Torodial transformator med skjermkopp og epoxy-potting?

D

dustcap

Gjest
Hei

Jeg tenker å bygge en effektforsterker. Har funnet et sett jeg liker, klasse A 2x30watt, med strømforsyning 4 x 10.000uF 50V. Ganske liten forsterker, med kraftig aluminiumskabinett for kjøling. Prøver å vurdere sikkerhet, og oppnå kvalitet på en måte.

Det jeg tenker å kjøpe har egen soft-start del for inngangs-strøm, samt noe speaker protection board etter forsterker-kretskortet.

Vet ikke om jeg skal velge vanlig torodial trafo, eller skjermet trafo?
Vet ikke helt hva temperaturen i forsterkeren blir, men det er nok kjøling, da aluminiumskabinettet veier 4.5 kg. Fikk kabinettet anbefalt av de som selger delene. ( på ebay :) )


Lurer på om det kan lukte av det epoxy-greiene, eller om det er holdbart?
Hva med sikkerhet, det er sikring inn til forsterkeren, og softstart. Epoxy fyll utgjør kanskje en ekstra faktor som ikke er så nødvendig eller?

trafo underside.JPG
trafo overside.JPG


Synes vel selv det holder med bare skjermkopp, og ikke slik epoxy.
 
Sist redigert:
D

dustcap

Gjest
Noen som har noe formening om det er bra med slik epoxy?
 

El-retur

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2012
Innlegg
2.316
Antall liker
1.880
Sted
Sauda
Torget vurderinger
14
hvilket forsterker kit skal du bygge?

mvh.dan
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Noen som har noe formening om det er bra med slik epoxy?
Det holder med epoxy i senter av "smultringen". Bor et hull og du får enkel montasje. Legg noe lett fjærende mellom trafo og chassis. 2-3mm "gummi" som ikke blir hard og sprø.
Når epoxy har herdet er den luktfri.
Soft start er bare en kompliserende faktor og kan være opphav til feil på sikt. Unødvendig så lenge startstrømmen ikke løser ut nettsikringene dine.
Ut i fra bilder og det du skriver kommer ikke denne til å nappe veldig kraftig i nettet.
Hvis du skal få laget en trafo etter din spesifikasjon, bør du ta kontakt med Noratel på Hamar. Si du skal ha Audio Grade type. Litt dyrere og mye bedre.
En slik trafo har fått den behandlingen du tenker på: Epoxy etc.
 
D

dustcap

Gjest
En som heter "along1986090" på ebay.com
Kit som heter "New A-30 Pure Class A high-current FET amplifier kit (2 channle AMP kit) 30W+30W". Bør komme opp hvis du søker på ebay.

Komponentene ligger litt spredd på ebay-butikken hans.

Tenker jeg bestiller forsterkerkort, soft-start, strømforsyning og speaker-protection samtidig. (4 forskjellige) Blir ganske lett pakke.
Samt å etterpå bestille kabinett, terminaler, trafo, og føtter (litt tyngre, greit å sende samtidig sikkert).
 
D

dustcap

Gjest
Noen som har noe formening om det er bra med slik epoxy?
Det holder med epoxy i senter av "smultringen". Bor et hull og du får enkel montasje. Legg noe lett fjærende mellom trafo og chassis. 2-3mm "gummi" som ikke blir hard og sprø.
Når epoxy har herdet er den luktfri.
Soft start er bare en kompliserende faktor og kan være opphav til feil på sikt. Unødvendig så lenge startstrømmen ikke løser ut nettsikringene dine.
Ut i fra bilder og det du skriver kommer ikke denne til å nappe veldig kraftig i nettet.
Hvis du skal få laget en trafo etter din spesifikasjon, bør du ta kontakt med Noratel på Hamar. Si du skal ha Audio Grade type. Litt dyrere og mye bedre.
En slik trafo har fått den behandlingen du tenker på: Epoxy etc.

Tror jeg bestiller komplett ifra den ebay butikken. Soft-start delen var lagd for det forsterkerkortet, og hadde visst mulighet for temperaturbeskyttelse på 75 celcius. Virket som at det gikk an å sette en føler på kjøleribbene muligens.

en slik sak:
soft-start.JPG
 
Sist redigert:
L

Laban MK2

Gjest
Epoxy er NOT vi er i 2014 nå ikke noe en bør dra inn i hjemmet sjekk databladet .

Mvh

Verneombud :D
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Javel.
Hva med båter og mye annet?
Kanskje det finnes miljøvennlig pottemasse?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Dessuten, som det blir nevnt over her. Når Epoksyen er ferdig utherdet er den også luktfri og helt død.
 
D

dustcap

Gjest
Dessuten, som det blir nevnt over her. Når Epoksyen er ferdig utherdet er den også luktfri og helt død.
Kan vel være sant, men vet ikke om jeg vil ha mye plastikk i effektfortserkeren, teller negativt hvis det blir varmeutvikling. Tror jeg bestiller vanlig trafo, og separat skjermkopp, skal vel holde. Er gira på klasse A-forsterker, men ikke så begeistret for sånn epoxy.
 
L

Laban MK2

Gjest
Nå ble jeg litt svar skyldig :) link takk til miljøvennilig epoxy den vil jeg gjerne ha .

Husker da det kom vannbasert maling folk trodde de nesten kunne spise den hvis smaken passet :)

Mvh
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Epoxy er ikke plast!
Tror du ender opp med en del "plast" uansett. Det skal bli ganske varmt før elektronikk komponenter tar fyr.
Ser ikke faren.
2 x 30 Watt er ikke voldsomt selv om det er klasse A.
Hvor mage VA er trafoen du skal bruke?
 
D

dustcap

Gjest
Epoxy er ikke plast!
Tror du ender opp med en del "plast" uansett. Det skal bli ganske varmt før elektronikk komponenter tar fyr.
Ser ikke faren.
2 x 30 Watt er ikke voldsomt selv om det er klasse A.
Hvor mage VA er trafoen du skal bruke?
output power: 150W
primary: 0-110V-220V
secondary: AC24V-0-24V 0-9V 0-9V
vekt: 1.7kg omtrent 10cm diameter, og 5cm høyde

Jeg foreslo denne, og den var passe størrelse, men han har ikke oppgitt akkurat verdi for custom-trafo for den forsterkeren. Litt sånn at man skal lete frem deler selv, og spørre, i den ebay butikken. jeg får sikkert en til 220V iallefall.
 
D

dustcap

Gjest
Her er bilde av kortet, for en kanal. Ser det bra ut?
Blir vel ganske nøyaktig kr2000,- med alle delene. Håper det spiller pent og bra på sånn moderate volum.

kort.JPG
 
Sist redigert:

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
Jeg bruker 2 stk 47 000 uF kondensatorer i en forsterker som trekker 1,2 Ampere strøm hvilestrøm hver kanal, altså 2,4 Ampere tilsammen. Vet ikke om jeg ville gått for 4 x 10 000 uF på 2 x 30 Watt ekte klasse A. ( Rundt 2 Ampere hvilestrøm hver kanal ved 8 Ohms høyttalere ) Min trafo er 2 x 18 Volt AC / 500 VA og dette gir ca 27 Volt +-DC. Softstart er nødvendig med dagens "nervøse" sikringer. Må også bruke forsinkelse på høyttalerne, men dette varierer fra konstruksjon til konstruksjon. Balanserte forsterkere er trolig mer immune mot smell i høyttalerne ved påslag.
Fordelen ved å skjerme trafoen er mindre felt som kan gi brum, men man kan også skjerme inngangskabler for å unngå dette. Jeg bruker en uskjermet trafo som jeg bestillte fra Hamar i 1987 for å hurtiglade bilbatterier...LENGE før Tesla S....
PS: Dette er en forsterker kun beregnet for bass i fremtiden, men hvorfor ikke bygge noe som virker når man først er igang. VH. Bernt
 

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Innlegg
1.699
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Epoxy er NOT vi er i 2014 nå ikke noe en bør dra inn i hjemmet sjekk databladet .

Mvh

Verneombud :D
He he

Herdet epoxy er nettopp herdet, ALLE aktive stoff dvs del A og del B reagerer med hverandre og etter herding og da er prosessen FERDIG
det er det som kjennetegner epoxy.

Er en redd for hvilke stoff en trekker inn i hus er det andre stoff som er mye verre enn herdet epoxy

Les: sponplater med mye formaldehyd, latex, myknere, matsminke, parfyme og lista er laaaang..
 
D

dustcap

Gjest
Sikkert ikke bare bare å sammenligne klasse A watt. Fikk inntrykk av at det jeg tenker å kjøpe er en mindre klasse A forsterker. Kabinettet er 30cm bredde 31cm dybde, og 9cm høyde + føtter. Muligens ikke helt ekte klasse A watt.

Jeg spurte om strømforsyning, og det var visst ikke nødvendig med mer enn 4 x 10.000uF 50V 85C. 100V var ikke nødvendig, da den går på mindre enn 50V eller omtrent 50V (sikkert..).
Likeretteren er en "Bridge Diode Rectifier KBPC3510L 35A 1000V". Vet ikke så mye om komponentene akkurat.

Fikk mer lyst til å bygge, enn å for eksempel kjøpe ny Audiolab M-PWR til kr5495,-. Har vel inntrykk av at klasse A forsterkere ikke selges så mye i butikk, da de lager mer varme.

power supply.JPG
 
Sist redigert:
L

Laban MK2

Gjest
Epoxy er NOT vi er i 2014 nå ikke noe en bør dra inn i hjemmet sjekk databladet .

Mvh

Verneombud :D
He he

Herdet epoxy er nettopp herdet, ALLE aktive stoff dvs del A og del B reagerer med hverandre og etter herding og da er prosessen FERDIG
det er det som kjennetegner epoxy.

Er en redd for hvilke stoff en trekker inn i hus er det andre stoff som er mye verre enn herdet epoxy

Les: sponplater med mye formaldehyd, latex, myknere, matsminke, parfyme og lista er laaaang..
Det var kun til info pellesmil :) alle de stoffer du nevner nå er bare barnemat kontra epoxy .

Nei epoxy er ikke stabil men det finner du ved å lese datablad over stoffet ( tanken min med info'n var bare at ting skjer med epoxy der tempraturen stiger litt ) skal jeg dra strikken helt å sette fyr på en klomp epoxy får du utvikling av blåsyre .

alt i beste mening :) dra litt til i strikken til kanskje ? ( feil på arvestoffet ditt nå du ruller over hu Mor etter rett eksponering så kan du kose deg med defekter på dine barn ) PS : trenger ikke sette fyr på epoxyn før den blir geneforandrene så jævlig er den .

Mvh
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
Helt riktig tankegang. Klasse A er den "varmeste" forsterkertypen å bygge da den går på fullt hele tiden. Dette er normalt for dyrt for mange fabrikanter, men ikke for DIY-ere som betaler for deler og legger ned fritid i bygget. VH. Bernt.
 
D

dustcap

Gjest
Jeg tenkte å ha en diode som indikerer power, i fronten.
Ble litt gira på VU-meter, men det gir ikke helt riktig inntrykk av lydnivået, så jeg synes det holder med en diode.
 

El-retur

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2012
Innlegg
2.316
Antall liker
1.880
Sted
Sauda
Torget vurderinger
14
Noen som har noe formening om det er bra med slik epoxy?
Det holder med epoxy i senter av "smultringen". Bor et hull og du får enkel montasje. Legg noe lett fjærende mellom trafo og chassis. 2-3mm "gummi" som ikke blir hard og sprø.
Når epoxy har herdet er den luktfri.
Soft start er bare en kompliserende faktor og kan være opphav til feil på sikt. Unødvendig så lenge startstrømmen ikke løser ut nettsikringene dine.
Ut i fra bilder og det du skriver kommer ikke denne til å nappe veldig kraftig i nettet.
Hvis du skal få laget en trafo etter din spesifikasjon, bør du ta kontakt med Noratel på Hamar. Si du skal ha Audio Grade type. Litt dyrere og mye bedre.
En slik trafo har fått den behandlingen du tenker på: Epoxy etc.

Tror jeg bestiller komplett ifra den ebay butikken. Soft-start delen var lagd for det forsterkerkortet, og hadde visst mulighet for temperaturbeskyttelse på 75 celcius. Virket som at det gikk an å sette en føler på kjøleribbene muligens.

en slik sak:
Vis vedlegget 252989
tror ikke du bør kjøpe den,er ofte feil med den softstarten,mener at v2 versjonen skal virke..
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Epoxy er ikke plast!
Tror du ender opp med en del "plast" uansett. Det skal bli ganske varmt før elektronikk komponenter tar fyr.
Ser ikke faren.
2 x 30 Watt er ikke voldsomt selv om det er klasse A.
Hvor mage VA er trafoen du skal bruke?
output power: 150W
primary: 0-110V-220V
secondary: AC24V-0-24V 0-9V 0-9V
vekt: 1.7kg omtrent 10cm diameter, og 5cm høyde

Jeg foreslo denne, og den var passe størrelse, men han har ikke oppgitt akkurat verdi for custom-trafo for den forsterkeren. Litt sånn at man skal lete frem deler selv, og spørre, i den ebay butikken. jeg får sikkert en til 220V iallefall.
150W trafo? Omtrent 150VA?
Noe snaut til 2x30W klasse A?
220V primær. Hva har du i kontakten? Du bør velge 240 eller med mulighet til flere tappinger.
Kinesere er ikke gode på dette.
Kjøp fra en produsent nær Mjøsa.
 

El-retur

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2012
Innlegg
2.316
Antall liker
1.880
Sted
Sauda
Torget vurderinger
14
vil tro at det blir litt vel snaut med den trafoen,rsonline har jo rimelige trafoer..
leser på nett at det ikke er alle som er fornøyde med trafoer fra ebay pga ulik spenning ut av trafo og mye during..
 
D

dustcap

Gjest
vil tro at det blir litt vel snaut med den trafoen,rsonline har jo rimelige trafoer..
leser på nett at det ikke er alle som er fornøyde med trafoer fra ebay pga ulik spenning ut av trafo og mye during..
Ble så jeg fant et bra bruktkjøp på effektforsterker, et stykke opp i kvalitet.
Kan vel fortelle hva det er, når jeg har mottatt den. Takk for input og support.
 
A

audiosan

Gjest
helt ufattelig at INGEN klarte å rope ut om alle fare signalene i denne tråden. men heller henger seg opp i epoxy og miljø!!!
2 kanaler 30Wklasse A i et kabinett på 4.5kg????????? samme vekt som kabinettet til DAC'en min det. min 25W klasse A har et kabinett som veier 17kg!
omsider var det noen som reagerte på en 150VA trafo til dette. minimum trafo kapasitet(med 2x24VAC) til dette ville blitt 400VA pr kanal. MINIMUM!
4x10.000uf ble det reagert på. men dette er ikke like mye et problem. mer en dårlig løsning.
softstarten som linkes til er FY FY!! thermistorer skal ALDRI kobles i parallell som er gjort der.
og at Along sier at disse kortene er laget for hverandre er ikke noe annet en blank løgn. og når sant skal sies så er ingen av delene egnet sammen med hverandre. om egnet til noe i det hele tatt.
skremmende lesing.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Epoxy er NOT vi er i 2014 nå ikke noe en bør dra inn i hjemmet sjekk databladet .

Mvh

Verneombud :D
He he

Herdet epoxy er nettopp herdet, ALLE aktive stoff dvs del A og del B reagerer med hverandre og etter herding og da er prosessen FERDIG
det er det som kjennetegner epoxy.

Er en redd for hvilke stoff en trekker inn i hus er det andre stoff som er mye verre enn herdet epoxy

Les: sponplater med mye formaldehyd, latex, myknere, matsminke, parfyme og lista er laaaang..
Det var kun til info pellesmil :) alle de stoffer du nevner nå er bare barnemat kontra epoxy .

Nei epoxy er ikke stabil men det finner du ved å lese datablad over stoffet ( tanken min med info'n var bare at ting skjer med epoxy der tempraturen stiger litt ) skal jeg dra strikken helt å sette fyr på en klomp epoxy får du utvikling av blåsyre .

alt i beste mening :) dra litt til i strikken til kanskje ? ( feil på arvestoffet ditt nå du ruller over hu Mor etter rett eksponering så kan du kose deg med defekter på dine barn ) PS : trenger ikke sette fyr på epoxyn før den blir geneforandrene så jævlig er den .

Mvh
Har aldri hørt om dette før, men jeg vet jo ikke alt heller. Men lurer på om ikke det du egentlig tenker på er polyuretan? Polyuretan gir fra seg såkalte frie isocyanater når det varmes opp tilstrekkelig, og dette er giftig og potensielt dødelig som blåsyre. Dette er grunnen til at polyuretan ikke er tillatt brukt på Norske oljeplattformer bl.a. Man kan for øvrig uvtikle epoksyallergi, men det er noe som oppstår når man omgåes stoffet før det er herdet. Når det er herdet er det helt dødt og stabilt, og man bruker det f.eks. som innvendig coating i drikkevannstanker.

isocyanater – Store norske leksikon
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Epoksyplast, herdeplast på basis av epoksyharpikser. De utmerker seg ved sin styrke, formbestandighet og motstandsdyktighet mot vann, syrer, alkali, bensin, olje m.m. De brukes f.eks. i elektroteknikken til isolasjonsmateriale og til innstøping av elektriske komponenter, i bygningsindustrien til gulvbelegg og dekorative plater og ellers på samme måte som polyesterplast i form av fiberarmerte produkter av meget høy styrke.
Bl.a. produseres ski og skistaver i glassfiber- eller karbonfiberarmert epoksyplast (skiene med såle av polyetylen og stavene med en ytterhylse av lettmetall). Ved tilsetning av fenolharpiks fås en spesielt varmebestandig epoksyplast som på grunn av sine ablative egenskaper (se ablative materialer) også egner seg til bruk i varmeskjoldet på romfartøyer. Tilsetning av visse reaktive nitrilgummityper til epoksyplast gir materiale med usedvanlig høy slagfasthet.

epoksyplast – Store norske leksikon
 
Topp Bunn