Tosken rir igjen

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Da var Ăžrene blĂ„ste for denne uka. En formiddag med jalla musikk og dunketidunk sikret det. Og til broder svart-hvitt ! FĂžkk flatt kurve!🖕
    Du har bare bevist at innspillingene du hÞrer pÄ, har innebygd rom-EQ.

    Og sÄ kan det tenkes at anlegget ditt fÄr litt hjelp nedover fra rombidraget til Ä oppnÄ flat kurve.

    Anlegget ditt er designet for hedonisme, ikke kalibrering. «Flat» trenger ikke vÊre flat ;)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Du har bare bevist at innspillingene du hÞrer pÄ, har innebygd rom-EQ.

    Og sÄ kan det tenkes at anlegget ditt fÄr litt hjelp nedover fra rombidraget til Ä oppnÄ flat kurve.

    Anlegget ditt er designet for hedonisme, ikke kalibrering. «Flat» trenger ikke vÊre flat ;)
    Tolker dette som: KjÞr pÄ gammÊrn, du hÞrer ikke en dritt i kista lell!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten GjĂžvik..
    Torget vurderinger
    28
    Er det ikke noe litt trist over ordet liksom... "Flat".. I hvilken sammenheng ellers har "flat" gitt glede og liv, jeg bare spÞr... Dernest lurer jeg pÄ, disse forfektere av "flat" lyd, er de disse "flat - bankerne" en hÞrer om men jeg som mann ikke har sett i aksjon i nÊrheten av meg selv? Vil det si at etterstrebing av "flat", samt ysten til Ä "banke" dette i hodet pÄ andre, gir noen bivirkninger som ikke fÞrer til "reproduksjon" (av god lyd)? Jeg bare spÞr, jeg bor pÄ landet... :rolleyes:
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Tolker dette som: KjÞr pÄ gammÊrn, du hÞrer ikke en dritt i kista lell!
    Nei. Sier ikke det.

    Du hÞrer riktig, men anlegget ditt er ikke et kalibreringsverktÞy. Men nÄr du bruker ditt eget anlegg som referanse, kalibrerer du deg treffsikkert mot noe som optimerer anleggets respons i forhold til dine egne preferanser.

    Hedonisme mÄ vÊre individuelt.

    Til forskjell fra en «kalibreringsblokk» (jf. Savages video).
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Er det ikke noe litt trist over ordet liksom... "Flat".. I hvilken sammenheng ellers har "flat" gitt glede og liv, jeg bare spÞr... Dernest lurer jeg pÄ, disse forfektere av "flat" lyd, er de disse "flat - bankerne" en hÞrer om men jeg som mann ikke har sett i aksjon i nÊrheten av meg selv? Vil det si at etterstrebing av "flat", samt ysten til Ä "banke" dette i hodet pÄ andre, gir noen bivirkninger som ikke fÞrer til "reproduksjon" (av god lyd)? Jeg bare spÞr, jeg bor pÄ landet... :rolleyes:
    En perfekt reproduksjon av det du liker, er «flat». Flat betyr bare at ingenting er lagt til eller trukket fra.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten GjĂžvik..
    Torget vurderinger
    28
    En perfekt reproduksjon av det du liker, er «flat». Flat betyr bare at ingenting er lagt til eller trukket fra.
    SÄ sÄ... Du har intet Ä forsvare om da ikke ironi er spilt pÄ deg? Her legges det forÞvrig til hele tiden da jeg ikke sitter i et ekko-kammer, garantert ikke har perfekt hÞrsel og hodet fylt av diverse stÞy. Det perfekte har INGEN appell... Siste setning er ikke ironi.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Er det ikke noe litt trist over ordet liksom... "Flat".. I hvilken sammenheng ellers har "flat" gitt glede og liv, jeg bare spÞr... Dernest lurer jeg pÄ, disse forfektere av "flat" lyd, er de disse "flat - bankerne" en hÞrer om men jeg som mann ikke har sett i aksjon i nÊrheten av meg selv? Vil det si at etterstrebing av "flat", samt ysten til Ä "banke" dette i hodet pÄ andre, gir noen bivirkninger som ikke fÞrer til "reproduksjon" (av god lyd)? Jeg bare spÞr, jeg bor pÄ landet... :rolleyes:
    Hadde du kjent min gode venn @svart-hvitt hadde du forstÄtt at flatt, nÞkternt, korrekt, grÄtt og trist er et levesett. Derfor han tiltrekkes en vulgÊr, toskete, fargeklatt som meg. Lever ut sine tabuer gjennom meg.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    @svart-hvitt , kutt nÄ ut denne villfarende misjoneringen om flat kurve, alle som kan Justere romkuven sin har erfart at en flat romkurve ikke lÄter bra. Ekkofri mÄ gjerne vÊre flat men flatt i rommet er ikke bra!
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    SlÄr du opp i ordboka og bestemmer deg for ukas ord?
    Bare et forsĂžk pĂ„ Ă„ fĂ„ det filosofiske inn i diskusjon om «veien» 

    Ikke noe forsÞk pÄ Ä trekke hedonisme i tvil. Bare fÄ frem at verktÞy hvis designmÄl er hedonisme kan se annerledes ut enn verktÞy hvor bare funksjon teller. Og sÄ er det vel et faktum at ting verken er pur hedonisme eller pur funksjon.

    Uansett, «flatt» er vel det mest misforstÄtte begrepet pÄ HFS fordi «flat» er definisjonen pÄ en perfekt reproduksjon av det en annen likte. «Flat» er en analogi for forsÞket pÄ Ä oppnÄ en sÄ god transferfunksjon som mulig slik at man forstÄr den annens posisjon i stedet for Ä fargelegge alt slik at man ser alt bare fra eget perspektiv.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Uansett, «flatt» er vel det mest misforstÄtte begrepet pÄ HFS fordi «flat» er definisjonen pÄ en perfekt reproduksjon av det en annen likte.
    Jeg tror du tar feil. Tror ikke begrepet er spesielt misforstÄtt. Jeg ser at du misforstÄr og tror det.;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror du tar feil. Tror ikke begrepet er spesielt misforstÄtt. Jeg ser at du misforstÄr og tror det.;)
    Du har selv sagt at «flat» gir tam lyd.

    Det er en misforstÄelse.

    Du blandet ogsÄ inn noe om at lyden i virkeligheten ikke er flat. Nok en misforstÄelse.

    Flat betyr bare Ä gjengi - la den som «snakker» - komme til uttrykk uten at noe legges til eller trekkes fra.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Du har selv sagt at «flat» gir tam lyd.

    Det er en misforstÄelse.

    Du blandet ogsÄ inn noe om at lyden i virkeligheten ikke er flat. Nok en misforstÄelse.

    Flat betyr bare Ä gjengi - la den som «snakker» - komme til uttrykk uten at noe legges til eller trekkes fra.
    Nei, ingenting av dette er misforstĂ„elser fra min side. 😂 At du fortsatt ikke forstĂ„r hva jeg har prĂžvd Ă„ forklare deg om idealer vs virkelighet tar jeg ikke pĂ„ min kappe.
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    @parafinoksen ,

    hvis lydmannen bestemmer den tonale balansen pÄ lydmaterialet i et studio hvor hÞyttalerne mÄler flatt («flat romrespons»), ender du da opp med mer eller mindre bass i ditt lytterom?
    Det kommer jo helt an pÄ rommet, hÞyttalerne og plassering, det. Og for meg er det ikke noe mÄl Ä etterstrebe lik lyd som det de hadde i studioet. For det fÞrste vil det vÊre (mer eller mindre) umulig siden betingelsene er forskjellig, og for det andre sÄ er jeg kun interessert i at det skal lÄte slik jeg liker det. Om det mÄler korrekt, eller at Amir vender tommelen ned, er helt likegyldig. Jeg er 45 Är, trygg pÄ meg selv og liker damer med former, dammit!
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    TÄrnÄsen
    Det kommer jo helt an pÄ rommet, hÞyttalerne og plassering, det. Og for meg er det ikke noe mÄl Ä etterstrebe lik lyd som det de hadde i studioet. For det fÞrste vil det vÊre (mer eller mindre) umulig siden betingelsene er forskjellig, og for det andre sÄ er jeg kun interessert i at det skal lÄte slik jeg liker det. Om det mÄler korrekt, eller at Amir vender tommelen ned, er helt likegyldig. Jeg er 45 Är, trygg pÄ meg selv og liker damer med former, dammit!
    Yepp! Hvem bryr seg om det lÄter som i studioet? Kanskje det lÄt dritt der?? Mest sannsynlig hvis han brukte noe smÄ monitorer uten skikkelig bass... Og han teknikern var tonedÞv men hadde flaks og Þdela ikke hele opptaket slik at det fortsatt lÄter bra hjemme hos oss! Mission accomplished ;-)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det kommer jo helt an pÄ rommet, hÞyttalerne og plassering, det. Og for meg er det ikke noe mÄl Ä etterstrebe lik lyd som det de hadde i studioet. For det fÞrste vil det vÊre (mer eller mindre) umulig siden betingelsene er forskjellig, og for det andre sÄ er jeg kun interessert i at det skal lÄte slik jeg liker det. Om det mÄler korrekt, eller at Amir vender tommelen ned, er helt likegyldig. Jeg er 45 Är, trygg pÄ meg selv og liker damer med former, dammit!
    Det blir MER bass i ditt rom hvis den tonale balansen hos lydmannen settes i et studio hvor hÞyttalerne mÄler flatt (enn om hÞyttalerne har en heving i bassen).

    Det kommer ikke an pÄ «rommet, hÞyttalerne og plassering» pÄ din side av lydkjeden.

    Svaret har med fysikk Ă„ gjĂžre og kan ikke bli annerledes uten Ă„ endre de fysiske lover.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det blir MER bass i ditt rom hvis den tonale balansen hos lydmannen settes i et studio hvor hÞyttalerne mÄler flatt (enn om hÞyttalerne har en heving i bassen).

    Det kommer ikke an pÄ «rommet, hÞyttalerne og plassering» pÄ din side av lydkjeden.

    Svaret har med fysikk Ă„ gjĂžre og kan ikke bli annerledes uten Ă„ endre de fysiske lover.
    NÄ skal vi ikke kuppe trÄden til MT her, men ok. OK, jeg er med pÄ det du sier, men hvor mye bass jeg fÄr ut av hÞyttalerne mine, kommer jo ogsÄ an pÄ hvor jeg plasserer dem? Og hvor jeg sitter? Og hvis rommet mitt er stÞrre enn hos lydmannen, sÄ er det vel sannsynlig at det blir dÄrligere med bass hos meg, eller?

    Ellers var den flĂ„sete tegningen bare en illustrasjon pĂ„ at noen liker litt ekstra pĂ„fyll 😁 Det er det jeg kommer tilbake til igjen og igjen. Hifi er utopi. Det er myfi som gjelder.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Svaret har med fysikk Ă„ gjĂžre og kan ikke bli annerledes uten Ă„ endre de fysiske lover.
    Som jeg nevnte i 20 Ärs trÄden kunne jeg minnes Kjell Bs og Duelunds herjinger. Dette er nÄ litt nostalgiske varme minner, men nÄr disse herrene sto pÄ som verst med sin ensrettede misjonering ble det fra tid til annen litt meget. Jeg vet at du mener vel, men dette begynner Ä bli litt meget. Du nÊrmer deg min "gal onkel" liste som til nÄ har vÊrt dominert av dansker som tydeligvis er offer for deres liberale ruspolitikk og isolerte eremitter i naust langs nordlige kyststrÞk og koier i fjellheimen

    Du mÄ forstÄ at de fleste, ihvertfall jeg, forstÄr ditt poeng veldig godt. Circle of confusion er signallÊre 101 og ikke spesielt oppsiktsvekkende. Vil uansett tro at denne misjoneringen er mest formÄlstjenlig pÄ steder som Slutz o.l. der mye av befolkningen har ambisjoner om Ä videreformidle sin lyd.

    Min lyd er nemlig kun for meg og jeg lover pÄ heder og Êre Ä aldri kalle den nÞytral, kun riktig for meg. Du mÄ gjerne mene at vi sopper med lettjusterte rigger og frihet til forming av frekvensforlÞpet er nettopp sopper for Ä ikke foretrekke din tilnÊrming. Vel da er jeg en sopp.

    1642977929864.png
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Som jeg nevnte i 20 Ärs trÄden kunne jeg minnes Kjell Bs og Duelunds herjinger. Dette er nÄ litt nostalgiske varme minner, men nÄr disse herrene sto pÄ som verst med sin ensrettede misjonering ble det fra tid til annen litt meget. Jeg vet at du mener vel, men dette begynner Ä bli litt meget. Du nÊrmer deg min "gal onkel" liste som til nÄ har vÊrt dominert av dansker som tydeligvis er offer for deres liberale ruspolitikk og isolerte eremitter i naust langs nordlige kyststrÞk og koier i fjellheimen

    Du mÄ forstÄ at de fleste, ihvertfall jeg, forstÄr ditt poeng veldig godt. Circle of confusion er signallÊre 101 og ikke spesielt oppsiktsvekkende. Vil uansett tro at denne misjoneringen er mest formÄlstjenlig pÄ steder som Slutz o.l. der mye av befolkningen har ambisjoner om Ä videreformidle sin lyd.

    Min lyd er nemlig kun for meg og jeg lover pÄ heder og Êre Ä aldri kalle den nÞytral, kun riktig for meg. Du mÄ gjerne mene at vi sopper med lettjusterte rigger og frihet til forming av frekvensforlÞpet er nettopp sopper for Ä ikke foretrekke din tilnÊrming. Vel da er jeg en sopp.

    Fwiw,

    «misjoneringen» kom etter din invitt.

    0D0532D8-DA1B-41C2-9107-09783373CFD2.jpeg
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Fwiw,

    «misjoneringen» kom etter din invitt.

    Jeg vet og jeg kommer til Ă„ gjĂžre det igjen og igjen.❀ Jeg har alltid plass til en gal onkel ved mitt bord. Men begynner han Ă„ trakassere de andre gjestene som bare kom for Ă„ ha moro pĂ„ min bekostning, mĂ„ jeg ta ham til side.
     
  • Laster inn


DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • Laster inn

Topp Bunn