Tosken rir igjen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.883
    Antall liker
    13.876
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    @vipa koser seg
    IMG_7682-001.jpg


    Det er passe vanskelig å beskrive musikk- og lydopplevelser, og enda passe vanskeligere når de er såpass overveldende som i går.
    Men siden jeg føler det som mitt ansvar, sammen med alle dere andre, å fylle sentralen med det jeg selv vil ha mer av, så må jeg forsøke.

    @MakkinTosken sin jobb med de nederste frekvensene er så profesjonelt gjennomført at det nærmest er ikke-imponerende, helt til det er imponerende.
    Jeg tror det handler om at det er så jevnt at ingen frekvenser trekker til seg noe oppmerksomhet, at alle Hzene behandles med samme respekt og kontroll.
    Eksempelvis opplever jeg i eget anlegg på Knopflers Rudiger at noen av basstonene er kraftigere enn andre mens jeg hører de som jevnere og ikke like oppmerksomhetskrevende i Toskeanlegget.
    Bassen hos @MakkinTosken har tyngde og kraft, men aller herligst en helt vill kombinasjon av størrelse og luftighet og denne utrolige lettbentheten*.
    * - Som ikke betyr at bassen er lett, men at det er så raskt, så deilig lynraskt stopp-og-start, så sammenhengende med øvrig frekvensområde og en vanskelig å beskrive opplevelse av at bassen "tapper" luften i bevegelse - ren fysisk flytting av luft.
    Nivået som er valgt gir meg en dyp respekt for @MakkinTosken sin tilnærming til musikkgjengivelse. Muligheten til å skru det parkett-flerrende imponerende sånn at pikken bytter plass i underbuksa, men i stedet har han valgt å gjøre det riktig, realistisk og i et nivå som rett og slett stemmer med de øvrige frekvensene som danner musikken. Ikke-imponerende, imponerende!

    Dynaudio sin jobb med de øverste frekvensene er så profesjonelt gjennomført at det nærmest er ikke-imponerende, helt til det er imponerende.
    Det finnes ikke diskant-lyd, i alle mest positive betydning, det bare er. Det bare er de lydene som skal være der øverst i så langt som vi kan høre.
    Og så satans imponerende at de øverste frekvensene har kropp, Det er "fyldig diskantgjengivelse" som jeg før bare har hørt fra hornsystemer (hos LMC og OB-BB)
    Ingeniørene hos Dynaudio gjør det på mange måter likt som @MakkinTosken - de er så modige at de ikke skal briefe med stjernestøv, glitter og fjas i toppen. De bare lar det få lov å låte som det skal låte.




    mvh
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Det var først i 2021 jeg prøvde dsp for første gang i mitt system, nå er det "ingen vei tilbake"..
    Nej der er ingen vej tilbage :)
    For mit vedkommende havde jeg nok aldrig kunnet få styr på min bas havde det ikke været for Dsp og en forholdsvis kraftfuld forstærker.
    Men gider man at sætte sig godt ind i Dsp muligheder og anlægget kan er der virkelig mange muligheder for at tilpasse sin lyd i det rum det står i. :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hmm, hvilken emoji skal jeg bruke? "Love" virker self serving. Føler meg nesten litt brydd jeg nå @RoDa .

    En ting er sikkert, ingen flere slipper inn i grotta nå! Må gi meg mens jeg er på topp!

    Adjø alle sammen!😘
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.883
    Antall liker
    13.876
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    En slags oppsummering, selv om det er vanskelig å oppsummere.

    Det gjenstående å snakke om er selve musikkopplevelsen, mellomtonen, hva dette anlegget gjør med musikken. Eller egentlig med meg som lytter.
    Det var et par ganger der, vi satt og hørte på @_RoDa_ s ønskekonsert - @MakkinTosken og meg - at vi fullstendig glemte at vi lyttet på stereoanlegget. Det var bare så gøy å høre på musikk.

    Toskeanlegget har en fantastisk stemmegjengivelse! Det er nærværende, ut i rommet som jeg digger det! Det er størrelse, jeg synes det er naturlig størrelse. Hater knappenålshoder og må ha denne typen melllomtone som tar rett plass i lydbildet.
    Å gå fra sidestolen til sweetspot var sånn inn-i-helvete (eller egentlig inn i himmelen, men du forstår) opplevelse. Høyttalerne forsvinner som punkter lyden kommer fra og det blir et omsluttende fyldig lydbilde som trekker meg inn i musikken. Går det an?!?
    Lee Harvey Osmond låter så sjukt kult at jeg allerede gruer meg til å dra hjem til eget anlegg :D

    Et par betraktninger som jeg synes er verdt å merke seg. Stemmegjengivelsen er på den umiskjennelige måten at du hører at det er et hode på den som synger, anlegget klarer på et vis å gjenskape det som skjer i luften rundt mikrofonen, det nærmest skjer noe fysisk i luften foran deg.
    Noen ekstremanlegg har en annerledes måte å presentere lydbildet på, sånn at det oppleves nytt og litt rart. Tenker fort at "det er sikkert riktig, selv om det er uvant". Sånn er det ikke hos @MakkinTosken , her oppleves det rett og naturlig og kjent. Jeg velger meg å tro at det er siden det låter naturlig, riktig og ekte.
    Det er lett å tro på det som spilles, det er berusende enkelt å glemme tid og sted og bare oppleve musikken som spilles.

    Det føles nesten for enkelt å si at dette er et musikkanlegg.
    Men det er sånn det oppleves. Det koster penger, en god del penger.
    Det har nok tatt tid, kompetansebyggende tid, og god bruk av ingeniørhodet til @MakkinTosken for å få dette til.
    Men resultatet er et musikkanlegg.
    Et fantastisk anlegg som ikke viser seg frem, men som viser musikken frem, og som får meg til å ville spille mer og mer og mer og mer musikk!


    Dritkult @MakkinTosken !
    Gratulerer, og takk!
    (siden det bare er tre dager til bursdagen min, så tar jeg opplevelsen som en bursdagsgave 🥳)



    snakkes



    IMG_7683.jpg
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ja, tusen takk igjen for en svært hyggelig musikkaften med @vipa og @RoDa . Har masse ny test og referansemusikk i lista, pluss en jeg faktisk hadde latt gå i glemmeboka. Jeg må jo nesten få mulighet til å høre søsterboksene til mine, så håper dere begge kan ha døra på gløtt for meg ved passende anledning. Nå som vi har hilset blir det jo mer beina opp og litt mer preik og kos.

    Gratulerer om tre, men har meget god husk så husker nok dagen din på dagen også RoDa!
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Det gjenstående å snakke om er selve musikkopplevelsen, mellomtonen, hva dette anlegget gjør med musikken.
    Det var bare så gøy å høre på musikk.
    Toskeanlegget har en fantastisk stemmegjengivelse!
    Det er nærværende, ut i rommet som jeg digger det!
    Det er størrelse, jeg synes det er naturlig størrelse. Hater knappenålshoder og må ha denne typen melllomtone som tar rett plass i lydbildet.
    Høyttalerne forsvinner som punkter lyden kommer fra og det blir et omsluttende fyldig lydbilde som trekker meg inn i musikken.
    Går det an?!?
    Stemmegjengivelsen er på den umiskjennelige måten at du hører at det er et hode på den som synger, anlegget klarer på et vis å gjenskape det som skjer i luften rundt mikrofonen, det nærmest skjer noe fysisk i luften foran deg.
    Jeg velger meg å tro at det er siden det låter naturlig, riktig og ekte.
    Det er lett å tro på det som spilles, det er berusende enkelt å glemme tid og sted og bare oppleve musikken som spilles.
    "Går det an?"
    Absolutt - med et fullfrekvent system.
    Du beskriver enkelt og greit resultatet av å ha kontroll på de dypeste frekvensene og hvordan det forplanter seg oppover i resten av frekvensregisteret.
    HiFi-sentralen har stått på stedet hvil i mange år og derfor er det spennende å se at flere og flere "Hi-Fi-fossiler" bryter ut av gamle myter og henter fram litt lyst til å prøve noe "nytt".
    De fleste har tatt steget fra fast-telefon til smart-mobil så det viser tegn på steg i riktig retning (y)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Noen ekstremanlegg har en annerledes måte å presentere lydbildet på, sånn at det oppleves nytt og litt rart. Tenker fort at "det er sikkert riktig, selv om det er uvant"
    Husker minst like godt som tosken og bet meg merke i denne kommentaren og lurer på om ikke det var tanker rundt stemmefremførelsen her i Langesund
    https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/8x12_toms-anlegg.30677/page-38#post-1793502
    Har lenge holdt på en liten hemmelighet i forhold til den demoen. Fant ut dette etter dere var der men holdt kjeft siden dere var så hyggelige med tilbakemeldingene. DEQX'en hadde snudd fasen mellom bass og mellomtone så det var en meget skarp og dyp dipp ved 200 Hz Men det som var mest fremtredende var vel at spesielt stemmer var både bak og fremme i lydbildet. Stemmer har vel aldri vært helt bra her men sitter nok noe bedre nå enn den gangen :)

    Ellers en meget underholdene tilbakemelding, og som du sier. det er jo dette som er gøy

    Mvh-
    Tor
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    8.752
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Ja, tusen takk igjen for en svært hyggelig musikkaften med @vipa og @RoDa . Har masse ny test og referansemusikk i lista, pluss en jeg faktisk hadde latt gå i glemmeboka. Jeg må jo nesten få mulighet til å høre søsterboksene til mine, så håper dere begge kan ha døra på gløtt for meg ved passende anledning. Nå som vi har hilset blir det jo mer beina opp og litt mer preik og kos.

    Gratulerer om tre, men har meget god husk så husker nok dagen din på dagen også RoDa!
    Mine venner påstår jeg er en god kokk, Kanskje invitere på en lunshish musikk stund utpå nyåret, mulig @_RoDa_ må være med som "anstand" 😁
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.883
    Antall liker
    13.876
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Husker minst like godt som tosken og bet meg merke i denne kommentaren og lurer på om ikke det var tanker rundt stemmefremførelsen her i Langesund
    https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/8x12_toms-anlegg.30677/page-38#post-1793502
    Har lenge holdt på en liten hemmelighet i forhold til den demoen. Fant ut dette etter dere var der men holdt kjeft siden dere var så hyggelige med tilbakemeldingene. DEQX'en hadde snudd fasen mellom bass og mellomtone så det var en meget skarp og dyp dipp ved 200 Hz Men det som var mest fremtredende var vel at spesielt stemmer var både bak og fremme i lydbildet. Stemmer har vel aldri vært helt bra her men sitter nok noe bedre nå enn den gangen :)
    Ellers en meget underholdene tilbakemelding, og som du sier. det er jo dette som er gøy

    Mvh-
    Tor
    Nærmer seg åtte år siden, Tor! Sjukt :) Trodde faktisk du hadde scenebasser da også, men ser jo på bildene at det ikke stemmer.
    Jeg tror ditt var - om jeg skal tørre å huske - mest uvant holografisk. At det var som et 3D-bilde som dreide seg om en akse ved å flytte hodet.
    Men jeg tror at jeg synes stemmene var bra hos deg også, selv om det nok er relativt mye mer kroppslig hos MakkinTosken. Husker opplevelsen hos deg som jævli gøy og med kongekommentaren fra OB-BB om "bassen er ikke bare fysisk, den er psykisk!" :D:D:D
    De rareste/mest uvante i farta er Trompeten sitt i det lille rommet og RES sitt da han hadde Maggies. Nå er mitt veldig mye mindre skala enn MakkinTosken sitt også, så glasshuset knuses fort. :)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hmm, hvilken emoji skal jeg bruke? "Love" virker self serving. Føler meg nesten litt brydd jeg nå @RoDa .

    En ting er sikkert, ingen flere slipper inn i grotta nå! Må gi meg mens jeg er på topp!

    Adjø alle sammen!😘
    Men kva med dei ti boda? Du er ikkje ferdig.....
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Er på en måte litt kjedelig og traust jeg. Synes det er morsomt med et litt alternativt lydbilde, men trives nok best med det mer tradisjonelle. Skulle jeg beveget meg videre nå, måtte det bli i flere kanaler. Men @Syncrolux knuste den drømmen før den fikk feste, da det tydeligvis er lite materiale av interesse for meg der ute i følge ham.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Nærmer seg åtte år siden, Tor! Sjukt :) Trodde faktisk du hadde scenebasser da også, men ser jo på bildene at det ikke stemmer.
    Jeg tror ditt var - om jeg skal tørre å huske - mest uvant holografisk. At det var som et 3D-bilde som dreide seg om en akse ved å flytte hodet.
    Men jeg tror at jeg synes stemmene var bra hos deg også, selv om det nok er relativt mye mer kroppslig hos MakkinTosken. Husker opplevelsen hos deg som jævli gøy og med kongekommentaren fra OB-BB om "bassen er ikke bare fysisk, den er psykisk!" :D:D:D
    De rareste/mest uvante i farta er Trompeten sitt i det lille rommet og RES sitt da han hadde Maggies. Nå er mitt veldig mye mindre skala enn MakkinTosken sitt også, så glasshuset knuses fort. :)
    Tiden flyr farlig fort og det meste er annerledes her nå. Scenebasser + middbass i bytte med tårn er rått parti, pluss en diskant som sprer så og si lik diskant i alle retninger der det er sitteplasser. Sitter nok halvparten av musikktiden utenfor ss her nå. Morellene leverer stadig og skarpen smeller som før
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tiden flyr farlig fort og det meste er annerledes her nå. Scenebasser + middbass i bytte med tårn er rått parti, pluss en diskant som sprer så og si lik diskant i alle retninger der det er sitteplasser. Sitter nok halvparten av musikktiden utenfor ss her nå. Morellene leverer stadig og skarpen smeller som før
    Skal bli spennende å oppleve. Det har jo alt gått 4 år siden jeg tok turen. Vært en bratt læringskurve siden da. Blir morsomt å høre nytt anlegg med nye ører!
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.883
    Antall liker
    13.876
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Mighty Sam McClain og øyelokk som ufrivillig skvatt igjen (y) :D:D
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    58.493
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Utfra panegyriske beskrivelser over her, skulle en nesten tro at dette er fasit. 😊
    Det er vanskelig å tro at det finnes noe slikt, men at dette utvilsomt er et meget godt og velspillende anlegg er jeg ikke i tvil om. Det har jeg forsåvidt tenkt også før jeg leser Vipas og RoDas flotte beskrivelser av hvordan de opplever lyden her hos MakkinTosken. Her er det mye flott og dyrt utstyr, men det er også ideer og retning.
    At man vet hva man ønsker er jo en forutsetning for å få realisert godlyden.
    Det er virkelig morsomt å lese, og deilig at noe (fremdeles) vekker slikt engasjement. 🥰
    RoDa skriver jo både godt og morsomt, så det er ikke vanskelig å få lyst til å høre dette.
    Takk til både vert og gjester for at dere deler.
    Mvh.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Gikk jeg for langt @svart-hvitt ?:eek: Mente fasit for meg...
    Mye som tyder på at «din» fasit er lik min og mange andre sin😅

    Vi er forskjellige, individuelle individer og alt det der. Men det er noen fellesnevnere.

    Og den største magien skjer for øvrig når ulike mennesker treffer hverandre på samme sted og finner det de har felles👍🏻
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hjelper på humøret når gjestene har god musikksmak! (y) Ikke noen puslete syngepiker med klimpregitaren i fanget, men kvinner og menn med røst og solid akkompagnement!
    Huh? Jeg trodde Rolf var selveste syngedame-eksperten?
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    20211217_111908.jpg


    Var så heldig og fikk komme innom på et uanmeldt besøk. Hadde i forveien vært i Fredrikstad og overlevert en forsterker til en glad danske som kom enkoms fra hjemlandet for denne🇩🇰.
    Nede i hula til T var det pyntet til jul med hvitt juletre og turkise lamper som vinket lekent etter musikken🎶🎵. - Det ble først noen selvvalgte låter etterfulgt av etpar av husets anbefalinger.
    Med Mcintosh-kaffekoppen i hånda og kroppen plassert godt nede go'stolen var det ikke noe problem å trives🤩. Avsluttet seansen med å spille jula inn😇..
    Skriver ikke stort om hvordan det låter, men lar de tidligere skribenters ord være en god indikasjon på det hele👍💪.
    Takk for meg og velkommen skal du være opp til Totentraktene på nyåret.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er jo alltid koselig å ta en kaffitår i godt selskap og selv om vi var i farten begge to fikk vi jo utvekslet noen tanker. Jepp, må oppleve linjer i kontrollerte omgivelser snart og beskue dine kreasjoner på kloss hold!

    God Jul, ses snart!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn