seg selv, og man kan presse lyd ut av kildematerialet med den kraft man vil, samtidig som man kan justere litt på fargen underveis.

    Det er ikke gitt at lyden hos Tosken passe alle enhver. Jeg tror man nå får et ganske godt inntrykk av direktelyden fra Evidence, samtidig som de fullskala høyttalerne får hjelp i de nederst oktavene opp til ca. 100 Hz. De som liker at lyden spiller på klangen i rommet, at lyden går langt ut på siden av høyttalerne og synes å leve sitt eget liv, blir kanskje skuffet. Men når man først har den teknologien som ofte kalles apekister, tror jeg Tosken har hentet ut det aller meste fra disse kistene. Skal man ha genuint annerledes lyd av god kvalitet, må man nok gå andre teknologiske veier som linjekilder, elektrostater og store horn som Everest.

    Da jeg dro, var det fortsatt mye jeg skulle prøvd ut. For med denne lyden tror jeg man bør høre mange av sine gamle favoritter om igjen, i en enda renere form enn før. Jeg tror også at Toskens pickuper vil få et nytt liv med det nye oppsettet, for pickuper er en form for eq i platespilleriet, og det må være morsomt å kunne høre pickupers egenlyd så klart som jeg forestiller meg at man kan gjøre hos Tosken etter den siste store oppdateringen hans.

    Jeg dro fra Tosken med en god lydopplevelse i minne og en håndfast gave i hånden.

    Takk for lytten og at jeg fikk komme på besøk :)
    Det er ikke gitt at lyden hos Tosken passe alle enhver ...... Selvfølgelig ikke :)

    Har stor respekt for at der flere gange bliver nævnt Toskens lyd/ Toskens «nye» lyd for længere er den jo nok ikke vi alle har hver vores lyd :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er ikke gitt at lyden hos Tosken passe alle enhver ...... Selvfølgelig ikke :)

    Har stor respekt for at der flere gange bliver nævnt Toskens lyd/ Toskens «nye» lyd for længere er den jo nok ikke vi alle har hver vores lyd :)
    Vel, det er konas lyd også, 😁
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det er ikke gitt at lyden hos Tosken passe alle enhver ...... Selvfølgelig ikke :)

    Har stor respekt for at der flere gange bliver nævnt Toskens lyd/ Toskens «nye» lyd for længere er den jo nok ikke vi alle har hver vores lyd :)
    Tror Toskens lyd begynner å treffe alle enhver.

    Lyden er god.

    Folk liker god lyd.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Hei @MakkinTosken du er sikkert en av de som best forstår hvilken sorg jeg har i dag, så derfor er du også den uheldige mottaker av et par bilder. Fikk to servosubber i dag, begge viser seg å være vraka i transport fra Tyskland... den ene totalvrak mens den andre ser pen ut men et av elementene skrubber...
    Rimelig kjipt. Får se hva jeg gjør... :cry::cry::cry:
    1637953084814.jpeg

    1637953171001.jpeg
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er alltid skrekken!:eek: Men hvem har skylden? Dårlig pakket? Hard håndtering? Fukt?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Fytte grise, får håp det er en for for transportforsikring so gjelder. Den kassen må ah bitt sluppet i bakken fra stor høyde, eller påkørt av noe. for noen idioter
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.230
    Sted
    Langesund
    Ikke bra!! Sikker kommet med lastebil og en full danske. Vi fikk kjøkken til huset jeg jobber på og der var det en del skader. Det var en danske som hadde vært borti et autovern. Det viste seg å mangle omtrent 50 meter autovern etter den lille touchen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn