Topping DM7 8 kanals DAC spørsmål og svar

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Kort fortalt:

    8 kanals USB DAC med balanserte utganger og fjernkontrollert volum

    Dette blir for spesielt interesserte som skal dele aktivt og da datastyrt, f eks Audiolense (som er mitt formål)


    1.jpg


    DM7 8CH USB DAC-TOPPING
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Et par viktige ting først.

    Først installere driver deretter oppdatere firmware.

    Jeg tror det er lurt å alltid kjøre factory innstillinger (factory reset kan kjøres), da er man sikker på at man ikke har satt volumkontrollen i fixed.
    Tror ikke de andre innstillingene er så relevante.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.507
    Linux støtte? Kun Win og Mac-OS er nevt men produktet virker være akkurat hva RPi samfunnet har etterspurt.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Er på lufta nå :)

    Noen tips:
    Installer først oppdatert driver
    Deretter siste firmware

    Med Roon så funket den i 7.1 innstilling i mitt aktivt delte treveis stereoppsett. Når det gjelder routing så må man kanskje forske litt avhengig av software.

    I Roon er det parametrisk EQ (IIR) så man kan faktisk drive dacen direkte fra Roon og få et aktivt delt system opp til og med 4 veis stereo.

    Jeg bruker Audiolense og det funker finfint.

    En på diyaudio skryter av DM7 og sier den fungerer «flawless» i 4 veis aktivt delt stereooppsett 👍

    Topping DM7 8-channel USB DAC using ESS ES9038PRO - wow! | diyAudio

    Dette er faktisk et rimeligere og mer fleksibelt alternativ enn miniDSP sin 8 kanaler. Toppingen har til og med balanserte utganger og muligens bedre dacer. Fjernkontrollen er snerten og fin. Man har alt man trenger.

    Etter det lille jeg har lest hittil er det en stor mengde software man kan bruke fordi det rett og slett er et enkelt 8 kanalers usb lydkort MED hifi utseende, brukervennlighet og fjernkontroll 👏

    Den eneste lille tingen jeg må forske litt på er at den suser litt mer enn Groundsound* (Anaview AMS0100 2x25w med gain på 20) på store høyeffektive horn med kompresjonsdrivere. Dette vil ikke være et problem i andre konfigurerasjoner. Og det er egentlig ikke et problem da det helt sikkert kan løses på flere måter, med potmeter, motstander, dempeplugger eller bruke forsterkere med meget lav gain. Dette er tross alt aktiv deling og ikke et hornsystem med passivt delefilter og L-pad på kompresjonsdrivern.

    Jeg kommer med tilbakemelding senere om hvilken løsning jeg velger her.

    (Groundsound som jeg har brukt i mange år har individuelle analoge volumkontroller på utgangene og vil redusere sus enklere)


    Alt i alt, terningkast 6.

    Dette er en «Swiss Knife» men man må gidde å drive litt med software 😊




    Ellers er det en omfattende test her: Topping DM7 8-Channel DAC Review | Audio Science Review (ASR) Forum
     
    Sist redigert:

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Ut fra det lille jeg så av denne så virker det som den enkleste og rimligste veien til flerkanal og digital deling uten å egentlig bli helt pcfisert. Har man behov for maks 8 kanaler så er det et løp og kjøp produkt. Super dac, ingen steder å trå feil.

    Har man Roon legger man convolverfiler rett inn der og det er set and forget og man kan spille musikk som man ønsker.

    Det er færre steg en ved å bruke pro lydkort. En super dac og fjernkontroll til en pris som ligger godt under alternativer.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Den eneste lille tingen jeg må forske litt på er at den suser litt mer enn Groundsound* (Anaview AMS0100 2x25w med gain på 20) på store høyeffektive horn med kompresjonsdrivere. Dette vil ikke være et problem i andre konfigurerasjoner. Og det er egentlig ikke et problem da det helt sikkert kan løses på flere måter, med potmeter, motstander, dempeplugger eller bruke forsterkere med meget lav gain. Dette er tross alt aktiv deling og ikke et hornsystem med passivt delefilter og L-pad på kompresjonsdrivern.
    Veldig spennende liten sak! Trenger man egentlig noe mer for aktiv deling med AL hvis man har Roon??? Gavepakke til AL spør du meg ;-)
    Toppings har vel optimalisert output på 5V antar jeg? Det er jo EGENTLIG veldig fornuftig hvis som du sier man har kontroll på gain og det må man nesten da hvis man har effektive saker i etterkant.... Kanskje litt kjipt med potmeter etter et slikt målemonster men 12dB dempeplugger med høy kvalitet vil kanskje funke?
     
    Sist redigert:

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Nei. Man trenger ikke mer gitt at man har forsterkere nok til å kjøre det hele eller har behov for flere en 8 kanaler.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Bare for å ha sagt det. Suset er ikke noe problem. Det er litt mer enn i GS. Vi snakker noen kilo storformat kompresjonsdriver her.

    Har ikke testet dette enda men hvordan er det?
    Hva gir minst sus av 4 og 5V?

    B67030C6-99D0-4F8A-B747-282E30C12451.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Også kan man gå inn i menyen på enheten og justere utgangene individuelt. Har heller ikke prøvd det:

    F115B115-E4C6-404B-9384-50011D9B3AAC.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Støyet mindre med Groundsound
    Og AMS0100 støyet mindre enn First Watt SIT2 på Groundsound
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    4V framfor 5V. Da måler DAC bittelitt dårligere men totalen SNR blir bedre slik jeg tenker med litt for høy gain i forsterkere og dessuten etterfulgt av horn.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Også kan man gå inn i menyen på enheten og justere utgangene individuelt. Har heller ikke prøvd det:

    Vis vedlegget 876342
    Den kanaljusteringen vil vel ikke hjelpe på grunnstøyen/støygulvet i DAC siden det der vel er en ren digital justering. Prøv 4V output og hvis det ikke er nok, noen dempeplugger av god kvalitet kanskje... Antar da at dempepluggene tilfører adskillig mindre støy enn de demper totalt sett og det er vel realistisk selv med så lavt støygulv som du har fra DAC i utgangspunktet.

    I hvert fall merker jeg at litt analog gainjustering etter DAC er nyttig i et par av "prosjektene" mine med relativt gode komponenter og høy effektivitet ;-) På min purifi forsterker satt jeg gain for diskanten helt ned til 13 dB om jeg ikke husker feil. Da suser det ikke lenger i diskanten. Og så har jeg litt mer gain i bassen slik at jeg ikke butter i digitalt headroom heller spesielt etter romkorreksjon og det er der det trengs... Så mer analog gain i bassen og mindre oppover, og så justerer jeg mindre nivåforskjeller via DSP..
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Her så støyer DEQX selv om ha trafo utganger på XLR.
    Bruker 15dB dempeplugger opp mot Midgard monoblokkene som har 27dB gain. Forsterkerne er heldigvis i seg selv tyste.
    Da er det såpass lite støy i horna at jeg kan endelig høre støvsugeren :)
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.507
    Overstående problemer var medvirkende årsak til at jeg landet en B.M.C. forsterker. Hvor Discrete Intelligent Gain Management (DIGM) burde vise seg nyttig hjelpemiddel til å beholde full oppløsning i anlegget. Her justeres gain i 1 dB steg uten demping i inngangsdelen.
    1671017905294.png


    B.M.C. sin egen DAC kan fjernstyre effktrinnet via standard Toslink kabel. Men dessverre nekter produsenten dokumentere protokollen som har komplisert forsøk på integrasjon med flerkanals system. Man kan enkelt fjernstyre forsterker med IR, men systemet vet da ikke hvilken gain man til en hver tid er på siden IR lett kan feile hvor mottager feiler å se/utføre en IR kommando.
    1671019250283.png
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Overstående problemer var medvirkende årsak til at jeg landet en B.M.C. forsterker. Hvor Discrete Intelligent Gain Management (DIGM) burde vise seg nyttig hjelpemiddel til å beholde full oppløsning i anlegget. Her justeres gain i 1 dB steg uten demping i inngangsdelen.
    Vis vedlegget 876720

    B.M.C. sin egen DAC kan fjernstyre effktrinnet via standard Toslink kabel. Men dessverre nekter produsenten dokumentere protokollen som har komplisert forsøk på integrasjon med flerkanals system. Man kan enkelt fjernstyre forsterker med IR, men systemet vet da ikke hvilken gain man til en hver tid er på siden IR lett kan feile hvor mottager feiler å se/utføre en IR kommando.
    Vis vedlegget 876727
    Spennende. Hvem forhandler disse?
    Forsåvidt ikke så forskjellig fra diverse PowerDAC implementasjoner som heller ikke har noen "volumkontroll"/attenuator men kun justerer spenningen på PWM forsterkerleddet (for eksempel fra Lyngdorf eller forrige generasjon fra NAD, men nå går jo begge langsomt men sikkert over på Purifi). Selv min "tradisjonelle" ASR amp har visstnok samme prinsipp (det er derfor han Dr. Schaefer nekter å kalle det for en integrert forsterker - litt som BMC - "det er en effektforsterker med volumkontroll" ;-) men da uten at gain kan styres fra DAC. I prinsippet er vel egentlig en PowerDAC det optimale SNR-monster med digitale kilder på lavere volumer (?) men så skal det implementeres bra også da (og det har vel vært en blandet suksess hvis man leser litt i ASR)...
    Uansett mye å hente på god gainmatching ;-)
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.507
    Hvem forhandler disse?
    Min ble plukket ned fra finn. Men jeg tor B.M.C. i dag primært gjør direktesalg. Mener jeg lese et sted at de hadde en litt spesiel avtale med forhandlere som formidler direktesalg.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    En liten avsluttende kommentar fra meg.

    Toppingen er et lekkert produkt som nevnt og etter det jeg vet den eneste multikanals dacen med normal fjernkontroll.

    Den låter krystallklart.

    Som nevnt er det litt sus hos meg i høyeffektive horn men forsterkern har dog alt 8 dB høyere gain enn f eks NCore og Purifi som kan justeres. Jeg har bestilt 10dB XLR dempeplugger fra Rothwell. Strengt talt er dette uproblematisk fra lytteposisjon sånn som det er. Altså: den lille susen i supereffektive horn dreier seg om forsterkervalg. Topping sin toppmodell er også interessant her med variabel gain.


    Nok snakk fra min side, nå skal ørene brukes :)


    A51BE414-687E-49FA-BAD2-30C9F683F97A.jpeg
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.038
    Antall liker
    2.253
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Har et par AL relaterte spørsmål (og er for lat til å søke🤪).
    Hvordan fungerer volumkontroll i Topping dac; er det mulighet for å sette standard oppstartsvolum tilsvarende GS mm.?
    Hva med Umik; duger denne til Audiolense? Er man ikke avhengig av loop back (?) for å få timing riktig?
    Der er ir basert,vanlig fjernkontroll 😊
    Audiolense og Umic 1 fungerer helt fint...
    Bruker allt dette selv! 🎶🎶🎶🎶
    Spesielt bra med Roon 😜
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    687
    Antall liker
    478
    Torget vurderinger
    5
    Der er ir basert,vanlig fjernkontroll 😊
    Audiolense og Umic 1 fungerer helt fint...
    Bruker allt dette selv! 🎶🎶🎶🎶
    Spesielt bra med Roon 😜
    Jeg sletta innlegget, tenkte jeg fikk søke litt selv 🤪 Men takk for svar!
    Hvis du har Dac justert til feks -30db og skrur av og på dac, hva slags volum står den på da?
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    687
    Antall liker
    478
    Torget vurderinger
    5
    Det er godt å høre, slik type overraskelser klarer jeg meg uten 😅
    Vet du om den husker volum selv etter å ha stått strømløs en stund? Eventuelt om den går til et standard setpunkt?
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    789
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Har en DM7 i bestilling.
    Finnes det TRS til rca kabler, eller har dere en annen anbefalt løsning for å koble til sub med rca inn?
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.283
    Antall liker
    2.475
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Sjekket kjapt bruksanvisningen, den sier at en ikke skal kortslutte utgangene. Men de fleste vil nok tolke det som + til jord.
    Skal en være sikker, så skaffer en vel noen balanserte jack plugger og lodder det sammen selv (?)
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    789
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Den burde selges her på HFS :)
    ja, men den står det at man ikke kan bruke den veien (sliter litt med å forstå hvorfor…)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    På Groundsound står det at minus og jord skal klippes hvis man skal koble på RCA plugg mot forsterker.

    Jeg gjorde det og det fungerte.

    Det er jo veldig enkelt å gjøre det på en XLR eller TRS til RCA kabel.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn